معرفی و دانلود کتاب سلطنت پهلوی از طلوع تا غروب

عکس جلد کتاب سلطنت پهلوی از طلوع تا غروب
قیمت:
16000 تومان - 1.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سلطنت پهلوی از طلوع تا غروب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سلطنت پهلوی از طلوع تا غروب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سلطنت پهلوی از طلوع تا غروب

کتاب سلطنت پهلوی از طلوع تا غروب نوشته‌ی بابک مصطفوی، به وقایع دوران پهلوی به‌ویژه سلطنت رضاشاه می‌پردازد و واقعه کودتای 28 مرداد و نقش شوروی در رویدادهای آن دوره از تاریخ را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد.

درباره‌ی کتاب سلطنت پهلوی از طلوع تا غروب:

با رجوع به کتب تاریخی منتشر شده در بازار و بررسی اجمالی وقایع به قدرت رسیدن رضاشاه، از نقش و تأثیر وقایع داخلی ایران و قدرت‌های اروپایی سخن رفته و مورد واکاوی تاریخی قرار گرفته است، اما تقریباً در هیچ یک از آن‌ها اثری از شوروی سوسیالیستی نمی‌بینیم، به گونه‌ای که خواننده گمان می‌برد، روسیه‌ای وجود نداشته و ندارد. چگونه ممکن است ما نفوذ روسیه را در ایران نادیده بگیریم؟ همسایه قدرتمند شمالی که در زمان تزارها در کارنامه خود سابقه اشغال ایران و همچنین به توپ بستن مجلس ایران را دارد.

باید یادآور شد که رضا‌شاه در زمان استالین به قدرت رسید، استالینی که به جرأت می‌توان گفت در آن دوران از یکی از قوی‌ترین ارتش‌های زمینی جهان برخوردار بود و او را می‌توان فاتح جنگ دوم جهانی به شمار آورد و همچنین کسی که ایدئولوژی کمونیستی او نیمی از جهان را بلعیده بود و هر روز بر دامنه کشورگشایی او افزوده‌تر می‌شد و همچنین باید یادآوری کنم که بلشویک‌ها بعد از به قدرت رسیدن، یکی از بنیانی‌ترین برنامه‌ریزی‌هایشان قطع منابع انسانی و معدنی در کشورهای مستعمره بود و آن‌ها تمام توجه خود را بر کشورهایی همانند ایران، افغانستان، ترکیه، هند، چین و... معطوف داشتند. اگر ما نیروها و تبلیغات گسترده بلشویک‌ها را در اوضاع ایران به کلی نادیده بگیریم خطایی تاریخی دچار شده‌ایم.

کتاب سلطنت پهلوی از طلوع تا غروب (The Pahlavi dynasty from rising to sunset phalavi monarchy) که در مدت زمان کوتاهی توانست رکورد فروش انتشارات را بشکند، به مسائل مهم و منحصربه‌فردی می‌پردازد از جمله: پشتیبانی و نقش تأثیرگذار شوروی در به قدرت رسیدن رضاشاه و مخالفت انگلیس، علت مخالفت رضاشاه با حزب توده و شوروی، مصدق و میزان اثرگذاری مرگ استالین در کودتای 28 مرداد، به قدرت رسیدن ریچارد نیکسون و تأثیر آن بر دنیا، ارتباط شاه و نیکسون و تأثیر آن بر افزایش قیمت نفت و آشفتگی بازار انرژی دنیا، سرنگون شدن نیکسون و قتل عام دوستان و طرفداران او در سرتاسر دنیا.

کتاب سلطنت پهلوی از طلوع تا غروب برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به تاریخ ایران و به ویژه تاریخ پهلوی علاقه‌مند هستید، این کتاب را از دست ندهید.

در بخشی از کتاب سلطنت پهلوی از طلوع تا غروب می‌خوانیم:

ماجرای 28 مرداد و سقوط دولت مصدق را می‌توان یکی از بحث برانگیزترین و مهم‌ترین اتفاق دوران محمدرضاشاه پهلوی دانست، اتفاقی که به گفته جناب میلانی کابوس آن تا آخرین روزهای زندگی محمدرضاشاه پهلوی از او دست برنداشت. مصدق به عنوان فردی وطن‌خواه و آزادی‌خواه، حرکتی را آغاز کرد که سرانجام این حرکت، ثروت نفتی را عاید ایران کرد که از آن دوران تا به امروزه نتیجه‌اش بر هر ایرانی ملموس بوده و هست. اما در روایت این ماجرا، نکته‌ای که بسیاری از تاریخ‌نگاران متاسفانه به آن توجه کافی نمی‌کنند سیاست‌ها و خط مشی شوروی سوسیالیستی در این دوران است.

