معرفی و دانلود سریال صوتی قصه‌های شیرین ایرانی، فصل اول: تاریخ بیهقی

برای دانلود قانونی سریال صوتی قصه‌های شیرین ایرانی، فصل اول: تاریخ بیهقی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی سریال صوتی قصه‌های شیرین ایرانی، فصل اول: تاریخ بیهقی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی سریال صوتی قصه‌های شیرین ایرانی، فصل اول: تاریخ بیهقی

سریال صوتی قصه‌های شیرین ایرانی، فصل اول: تاریخ بیهقی نسخه‌ای بازنویسی شده از کتاب مشهور و ارزشمند ابوالفضل بیهقی است که مژگان شیخی هشت داستان جذاب از آن را انتخاب کرده و به زبانی ساده و امروزی برای نوجوانان نوشته است. این اثر اولین فصل از این مجموعه صوتی به شمار می‌رود که هر دو هفته یک بار منتشر می‌شود.

درباره سریال صوتی قصه‌های شیرین ایرانی، فصل اول: تاریخ بیهقی:

تاریخ سرزمین ایران همواره دستخوش تحولات گوناگون بوده و فراز و نشیب‌های بسیاری را نیز تجربه کرده است. از جنگ‌های طولانی و خانمان‌سوز گرفته تا اوج گرفتن فرهنگ و تمدن ایران و آبادی بسیاری از مناطق دور و نزدیک. به همین خاطر دانستن سرگذشت سلسله‌های پادشاهی و وضعیت اجتماعی و فرهنگی مردم همواره می‌تواند جذاب و آموزنده باشد. به همین خاطر در چنین جایگاهی، کتاب‌های تاریخی و معتبری چون تاریخ بیهقی اهمیت به‌سزایی می‌یابند و آشنایی عموم مردم از جمله نوجوانان و نسل جدید با چنین آثاری بسیاری ضروری است.

به همین خاطر «سریال صوتی قصه‌های شیرین ایرانی؛ فصل اول: تاریخ بیهقی» را می‌توان نمونه‌ای جذاب، سرگرم‌کننده و در عین حال آموزنده برای نوجوانانی دانست که دوست دارند با داستان‌های حکمت‌آموز تاریخ بیهقی آشنا شوند؛ چراکه زبان به کار رفته در آن امروزی و ساده است و به راحتی می‌توان آن را فهم کرد.

اما خوب است پیش از شنیدن این سریال صوتی با کتاب تاریخ بیهقی (Tarikh-i Bayhaqi) یا همان تاریخ مسعودی بیشتر آشنا شوید. این کتاب که در اصل 30 جلد بوده و ابوالفضل بیهقی (Abu'l-Fadl Bayhaqi) تلاش کرده پنجاه سال از تاریخ ایران را براساس اسناد و و شواهد تاریخی و با صداقت تمام روایت کند، تنها 6 جلد از آن باقی مانده و بقیه آن‌ها در جنگ‌ها و آتش‌سوزی‌های متداول در ایران از بین رفته است. به همین خاطر تنها ما با بخشی از تاریخ شاهنشاهی مسعود غزنوی آشنا می‌شویم.

از ویژگی‌های این اثر می‌توان به جامع و کامل بودن روایت‌های آن اشاره کرد. با اینکه تاریخ‌نگاری در چندین قرن پیش صورت گرفته اما بیهقی تلاش کرده تا نگاهی نقادانه به مسائل تاریخی داشته باشد و رویدادهای مختلف را ریشه‌یابی کند. همچنین نثر ابوالفضل بیهقی ساده، روان و جذاب است و همه‌چیز را داستان‌گونه تعریف می‌کند.

