معرفی و دانلود کتاب سینمای ترنس مالیک

عکس جلد کتاب سینمای ترنس مالیک
قیمت:
87500 تومان - 9.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سینمای ترنس مالیک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سینمای ترنس مالیک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سینمای ترنس مالیک

ترنس مالیک، کارگردان کم‌کار اما برجسته‌ی سینماست که نوآوری در فرم، از ویژگی‌های آثار اوست. کتاب سینمای ترنس مالیک، مجموعه مقالاتی است که توسط سعیده طاهری و بابک کریمی گردآوری شده و کوششی برای شناخت این کارگردان آمریکایی و فیلم‌های اوست.

درباره‌ی کتاب سینمای ترنس مالیک

ترنس مالیک (Terrence Malick)، کارگردان مشهور آمریکایی است که سال 1943 در ایالت ایلینوی متولد شد. او تحصیلاتش را در زمینه‌ی سینما به پایان رساند، با این وجود در رشته‌ی فلسفه نیز تحصیل کرد و مدتی به عنوان استاد فلسفه در دانشگاه و روزنامه‌نگار مشغول کار بود. مالیک در سال 1973، اولین فیلم خود با نام «برهوت» را فیلم‌برداری کرد و این، آغاز مسیر او برای تبدیل شدن به کارگردانی برجسته بود. از دیگر فیلم‌های او می‌توان به «خط باریک سرخ»، «درخت زندگی»، «روزهای بهشت» و «یک زندگی پنهان» اشاره کرد. آثار ترنس مالیک، توانسته‌اند افتخارات زیادی را به خود اختصاص دهند؛ نظیر: جایزه‌ی اسکار، جایزه‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم برلین، کن، سزار، انجمن منتقدان فیلم شیکاگو و گلدن گلوب. یکی از شاخصه‌های اصلی سینمای مالیک، طبیعت‌گرایی و استفاده‌ از نمادهاست؛ تا جایی که جنس تصویربرداری او به تابلوهای طبیعت بی‌جان شباهت پیدا کرده است.

کتاب سینمای ترنس مالیک (The Cinema of Terrence Malick: Poetic Visions of America) اثر سعیده طاهری و بابک کریمی، شرحی بر زندگی و فیلم‌های این کارگردان تأثیرگذار است. این کتاب، مجموعه‌ای از مقالات است که هرکدام از زاویه‌ای به موضوع مورد بحث پرداخته‌ و آن را واکاویده‌اند؛ بنابراین با مطالعه‌ی اثر حاضر، با دیدگاه‌های گوناگون راجع به سینمای ترنس مالیک مواجه خواهید شد و به همین تبع، جامعیت آن، شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

اثر حاضر، دربرگیرنده‌ی موضوعاتی از جمله «باغ ترنس مالیک: درباره‌ی روزهای بهشت»، «ایمان، ایثار و جلال زمین در درخت زندگی ترنس مالیک»، «زیستن در زمان مالیکی: درباره‌ی زمان و روایت در شوالیه‌ی جام‌ها» و مجموعه‌ای از گفت‌وگوهای این کارگردان است. در این کتاب، جستارهای نویسندگان متعدد و مطرحی از جمله «میشل سلیمان»، «نیل کمپبیل»، «جیکوب لی»، «ادرین مارتین» و «رابرت سینربرینک» گردآوری شده است تا فهمی کلی از سینمای ترنس مالیک به شما عرضه کند.

با مطالعه‌ی این کتاب که توسط سعیده طاهری و بابک کریمی گردآوری شده است، اطلاعات شما نه‌تنها درباب ترنس مالیک، بلکه درمورد سینما به طور کلی نیز افزایش خواهد یافت.

مجموعه‌ کتاب‌های سینماگران

مجموعه کتاب‌های سینماگران، بستری برای نگارش و ترجمه‌ی کتاب‌هایی هستند که به واکاوی آثار سینماگران شاخص تاریخ سینمای ایران و جهان می‌پردازند. کتاب‌های این مجموعه، مجموعه‌مقالاتی را دربرمی‌گیرند که هرکدام از دیدگاهی به آثار و جهان فیلم‌ساز مورد بحث می‌پردازد. همچنین، کتاب‌هایی به قلم خود نویسندگان و یا گفت‌وگوهایی با آن‌ها نیز در این مجموعه وجود دارد. مجموعه‌‌کتاب‌های سینماگران، هر کارگردان و اثر او را چون جهانی پیش روی شما قرار می‌دهند.

کتاب سینمای ترنس مالیک مناسب چه کسانی است؟

تمام علاقه‌مندان به سینما، به‌خصوص سینمای ترنس مالیک، این کتاب را جذاب و مفید خواهند یافت.

