معرفی و دانلود کتاب صوتی ایران بدون شاه: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد هشتم

عکس جلد کتاب صوتی ایران بدون شاه: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد هشتم
قیمت:
۵۲۵۰۰ ۳۶,۷۵۰ تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی ایران بدون شاه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی ایران بدون شاه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی ایران بدون شاه: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد هشتم

محسن دامادی در کتاب صوتی ایران بدون شاه ماجراهای شاهنامه‌ی فردوسی پس از مرگ نوذر، پادشاهی زو و چگونگی یافتن کیقباد را روایت می‌کند. در جلد هشتم از مجموعه داستان‌های شاهنامه‌ی ابوالقاسم فردوسی رستم به شخصیتی مهم و تاثیرگذار در سرنوشت ایرانیان تبدیل می‌شود. در همین دوره است که او برای اولین بار در برابر افراسیاب قرار می‌گیرد.

درباره‌ی کتاب صوتی ایران بدون شاه

پس از کشته شدن نوذر به دست افراسیاب و فقدان پادشاهی قدرتمند با فرِّ ایزدی، بزرگان و پهلوانان ایران نگران سرنوشت سرزمین فریدون می‌شوند. محسن دامادی در کتاب صوتی ایران بدون شاه تلاش پهلوانان شاهنامه‌ی فردوسی را برای یافتن شاه جدید با زبانی شیوا و جذاب روایت می‌کند. نبود پادشاهی قانونی که همه‌ی اقوام ایرانی را زیر یک پرچم در برابر افراسیاب و تورانیان متحد کند باعث شد که زال به فکر چاره‌ای برای نجات کشور بیفتد. در جلد هشتم مجموعه داستان‌های شاهنامه، ماجرای پادشاهی زو، صلح کوتاه ایران و توران، یورش دوباره‌ی افراسیاب و تلاش رستم برای یافتن کیقباد را می‌شنویم. اهمیت این بخش از شاهنامه در چگونگی پایان دوران پیش‌دادیان و شروع دوره‌ی کیانی است.

در دوره‌ی کیانی، زال جایگاه ویژه‌ای برای ایرانیان کسب می‌کند. دیگر او را به‌عنوان پهلوانی در میانه‌ی نبرد نمی‌بینیم بلکه زال تبدیل به پیری چاره‌جو می‌شود که در شرایط حساس، پادشاهان و پهلوان‌ها را راهنمایی می‌کند. کتاب صوتی ایران بدون شاه روایت اولین داستان‌های رستم و جایگاه جدید زال برای ایرانیان است. محسن دامادی با تفسیر و ساده‌سازی ابیات شاهنامه کمک می‌کند که در این کتاب صوتی شاهد چگونگی تبدیل رستم به مهم‌ترین پهلوان ایران، یافتن رخش و اولین نبردهای معروف‌ترین پهلوان ایرانی باشیم.

پیش از انتخاب نوذر به‌عنوان شاه، پهلوانان ایران پادشاهی را به زال پیشنهاد داده بودند اما او خود را دارای فرِّ ایزدی نمی‌دانست و به این دلیل مسئولیت اداره‌ی کشور را قبول نکرده بود. پس از مرگ نوذر باوجود این که طوس و گستهم به‌عنوان فرزندان او می‌توانستند بر تخت بنشینند، زال آن‌ها را دارای فرِّ ایزدی نمی‌دانست و با پادشاهی آن‌ها مخالفت کرد. ابوالقاسم فردوسی در ابیاتی زیبا که توسط محسن دامادی به نثر درآمده‌اند سپاه و کشور را مانند یک کشتی گرفتار در طوفان توصیف می‌کند. برای فردوسی تخت پادشاهی همچون بادبانی است که باید کشتی را در این طوفان به سمت مقصد هدایت کند. ازاین‌رو است که زال حس می‌کند که باید خردمندترین و بهترین فرد را برای پادشاهی ایران پیشنهاد کند. تصمیم نهایی زال یافتن فرد دیگری از خاندان فریدون است که فرِّ ایزدی مناسب برای پادشاهی را داشته باشد.

