معرفی و دانلود کتاب گزیده‌ای از سروده‌های رابیندرانات تاگور

عکس جلد کتاب گزیده‌ای از سروده‌های رابیندرانات تاگور
قیمت:
۳۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب گزیده‌ای از سروده‌های رابیندرانات تاگور و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب گزیده‌ای از سروده‌های رابیندرانات تاگور و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب گزیده‌ای از سروده‌های رابیندرانات تاگور

کتاب گزیده‌ای از سروده‌های رابیندرانات تاگور، دربردارنده‌ی چند نمایشنامه‌ی معروف و تعدادی از بهترین غزلیات و اشعار این شاعر و ادیب برنده‌ی نوبل ادبیات است. در این کتاب، نمایشنامه‌های کوتاه «چیترا»، «کرنه و کونتی» و «نفرین بهنگام وداع» و همین‌طور قطعاتی از مجموعه شعرهای «میوه‌چینی»، «گیتانجلی»، کتاب «باغبان» و «ماه نو» رابیندرانات تاگور وجود دارد. فتح‌الله مجتبائی گردآوری و ترجمه این کتاب را برعهده داشته است.

درباره‌ی کتاب گزیده‌ای از سروده‌های رابیندرانات تاگور

رابیندرانات تاگور (Rabindranath Tagore) یکی از مهم‌ترین شاعران هند و از برجسته‌ترین چهره‌های ادبی اوایل قرن بیستم است. او که در خانواده‌ای فرهنگی و مشهور به دنیا آمده بود، خیلی زود با ادبیات آمیخته شد. او در همان سنین کودکی شیفته‌ی شاعری شد و این استعداد را در خود کشف کرد. تاگور در جوانی برای تحصیل در رشته‌ی حقوق به انگلستان رفت، اما در آنجا بیشتر وقتش را صرف شعر و هنر می‌کرد. حضور در اروپا و آشنایی بیشتر او با ادبیات روز این قاره، باعث شد در برگشت به هند، مسیر نویسندگی را پیش بگیرد. او به نوشتن درام و قصه روی آورد و هم‌زمان هم شعر می‌سرود. نوشته‌های او به زبان بنگالی بودند و آن‌چنان‌که منتقدین معترف‌اند، غنای ادبی آن‌ها بود که باعث شد تا این زبان احیا شود و به اوج خود برسد. تاگور به‌واسطه‌ی آشنایی و مراوده با شعرای بزرگی مثل ییتس توانسته بود به محافل انگلیسی‌زبان راه یابد و آوازه‌ی اشعارش به خارج از هند هم رسید. سال 1913 جایزه‌ی نوبل ادبیات به او تعلق گرفت و همین باعث شد مخاطب عام و غیرهندی هم او را بشناسد و به قدرت قلم او پی ببرد. ازاین‌پس نوشته‌های تاگور به زبان انگلیسی ترجمه شدند و طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا پیدا کرد. از او حداقل شش مجموعه شعر، بیش از ده نمایشنامه و چهار داستان به‌جای مانده است که به بسیاری از زبان‌های زنده‌ی دنیا ترجمه‌ شده‌اند.

فتح‌الله مجتبائی، از مؤلفین و مترجمین سرشناس ایران، مجموعه‌ای از اشعار و نمایشنامه‌های او را به فارسی برگردانده و در کتابی با عنوان گزیده‌ای از سروده‌های رابیندرانات تاگور به چاپ رسانده است. در این اثر، سه نمایشنامه‌ی کوتاه و مهم او یعنی، «چیترا»، «کرنه و کونتی»، و «نفرین بهنگام وداع» قرار دارد. همین‌طور قطعاتی از مجموعه شعرهای «میوه‌چینی»، «گیتانجلی»، «کتاب باغبان»، «پرندگان سرگردان» و شعر کودک «ماه نو» به چشم می‌خورد. این آثار کمک می‌کنند تا نبوغ ادبی او بهتر درک شده و قدرت او در انواع ژانرها دیده شود. تاگور از معدود نویسندگانی بود که در درام، داستان‌نویسی و شعر چیره‌دست بود.

کتاب گزیده‌ای از سروده‌های رابیندرانات تاگور به همت انتشارات هرمس چاپ و عرضه شده است.

کتاب گزیده‌ای از سروده‌های رابیندرانات تاگور برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به دوستداران ادبیات هند و قلم تاگور پیشنهاد می‌شود. همین‌طور اگر به نمایشنامه و شعر علاقه دارید، می‌توانید این اثر را مطالعه کنید.

با رابیندرانات تاگور بیشتر آشنا شویم

رابیندرانات تاگور (1941-1861)، شاعر، نمایشنامه‌نویس، فیلسوف و فعال اجتماعی هندی بود. او در بنگال به دنیا آمد و از شاخص‌ترین چهره‌ی ادبیات بنگالی و احیاگر آن محسوب می‌شد. تاگور شخصیتی چندوجهی داشت و در هنرهایی مثل موسیقی و نقاشی هم سرآمد بود، اما او بیش از هر چیزی با اشعار قدرتمند و عرفانی و عاشقانه‌اش شناخته می‌شود. تاگور اولین غیراروپایی و اولین شاعری بود که توانست جایزه‌ی نوبل ادبیات را به دست آورد. او در طول زندگی‌اش به کشورهای زیادی سفر و با شاخص‌ترین چهره‌های عصرش ملاقات کرد؛ از جمله ویلیام باتلر ییتس، آلبرت انیشتین و ازرا پاوند. از تاگور آثار متعددی در قالب شعر، نمایشنامه، داستان و مقاله به‌جای مانده که از میان آن‌ها می‌توان این موارد را نام برد: «کشتی‌شکسته»، «ملی‌گرایی» و «اشک نهان».

در بخشی از کتاب گزیده‌ای از سروده‌های رابیندرانات تاگور می‌خوانیم

مرگ، این خدمتگزار تو،
بر در خانۀ من ایستاده است
از دریاهای ناشناخته گذشته و دعوت تو را به من رسانده است
شب تاریک است و قلب من هراسان
با اینهمه،
چراغ را فراراه او می‌گیرم
دروازه‌ها را می‌گشایم
سر فرود می‌آرم و او را خوشامد می‌گویم
این فرستادۀ توست که بر در ایستاده است
دست بر سینه و اشک در چشم
بر او نماز می‌برم
او را می‌ستایم و گنجینۀ دل را در پیش پای او می‌نهم

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
رابیندرانات تاگور
سرچشمه‌های افکار تاگور
چیترا
کَرْنَه و کونْتی
نفرین بهنگام وداع
چند قطعه شعر از مجموعۀ میوه‌چینی
برتر و والاتر از برهمنان
چند سرود از گیتانجلی
گزیده‌هایی از کتاب باغبان
مجموعۀ «ماه نو - سروده‌های کودکانه»
سرآغاز
مدرسۀ گل‌ها
ابرها و موج‌ها
گزیده‌هایی از پرندگان سرگردان
پرندگان سرگردان
چندغزل از سروده‌های کبیر به ترجمۀ رابیندرانات تاگور و اِوِلین آندِرهیل
دربارۀ مترجم

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب گزیده‌ای از سروده‌های رابیندرانات تاگور
نویسنده
مترجمفتح الله مجتبائی
ناشر چاپینشر کتاب هرمس
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات194
زبانفارسی
شابک978-600-456-245-4
موضوع کتابکتاب‌های شعر خارجی، نمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب گزیده‌ای از سروده‌های رابیندرانات تاگور

برای دریافت کتاب گزیده‌ای از سروده‌های رابیندرانات تاگور و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.