در انتها باید گفت که داستان‌های منتخب این مجموعه به ترتیب عبارتند از: «آمدن حسن میمندی به بلخ و پذیرفتن وزارت، داستان بر دار کردن حسنک وزیر، پس گرفتن هدیه‌ها و انعام‌ها، داستان خواجه بوالمظفر برغشی، داستان هارون الرشید و یحیی برمکی، مرگ خواجه احمد میمندی، داستان عمرولیث و شکیبایی او برمرگ برادرش، داستان علی قهندزی و گرفتاری او»

سریال صوتی قصه‌های شیرین ایرانی، فصل اول: تاریخ بیهقی برای چه کسانی مناسب است؟

نوجوانان علاقه‌مند به تاریخ و ادبیات ایران، مخاطب اصلی این کتاب شنیدنی و جذاب هستند.

درباره سریال صوتی قصه‌های شیرین ایرانی:

انتشارات سوره مهر با همکاری گروه فرهنگی سماوا برای شناساندن ادبیات کهن ایرانی به کودکان و نوجوانان، مجموعه‌ای صوتی را تدارک دیده‌اند که در هر فصل آن یکی از کتاب‌های قدیمی و ارزشمند انتخاب شده و با زبانی امروزی و ساده قصه‌های جذاب و برگزیده آن روایت می‌شوند.

ابوالفضل بیهقی را بیشتر بشناسیم:

یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین مورخان و نویسندگان ایرانی که خدمتی بزرگ به تاریخ و فرهنگ این سرزمین کرد، کسی جز ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی نیست. او در دوران حکومت غزنویان یعنی به سال 385 هجری قمری در حارث آبادِ سبزوار متولد شد و پس از اتمام تحصیلات خود در شهر نیشابور، توانست وارد درباره محمود غزنوی شود.

بیهقی پس از مرگ دبیر دیوان شاهی که بونصر مشکان نام داشت، توانست در جایگاه او قرار بگیرد و پس از سال‌ها و به حکومت رسیدن مسعود غزنوی، مقام صاحب دیوان رسالت را از آن خود کرد و به یکی بزرگان دربار تبدیل شد.

با این حال نام او در تاریخ ایران همواره به خاطر نوشتن کتاب ارزشمند تاریخ بیهقی ماندگار و جاودان مانده است. او پس از آنکه به خاطر دسیسه‌های درباریان و خشم پادشاه مدتی در زندان بود، پس از آزادی نگارش این اثر را آغاز کرد و متاسفانه تنها از 30 جلد کتاب تاریخ بیهقی تنها 6 جلد آن به دست آیندگان رسیده است.

با مژگان شیخی بیشتر آشنا شویم:

او دانش‌آموخته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی است. مژگان شیخی را اغلب با تالیفاتش در حوزه‌ی کودک و نوجوان می‌شناسیم؛ گرچه او در حوزه‌ی بزرگسال نیز به فعالیت پرداخته است. او ابتدا کار خود را با مجله‌ی کیهان شروع کرد و اولین اثرش بلبل نوک طلا و باغ آرزوها نام دارد. شیخی بیش از دویست و شصت عنوان کتاب تالیف کرده که از بسیاری از آن‌ها اقتباس‌های سینمایی و انیمیشن صورت گرفته است و بسیاری از آنان نیز به زبان‌های دیگر ترجمه شده‌اند. کتاب برگزیده‌ی سال، جایزه‌ی عدالت و هم‌بستگی، کتاب برگزیده‌ی جشنواره‌ی پروین اعتصامی و... از جمله جوایز و افتخاراتی‌ست که مژگان شیخی موفق به کسب آن شده است.

در بخشی از سریال صوتی قصه‌های شیرین ایرانی، فصل اول: تاریخ بیهقی می‌شنویم:

اولین چیزی که بسیاری از مردم را از سلطان مسعود دلسرد کرد، پس گرفتن هدیه‌ها و انعام‌هایی بود که برادرش به خیلی‌ها داده بود. ماجرا از این قرار است:

