معرفی و دانلود کتاب سروده سرورم ال سید

عکس جلد کتاب سروده سرورم ال سید
قیمت:
۴۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سروده سرورم ال سید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سروده سرورم ال سید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سروده سرورم ال سید

کتاب سروده سرورم ال سید اشعار قرون‌وسطاییِ یک خنیاگر ناشناس اسپانیایی است. لوئیس گوارنر این اثرِ منظومِ حماسی را به اسپانیایی مدرن برگردانده است. این منظومه در ستایش نجیب‌زادگان دست‌پایینی چون ال سید نوشته شده که توانسته‌اند غرور و حیثیت غیرموروثی خود را به‌وسیله‌ی جنگیدن و کسب افتخار به دست آورند.

درباره‌ی کتاب سروده سرورم ال سید

کتاب سروده سرورم ال سید (Cantar de mio Cid) یک اثر منظوم حماسی است که به یک خنیاگر اسپانیایی سده‌های میانی منسوب شده است. شخصیت اصلی این اثر منظوم یک شوالیه‌ی قرون‌وسطایی به نام رودریگو دیاس است که لقب جنگاور را از آن خود کرده. احتمال می‌رود که این شعر منظوم اسپانیایی مربوط به حوالی سال 1200 میلادی باشد. این اثر را چندین نفر به زبان اسپانیایی مدرن برگردانده‌اند. از میان آن‌ها لوئیس گوارنر (Luis Guarner) یکی از بهترین ترجمه‌های این شاهکار ادبی را به دست داده است. فرهاد عبادی این برگردان را به زبان فارسی ترجمه کرده است. او جهت روان بودن متن و سهولت خوانش آن، اشعار را به نثر سلیس فارسی برگردانده است.

سروده سرورم ال سید اولین اثر مکتوب و طولانیِ منظومِ ادبیات اسپانیاست. این اثر 3735 بیت با هجاهای مختلف را در بر می‌گیرد. هر بیت شامل دو مصرع است و هر مصرع سه تا یازده هجا دارد. نام اصلی این اثر مشخص نیست، اما بنا به کلمات استفاده‌شده در اشعار کتاب، احتمال می‌رود اسم آن «شعر حماسی» یا «سروده» باشد.

سه سروده را در این کتاب شعر شاهد هستیم که به ‌ترتیب تبعید «ال سید»، «جشن‌های عروسی دختران ال سید» و «توهین کُرپِس» نام دارند. در سروده‌ی اول، ال سید با اتهامی دروغین مبنی‌بر تصرف در خراج از سوی پادشاه تبعید می‌شود. دوستان ال سید در این تبعید با او همراه می‌شوند. آن‌ها کمپینی نظامی در سرزمین‌های غیرمسیحی تشکیل می‌دهند. ال سید پس از فتح هر منطقه بخشی از غنایم را برای پادشاه می‌فرستد تا بخشش او را به دست آورد.

در سروده‌ی دوم ال سید شهر بالنسیا را فتح می‌کند، سپس دست راست خود را با هدایا به دربار پادشاه اعزام می‌کند. درخواست او از پادشاه این است که اجازه دهد همسر و دخترانش نزد او به بالنسیا بروند. پادشاه می‌پذیرد. پس از آن وصلت دخترانش با خانواده‌ی کاریُن را به مدت پانزده روز جشن می‌گیرند. پادشاه نیز علی‌رغم عدم اعتماد به آن‌ها در عروسی شرکت می‌کند.

در سروده‌ی سوم شاهزادگان کاریُن در مبارزه با مسلمانان و ابوبکر، پادشاه مراکش که درصدد فتح بالنیاست، از خود بزدلی نشان می‌دهند. تمسخر بزدلی آن‌ها توسط فرماندهان ال سید، منجر به پرورش کینه در دل‌ها آنان می‌شود. این کینه آن‌ها را به انتقام وامی‌دارد؛ انتقامی که دختران ال سید قربانیانش هستند. شاهزادگان کارین دختران ال سید را شلاق زده و نیمه‌جان در جنگلی رها می‌کنند. ال سید به نزد پادشاه رفته و طلب دادخواهی می‌کند. دادگاه به نفع ال سید به پایان می‌رسد، سپس جشن‌های عروسی لغو شده و سروده با شرح برگزاری عروسی دختران ال سید با شاهزادگان نابارا و آراگُن ادامه می‌یابد. در پایان ال سید در جایگاه والا و پرافتخاری قرار می‌گیرد.

ال سید، با دیگر قهرمانان آثار حماسی متفاوت است. از او انتظار می‌رود پس از شنیدن بدرفتاری با دخترانش، بلافاصله انتقام بگیرد ولی به‌جای آن درخواست دادرسی از طریق دربار می‌کند. او در حملات خود به شهرهای دیگر هم به طرز دیگری برخورد می‌کند. تعقل و برخورد استراتژیک از ویژگی‌های رفتاری او محسوب می‌شوند. او همچنین با مسلمانانِ جامعه‌ی اسپانیا هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی دارد.

در مقایسه با قهرمانان سروده‌های حماسی دیگر، ال سید دارای ویژگی‌های انسانی است. او با وجود افتادن از اسب یا تحمل ضرباتی سخت، چهره‌ی قهرمانانه‌ی خود را از دست نمی‌دهد.

کتاب سروده سرورم ال سید به کوشش انتشارات دانیال منتشر شده است.

کتاب سروده سرورم ال سید برای چه کسانی مناسب است؟

مخاطبان اصلی این کتاب، خوانندگان آثار ادبیِ کهن و حماسی هستند.

