معرفی و دانلود کتاب یک فیلم، یک جهان: سابقه خشونت

عکس جلد کتاب یک فیلم، یک جهان: سابقه خشونت
قیمت:
۵۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب یک فیلم، یک جهان: سابقه خشونت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب یک فیلم، یک جهان: سابقه خشونت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب یک فیلم، یک جهان: سابقه خشونت

دیوید کراننبرگ یکی از سینماگران برجسته‌ی معاصر، و فیلم «سابقه‌ی خشونت»، یکی از برترین ساخته‌های اوست. بارت بیتی در کتاب یک فیلم، یک جهان: سابقه خشونت به نقد و بررسی فیلمِ سینماییِ مورد اشاره پرداخته است.

درباره کتاب یک فیلم، یک جهان: سابقه خشونت

دیوید کراننبرگ (David Cronenberg) برجسته‌ترین فیلمساز معاصر کانادایی، و یکی از مطرح‌ترین سینماگرانِ جهانِ انگلیسی‌زبان در طول سه دهه‌ی اخیر به شمار می‌رود. بیشتر فیلم‌هایی که او ساخته و به روی پرده برده، آثاری پربحث و حساسیت‌برانگیز بوده‌اند و طیفی از منازعات جدی را میان مخاطبین عام و خاص برانگیخته‌اند. از جمله‌ی این فیلم‌ها می‌توان به عناوینی چون «تصادف»، «هار»، «رعشه‌ها»، «شباهت کامل» و «عنکبوت» اشاره کرد.

سینمای دیوید کراننبرگ، در یک کلام، سینمای خشونت است. از این جهت، می‌توان آثار کراننبرگ را با فیلم‌های فیلمسازانی چون «کوئنتین تارانتینو» و «گاسپر نوئه» مقایسه کرد. اگرچه جنس خشونتی که در ساخته‌های کراننبرگ موج می‌زند، تفاوت‌های زیبایی‌شناختیِ مهمی با خشونتِ مشهود در ساخته‌های دو کارگردانِ نامبرده‌ی دیگر دارد. گرایش به تمثیل‌پردازی و میل به بازنماییِ اروتیسمی بیمارگونه از جمله مؤلفه‌های دیگری‌ست که می‌توان در فیلم‌های دیوید کراننبرگ به وضوح مشاهده کرد. باری، در کتاب یک فیلم، یک جهان: سابقه خشونت (David Cronenberg's A History of Violence) بناست مخاطب نقد بارت بیتی (Bart Beaty) بر فیلم سابقه خشونت باشید.

اثر مذکور در سال 2005 به اکران عمومی درآمد. دیوید کراننبرگ با این فیلمِ جنایی، برای نخستین بار از جریان سینمای مستقل فاصله گرفت و به سینمای تجاریِ هالیوود نزدیک شد. داستانِ فیلم سابقه خشونت از یک کمیک بوک (کتاب مصورِ) مشهور اقتباس شده است. در این فیلم مخاطب سرگذشت عجیب مردی خواهید بود که برای سال‌ها، گذشته‌ی ننگ‌آمیز خود را پنهان کرده و هویتی به کل متفاوت از هویت واقعی خویش را به همگان، از جمله همسر و فرزند خویش، عرضه داشته است. با این همه، روزی فرا می‌رسد که ماهیت حقیقی او، به واسطه‌ی فاجعه‌ای تمام‌عیار، بر اطرافیانش آشکار می‌شود. بارت بیتی در کتاب یک فیلم، یک جهان: سابقه خشونت، ضمن بررسی تمام‌عیار وجوه مضمونی و فُرمی فیلم سینماییِ مورد بحث، به واکاویِ تفاوت‌ها و شباهت‌های این فیلم با دیگر آثار دیوید کراننبرگ نیز، پرداخته است.

کتاب یک فیلم، یک جهان: سابقه خشونت توسط بابک کریمی به زبان فارسی ترجمه شده و از سوی انتشارات «خوب» در دسترس علاقه‌مندان به کتاب‌های حوزه‌ی سینما، قرار گرفته است.

درباره مجموعه یک فیلم، یک جهان

نه فقط هر اثر سینمایی، بلکه اصولاً هر اثر راستین هنری، برای خود جهانی قائم‌به‌ذات است که در آن منطقی خاص و یکّه حکمفرمایی می‌کند. اصلی‌ترین کار مخاطب اثر هنری، فهمِ دقیقِ این منطق منحصربه‌فرد است.

عناوینی که ذیل مجموعه‌ی یک فیلم، یک جهان از نشر خوب به انتشار می‌رسند، هر یک نوشتاری کوتاه، اما ارزنده و تأمل‌برانگیز در باب یک فیلم سینمایی خاص‌اند. تمام فیلم‌هایی که در عناوین متعلق به مجموعه‌ی یک فیلم، یک جهان، مورد بحث قرار گرفته‌اند، در نوع خود جزو آثار کلاسیک تاریخ سینما به شمار می‌روند. در انتخاب این تک‌نگاری‌های انتقادی برای ترجمه به زبان فارسی، شناخته‌شده بودن آثارِ مورد نقد و بررسی نزد مخاطبین ایرانی، نخستین نکته‌ی مدنظرِ ناشر بوده است.