سلطان مسعود حکومت را به دست گرفت و پادشاه شد. قبل از او برادرش محمد فرمانروا بود. یکی از مشاوران سلطان مسعود، بوسهل زوزنی بود. در آن روزهای اول فرمانروایی، او و دیگران به سلطان مسعود گفتند: برادرتان وقتی به تخت پادشاهی نشست، هدیه‌ها و انعام‌های زیادی به مردم داد. هرکسی طرفدارش میشد و به جمع او می‌آمد، پاداش می‌گرفت. این مال‌ها بیشتر از هفتاد ، هشتاد هزار درهم می‌شود. ترک‌ها، تازیک‌ها و لشکریان و خیلی‌های دیگر هدیه‌ها و انعام‌های زیادی گرفتند. بهتر است این مال‌ها را از آن‌ها پس بگیرید.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
معرفی داستان اول
17 دقیقه
داستان اول: ‌آمدن حسن میمندی به بلخ و پذیرفتن وزارت
1 دقیقه
معرفی داستان دوم
33 دقیقه
داستان دوم:‌ داستان بر دار کردن حسنک وزیر
1 دقیقه
معرفی داستان سوم
14 دقیقه
داستان سوم:‌ پس گرفتن هدیه‌ها و انعام‌ها
1 دقیقه
معرفی داستان چهارم
11 دقیقه
داستان چهارم: داستان خواجه بوالمظفر برغشی
1 دقیقه
معرفی داستان پنجم
30 دقیقه
داستان پنجم: داستان هارون الرشید و یحیی برمکی
1 دقیقه
معرفی داستان ششم
14 دقیقه
داستان ششم: مرگ خواجه احمد میمندی
1 دقیقه
معرفی داستان هفتم
7 دقیقه
داستان هفتم: داستان عمرولیث و شکیبایی او برمرگ برادرش
1 دقیقه
معرفی داستان هشتم
10 دقیقه
داستان هشتم: داستان علی قهندزی و گرفتاری او

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابسریال صوتی قصه‌های شیرین ایرانی، فصل اول: تاریخ بیهقی
نویسنده،
راوینرگس فولادوند، اردشیر منظم، مجید تیزرو، شاهین ملک زاده، رضا صفری دریایی، بیوک میرزایی، مهدی طهماسبی، مهران پوراعظمی
ناشر چاپیانتشارات سوره مهر
ناشر صوتی گروه فرهنگی سماوا
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابMP3
مدت۲ ساعت و ۲۶ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی نوجوان، کتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه صوتی
۲۸۰۰۰ 19600 ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات سریال صوتی قصه‌های شیرین ایرانی، فصل اول: تاریخ بیهقی

