معرفی و دانلود کتاب شاملو شناسی: تقریبا همه چیز درباره‌ی احمد شاملو

عکس جلد کتاب شاملو شناسی: تقریبا همه چیز درباره‌ی احمد شاملو
قیمت:
۱۷۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شاملو شناسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شاملو شناسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شاملو شناسی: تقریبا همه چیز درباره‌ی احمد شاملو

با وجود انبوهی از مطالب معتبر و مستندی که محمدعلی رونق، در خلال مباحث کتاب شاملو شناسی گنجانده، برای شناخت احوال و آثار این شاعر مطرح کشورمان، به هیچ منبع دیگری نیاز نخواهید داشت. اشعار شاملو، ترجمه‌هایی که از آثار برتر ادبیات جهان به دست داده، مصاحبه‌هایی که با مطبوعات داشته، نوشته‌هایی که به‌طور پراکنده منتشر نموده، نحوه‌ی حضورش در سینما و... موضوعات محوری این کتاب زندگی‌نامه‌ای به شمار می‌روند.

درباره‌ی کتاب شاملو شناسی

برای هر کسی که کمی اهل ادبیات و دنیای شعر باشد، «احمد شاملو» نامی آشناست که به یکی از برجسته‌ترین شعرای جریان‌ساز ادبیات معاصر تعلق دارد. این شاعر، روزنامه‌نگار، پژوهشگر و فیلم‌نامه‌نویس با تخلص الف. بامداد قدم به دنیای ادبیات نهاد. او که سبک ویژه‌ی خود را در کاربرد لحن، واژگان و موسیقی شعر داشت، پایه‌گذار قالبی شد که امروزه با نام «شعر سپید» شناخته می‌شود. البته نوآوری‌های شاملو به شعرسرایی محدود نشد بلکه به قلمرو پژوهش‌های ادبی و فرهنگ‌نویسی نیز راه پیدا کرد. شاملو از معدود شاعرانی است که در مقابل طرفداران بی‌شمار خود، مخالفان گسترده‌ای نیز داشته و دارد. برخی سبک شاعری وی و قالب سپید را نه نتیجه‌ی ذوق‌آزمایی‌ها، که حاصل ناکامی وی در کاربرد اصول شعر می‌دانند و نوآوری‌های وی را به پای ناآگاهی‌اش از سنت‌های قلمرو ادبیات می‌گذارند. وجود موافقان و مخالفان گسترده‌ی شاملو از وی چهره‌ای دوگانه و متناقض ساخته، به‌طوری که برای آشنایی دقیق با شاملو و آثارش نیازمند رجوع به منابع و مراجع معتبر و مستند هستیم. کتاب شاملو شناسی، نوشته‌ی محمد علی رونق، یک نمونه‌ی موفق از چنین منابعی است که مخاطبان را در رسیدن به درکی واقع‌بینانه از منش و آثار شاملو یاری خواهد رساند.

نویسنده در سراسر کتاب کوشیده تا هیچ‌یک از زوایای زندگی یا ابعاد شخصیتی شاملو بر مخاطب پوشیده نماند. به همین سبب، نه‌تنها خدمات و آثار وی را در دنیای شعر به‌دقت مورد واکاوی قرار داده، بلکه سری نیز به تمام مطبوعاتی زده که کوچکترین رد و نشانی از قلم شاملو را در خود دارند؛ از قبیل یادداشت‌های کوتاه شاملو که در نشریات گوناگون چاپ شده‌اند یا حتی پاسخ‌هایی که شاعر به پرسش‌های برخی از خوانندگان داده و همچنین نامه‌ها و پیام‌هایی که شاملو خود نگاشته. نویسنده از هنرنمایی‌های این شاعر در عرصه‌ی ادبیات کودک نیز غافل نشده و شرحی از قصه‌ها و شعرهایی که شاملو برای کودکان نوشته و سروده نیز به مخاطبان ارائه داده است. محمدعلی رونق، در عین حال، فعالیت‌های هنری شاملو در عرصه‌ی سینما را نیز تحلیل نموده و حضور او را در مطبوعات آن دوران به بحث گذاشته.

در ادامه‌ی کتاب شاملوشناسی، زندگی و آثار وی از نقطه‌نظر اطرافیان، اهالی قلم و صاحب‌نظران ادبی بررسی می‌گردد. در این بخش، شاهد مقالاتی هستیم که در زمینه‌ی احوال شاملو در دوران حیاتش یا سبک ویژه‌ی او در شعرسرایی، نوشته شده‌اند. همچنین با مطالب گسترده‌ای از سیل پیام‌های تسلیت و سوگ‌سروده‌هایی مواجه خواهیم شد که پس از درگذشت شاملو در فضای مطبوعاتی منتشر شدند. البته محمدعلی رونق در این بخش از کتاب، از نقش شاملو در مطالعات آکادمیک ادبی نیز غافل نبوده و به پایان‌نامه‌های تحصیلی‌ای پرداخته که هر کدام به‌نحوی، به شاملو و آثار وی ارتباط پیدا می‌کنند. با فهرستی که رونق از منابع و مآخذ مطالعات خود در انتهای کتاب قرار داده، مخاطبان به گنجینه‌ای ارزشمند دسترسی خواهند داشت که در صورت تمایل به آشنایی بیشتر با شاملو و آثارش می‌توانند به آن‌ مراجعه نمایند. بااین‌حال، از آن‌جایی که نویسنده در گردآوری و عرضه‌ی مطالب نهایت دقت و وسواس را به خرج داده، بعید می‌دانیم پژوهشگران یا علاقه‌مندان زندگی و زمانه‌ی شاملو، به مطالعه‌ی اثر دیگری، جر همین کتاب پیش‌رو نیازی داشته باشند.