با لوئیس گوارنر بیشتر آشنا شویم

لوئیس گوارنر پِرِس ای موسُلِس (Luis Guarner Perez y Musoles) در سال 1902 در بالنسیای اسپانیا متولد شد. او شاعر، نویسنده و استاد دانشگاه بود. گوارنر به‌عنوان صاحب کرسی زبان و ادبیات اسپانیایی در چندین شهر استان‌های بالنسیا، آندالوسیا و کاتالونیا شناخته می‌شد. وی تمام سال‌های عمر خود را به مطالعه و آموزش اختصاص داد. لوئیس گوارنر از سال 1931 به عضویت فرهنگستان سلطنتی ادبیات بارسلونا درآمد. او در سال 1942 جایزه‌ی تاج گل شهر و پادشاهی بالنسیا را دریافت نمود. گوارنر در سال 1986 در سن 84 سالگی از دنیا رفت. پس از مرگش جایزه‌ی ادبی «لوییس گوارنر» همه‌ساله به برندگان مسابقات ادبیات اهدا می‌شود.

او دو رمان «تارونجا در عرض جغرافیایی 51 درجه شمالی ( Taronja at 51º North latitude)» و «ماه نیسان فرود آمد ( Baix la luna de Nisan)» را به رشته‌ی تحریر درآورده است. کتاب‌های «کاستلار، فعل دموکراسی ( Castelar, verb of democracy)»، «شعر و حقیقت، اثر وینسنت و. کوئرول ( Poetry and truth by Vicente W. Querol)» و « رنسانس والنسیا و تئودور یورنته (The Valencian Renaissance and Teodor Llorente)» بیوگرافی‌هایی به قلم این نویسنده هستند. او همچنین چند اثر تألیفی در زمینه‌ی نقد ادبی دارد.

در بخشی از کتاب سروده سرورم ال سید می‌خوانیم

شیر از دست اِل سید رها می‌شود. ترس شاهزادگان کارّیُن. اِل سید شیر را رام می‌کند. شرم شاهزادگان.
سرورم سید در بالنسیاست و همراهانش با او هستند،
و همچنین هر دو دامادهایش شاهزادگان کارّیُن.
جنگاور بر روی یک تخت خوابیده است.
بدانید شگفتی بدی را که برای همه رخ داد:
یک شیر از قفسش فرار کرد.
با دانستن آن، در دربار وحشتی بزرگ به وجود آمد.
اطرافیان جنگاور شِنِل ها را بر می‌گیرند
و به دور تختی که سرورشان آرمیده جمع می‌شوند.
ولی فرناندو گُنسالِس، یکی از شاهزادگان کارّیُن،
جایی برای پنهان شدن نیافت، نه در تالار و نه در برج؛
به زیر تخت پنهان شد، به قدری وحشت داشت.
دیگری، دیه گو گُنسالس، از درب خارج شد
با صدای بلند فریاد می‌کشید: کارّیُن را دوباره نخواهم دید.
پشت یک ستون در جایی پنهان شد با وحشت فراوان،
شِنِل و لباسش همگی کثیف شدند.
در این حال اِل سید که زایشش خجسته باد بیدار شد،
دید که دورادور تختش را بهترین اطرافیانش احاطه کرده‌اند:
بگویید سربازان، چیست؟ به دور من چه می‌کنید؟
به وی می‌گویند، سرور با افتخار، شیر ترسی بزرگ به ما داد.
سرورم سید بر آرنج تکیه زد و سریع بلند شد،
با شِنِل آویزان از گردن، به سمت شیر رفت.
هنگامی که شیر او را دید، ترسید،
و در برابر اِل سید سر خود را پایین آورد، پوزه را به خاک زد.
سرورم سید رُدریگو دیاس از گردن آنرا گرفت،
یک‌راست به قفس بردش و در آنجا گذاشت.
شگفتا که در قفس دور تا دورش احاطه شده.
و از شگفتی به کاخ بازمی‌گردند.
سرورم سید سراغ دو دامادش را گرفت و آنان را نیافت،
و علی‌رغم اینکه صدایشان نمود، هیچکس پاسخ نداد.
تا زمانی که، بالاخره، آنان را یافت، بدون رنگ رخسار پیدایشان کردند؛
آنقدر ریشخند و سرگرمی در دربار هرگز ندیدند،
تا جنگاور سکوت را به همه تحمیل نمود.
شاهزادگان کارّیُن شرمسار بودند،
و از آنچه روی داد غمین شدند.

فهرست مطالب کتاب

دیباچه قسمت اول
قسمت دوم
ساختار درونی اثر
ساختار بیرونی
سروده‌ی اول
سروده‌ی دوم
سروده‌ی سوم
مشخصات اثر
وزن و سجع
خاطره‌پردازی
شخصیت‌ها
قسمت سوم کلام پایانی دیباچه
کتاب‌شناسی دیباچه
سروده‌ی سرورم اِل سید :سروده‌ی نخست :تبعید اِل سید
سروده‌ی دوم: جشن های عروسی دختران اِل سید
سروده‌ی سوم: توهین کُرپِس
ابیات افزوده‌شده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سروده سرورم ال سید
نویسنده
مترجمفرهاد عبادی
ناشر چاپیانتشارات کتاب دانیال
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات232
زبانفارسی
شابک978-600-8136-99-6
موضوع کتابکتاب‌های شعر خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سروده سرورم ال سید

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب سروده سرورم ال سید

برای دریافت کتاب سروده سرورم ال سید و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.