معرفی و دانلود کتاب شاهزاده و گدا: متن کوتاه شده

عکس جلد کتاب شاهزاده و گدا: متن کوتاه شده
قیمت:
۲۱,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شاهزاده و گدا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شاهزاده و گدا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شاهزاده و گدا: متن کوتاه شده

کتاب شاهزاده و گدا یک داستان بسیار معروف در ادبیات کلاسیکِ آمریکاست و به قلم مارک تواین نوشته شده است. این اثر از زمان انتشار اولیه تا به امروز بارها تجدید چاپ و به زبان‌های مختلف ترجمه شده است. مارک تواین داستانی در باب تضاد طبقاتی روایت کرده است؛ در این داستان، دو نوجوان شبیه به هم که یکی شاهزاده است و دیگری گدا جایشان را با هم عوض می‌کنند و این جابه‌‎جایی سلسله‌ای از حوادث دراماتیک را به دنبال می‌آورد.

درباره‌ی کتاب شاهزاده و گدا

مارک تواین (Mark Twain) در سال‌های آغازین نویسندگی خود، رمان شاهزاده و گدا (The Prince and the Pauper) را می‌نویسد که با اقبال زیادی در سرتاسر جهان مواجه می‌شود. هنوز پس از گذشت دو قرن از انتشار، این کتاب تجدید چاپ می‌شود و دست‌مایه‌ای برای اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی قرار می‌گیرد.

مارک تواین در کتاب شاهزاده و گدا، تضاد طبقاتی و فساد نظام سلطنتی و فساد اخلاقی طبقه‌ی فرودست در جامعه‌ی انگلستان را به باد انتقاد می‌گیرد. شخصیت‌های اصلی این رمان دو نوجوان به نام‌های ادوارد و تام هستند؛ آن‌ها از نظر ظاهری با هم مو نمی‌زنند و اتفاقاً در یک روز به دنیا آمده‌اند، اما تفاوتی که آن‌دو با هم دارند، از زمین تا آسمان است. ادوارد پسر هنری هشتم و ولیعهد ولز و تام فقیری دوره‌گرد است. آن‌ها طیِ برخوردی تصادفی که با یکدیگر دارند، لباس‌هایشان را با هم عوض می‌کنند و تصمیم می‌گیرند زندگی به جای یکدیگر را تجربه کنند؛ بنابراین ادوارد به کوچه‌های فقیر و به میان مردم فرودست انگلستان می‌رود و با جرم و فسادهای متعددی روبه‌رو می‌شود و تام بر تخت شاهزاده می‌نشیند و زندگی مرفهی را آغاز می‌کند؛ در حالی که هر لحظه در این بیم است که هویت واقعی‌اش فاش شود.

معرفی و دانلود کتاب شاهزاده و گدا

تام در لباس ادوارد، سعی می‌کند با آداب و رسوم دربار خودش را وفق دهد. پدر ادوارد، پادشاه هنری هشتم، اشراف و درباریان فکر می‌کنند شاهزاده به نوعی بیماری مبتلا شده و حافظه‌اش را از دست داده. پادشاه می‌ترسد اوضاع همین‌گونه پیش برود و پسرش دیوانه شود. سرانجام پدر ادوارد می‌میرد و تام در مقام قضاوت و جانشینی پدر قرار می‌گیرد، آن زمان است که عقل سلیم تام به فریادش می‌رسد و همگان را از سلامت ذهن خود مطمئن می‌کند. زمانی خبر پادشاهی تام به گوش ادوارد می‌رسد که او به خانه‌ی تام رسیده و در معرض خشونت و بدرفتاری پدر الکلی او قرار گرفته است. این اتفاقْ ماجراهای هیجان‌انگیز بعدی را به دنبال دارد...

تاکنون ترجمه‌های زیادی از کتاب شاهزاده و گدا اثر مارک تواین انجام شده و یکی از بهترین‌ها، ترجمه‌ی محسن سلیمانی است که از سوی نشر افق روانه‌ی بازار شده است.

نکوداشت‌های کتاب شاهزاده و گدا

  • مارک تواین به قدری نابغه است که نظام اخلاقیِ مطلوب خود را در قالب شوخی و طنز به مخاطب منتقل می‌کند. (E. L. Doctorow)
  • نبوغ و فضیلت مارک تواین در نشان دادن تضادها به شکلی هنرمندانه است. (گاردین)
  • تواین از زمان خود جلوتر بود. او یکی از اولین مشاهیر آمریکای مدرن بود. (نیویورکر)
  • تواین را می‌توان چارلز دیکنز آمریکا دانست. (New York Review of Books)

اقتباس‌های سینمایی از کتاب شاهزاده و گدا

اقتباس‌هاس سینمایی از این اثر داستانی از سال 1920 یعنی دوران سینمای صامت آغاز شد. الکساندر کوردا، (Alexander Korda) تهیه‌کننده و کارگردان مجارستانی، فیلمِ صامتِ Der Prinz und der Bettelknabe را در اتریش ساخت. پس از آن چند فیلم سینمایی محصول هندوستان بر اساس رمان شاهزاده و گدا ساخته شدند، اما اولین اثری که مورد توجه قرار گرفت، فیلمی بود که در سال 1977 ساخته شد. کارگردانی این اثر را ریچارد فلایشر (Richard Fleischer)، کارگردان آمریکایی، بر عهده داشت و مارک لستر (Mark Lester) در دو نقش ادوارد و تام ایفای نقش کرد.

