معرفی و دانلود کتاب شهریور مرد در مرداد

عکس جلد کتاب شهریور مرد در مرداد
قیمت:
۱۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شهریور مرد در مرداد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شهریور مرد در مرداد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شهریور مرد در مرداد

مجموعه‌ای از اشعار سپید سمیرانیک نوروزی با مضمون انسانیت، صلح‌طلبی و جنگ‌ستیزی، محتوای کتاب شهریور مرد در مرداد را تشکیل می‌دهند. زبان زنانه، نزدیک شدن به فضای سوررئال و دیدگاه انتقادی شاعر، از مشخصه‌های قابل‌توجه این اثر به شمار می‌رود. این دفتر شعر با صراحت بیان و نگاه بدیعی که دارد، شما را تا انتها با خود همراه می‌کند.

درباره‌ی کتاب شهریور مرد در مرداد

اولین ویژگی که ممکن است پس از ورق زدن کتاب شهریور مرد در مرداد به چشمتان بیاید، به نگاه فراملیتی و جهان‌شمول شاعر آن مربوط می‌شود. سمیرانیک نوروزی، در این مجموعه‌ی شعر بیش از آن‌که به فکر دردهای اجتماعی باشد، در فکر زخم‌های انسانیت بوده است. جنگ و مصائب آن در این اثر نمود بارزی دارند. جنگی که هرچه بر سر راه آن قرار گرفته باشد نابود خواهد کرد و نه به حس مادرانه اعتنایی می‌کند و نه آینده‌ی کودکان برایش ذره‌ای اهمیت دارد. شاعر از لابه‌لای سروده‌های خود از تناقض‌هایی برایتان می‌گوید که در گوشه‌گوشه‌ی زندگی به چشم می‌خورند. نیک نوروزی بیشتر از این‌که به دنبال شعار دادن باشد، در پی آن است که شما را حتی به اندازه‌ی چند لحظه، به تأمل وادارد.

درست است که شاعر قصد داشته لکه‌های دامن انسانیت را با کمک سروده‌های خود برایتان ترسیم کند، اما بااین‌حال نمی‌توان شعر او را خالی از امید دانست. نوعی امیدواری، هرچند به‌صورت رگه‌هایی ظریف، در میان سروده‌هایش به چشم می‌خورد که مخاطب را برای راهی شدن به سمت آینده‌ای روشن تشویق می‌کند.

علاوه‌بر آن‌چه تاکنون در مورد کتاب شهریور مرد در مرداد شرح دادیم، لازم است به دو مشخصه‌ی دیگر آن نیز اشاره کنیم. مشخصه‌ی نخست به زبان ظریف و زنانه‌ی شاعر برمی‌گردد. سمیرانیک نوروزی دیدگاه و لحن زنانه‌ی خود را بارها در آفرینش سروده‌های این کتاب به کارگرفته، حتی در بخش‌هایی که قصد داشته خشونت و جنگ را برایتان مجسم کند. ویژگی دوم این دفتر شعر نیز به فضاها و حالات سوررئالیستی آن ارتباط دارد. گویا شاعر که در میان آتش جنگ و نابرابری، جایی برای آرامش نیافته، تصمیم گرفته به جهانی فراواقع‌گرایانه پناه ببرد و زندگی خود را به دنیای خیال پیوند بزند.

روی‌هم‌رفته کتاب شهریور مرد در مرداد، اثری است جاندار و ستودنی که از مهارت شاعر خود در کاربرد زبان و تصویرسازی‌های شاعرانه حکایت دارد. برخی از اشعار اثر حاضر را می‌توان در زمره‌ی ادبیات ضدجنگ به شمار آورد. تمامی اشعار این مجموعه در قالب شعر سپید سروده شده‌اند. آیا اصولاً با قالب شعری دیگری هم می‌توانست این حد از عصیان و اعتراض را به نمایش بگذارد؟

کتابی که پیش رو دارید، در ذیل مجموعه کتاب‌های جهان تازه‌ی شعر به مشتاقان ادبیات معاصر فارسی و پژوهشگرانی که قصد دارند حال‌و‌هوای کنونی شعر ایران را بشناسند، ارائه شده و انتشارات چشمه وظیفه‌ی چاپ و نشر آن را به عهده داشته است.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های جهان تازه‌‌ی شعر