جملات برگزیده‌ی کتاب سینمای ترنس مالیک

  • ... سینما فی‌نفسه معجزه است. (آندره بازَن)
  • همۀ این‌ها نشان می‌دهند که چطور می‌توانی کسی را بشناسی و در عین حال واقعاً او را نشناسی. (هالی، بدلندز)
  • روزهای عمرم با دلسپردگی به جاده‌ها می‌گذرند/می‌آیند که بروند/رفتن‌ها اهمیتی ندارند/من عاشق آمدنم. (تاونز ون زند)
  • هنگام فیلم‌دیدن آن فیلم برای ما به منزلۀ جهان، دنیا یا اگر دوست دارید آن را این‌گونه بنامید، طبیعت است. (آندره بازَن)

در بخشی از کتاب سینمای ترنس مالیک می‌خوانیم

«فیلم‌های مالیک علی‌الظاهر به آثاری می‌مانند که با صدور بیانیه‌های فلسفی سعی می‌کنند موضعی فلسفی به خود بگیرند. با وجود این، اشتباه است اگر تصویر سینمایی را دربست در راستای چند اَبَرمتن فلسفی شناخته‌شده بخوانیم، بنابراین، بالکل اجتناب از آن بهتر است....نگاشت زبان سینمایی به یک فرازبان فلسفی هم سبب ازدست‌رفتن خصوصیات رسانه‌ی سینما و هم معمولاً موجب افتادن به دام نوعی شبه‌فلسفه می‌شود که آشکارا برای ارعاب افراد ناآگاه طراحی شده است.»

مقالات آگاهی‌بخش کریچلی چارچوب‌های ارزشمندی را برای بحث در مورد خط باریک قرمز در اختیار من گذاشتند که با اغلب نظرات او موافقم؛ با این حال، کریچلی با هشدار درخصوص عدم نگاشت «زبان سینمایی» به «فرازبان فلسفی»، از برخی عناصر مهم سبک مالیک غفلت می‌کند.

کریچلی می‌گوید: «روایت خط باریک قرمز پیرامون سه رابطه شکل گرفته که هر کدام از کشمکش میان دو شخصیت به وجود آمده است. » من با این نظر مخالفتی ندارم و قبول می‌کنم که فیلم این روابط را برجسته ساخته، اما همه‌چیز را در آن خلاصه نمی‌کنم. همان‌طوری که کریچلی هم اشاره کرده، یکی از این رابطه‌ها میان سرهنگ تال (نیک نولتی) و کاپیتان استاروس (الیاس کوتیاس) برقرار شده استمالیک از آن برای دراماتیزه‌کردن کشمکش میان یک افسر مافوق جاه‌طلب و زیردست محتاطش بهره می‌برد، هرچند فیلم دست‌آخر جاه‌طلبی را برمی‌گزیند؛ رابطۀ تال با افسران مافوقش، برای مثال رودررویی‌اش با ژنرال کوئینتارد (جان تراولتا) در ابتدای فیلم، پیش‌زمینه‌ای از رابطه‌ی او و استاروس را به نمایش می‌گذارد. در مقابل، کاپیتان استاروس ارتباط فوق‌العاده‌ای با سربازانش دارد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمۀ گردآورندگان
بخش اول: فیلم‌های مالیک
دو شخصیت در جست‌وجوی یک مسیر: انگیزه و ساخت هویت در بدلندز
دلسپردۀ جاده‌ها: بدلندز، جوانی، فضا و جاده
روزهای بهشت
باغ ترنس مالیک: دربارۀ روزهای بهشت
بزرگ‌ترین نسلی که از خط باریک قرمز گذر کرد
سؤال‌های بی‌جواب: مشاهده و تجربه در خط باریک قرمزِ ترنس مالیک
مشیت‌های پروردگار: شگفتی طبیعی در باب ترنس مالیک و حماسۀ استعلاگرای تازه‌اش
نزدیک‌شدن به دنیای نو
ایمان، ایثار و جلال زمین در درخت زندگی ترنس مالیک
ایمان سینمایی: سینه‌فیلیای بازَنی و درخت زندگی ترنس مالیک
و نور درخشید به تاریکی و بر کلام نارمیدۀ جهان: دربارۀ به سوی شگفتی
زیستن در زمانِ مالیکی: دربارۀ زمان و روایت در شوالیۀ جام‌ها
چه‌بسا که موسیقی چو دریا می‌فریبد مرا!: دربارۀ آهنگ به آهنگِ ترنس مالیک
بخش دوم: گفت‌وگوها
یک داستان عاشقانۀ شیزوفرنیک: بدلندز از نگاه فلیکس گواتاری
گفت‌وگوی میشل سیمان با ترنس مالیک دربارۀ بدلندز
مالیک دربارۀ بدلندز
فیلم‌شناسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سینمای ترنس مالیک
مترجمسعیده طاهری، بابک کریمی
ناشر چاپینشر خوب
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات304
زبانفارسی
شابک978-622-7543-61-2
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی، کتاب‌های ادبیات جهان
قیمت نسخه الکترونیک
87500 ت - 9.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سینمای ترنس مالیک

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب سینمای ترنس مالیک

برای دریافت کتاب سینمای ترنس مالیک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.