معرفی و دانلود کتاب سرگذشت موسیقی در ایران

عکس جلد کتاب سرگذشت موسیقی در ایران
قیمت:
۳۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سرگذشت موسیقی در ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سرگذشت موسیقی در ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سرگذشت موسیقی در ایران

کتاب سرگذشت موسیقی در ایران نوشته‌ی عزت‌ الله الوندی به تاریخچه‌ی موسیقی ایران می‌پردازد و از این طریق به افزایش اطلاعات نوجوانان و علاقه‌مندان حوزه‌ی موسیقی کمک می‌کند. گفتنی است این کتاب ذیل مجموعه کتاب‌های فرهنگ و تمدن ایرانی به همت نشر افق به انتشار رسیده است.

درباره‌ی کتاب سرگذشت موسیقی در ایران

موسیقی تأثیر زیادی بر ابعاد مختلف زندگی انسان از لحاظ جسمی و روحی دارد. گوش‌دادن به موسیقی در طول روز باعث آرامش و آسایش می‌شود و احساس خستگی را رفع می‌نماید تا بتوان به‌راحتی سختی‌ها و دشواری‌های زندگی را تحمل کرد. بر اساس تحقیق پژوهشگران، موسیقی تأثیر مثبتی در جامعه دارد و حتی باعث پیشرفت افراد آن جامعه می‌گردد. پیداست که مطالعه‌ی تاریخ موسیقی باعث جذابیت بیشتر این هنر می‌شود. عزت‌الله الوندی در کتاب سرگذشت موسیقی در ایران به تاریخ موسیقی ایران می‌پردازد و اثری مفید و جامع را در اختیار علاقه‌مندان به این هنر قرار می‌دهد.

موسیقی هر کشوری، موقعیت اجتماعی آن کشور را نشان می‌دهد و در ایران، موسیقی جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ و هنر یافته است. در دوران باستان از موسیقی برای ارتباط برقرار کردن، رساندن پیام و دوری از خطر استفاده می‌کردند. باگذشت زمان این هنر به بخشی از آیین، باور و اعتقاد مردم تبدیل شد و در مراسم‌های مختلف اعم از شادی و سوگواری نواخته می‌شد. کتاب سرگذشت موسیقی در ایران نوشته‌ی عزت‌الله الوندی برای روایت تاریخ این هنر عظیم به شش هزار سال قبل باز می‌گردد و با استناد به استوانه‌ی سنگی چغامیش دزفول به تاریخچه‌ی موسیقی ایران می‌پردازد. همچنین در ادامه سبک‌ها و شیوه‌های مختلف موسیقی در دوران معاصر را معرفی می‌کند.

کتاب حاضر موسیقی ایران را به سه دسته‌ی کلی دوران باستان، دوران اسلامی و دوران معاصر تقسیم‌بندی کرده است. نویسنده در دوران باستان به موسیقی دوره‌های اساطیری، هخامنشیان، اشکانیان، پارتیان، پارسیان و ساسانیان می‌پردازد. دوران اسلامی از موسیقی مذهبی و تأثیرات آن می‌گوید و دوران معاصر نیز شامل سبک‌های مختلف و موسیقی نواحی ایران می‌شود. عزت‌الله الوندی در کتاب سرگذشت موسیقی در ایران با نثری روان و با استناد به کتب و اسناد تاریخی شما را با موسیقی ایرانی آشنا می‌کند و از قدمت این هنر گوش‌نواز می‌گوید.

کتاب سرگذشت موسیقی در ایران برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به نوجوانان علاقه‌مند به حوزه‌ی موسیقی و افرادی که مایلند با تاریخچه‌ی این هنر آشنا شوند، پیشنهاد می‌شود.

با عزت الله الوندی بیشتر آشنا شویم

عزت‌الله الوندی متولد سال 1353 در شهر تویسرکان است. او در رشته‌ی ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر فارغ‌التحصیل شد و امروزه به‌عنوان نویسنده‌ی حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان، داستان‌نویس و شاعر شناخته می‌شود. وی داستان‌نویسی را به‌طور حرفه‌ای با نوشتن کتاب «فردوسی» از سال 1376 آغاز کرد. این نویسنده‌ی ایرانی مسئول کارگروه شعر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است و سابقه‌ی همکاری با مجلات، مطبوعات و خبرگزاری‌های مختلف هنری را دارد. ضمن اینکه به‌عنوان داور در جشنواره‌ی مطبوعات کودک و نوجوان کانون، جشنواره‌ی کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جشنواره‌ی ربع قرن ادبیات پایداری حضور داشته است.

