معرفی و دانلود کتاب صوتی داستان‌هایی از صمد بهرنگی: ماهی سیاه کوچولو، پسرک لبوفروش، کوراوغلو و کچل حمزه

عکس جلد کتاب صوتی داستان‌هایی از صمد بهرنگی: ماهی سیاه کوچولو، پسرک لبوفروش، کوراوغلو و کچل حمزه
قیمت:
۵۵,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی داستان‌هایی از صمد بهرنگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی داستان‌هایی از صمد بهرنگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی داستان‌هایی از صمد بهرنگی: ماهی سیاه کوچولو، پسرک لبوفروش، کوراوغلو و کچل حمزه

کتاب صوتی داستان‌هایی از صمد بهرنگی که سه قصه از آثار صمد بهرنگی را شامل می‌شود، مجموعه‌ای شیرین و آموزنده است که در قالب داستان‌هایی نمادین و با بیانی شیرین و دلنشین، مفاهیم اخلاقی را به کودکان آموزش می‌دهد. ماهی سیاه کوچولو، پسرک لبوفروش و کوراغلو و کچل حمزه قصه‌هایی هستند که در این کتاب روایت شده‌اند.

درباره‌ی کتاب صوتی داستان‌هایی از صمد بهرنگی

صمد بهرنگی از جمله نویسندگان معاصر ادبیات فارسی است که قلم فوق‌العاده‌ای در نوشتن داستان برای مخاطبان کودکان و بزرگسال دارد. آثار او که اغلب حال‌وهوای فضای فرهنگی آذربایجان را دارند، عمیق‌ترین معانی و مفاهیم اخلاقی و تربیتی را با زبانی شیرین و دلنشین، در قلب و ذهن مخاطب ماندگار می‌کنند. بهرنگی در کنار نویسندگی به کار تدریس و معلمی نیز مشغول بود و همواره به رسمیت شناختن حقوق کودکان به ویژه تحصیل آن‌ها به زبان مادریشان، یادگیری مهارت‌های کاربردی و نه صرفاً آن چیزی که در کتاب‌های درسی آورده شده، و همچنین پرورش قوه‌ی تخیل و خلاقیت را به عنوان چارچوب کاری خود در نظر می‌گرفت.

از صمد بهرنگی آثار مختلفی چاپ و منتشر شده است. در کتاب صوتی‌ای که هم‌اکنون پیش روی شماست، یعنی داستان‌هایی از صمد بهرنگی، سه داستان شاخص از او گردآوری شده که هر کدام، روایتی جذاب و شنیدنی دارند. قصه‌های ماهی سیاه کوچولو، پسرک لبوفروش و کوراغلو و کچل حمزه را در این کتاب صوتی می‌شنوید.

معرفی و دانلود کتاب صوتی داستان‌هایی از صمد بهرنگی

ماهی سیاه کوچولو، بچه‌ماهی کوچکی است که به همراه مادرش در یک جویبار زندگی می‌کند. این بچه‌ماهی سرِ پرسودایی دارد و مثل دیگر هم‌سن‌وسال‌هایش که هیچ، حتی مثل ماهی‌های سن‌وسال‌دار و موسفیدکرده‌ی آن جویبار هم نیست. او همیشه می‌خواهد بیشتر بداند، دوست دارد ببیند که دنیا خارج از این جویبار چه شکلی است و چه موجودات دیگری هستند که او از وجودشان خبر ندارد. مادرش و دیگر ماهی‌ها، که هر روز را به گردش در این جویبار کوچک می‌گذرانند و هیچ کار دیگری نمی‌کنند، همواره او را بابت داشتن چنین افکاری سرزنش می‌کنند. تا اینکه یک روز صبر ماهی کوچولو سر می‌آید و راهی سفری به خارج از جویبار می‌شود تا ببیند واقعاً دنیای بیرون چه شکلی است...

داستان پسرک لبوفروش از کلاس درس کوچکی در یک روستا آغاز می‌شود. زمستان است و برف و یخبندان همه‌جا را فرا گرفته. معلم دارد به کلاس سومی‌ها و چهارمی‌ها دیکته می‌گوید. کلاس اولی‌ها و دومی‌ها هم دارند در حیاط بازی می‌کنند. ناگهان سروکله‌ی پسرکی پیدا می‌شود که ده، دوازده سال بیشتر ندارد، ولی کاسه‌‌ی کشک‌سابی به دست راه می‌رود و لبو می‌فروشد. اسم پسر تاری‌وردی است، بر خلاف سن‌وسال کمش بسیار مودب است و منشی پهلوانانه دارد. او به معلم لبویی تعارف می‌زند و صحبت که گل انداخت، داستان زندگی‌اش را برای معلم و بچه‌ها تعریف می‌کند...

کوراوغلو و کچل حمزه، در واقع یکی از داستان‌های بومی آذربایجان است که از عهد شاه عباس و وضعیت اجتماعی آن زمان سرچشمه می‌گیرد. کوراغلو یا همان روشن، یکی از پهلوانان آذربایجان است که کودکی سختی داشته. پدرش علی کیشی، مهتر حسن‌خان، یکی از خوانین ظالم و زورگوی آن زمان بود و وظیفه‌ی اسطبل‌داری و نگهداری از اسب‌های خان را به عهده داشت. در میان اسب‌های خان، دو اسب وجود داشتند که به باور علی کیشی از بقیه بهتر بودند؛ زیرا کره‌ی اسب‌هایی بودند که از دریا سر بر آورده بودند و مثل دیگر اسب‌ها نبودند. این دو کره اسب قیرات و دورات نام داشتند. آن‌ها به خاطر سن کمشان جثه‌ی نحیفی داشتند و هیچ‌کس باور نمی‌کرد که آن دو، از بهترین‌ها باشند. برای همین وقتی علی کیشی آن دو را به عنوان بهترین اسب‌ها معرفی کرد تا خان آن‌ها را به یکی از مهمان‌های عزیزش هدیه دهد، حسن‌خان این را به پای گستاخی و جسارت او گذاشت و هر دو چشمش را کور کرد. این ظلم حسن‌خان بذر کینه را در دل روشن کاشت و او منتظر ماند تا زمانی که بتواند انتقام پدرش و دیگر مردم بیچاره و ستم‌دیده را از خوانین ظالم بگیرد...