فرِّ ایزدی یکی از مفاهیم پررنگ در اسطوره‌های ایرانی است. مشروعیت یک شاه وابسته به فرِّ ایزدی اوست و اگر پرتو این فروغ از شخصی روی بگرداند دیگر نمی‌توان او را شایسته‌ی پادشاهی و سروری دانست. اهمیت وجود چنین موهبتی در کتاب صوتی ایران بدون شاه بیشتر از پیش به چشم می‌آید. محمدعلی کاتوزیان در کتاب «ایران جامعه‌ی کوتاه‌مدت» اهمیت فرِّ ایزدی را در اسطوره‌ها و فرهنگ ایرانی به‌خوبی تحلیل می‌کند. از طرف دیگر جواد طباطبائی نیز نظریات ایرانشهری خود را بر پایه‌ی تحلیلی از مفهوم فرِّ ایزدی شکل داده است. این دو کتاب نشان می‌دهند که همچنان ایده‌ی فرِّ ایزدی در میان ایرانیان رواج دارد. کتاب صوتی ایران بدون شاه اهمیت اسطوره‌ای فروغ ایزدی برای ایرانیان را مشخص می‌کند.

در ادامه‌ی داستانی که محسن دامادی در کتاب صوتی ایران بدون شاه روایت می‌کند؛ موبدان در جست‌وجوی فردی با فرِّ ایزدی برای پادشاهی ایران، زو فرزند طهماسب را به زال پیشنهاد می‌دهند. زو که 81 سال داشت به مدت 5 سال بر ایران فرمانروایی کرد. باوجود سن بالای زو، در کتاب صوتی ایران بدون شاه می‌بینیم که چگونه او با کمک طوس و گستهم دوباره ایران را یکپارچه کرده و به جنگ افراسیاب می‌رود. جنگ بین ایرانیان و تورانیان در این دوره هم‌زمان با خشک‌سالی عجیبی در منطقه بود. موبدان جنگ را دلیل خشک‌سالی می‌دانستند و این‌گونه طرفین تصمیم به صلح گرفتند. پس‌ازاین روز جیحون به‌عنوان مرز ایران و توران انتخاب شد. با صلح بین این دو کشور، خشک‌سالی پایان یافت و زو تهماسب فرصت پیدا کرد تا برای آبادانی دوباره‌ی ایران تلاش کند.

محسن دامادی در کتاب صوتی ایران بدون شاه نشان می‌دهد که چگونه پس از صلح کوتاه بین ایران و توران، بعد از مرگ زو، افراسیاب دوباره صلح را می‌شکند و به ایران حمله کند. این بار زال برای یافتن پادشاه جدید رستم را به دنبال کیقباد می‌فرستد و این‌گونه دوران کیانی شاهنامه شروع می‌شود. در همین زمان است که رستم رخش را برای همراهی برمی‌گزیند و پهلوانی‌های خود را آغاز می‌کند.

کتاب صوتی ایران بدون شاه توسط نشر صوتی جیحون، با صدای فرهاد اتقیایی و بر اساس روایت و توصیف ساده‌ی محسن دامادی از شاهنامه‌ی فردوسی منتشر شده است. نسخه‌ی چاپی این کتاب را انتشارات کتاب سرای نیک در قالب مجموعه‌ای شنیدنی از داستان‌های شاهنامه تهیه کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ کتاب‌های داستان‌های شاهنامه

مجموعه داستان‌های شاهنامه اولین‌بار در سال‌روز بزرگداشت فردوسی رونمایی شد. محسن دامادی مسئولیت نگارش این مجموعه را به ‌عهده دارد و جلد‌های «قیام کاوه، سرنگونی ضحاک»، «پسران فریدون» و «از کیقباد تا کیکاووس» بخشی از کتاب‌های این مجموعه هستند که توسط انتشارات کتاب سرای نیک منتشر شده‌اند.

توجه به داستان‌های شاهنامه همیشه برای افراد و گروه‌های سنی مختلف جذاب بوده است. یکی از دلایل توجه کمتر به این داستان‌ها روایت شاعرانه و استفاده از ترکیب‌ها و کلماتی است که برای فارسی‌زبانان امروزی دشوار است. اهمیت نگارش محسن دامادی در این است که او توانسته کتاب‌های مجموعه داستان‌های شاهنامه را به آثاری جذاب برای آشنایان و ناآشنایان با متون ادبی تبدیل کند. او هم‌زمان که متن اصلی فردوسی را در برابر ما می‌گذارد با شرح موقعیت‌ها و کلمات دشوار ما را در درک بهتر متن شاهنامه یاری می‌کند.

کتاب صوتی ایران بدون شاه برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب صوتی برای همه‌ی کسانی که ادبیات کهن، اسطوره‌های ایرانی و حماسه‌های پهلوانی را دوست دارند بسیار جذاب خواهد بود. همچنین اگر قصد دارید شاهنامه‌خوانی را آغاز کنید و درعین‌حال فهم مطالعه‌ی نسخه‌ی اصلی آن برایتان دشوار است، می‌توانید از این مجموعه‌ی بی‌نظیر بهره ببرید.