کمپانی والت دیزنی در سال 1990 انیمیشنی ساخت که میکی موس شخصیت اصلی آن بود و نقش دوگانه‌ای را بازی می‌کرد. همچنین فیلم آمریکایی ضعیفی به نام Monte Carlo در سال 2011 ساخته شد و سلنا گومز در آن فیلم، نقش یک دختر دبیرستانی را بازی می‌کرد که پیشخدمت رستوران بود، اما در یک سفر، با وارث بریتانیایی شخصی پولدار اشتباه گرفته می‌شد.

سریالی ایرانی نیز به نام افسانه‌ی سلطان و شبان در ژانر کمدی به کارگردانی داریوش فرهنگ ساخته شده که شباهت بسیاری به داستان شاهزاده و گدا دارد. مهدی هاشمی در نقش یک سلطان و یک شبان بازی می‌کند که جایگاهشان را با یکدیگر عوض می‌کنند. اقتباس‌های زیاد دیگری در دنیای انیمیشین، سینما، تلویزیون و حتی بازی‌های ویدیویی صورت پذیرفته که مجال پرداختن به همه‌ی آن‌ها نیست.

کتاب شاهزاده و گدا‌ برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به آثار کلاسیک و رمان‌های تاریخی از این اثر لذت بسیار خواهند برد، گرچه نوجوانان مخاطبین اصلی رمان شاهزاده و گدا هستند.

در بخشی از کتاب شاهزاده و گدا: متن کوتاه شده می‌خوانیم

دخترها هر دو بدون اینکه سؤال یا صحبت دیگرى بکنند، قبول کردند که ادوارد اعلى‌حضرت پادشاهِ انگلستان است. بعد سؤال‌هاى زیادى کردند. مثلاً از شاهزاده پرسیدند که چطور به آنجا آمده است؟ شاهزاده حتى گرسنگى یادش رفت و سرگذشتنش را براى آن‌ها تعریف کرد.

بعد دخترها که فهمیدند شاهزاده مدتى است که غذا نخورده است دوان دوان به خانه‌شان رفتند تا غذایى براى او پیدا کنند. شاهزاده با خود گفت: «وقتى دوباره بر تخت نشستم، بچه‌ها را عزیز خواهم داشت. بزرگ‌ترها مرا به ریشخند گرفتند، اما بچه‌ها آن‌هم هنگام سختى سخنانم را باور کردند.»

مادر بچه‌ها دلش براى شاهزاده سوخت و با اینکه شوىْمرده و فقیر بود به‌گرمى از شاهزاده پذیرایى کرد. بااین‌حال زن ابتدا فکر کرد حتما پسرکِ دیوانه از پیش رفقا یا زندان فرار کرده است. به همین دلیل سعى کرد بفهمد او از کجا آمده است، اما پسرک هیچ‌کدام از شهرها و روستاهاى آن منطقه را نمى‌شناخت. به علاوه زن جواب‌ها و حرف‌هاى پسرک را نمى‌فهمید، چون ادوارد خیلى جدى درباره‌ى مسائل دربار صحبت مى‌کرد و یکى دو بار وقتى از شاه تازه درگذشته حرف مى‌زد به گریه افتاد، اما وقتى صحبت به موضوعاتِ پیشِ‌پاافتاده کشید، ساکت شد و دیگر حرفى نزد.

زن واقعاً گیج شده بود. پسرک علاقه‌اى به گوسفندان نداشت، پس چوپان نبود، اما بافنده و آهنگر و کاسب و تعمیرکار هم نبود. چیزى هم راجع به زندان و نوانخانه نمى‌دانست. در ضمن خدمتکار هم نبود چون صحبت درباره‌ى نظافت و شست‌وشو براى او خسته‌کننده بود. با خود گفت: «شاید آشپز باشد.» وقتى صحبت از آشپزى شد شاهزاده شاد شد و زن از اینکه با زیرکى و تدبیر بالاخره فهمیده بود شاهزاده چه کاره است، احساس غرور کرد.

فهرست مطالب کتاب

درباره‌ى نویسنده
تولد شاهزاده و گدا
دوران کودکى تام
دیدار تام با شاهزاده
آغاز مشکلات شاهزاده
تام با عنوانى اشرافى
تام آموزش مى‌بیند
اولین ناهار شاهانه‌ى تام
مسئله‌ى مُهر
جشن در ساحلِ رودخانه
رنج و عذابِ شاهزاده
در گیلدهال
شاهزاده و ناجى‌اش
ناپدید شدن شاهزاده
پادشاه مُرد، زنده‌باد پادشاه جدید!
تام در مقام پادشاهى
ضیافتِ ناهار
فوفوىِ اول
شاهزاده و ولگردها
شاهزاده و روستاییان
شاهزاده و راهب گوشه‌گیر
مایلز هندن به نجات شاهزاده مى‌آید
قربانى خیانت
شاهزاده و زندان
فرار
هِندن هال
رانده‌شده
زندان
فداکارى
به طرفِ لندن
پیشرفتِ تام
مراسمِ تاج‌گذارى
روز تاج‌گذارى
ادوارد پادشاهِ انگلستان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شاهزاده و گدا: متن کوتاه شده
نویسنده
مترجممحسن سلیمانی
ناشر چاپینشر افق
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات144
زبانفارسی
شابک978-964-6742-64-2
موضوع کتابکتاب داستان و رمان نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب شاهزاده و گدا

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب شاهزاده و گدا

برای دریافت کتاب شاهزاده و گدا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.