کتاب صوتی داستان‌هایی از صمد بهرنگی اثری از صمد بهرنگی است که با تلاش نشر صوتی جیحون و انتشارات ارس منتشر شده. این کتاب را با صدای شهره روحی و کامبیز خلیلی می‌شنوید.

جوایز و افتخارات کتاب داستان‌هایی از صمد بهرنگی

  • دریافت عنوان کتاب برگزیده‌ی کودک در سال 1347 برای داستان ماهی سیاه کوچولو
  • دریافت جایزه‌ی دوسالانه‌ی براتیسلاوای چک‌اسلواکی در سال 1969 برای داستان ماهی سیاه کوچولو
  • صاحب عنوان برترین کتاب نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک بولونیا در سال 1968 برای داستان ماهی سیاه کوچولو

نکوداشت‌های کتاب داستان‌هایی از صمد بهرنگی

  • داستان «ماهی سیاه کوچولو» شاهکاری از صمد بهرنگی است. (غلامحسین ساعدی)
  • همین یک اثر (ماهی سیاه کوچولو) کافی است تا صمد بهرنگی را نویسنده‌ای بزرگ و توانمند بدانیم؛ کسی که در ذهن‌ها ماندگار خواهد شد. (جمال میرصادقی)
  • قصه‌ی ماهی سیاه کوچولو در گستره‌ی ادبیات داستانی فارسی، اثری ماندگار خواهد بود. (اسدالله عمادی)

اقتباس‌ سینمایی از کتاب داستان‌هایی از صمد بهرنگی

در سال 1394 فیلمی سینمایی به نام «ماهی سیاه کوچولو» به کارگردانی مجید اسماعیلی ساخته شد. در سال‌های 2016 و 2018 نیز، نمایش‌هایی براساس این داستان در نیویورک و بروکلین به زبان انگلیسی اجرا شد. در سال 1396 هم نمایش آن به زبان فارسی در پردیس تئاتر ایران به روی صحنه رفت.

کتاب صوتی داستان‌هایی از صمد بهرنگی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به داستان‌های کوتاه فارسی با درون‌مایه‌ی اجتماعی و اخلاقی علاقه دارید، شنیدن این کتاب صوتی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب صوتی داستان‌هایی از صمد بهرنگی: ماهی سیاه کوچولو، پسرک لبوفروش، کوراوغلو و کچل حمزه می‌شنویم

از مبصر پرسیدم: «مش‌کاظم این کیه؟» مش‌کاظم گفت: «کس دیگه‌ای نیست آقا. تاریوردیه آقا. زمستونا لبو می‌فروشه. می‌خوای بهش بگم بیاد تو؟» من در را باز کردم و تاریوردی با کشک‌سابی لبویش تو آمد. شال نخی کهنه‌ای بر سرورویش پیچیده بود. یک لنگه از کفش‌هایش گالش بود و یک لنگه‌اش از همین کفش‌های معمولی مردانه. کت مردانه‌اش تا زانوهایش می‌رسید. دست‌هایش توی آستین کتش پنهان می‌شد. نوک بینی‌اش از سرما سرخ شده بود. روی هم ده، دوازده سال داشت. سلام کرد. کشک‌سابی را روی زمین گذاشت. گفت: «اجازه می‌دی آقا دستامو گرم کنم؟» بچه‌ها او را کنار بخاری کشاندند. من صندلی‌ام را بهش تعارف کردم. ننشست، گفت: «نه آقا همین‌جور روی زمین هم می‌تونم بشینم.» بچه‌های دیگر هم به صدای تاریوردی تو آمده بودند. کلاس شلوغ شده بود. همه را سر جایشان نشاندم. تاریوردی کمی که گرم شد گفت: «لبو میل داری آقا؟» و بی آن که منتظر جواب من باشد رفت سر لبوهایش و دستمال چرک و چندرنگ روی کشک‌سابی را کنار زد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
شناسنامه
22 دقیقه
ماهی سیاه کوچولو - قسمت اول
19 دقیقه
ماهی سیاه کوچولو - قسمت دوم
13 دقیقه
پسرک لبو فروش
22 دقیقه
کوراوغلو و کچل حمزه - قسمت اول
24 دقیقه
کوراوغلو و کچل حمزه - قسمت دوم
17 دقیقه
کوراوغلو و کچل حمزه - قسمت سوم
29 دقیقه
کوراوغلو و کچل حمزه - قسمت چهارم
22 دقیقه
کوراوغلو و کچل حمزه - قسمت پنجم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی داستان‌هایی از صمد بهرنگی: ماهی سیاه کوچولو، پسرک لبوفروش، کوراوغلو و کچل حمزه
نویسنده
راویشهره روحی، کامبیز خلیلی
ناشر چاپینشر ارس
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۲ ساعت و ۴۹ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان ایرانی، کتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه صوتی

راهنمای مطالعه کتاب صوتی داستان‌هایی از صمد بهرنگی

برای دریافت کتاب صوتی داستان‌هایی از صمد بهرنگی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.