معرفی و دانلود کتاب سورمه

عکس جلد کتاب سورمه
قیمت:
۶۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سورمه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سورمه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سورمه

کتاب سورمه، رمانی فارسی به قلم هانیه فیض‌ آبادی است. داستان این کتاب که تنها اثر منتشرشده از این نویسنده‌ی جوان است، از نگاه راوی اول شخص، روایت می‌شود که سورمه نام دارد و شخصیت اصلی داستان است. او که به‌تازگی وارد دنیای بزرگسالی شده، از آرزوها و تصورات کودکی‌اش به دور افتاده و مجبور است با مشکلات مختلفی دست‌وپنجه نرم کند و این موضوع کل زندگی‌اش را به چالش کشده است.

درباره‌ی کتاب سورمه

هانیه فیض‌آبادی در کتاب سرمه، به داستان زندگی شخصیتی با همین نام پرداخته که از قضا، راوی داستان هم هست و وقایع را از زبان خودش روایت می‌کند.

دور افتادن از دنیای کودکی و ورود به جهان بزرگسالی می‌تواند خیلی از افراد را با موقعیت‌های گنگ و جدید روبه‌رو کند. درست مثل سورمه که از همان آغاز کتاب ناچار است با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم کند که مهم‌ترین آن‌ها ورود به دنیای بزرگسالی و دشواری‌های آن است. نویسنده در جایی از کتاب از زبان سرمه درباره‌ی دشواری‌های ورود به دنیای بزرگ‌ترها صحبت می‌کند. او دقیقاً می‌داند که چند ماه و چند روز از ورود او به این دنیای عجیب‌وغریب می‌گذرد؛ دنیایی که هیچ شباهتی به تصوراتش ندارد و از آرزوها و رویاهای کودکی‌اش به دور است.

مادر سورمه بیمار است و مدام به دارو و دکتر نیاز پیدا می‌کند. از طرف دیگر تأمین نیازهای فرزند کوچک خانواده هم بر دوش سورمه است. بنابراین او مجبور شده در یک رختشویی کار کند که مدیریت آن را شخصی به‌نام خانم ربیعی عهده‌دار است و بیشتر مواقع با ایراداتی که می‌گیرد حسابی مایه‌ی آزار او می‌شود. او تمام طول روز را با امید دستمزد آخر ماه کار می‌کند، اما حقوقش بلافاصله خرج دارو، پرداخت قبض‌ها و اجاره‌ی خانه می‌شود.

سورمه در همان سطرهای اولیه‌، خواننده را با شخصیت دیگری به‌نام نیلوفر آشنا می‌کند و توضیح می‌دهد که او از معدود کسانی است که اجازه دارد به دنیای او وارد شود. نیلوفر که چند سالی از سورمه بزرگتر است، برای تحصیل در رشته‌ی حقوق از سبزه‌وار به تهران نقل مکان کرده و با او در رختشویی کار می‌کند. نیلوفر که با آرزوی وکیل شدن راهی تهران شده بود، با مشکلاتی که در مسیر زندگی‌اش قرار گرفته از هدفی که از کودکی دنبال کرده، دور افتاده و مجبور است وقتش را صرف فعالیت‌های دیگری بکند که رغبت چندانی به آن‌ها ندارد. بنابراین وضعیت او شباهت‌های زیادی به شرایط زندگی سورمه دارد و همین نکته باعث شده تا آن‌ها یکدیگر را مأمن امنی برای دوستی بدانند.

کتاب پیش رو، به شرح زندگی سورمه پرداخته و از خلال آن گریزی به ماجراهای زندگی دیگران می‌زند. مضمون اصلی این رمان هم ورود به بزرگسالی و چالش‌های آن است و نویسنده توانسته با هنرمندی خاص خود آن را به‌خوبی برای مخاطبان تشریح کند.

کتاب سورمه را انتشارات آئی‌سا اولین‌بار در سال 1400 منتشر کرد و پس از گذشت یک سال، به چاپ دوم رسید.

کتاب سورمه برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای تمامی دوستداران رمان‌های فارسی مناسب است. همینطور مطالعه‌ی آن به کسانی که پیگیر چهره‌های نوظهور ادبیات داستانی معاصر و جدیدترین آثار منتشرشده در این عرصه هستند، توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب سورمه می‌خوانیم

اتاق را یک پزشک مرد و دو پرستار زن پر کرده بودند. کنج اتاق ایستادم و منتظر شدم اتاق تخلیه شود. چند دقیقه بعد وارد اتاق خلوت شدم. آرام‌آرام به سمت فرد مورد نظرم رفتم و برای آن‌که بیماران دیگر متوجه نشوند، خودم را مشغول عوض کردن روبالشتی تخت خالی نشان دادم. بیماری که به من دید داشت، رویش را برگرداند. چشمکی زدم و در‌حالی‌که دست مشت شده‌ام را دراز می‌کردم، در باز و پزشک مسنی وارد شد. دستم را به سرعت عقب کشیدم و به زمین زل زدم. با چشم‌های ریز شده به من نزدیک شد و گفت:

- مشت‌تو باز کن.

باز نکردم و حس کردم حالاست که ناخن‌هایم کف دستم را بدرد.

- خیلی خب پس دنبالم بیا بریم حراست.

با صدایی تقریبا بلند که می‌شد وحشت را به وضوح از لا به لای آن حس کرد، گفتم:

- نه، براتون توضیح می‌دم.

و بعد خود را در اتاقش در‌حالی‌که مقابلش نشسته بودم و تمام زندگی‌ام را برایش تعریف کرده بودم، یافتم. بیچاره و بی‌پناه مثل کسی که انتظار حکم اعدامش را می‌کشد، به چشم‌هایش زل زدم. سری از روی تأسف تکان داد و در‌حالی‌که عینکش را به چشم می‌زد، گفت:

- نمی‌دونم این داستان‌ها رو از خودت درآوردی یا نه، ولی هرچی بود منو تحت‌تأثیر قرار داد. تنها کاری که از دستم برمیاد اینه که تحویل پلیس ندمت، اما تو باید استعفا بدی.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سورمه
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات آئی‌سا
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات195
زبانفارسی
شابک978-622-646271-6
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سورمه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب سورمه

برای دریافت کتاب سورمه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.