آثار متعددی از وی به چاپ رسیده که برخی از آن‌ها عبارتند از: «مجموعه‌کتاب‌های بغل می‌خوام بوس می‌خوام: شعر خردسال»، «خوابی به رنگ فراموشی»، «شهر آزاد»، «مأموریت در ایستگاه»، «پشت شیشه‌های مات» و «قدر استاد».

در بخشی از کتاب سرگذشت موسیقی در ایران می‌خوانیم

موسیقی در دوران سامانی بسیار پیشرفته بوده است تا جایی‌که بعضی از معماهای موسیقی یونانی را ایرانیان با دانش و هوش خود حل کرده‌اند. فارابی در کتاب موسیقی کبیر که یکی از بزرگ‌ترین کتاب‌های موسیقی به شمار می‌آید، نظر فیثاغورث و طرفداران او را رد می‌کند و برای اثبات نظریه‌ی خود از علم فیزیک دلیل و مدرک می‌آورد، چرا که آن‌ها معتقدند موسیقی برگرفته از نواهایی‌ست که در ستارگان و کرات دیگر به نغمه درمی‌آید. از طرفی ابوعلی‌ سینا هم افکار فیثاغورثیان را درباره‌ی موسیقی سست و کهنه تلقی می‌کند. علاوه بر همه‌ی این‌ها، کارهای عملی صورت‌گرفته در زمینه‌ی موسیقی از سوی یونانیان، بسیار اندک و محدود و در مقابل کارهای هنرمندان دوران سامانی بسیار زیاد و قابل توجه بوده است.

فارابی در کتاب‌های "المدخل‌الصناعه‌الموسیقی" و "کلام در موسیقی" و "موسیقی کبیر" انتقاد موسیقی‌دانان سامانی را بر جنبه‌های گوناگون موسیقی یونانی جمع‌بندی کرده. و موسیقیِ کبیرش، کتابی نظری درباره‌ی موسیقی و ویژگی‌های آن است و بخش عمده‌ای از آن اختصاص به نقد آثار و نظریات موسیقی‌دانان یونانی دارد. البته او در این کتاب آن‌ها را دانشمندانی تیزهوش می‌داند، اما خود با تیزهوشی عنوان می‌کند که: «آن‌ها آثار و گفته‌های پیشینیان را مطالعه کرده‌اند و خود چیزی بر آن افزوده‌اند. نوشته‌های‌شان در موسیقی مفقود شده یا به زبان عربی ترجمه شده و این امر تنها دلیلی‌ست که می‌توان برای نقص این کتاب‌ها از آن یاد کرد.»

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: درآمد
فصل دوم: موسیقیِ باستانیِ ما؛ اجتماع سرودها
فصل سوم: خنیاگران دوران شکوفایی
فصل چهارم: دوران اسلامی
فصل پنجم: قرن طلایی فرهنگ و تمدن
فصل ششم: نغمه‌ی هفتم
فصل هفتم: سایه‌ی مذهب بر موسیقی
فصل هشتم: نمایش رستاخیز
فصل نهم: از خون جوانان وطن
فصل دهم: ره‌آورد فرنگستان
فصل یازدهم: صدای ما را از تهران می‌شنوید
فصل دوازدهم: نسیم ملایم غربی
فصل سیزدهم: دلشدگان
فصل چهاردهم: روایت یک دلشده
فصل پانزدهم: چکاد به خطّ میخی
فصل شانزدهم: قلندرانه
فصل هفدهم: پایتخت آواز در صبح
فصل هجدهم: موسیقی نواحی ایران؛ گنجینه‌ای بی‌پایان
فصل نوزدهم: فرود
منابع و مراجع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سرگذشت موسیقی در ایران
نویسنده
ناشر چاپینشر افق
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات144
زبانفارسی
شابک978-964-369-712-9
موضوع کتابکتاب علمی و آموزشی نوجوان، کتاب‌های آموزش موسیقی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سرگذشت موسیقی در ایران

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب سرگذشت موسیقی در ایران

برای دریافت کتاب سرگذشت موسیقی در ایران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.