با محسن دامادی بیشتر آشنا شویم

محسن دامادی متولد 1338 در کرمان، از نویسندگان و کارگردانان مطرح سینما است. «یک اشتباه کوچولو»، «قبرستان غیرانتفاعی» و «همه چی عادیه» عناوین فیلم‌هایی هستند که بخشی از کارنامه‌ی سینمایی او را می‌سازند. همچنین کتاب‌های «افسانه‌ی یک نجیب‌زاده ایرانی»، «برگزیده‌ی تاریخ اجتماعی» و «چگونه داستان را به فیلم‌نامه تبدیل کنیم» ‌گوشه‌ای از کارنامه‌ی نویسندگی محسن دامادی است.

در بخشی از کتاب صوتی ایران بدون شاه: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد هشتم می‌شنویم

نگو زال نیز پیش‌ازاین اندیشیده بود چنین پهلوانی اسبی ویژه می‌خواهد. رستم نیز اسبی سزاوار سواری چون خود خواسته و درباره‌ی ویژگی‌های اسب گفته بود: «باید پیکری بلند و چون کوه محکم داشته باشد. تنها به خم کمند من بیاید. یعنی به هرکس رکاب ندهد. در جنگ یاورم باشد و بداند کی جای درنگ است و کی زمان جنگ».

یکی باره باید چو کوه بلند
چنان چون من آرم بخم کمند
که زور مرا تاب دارد بجنگ
شتابش نباشد بجای درنگ

رستم جز اسب، گرزی به سفتی سنگ کوه خواست. به زال گفت: «شوخی نیست؛ لشکر تورانی در برابر من است».

یکی گرز خواهم چو یک لخت کوه
که آید به پیشم ز توران گروه

رستم گفت: «من در هر آوردگاهی بدون هر سپاه همراهی با ابر یا شمشیر خود چنان بلایی بر سر دشمن بیاورم که ابر آسمان برای آنان خون گریه کند.»

گر آیند رزمی کنم بی سپاه
که خون بارد ابر اندر آوردگاه

در دستور زبان فارسی جناس در شعر دو یا چند واژه است که یک‌جور نوشته یا بیان شده ولی دو یا چند معنی داشته باشد. البته هر دو واژه که یک‌جور نوشته شود جناس نیست. بگذریم تا بگوییم دل زال چنان از سخنان فرزند خود شاد شد که خواست به رقص درآید.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
شناسنامه
2 دقیقه
پشت جلد
3 دقیقه
پیشگفتار
27 دقیقه
زال گرفتار بی‌خوابی
21 دقیقه
دوباره جنگ
19 دقیقه
اسبی برای رستم
19 دقیقه
تاختن با رخش
22 دقیقه
رستم در البرز
12 دقیقه
قلون در سر راه قباد
31 دقیقه
سخن پایانی

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی ایران بدون شاه: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد هشتم
نویسنده،
راویفرهاد اتقیایی
ناشر چاپیانتشارات کتاب سرای نیک
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۲ ساعت و ۳۷ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه صوتی
۵۲۵۰۰ ۳۶,۷۵۰ ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی ایران بدون شاه

شایان دهناشی
۱۴۰۲/۸/۲۶
بی نظیره، فوق العادست موسیقی‌های متن خیلی به تصویر سازی بی نظیره فردوسی کمک می‌کنه. بیان معنی بیت‌ها به زبان امروزی هم جذابیش رو چندین برابر می‌کنه. لحن محسن دامادی هم متناسب با محتوای بیت کاملا تغییر می‌کنه و دلنشینه. تقریبا مجموعه بی نقصیه. کاملا پیشنهاد میکنم.
Sabin
۱۴۰۲/۶/۲۱
عالی عالی تصویر سازیاش خداست شاهنامه از اون کتاباست که هربار بخونی چیز جدیدی به مغزت اضافه میشه واقعا سرودن همچین داستانای زیبا و شاهکاری کار هرکسی نیست
Mohmmad Dehghan
۱۴۰۲/۶/۲
در کل ارزش گوش دادن داره برای کسانی که به داستان‌های اساطیری علاقه دارن توصیه میکنم
Saied Karimian
۱۴۰۲/۲/۲۷
برای تهیه و تولید این کتاب‌ها زحمات بسیاری کشیده شده
و حاصل کا ر عالیست،
شنیدن این سری کتاب‌ها رو به همه‌ی دوستان توصیه میکنم
صدیقه رودساز
۱۴۰۳/۱/۶
توجه به فرهنگ و تاریخ ایران عالی است ولی جذابیتی که اجازه ندهد داستان را رها کنی نداشت
مشاهده همه نظرات 5

راهنمای مطالعه کتاب صوتی ایران بدون شاه

برای دریافت کتاب صوتی ایران بدون شاه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.