آنان در شرح ماجرای ملی شدن صنعت نفت و پیامد آن ماجرای 28 مرداد از نقش و ردپای بسیار آشکار حزب توده سخن می‌گویند اما شرح ماجرا به گونه‌ای است که خواننده متصور می‌شود که سیاست‌های حزب توده درونی بوده و بدون برنامه‌ریزی و تابع شرایط ناگهان تغییر می‌کند. با خواندن این قبیل کتاب‌ها، خواننده تصور می‌کند که شوروی و به دنبال آن حزب توده به صورت منفعل و از موضع ضعف در حال ضربه زدن به موجودیت سلطنت در ایران بوده و صحنه‌گردان اصلی تمام ماجراهای آن دوران انگلیس و آمریکا و مصدق هستند.

باید به این نکته توجه داشت که در زمان ملی شدن صنعت نفت، قدرت اصلی شوروی در دستان استالین قرار داشت. کسی که دایره کشورگشایی او تا قلب اروپا و آمریکا گسترش یافته بود و به ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین و نخستین پایگاه‌های پیروزی در این نبرد می‌نگریست. بسیار بعید و دور از ذهن است که تصور کنیم حکومت سوسیالیستی شوروی تا زمان قیام 30 تیر به صورت کاملاً منفعل و یا حتی برخلاف مصدق عملکرده است.

همان طور که گذشته گفته شد سیاست‌های کمینترن بر اساس اصول و تزهای لنین در رابطه با جنبش‌های کارگری در کشورهای جهان سوم شکل گرفته بود و بر طبق این تزها انقلاب‌ها می‌بایست بر اساس برنامه و طبق نقشه به پیش رود. نظم و انضباط یکی از اصلی‌ترین اصول احزاب کمونیست بود و شاید بتوان یکی از دلایل موفقیت چشمگیر آنان در سطح بین‌الملل را به همین مطلب اختصاص داد. اعتصابات هماهنگ، شورش‌هایی از پیش برنامه‌ریزی شده و نهایتاً انقلاباتی کاملاً مهندسی شده و هدفمند از مشخصات اصلی احزاب کمونیست بوده است.

فهرست مطالب کتاب

رضاشاه
مصدق
انقلاب سفید
نیکسون
نیکسون - سفر به چین
نفت و اسلحه
نیکسون - واترگیت
جیمی کارتر
پایان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سلطنت پهلوی از طلوع تا غروب
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات امید سخن
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات236
زبانفارسی
شابک978-622-722409-2
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه الکترونیک
16000 ت - 1.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سلطنت پهلوی از طلوع تا غروب

جمشید داوری فرد
۱۴۰۱/۲/۹
کتابی است که به صورت کلی مفاهیم تغییر سیاسی ایران و مناسبات با قدرتهای جهانی را در طول دوره پهلوی عنوان میکنه. البته کتاب بیشتر خلاصه شده وقایع رو میگه چون برای ذکر جزئیات با این گستردگی نیاز به کتابی چند هزار صفحه‌ای داره ولی در مجموع برای درک کلی از این سلسله وقایع خیلی مفید هست. البته کاش برای درک بهتر، از این نویسنده آثاری جزئی نگر موجود بود که مربوط به هر وهله سیاسی خاص باشه.
امیر
۱۴۰۲/۳/۱۱
کتاب خیلی خوبیه برای کسانی که میخوان درمورد دوره پهلوی اطلاعاتی داشته باشند.
خیلی کلی درمورد تاریخ پهلوی توضیح داده شده.
اما مقدمه‌ی کتاب هم خیلی کلی هست و مطالب اضافه زیادی داره که این باعث میشه حوصله سر بر بشه واسه خواننده.
تنها ایرادش همین مقدمه‌ی طولانی کتابه.
حسن موحدی
۱۴۰۲/۶/۹
نویسنده متاسفانه بصورت ناقص به بررسی دوره تاریخی پهلویها پرداخته بود ونقش شرق را با پیشفرض ذهنی نویسنده در همه‌ی فصول پررنگ ذکر میکند. بنظرم ایرادات کتاب بیشتر از نقاط مثبت آن بود نویسنده‌ی محترم را به رجوع به منابع تحقیقاتی دیگر دعوت میکنیم
فاطمه کرمانی
۱۴۰۲/۱/۸
بنظرم توضیحات اضافی خیلی داشت کاش بیشتر مسائل مهم رو بیان میکرد از سلطنت رضا شاه تا پسرش و اتفاقات اون دوران
مژگان جهانبانی
۱۴۰۱/۹/۲۲
کتاب خوبیه و من که شخصا به خوندن تاریخ علاقه زیادی دارم خوندن این کتاب رو پیشنهاد میکنم نوشتاری روان و قابل فهم داره
AMIR KALANTARI
۱۴۰۱/۱۰/۱۹
در مورد بیگانگان بیشتر توضیح داد تا خود ایران و اشخاص
سعید سلطانی
۱۴۰۱/۴/۲۴
بیشتربه دخالت‌های روس و انگلیس میپردازه تاخودپهلویها
عبدالرسول فراغ
۱۴۰۱/۱/۱۹
کتاب جالبیه پیشنهاد میکنم بخونید
مشاهده همه نظرات 8

راهنمای مطالعه کتاب سلطنت پهلوی از طلوع تا غروب

برای دریافت کتاب سلطنت پهلوی از طلوع تا غروب و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.