معرفی و دانلود کتاب شعری ناتمام بر زندگی: گزیده‌ی اشعار پرسی بیش شلی

عکس جلد کتاب شعری ناتمام بر زندگی: گزیده‌ی اشعار پرسی بیش شلی
قیمت:
40000 تومان - 4.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شعری ناتمام بر زندگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شعری ناتمام بر زندگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شعری ناتمام بر زندگی: گزیده‌ی اشعار پرسی بیش شلی

کتاب شعری ناتمام بر زندگی، گزیده‌ای‌ست از اشعار پرسی بیش شلی که متأثر از جهان‌بینی خاص او و رویکردش به روابط اجتماعی و مسئله تنهایی سروده شده‌اند. او علی‌رغم تمام مشکلات موجود از حقایق زندگی می‌گوید و با واسطه‌ی اشعار خیال‌گونه‌اش جهانیان را نیز از این حقایق آگاه می‌کند.

درباره‌ی کتاب شعری ناتمام بر زندگی

پرسی بیش شلی (Percy Bysshe Shelley) یکی از مشهورترین شاعران در اروپا، به خصوص انگلستان است. ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن خود، او را شاعری عصیان‌گر خوانده؛ زیرا به‌رغم تمام مشکلات پیش‌رو، آوارگی‌ها و دردهای جسمانی از زیبایی‌های روح سخن می‌گفت که تنها همراه بشر در جنگ با خودکامگی‌ها و رنج‌های بشری‌اند. با اینکه آثار منظوم و منثور شلی در سراسر دنیا ترجمه و چاپ شده، مخاطبین کمی در ایران دارد و آن‌طور که باید و شاید توسط خوانندگان ایرانی شناخته نشده. از این رو صنم وفقی مجرد به گزینش و ترجمه‌ی اشعار شلی پرداخته تا خوانندگان فارسی‌زبان نیز از اشعار عمیق و بدیع او بهره ببرند.

ده‌ها اثر منثور و منظوم از شلی به جای مانده که اکثر آن‌ها بعد از مرگش به چاپ رسیده‌اند. از مشهورترین آن‌ها می‌توان به چکامه‌‌های «به باد باختری» و «اوزیماندیاس» اشاره کرد که شهرتی چشمگیر در ادبیات انگلیسی دارند. کتاب شعری ناتمام بر زندگی توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است. در این نسخه، مختصری از زندگی پرفراز‌و‌نشیب پرسی بیش شلی و توضیحاتی کوتاه از هر سروده‌ی وی به جهت درک عمیق‌تر خوانندگان آورده شده است.

کتاب شعری ناتمام بر زندگی مناسب چه کسانی است؟

این مجموعه به علاقه‌مندان اشعار کلاسیک پیشنهاد می‌شود.

با پرسی بیش شلی آشنا شویم

پرسی بیش شلی (1792) شاعری سنت‌گریز و افراطی از خانواده‌ای اشرافی و محافظه‌کار بود که تحصیلات ابتدایی خود را با یادگیری زبان‌های لاتین و یونانی و مطالعه درباره‌ی ماشین‌های الکتریسیته و بالون‌های گازی آغاز کرد. او در این دوره با دکتر جیمز لیند بحث‌های طولانی و پرشوری درباره تئوریسین‌های انگلیسی داشت.

با ورود به دانشگاه آکسفورد با توماس جفرسون هاگ آشنا شده و به این سبب که هر دو با عقاید ارتدوکس‌ها مخالفت داشتند، با استفاده از آرای افلاطون، جان لاک و دیوید هیوم مقاله‌ای به نام «ضرورت آتئیسم» منتشر کردند. از آن‌جایی که این مقاله اصل خداباوری را در مذهب ارتدوکس زیر سوال می‌برد، سروصدای زیادی به پا کرد. شلی چندین نسخه از مقاله‌ی خود را برای اسقف‌های کلیسا، اعضای مهم هیئت علمی و نیز مدیران آکسفورد فرستاده و از آن‌ها خواست تا استدلال‌هایی در ضدمقاله‌اش ارائه دهند.

به این ترتیب و به واسطه‌ی همین مقاله، در کمتر از شش‌ماه از حضورش در دانشگاه آکسفورد، اخراج شده و مورد قهر و غضب خانواده‌اش قرار گرفت. شلی به لندن رفت و در آن‌جا با هریت وست بروک آشنا شده و به سرعت با او ازدواج کرد. زندگی شخصی شلی سرشار از تراژدی‌هایی مثل قطع ارتباط خانوادگی، ازدواج‌های ناموفق، بدهی‌های سنگین و حتی مرگ فرزند بوده که تمامی این اتفاقات را به کمک نوشتن و سرودن پشت سر گذاشت. یکی از شاهکارهای او، «پرومتئوسِ از بند رسته»، نیز متأثر از همین دوران ناراحت‌کننده و پر از سختی است.

از دیگر آثار شلی می‌توان به «سرود برای جمال معنوی»، «ساحره اطلس»، «جولیان و مادالاو»، «روح تنهایی»، «من بلان» و... اشاره کرد.

در بخشی از کتاب شعری ناتمام بر زندگی می‌خوانیم

ای روح زیبایی
به کجا کوچیده‌ای؟
ای که تمامیِ آن اندیشه‌ها و هیئت‌های انسانی را
که بدان می‌تابی
با رنگ‌هایت تبرک می‌دهی،
چرا از دیار ما
این دره‌ی تاریک و بزرگ اشک‌ها
درگذشته،
متروک و مرگ‌زده
به حال خویش
رهایش داشته‌ای؟
با ما بگو
از چه روی آفتاب
رنگین‌کمان را
پیوسته
بر فراز رودهای جاری
در کوهستان
درهم نمی‌بافد
و هر جلوه‌ای
چرا به آنِ ظهور
می‌بایست فروریخته
و محو شود؟

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجم
سروده‌ای برای یک ستاره
دگرگونی
سرودی در ستایشِ زیبایی عقلانی
اوزیماندیاس
گذشته
چکامه‌ای به بادِ باختری
سِرِناد هندی (نغمه‌ی دختر هندی)
فلسفه‌ی عشق
ابر
سروده‌ای برای مری
سروده‌ای برای چکاوک
چکامه‌ای برگرفته از روایتی عربی
استدعا
سروده‌ای برای شب
موسیقی، از پس خاموشی نواها
سرگشتگان عالم
ماه
یادداشت‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شعری ناتمام بر زندگی: گزیده‌ی اشعار پرسی بیش شلی
نویسنده
مترجمصنم وفقی مجرد
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات106
زبانفارسی
شابک978-622-01-0060-7
موضوع کتابکتاب‌های شعر خارجی
قیمت نسخه الکترونیک
40000 ت - 4.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب شعری ناتمام بر زندگی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب شعری ناتمام بر زندگی

برای دریافت کتاب شعری ناتمام بر زندگی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.