بریده‌هایی که از آثار متنوع شاملو در بخش‌های گسترده‌ای از کتاب شاملو شناسی جای داده شده، این فرصت را به مخاطبان می‌دهد که مستقیماً با سبک و سیاق شاملو در قلمرو ادبیات آشنا شوند و گزیده‌ای از موفق‌ترین آفرینش‌های ادبی وی را نیز در اختیار داشته باشند. آنچه در مقابل شماست، چکیده‌ای از پنجاه سال هنرنمایی‌های یکی از اثرگذارترین شاعران معاصر ایران را دربرمی‌گیرد و شرحی صادقانه و به دور از داوری‌های ناروا، از حضور وی در دنیای هنر و ادبیات عرضه می‌دارد. نشر مازیار عهده‌دار چاپ و انتشار این کتاب جامع و ارزشمند بوده است.

کتاب شاملو شناسی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر از طرفداران پروپاقرص احمد شاملو و آثارش هستید و مایل‌اید به زندگی‌‌نامه، شرح دیدگاه، سخنان و کتاب‌شناسی این شاعر نام‌آشنای معاصر دسترسی داشته باشید، مطالعه‌ی کتاب شاملو شناسی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب شاملو شناسی: تقریبا همه چیز درباره‌ی احمد شاملو می‌خوانیم

سال 1325 به‌طور اتفاقی با نام نیما آشنا می‌شود و با خواندن بخشی از شعر «ناقوس» اولین ضربهﻱ بیدارکننده بر ذهن او جرقه می‌زند. اما این بیداری برای او کافی نبود. جست وجو را آغاز میﻛﻨﺪ و به یاری زبان فرانسهﻱ ناقصی که میﺩاند در ماهنامهﻱ فرانسوی «شعر» در نخستین نظر به شعری از «لورکا» برمیﺧﻮرد و شگفتیﺍش را برمی‌انگیزد. دومین ضربهﻱ بیدارکننده را فریدون رهنما بر او وارد میﻛﻨﺪ. در این ‌باره خودش می‌گوید:

«... فریدون رهنما پس از سال‌های دراز از پاریس بازگشت با کوله‌باری از آشنایی عمیق با شعر و فرهنگ غرب و شرق و یک خروار کتاب و صفحهﻱ موسیقی. آشنایی با فریدون که به‌خصوص شعر روز فرانسه را مثل جیب‌های لباسش میﺷﻨﺎخت دقیقاً همان حادثهﻱ بزرگی بود که می‌بایست در زندﮔﻲ من اتفاق بیفتد. به یاری بیﺩریغ او بود که ما به‌عنوان مشتی استعدادهای پراکنده که راه به جایی نمی‌بردیم و کتابی برای خواندن نداشتیم و یکسره از همه چیز بی‌بهره بودیم به کتاب و شعر و موسیقی دست یافتیم و آفاق جهان به روی ما گشوده شد. خانهﻱ فریدون پناهگاه امید و مکتب آموزشی ما شد...»

فهرست مطالب کتاب

روزی روزگاری احمد شاملو
یادداشتﻫﺎیی پیرامون این مجموعه
1: آثار احمد شاملو
شعر
داستانﻛﻮتاه، نمایشنامه و خاطرات
ترجمه‌ها
کتابﻫﺎی دیگر
مقالات
گفت وگو و سخنرانی
نوشتهﻫﺎی متفرقه
شعر و قصه برای کودکان
فعالیت‌های مطبوعاتی
کارنامهﻱ سینمایی
صدای شاعر
تنظیم اشعار شاملو برای ترانه
2: احمد شاملو از نگاه دیگران
کتاب‌های مستقل
بخشی از کتاب
مقالات و نقد و نظر پیرامون زندگی و آثار
گفت وگو
فیلم
3: پیام‌ها، تسلیت‌ها پس از درگذشت احمد شاملو
4: شعر و سوگ‌ سروده‌ها
5: پایان‌نامه‌های تحصیلی
6: آثار به زبان‌های دیگر
7: فهرست راهنما
مراجع و مآخذ
8: ترانه‌های بامدادی: گزیده‌ای از جاودانه‌های شعر شاملویی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شاملو شناسی: تقریبا همه چیز درباره‌ی احمد شاملو
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۸۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات787
زبانفارسی
شابک978-964-5676-81-8
موضوع کتابکتاب‌های نقد و بررسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب شاملو شناسی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب شاملو شناسی

برای دریافت کتاب شاملو شناسی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.