معرفی و دانلود کتاب شکست‌های استراتژیک: بررسی سیاست‌های آمریکا در هزاره سوم

عکس جلد کتاب شکست‌های استراتژیک: بررسی سیاست‌های آمریکا در هزاره سوم
قیمت:
۱۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شکست‌های استراتژیک: بررسی سیاست‌های آمریکا در هزاره سوم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شکست‌های استراتژیک: بررسی سیاست‌های آمریکا در هزاره سوم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شکست‌های استراتژیک: بررسی سیاست‌های آمریکا در هزاره سوم

کتاب شکست‌های استراتژیک: بررسی سیاست‌های آمریکا در هزاره سوم به روابط خارجی آمریکا، جنبش‌ها و اوضاع امنیتی خاورمیانه پس از بیداری اسلامی می‌پردازد.

با بررسی و تحلیل سیاست‌های کشورهای غربی و به‌خصوص آمریکا در اواخر قرن 20 و اوایل قرن 21 در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و بین‌المللی به این موضوع دست می‌یابیم که آمریکا بیشتر از گذشته در مسیر افت قرار گرفته است.

در این کتاب سیاست‌های آمریکا در سال‌های اخیر مورد بررسی قرار گرفته و به دلایل و نشانه‌های شکست‌های این کشور پرداخته شده، به طور مثال در عرصه بین‌المللی با پدیده‌ای به نام پساغرب‌گرایی روبه‌رو شده که در حوزه روابط خارجی به نوعی هشدار دهنده است.

از دیگر چالش‌هایی که غرب با آن مواجه شده، ایجاد ایدئولوژی‌های جدید فکری و فرهنگی جدا از منطق لیبرال و نولیبرال غرب است به طوری که این واقعیت را نشان می‌دهد که ایدئولوژی لیبرال دموکراسی غرب در زمینه فکری عقیدتی به پایان رسیده است.

بدون تردید تغییرات مهمی که در خاورمیانه و با ظهور بیداری اسلامی اتفاق افتاده تأثیرات فراوانی بر کشورهای دیگر جهان داشته است با این حال می‌توان گفت آمریکا بیش از همه در این میان متضرر و موجب شده این کشور تلاش کند تا در استراتژی خود تغییر ایجاد کرده و از هزینه‌های بیداری اسلامی اینگونه کشورها برای خود بکاهد.

آمریکا به خوبی می‌داند که در جهت حفظ منافع و به دست آوردن نقش خود در خاورمیانه باید در برخوردهای سیاسی و نوع رفتارش با کشورهای منطقه بیداری اسلامی تغییرات اساسی ایجاد کند.

در بخشی از کتاب شکست‌های استراتژیک می‌خوانیم:

تاریخ بشر با جنگ (شکست - پیروزی) آغاز می‌شود. این یک گزاره تاریخی است. در سنت مادییون پایان جنگ فقط یک فاتح دارد که جهان پس از جنگ را سامان می‌دهد و اندیشه و انگیزش مغلوبین را منکوب و فاتحین را مطرح می‌نماید. تمدن غرب تجربیات خوبی از شکل دادن جنگ‌های هدفمند برای رسیدن به خواسته‌های سیاسی- اقتصادی - بین‌المللی خویش را دارد: جنگ‌های سی ساله و حذف دین از عرصه اجتماع، جنگ دوم جهانی و حذف فاشیسم، جنگ سرد و حذف کمونیسم البته باید گفت علی رغم این تلاش تئوری‌های آلتر ناتو، مکاتب و اندیشه‌های انتقادی نیز در همین بستر جنگ و نزاع نشو و نما یافته و به ضعم خویش راه صحیح آینده را برای بشر گرفتار در خشم و غضب منازعه نمایان ساخته‌اند که نمونه واضح آن ظهور تفکرات پوچ‌گرا و معناگریز یا معنویت‌گرا و الهی در غرب معاصر بوده است.

در صورت عبور از آثار و تبعات منفی هر یک از نبردهای فوق بر ملت‌ها بالاخص ملت‌های مسلمان، نقطه اساسی تحولات و دگرگونی‌های اخیر در غرب آسیا وقوع جنگ مدرن مذهبی مصادف با 11 سپتامبر 2001 میلادی می‌باشد.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، آمریکا و غرب برای تثبیت نظم نوین جهانی و تغییر در جغرافیای سیاسی - اقتصادی منطقه می‌بایست شکل نوینی از سلطه و استثمار را به کار می‌بستند، الگویی که دو سطح سطح فرهنگی - اجتماعی و سیاسی – اقتصادی داشت در این راستا از نظریاتی همچون بنیادگرایی، دموکراتیزاسیون و جهانی شدن مدد گرفتند. جهانی شدن، روندی که با پیوستن ملت‌ها بدان تفاوت‌های هویتی که منشاء بردگی و خشونت خوانده می‌شد را ترک گفته و با پذیرش مؤلفه‌های فرهنگی و تمدنی غرب جدید به آزادی – دموکراسی و حقوق خویش دست می‌یابند. اما در واقع این فرایندی است که ملت‌ها با نفی فرهنگ و سنن و آیین بومی، بازیگران بازی غرب می‌شوند و نتیجه‌اش هویت‌زدایی و معنازدایی است. "این جهانی شدن، اسمش جهانی شدن است؛ اما باطنش امریکایی شدن است".

فهرست مطالب کتاب

پساغرب‌گرایی و هندسۀ نوین جهانی
آغاز یک دروغ آمریکایی از «ق» شرقی
اوضاع امنیتی خاورمیانه پس از بیداری اسلامی؛ آمریکا برنده یا بازنده؟
پایانی بر «هژمونی فرهنگی» آمریکا
غرب در بن‌بست ایدئولوژیک
آمریکا و هزینه‌های بیداری اسلامی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شکست‌های استراتژیک: بررسی سیاست‌های آمریکا در هزاره سوم
ناشر چاپیانتشارات دیدمان
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات78
زبانفارسی
شابک978-600-8734-32-1
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب شکست‌های استراتژیک: بررسی سیاست‌های آمریکا در هزاره سوم

برای دریافت کتاب شکست‌های استراتژیک: بررسی سیاست‌های آمریکا در هزاره سوم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.