نشر چشمه با هدف آشناسازی مخاطبان خود با تازه‌ترین و داغ‌ترین سروده‌های شاعران معاصر، مجموعه‌ای را با عنوان «جهان تازه‌ی شعر» تدارک دیده. برخی از شاعرانی که اشعارشان در این سری کتاب‌ها منتشر شده، ممکن است چندان هم برای مخاطبان آشنا نباشند، بااین‌حال، به تمامی خوانندگان اطمینان می‌دهیم که هیأت داوران نشر چشمه در گزینش آثار این مجموعه نهایت دقت را داشته‌اند. بنابراین، ناآشنا بودن اسامی شاعران آثار موجود در این مجموعه، دلیلی بر کیفیت پایین سروده‌هایشان نخواهد بود.

از سوی دیگر، مطالعه‌ی کتاب‌های این مجموعه، فرصتی را در اختیار مخاطبان عام و خوانندگان فرهیخته قرار خواهد داد تا جدیدترین ثمرات ادب معاصر ایران را در سال‌های اخیر بررسی کرده و به دیدگاهی کلی نسبت به چگونگی و جنبه‌های هنری آن برسند. در ادامه، عنوان برخی از کتاب‌هایی را می‌بینید که در ذیل مجموعه‌ی جهان تازه‌ی شعر قرار می‌گیرند:

«به میچکا که روز و شب‌ها پشت پنجره‌ام بود» از سعدی گل بیانی، «رویاها برگشته‌اند!؟»، سروده‌های آرش نصرت‌اللهی، «مخالف‌خوانی»، اشعار جواد زهتاب، «نامی نمی‌توان گذاشت»، دفتر شعر آریا صدیقی و «دارم می‌گذارم به زندگی‌ام ادامه دهم»، اثر محسن مرادی.

کتاب شهریور مرد در مرداد برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان شعر معاصر فارسی، دنبال‌کنندگان آثار شاعران نوقلم و به‌طور کلی، دوستداران شعر سپید از مطالعه‌ی کتاب شهریور مرد در مرداد غافل نشوند.

در بخشی از کتاب شهریور مرد در مرداد می‌خوانیم

کاش می‌فهمید طعم لبانت را
بر کتیبه‌ها می‌کوبید
تا مورّخانِ نابینا برِیلِ بوسه‌هایت را حس کنند
هزاران سال شورشیان این نقش‌برجسته
برای لبخندهای تو آشوب به‌پا می‌کنند
تاریخ‌دانان به رمز دندان‌های سپیدت پی برده‌اند
برقص! شعله‌های این آتش‌دان
به باله‌ات نیاز دارد
بگذار صدای تیشه‌های مردی
که حرف‌های ناگفته را می‌کوبد
با رقص تو همگام شود
بیا!
پیراهنت را بر میخ‌های بیستون بیاویز
بگذار تاریخ در آغوشت آرام گیرد

فهرست مطالب کتاب

کوتِ سیاه
دخترانِ جنگ
چه کسی نقشه‌ی این قتل را کشید
معجزه
خودنویسی با جوهر صلح
قهوه‌ی قجری
کمی استراحت کن
دندان واژه‌ها
زمینِ جای تو
کات
دو روایت از نجلا
چند نفس عمیق
خانه‌ای نوساز در بهشت
برِیلِ بوسه‌ها
سربازی برای قلعه‌ی شنی
بوق
مریم نیستم
عکسِ دونفره
دغدغه‌های بی‌فرصت
مترسکی برای سیم‌های تلفن
اعتراف
صدای زندگی
شاخ
فرار از جنگل
شعر بی‌قرار
تورِ پنجره
حلقه‌ی انتقام
آخرین‌بار
زندانی بندِ دَه
کوبیسم
بعدازظهرِ استمراری
سه وضعیت از من
به وقتِ غروب
شهر در زیرِ زمین جان دارد
ویار
بازگشت دور
پیشکش
خواب در حوالی فاجعه
این خانه درد دارد
زنگِ جهانی سوم
اصفهان
تن‌ها
زندگی در خانه‌ای که نیست
من تنها گیاه بی‌ریشه‌ام
یادآوری

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شهریور مرد در مرداد
نویسنده
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات89
زبانفارسی
شابک978-600-229-395-4
موضوع کتابکتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب شهریور مرد در مرداد

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب شهریور مرد در مرداد

برای دریافت کتاب شهریور مرد در مرداد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.