در نکوداشت کتاب یک فیلم، یک جهان: سابقه خشونت

- کتاب یک فیلم، یک جهان: سابقه خشونت اثری خواندنی‌ست که بی‌گمان مورد توجه سینماگران و طرفداران هنر هفتم واقع خواهد خواهد گشت. (آمازون)

کتاب یک فیلم، یک جهان: سابقه خشونت مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به سینمای دیوید کراننبرگ و دوست‌داران کتاب‌های نظری در حوزه‌ی سینما، دو گروه از مخاطبینی‌اند که مطالعه‌ی کتاب یک فیلم، یک جهان: سابقه خشونت از بارت بیتی را سودمند خواهند یافت.

با بارت بیتی بیشتر آشنا شویم

بارت بیتی (متولد سال 1969) نویسنده و منتقد سینماست. او سال‌هاست که در کسوت استاد مشغول فعالیت در دانشگاه کلگری است. عمده‌ی علاقه‌ی پژوهشی بارت بیتی معطوف به حوزه‌ی آثار کمیک است. وی در این زمینه نوشته‌های خواندنی و ارزنده‌ای نیز به رشته‌ی تحریر درآورده که متأسفانه اغلب آن‌ها، هنوز به جامه‌ی زبان فارسی درنیامده‌اند.

«کمیک در برابر هنر» و «یک فیلم، یک جهان: سابقه خشونت» دو عنوان از کتاب‌های بارت بیتی‌اند.

در بخشی از کتاب یک فیلم، یک جهان: سابقه خشونت می‌خوانیم

کراننبرگ شخصاً در گفت‌وگوهایش با صراحت تمام بیان کرده که علی‌رغم دیدگاه‌های جنسیتی آزاردهنده‌ای که گاهی در کارش ارائه می‌دهد، مخالفتی با ارزش‌های طبقۀ متوسط ندارد. در گفت‌وگو با کریس رادلی، دوگانگی احساسی‌اش نسبت به سبک زندگی طبقۀ متوسط را این‌گونه توصیف می‌کند: «هنوز آمادگی آن را ندارم که طبقۀ متوسط آمریکا را به‌کل دور بیندازم. مسائلی در طبقۀ متوسط وجود دارند که بسیار ارزشمندند. من انقلابی نیستم، به این معنا که معتقد باشم باید همه‌چیز را برچید، از بین برد یا از هم گسیخت و ما ناچاریم از نو شروع کنیم. اگر به این خاطر مرتجع خطاب شوم، گناهم را می‌پذیرم.» سابقۀ خشونت، بیش از هر فیلم دیگری در کارنامۀ کراننبرگ، این دوگانگی احساسی را تمام‌وکمال نشان می‌دهد. این فیلم، که دست‌کم تا حدودی درامی خانوادگی است، تمرکز کارگردان را از تحول درونی فرد، موضوع بسیاری از فیلم‌هایش، به خانواده‌ای‌ در لحظه‌ای بحرانی سوق می‌دهد. از آن‌جا که آمریکا بیش از بسیاری از دیگر جوامع خانواده و ملت را هم‌سنگ می‌گیرد، قابل درک است که بسیاری از منتقدان آمریکاییْ شتاب‌زده فیلمی دربارۀ خانواده را همچون اظهاراتی دربارۀ ملت تلقی کنند. و البته، علی‌رغم آن‌چه کراننبرگ ادعا می‌کند، سابقۀ خشونت، در ابعاد وسیع، فیلمی دربارۀ فرهنگ ملی آمریکاست. در عین حال، با توجه دقیق به جزئیات آن مشخص می‌شود که دغدغه‌ای فراتر از جغرافیای ‌سیاسی معاصر دارد.

اگر خط‌مشی سابقۀ خشونت، در بهترین حالت، آشفتگی داشته باشد می‌توان دربارۀ فرم و ساختار ژانر آن هم همین را گفت.

فهرست مطالب کتاب

1. مقدمه
2. سابقه
3. خشونت
4. نتیجه‌گیری
پی‌نوشت‌ها
کتاب‌شناسی گزیده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب یک فیلم، یک جهان: سابقه خشونت
نویسنده
مترجمبابک کریمی
ناشر چاپینشر خوب
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات152
زبانفارسی
شابک978-622-7425-98-7
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب یک فیلم، یک جهان: سابقه خشونت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب یک فیلم، یک جهان: سابقه خشونت

برای دریافت کتاب یک فیلم، یک جهان: سابقه خشونت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.