اسدالله محمودآبادی
۱۴۰۱/۸/۳۰
با عرض سلام و عرض ارادت تمام قد خدمت تمامی عوامل تهیه کتاب صوتی قصه‌های شیرین ایرانی. بسیار شیوا و فصیح جملات ادا می‌شود. راوی با بیانی بسیار گرم و دلنشین به بیان قصه پرداخته است. به تمام عزیزانی که به مطالعه کتب تاریخی علاقمند هستند، شنیدن این کتاب را توصیه می‌کنم. از عزیزان دست اندر کار کتابراه تقاضا دارم حتما برای فصل‌های بعدی این کتاب اقدام فرمایند. با سپاس بیکران. محمودآبادی دبیر بازنشسته.
حسین پروانه زاده
۱۴۰۱/۶/۲۸
من خودم به شخصه با توجه به نظراتی که از دوستان خوندم اینطور بهم القا شد که خیلی اثر جالب و شنیدنی هست و سریع خرید کردم. ولی بعد چند داستان که گوش کردم دیدم که زیاد هم اونطوری که دوستان میگفتن استثنایی نیست. ولی بد هم نبود. حالا شاید من نپسندیدم و دوستان دیگه خوششون بیاد.
فرشته پرواز
۱۴۰۱/۱/۱۳
من عاشق کتاب بیهقی هستم واقعا دوره‌ی جالبی بوده و نصایحِ گفته شده در این کتاب برای هر انسان در هر دوره و با هر پست و مقامی ارزشمنده.. اجرای این گروه هم که عالیه کلا خیلی دوسش داشتم توصیه میکنم حتی اگه به کار تاریخی علاقه ندارید این کتاب رو گوش کنید و از نکاتش استفاده کنید
SAEID FARSI
۱۴۰۲/۱۱/۲۸
بسیار عالی و ارج دار، تنها یک نکته مهم در بحث صدا و ترکیب اصوات
به حکم عقل و منطق وقتی یک سلطان با زیر دستان سخن می‌گوید، مستمعین هیاهو نمی‌کنند و با سکوت به سخن گوش می‌دهند، در چند قسمت هنگام سخن امیر یا سلطان، همهمه حاضرین غیر طبیعی بود. سپاس
کیم کیم
۱۴۰۱/۶/۱۳
کتاب بیهقی عالی هست و کتاب صوتی جذابیت آن را دو چندان کرده است. داستانهای قدیمی از دربار سلاطین غزنوی و مراودات و سیاستهای دربار پندهای بسیاری را در جریان داستانها در خود مخفی کرده است که با خواندن داستانها به آن پی میبرید
Atieh Karimi
۱۴۰۰/۱۲/۲۶
عالی عالی... در دل قصه‌های کهن ایرانی، پندهای زیادی نهفته که اگه هزار تا کتاب روانشناسی خارجی هم بخونید این پند‌ها که گنج هستن رو پیدا نمیکنید. نثر بسیار روان و گوینده بسیار زیبا، داستان‌ها رو روایت میکنن که به عمق دل میشینه
Shideh Kamkar
۱۴۰۱/۱/۱۹
سلام روز و روزگار خوش. بسیار عالی و دلنشین روایت شده. راویان نازنین صدای تان، پایا و مانا 🙏🏻 گمان کنم خود بیهقی هم به گفتار شیرین شما بزرگواران صحه می‌گذارد. پایدار باشید.
سید حسینی
۱۴۰۰/۱۰/۱
بسیار خوب. تاریخ بیهقی با اون حجم و کلمات قصار به بهترین نوع خلاصه شده و به نمایش‌های رادیویی حرفه‌ای تبدیل شده و بنظرم بدرد تمامی رده‌های سنی میخورد.
mr arman
۱۴۰۱/۲/۲۷
فوق العاده زیبا و شنیدنی و برای درک تاریخ. و شناخت فرهنگ و اجتماع آن دوره تاریخی خیلی جالب و قابل تامل است درود بر سازندگان این کار زیبا
محمد امین زنگنه
۱۴۰۰/۸/۲۰
بسیار بسیار عالی واقعا جا داره هم از برنامه بسیار خوب کتابراه تشکر کرد و هم از تهیه کنندگان و دوبلران این کتاب که بسیار زیبا گویندگی کردن
محمدرضا پورمهدی
۱۴۰۲/۱۲/۱۲
سلام خسته نباشید خوب بود ولی‌ ای کاش از شخصیت‌ها معرف تر و یا پادشاهان بزرگ تر نمایشنامه تولید میشد
Mosi Phonix
۱۴۰۰/۸/۱۳
گویندگان قوی و خوبی دارد، مضمون تاریخی هم عالی و آموزنده است. اما متاسفانه داستان جذاب و گیرا نیست.
آناهیتا حسن پور
۱۴۰۰/۹/۲۱
عالی بود ایکاش در شبکه‌های سیمابصورت نمایش، ساخته میشد
majid ghasemi
۱۴۰۱/۱۱/۲۱
لازم است که همه تاریخ را یا بخوانند و یا گوش بدهند
حمیدرضا کاکاوند
۱۴۰۱/۴/۲۲
داستان‌های ایرانی بسیار غنی و ارزشمند هستند
مشاهده همه نظرات 21

راهنمای مطالعه سریال صوتی قصه‌های شیرین ایرانی، فصل اول: تاریخ بیهقی

برای دریافت سریال صوتی قصه‌های شیرین ایرانی، فصل اول: تاریخ بیهقی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.