معرفی و دانلود کتاب صوتی دموکراسی یا دموقراضه

عکس جلد کتاب صوتی دموکراسی یا دموقراضه
قیمت:
۴۸۰۰۰ 33600 تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی دموکراسی یا دموقراضه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی دموکراسی یا دموقراضه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی دموکراسی یا دموقراضه

کتاب صوتی دموکراسی یا دموقراضه نوشته سیدمهدی شجاعی، روایتی طنزآمیز از کشوری خیالی و پادشاه معمولی آن است که روزی تصمیم عجیبی می‌گیرد و آن را با همگان در میان می‌گذارد.

کشور خیالی غربستان دارای پادشاهی به نام ممول است و از این جهت این اسم را برای او برگزیده‌اند که پادشاهی بسیار معمولی است. ممول در یک اقدام عجیب تصمیم می‌گیرد جای اینکه بعد از مرگش پادشاهی را به یکی از پسرانش واگذار کند، به مردم کشورش حق انتخاب داده و اجازه دهد آن‌ها خود پادشاه را انتخاب کنند.

ممول که چیزی به زمان مرگش نمانده این تصمیم را از این روی می‌گیرد که او 25 فرزند پسر دارد و حال نمی‌داند جانشینی را به کدام یک بدهد تا مشکلی ایجاد نشود. به همین دلیل این فکر و چاره به ذهنش رسیده و آن را وصیت می‌کند، چرا که راهکارهای پادشاهان قدیم برای انتخاب یک فرزند و از بین بردن بقیه فرزندان و یا فرستادن پسران دیگر به میدان جنگ به امید نابودی همه‌شان از حوصله او که یک پادشاه معمولی است خارج است.

با اینکه ممول در زمان حکومتش مدام در پی عیش و نوش بود و چندان با مردم کاری نداشت با این حال مردم از نحوه حکومت او راضی بودند.

با دادن حق انتخاب به مردم که حق طبیعی آن‌هاست این مسئله را حل می‌کند. ممول این قانون را می‌گذارد که هر پادشاهی که انتخاب شود تنها دو سال فرصت سلطنت دارد و بعد از آن دوباره باید انتخابات برگزار شود و البته انتخاب مجدد او ایرادی ندارد.

پادشاه که می‌میرد نوبت به وعده او یعنی انتخابات می‌رسد. مردم که پسران پادشاه را نمی‌شناسند بینشان نه چند دستگی بلکه بیست و پنج دستگی ایجاد می‌شود. البته یکی از پسران که به نوعی ناقص‌الخلقه است خودبه‌خود از دور انتخابات حذف می‌شود و رأی‌گیری باید بین 24 پسر انجام شود. هر کدام از این بیست و چهار دسته حامی و هواخواه یکی از پسران هستند که غیر از اسم و سن و قدشان چیز دیگری از آن‌ها نمی‌دانند. با این حال این چیزی از حمایت پرشورشان کم نمی‌کند. چند روز بعد اولین و سالم‌ترین انتخابات در غربستان انجام می‌شود.

سرانجام از میان برادران یک نفر برای پادشاهی انتخاب می‌شود. خیلی زود مردم متوجه می‌شوند که چه انتخاب اشتباهی کرده‌اند. هر یک از برادران در دوره حکومت در پی جمع‌آوری ثروت برای خود هستند تا در آینده و بعد از سلطنت به مشکل نخورند. مردم که از پادشاهی 24 برادر خیری ندیدند به سراغ برادر بیست و پنجم می‌روند تا او را برای حکومت برگزینند.

کتاب دموکراسی یا دموقراضه (Democracy or Demo Crazy) فراز و فرود و زیر و بم دنیای سیاست را برایتان توضیح می‌دهد. سیدمهدی شجاعی با بیان طنزش شما را می‌خنداند و سیاست را تعریف می‌کند اما اگر هوشمندانه به آن گوش دهید، نخواهید خندید. این اثر همانند رمان‌های قلعه حیوانات و 1984 اثر جورج اورول که در نقد انقلاب‌ها و حکومت‌های کمونیستی نوشته شده‌اند، با زبانی تمثیلی و آفرینش سرزمینی خیالی تلاش دارد تا به نقد مفهوم دموکراسی و از بین رفتن آن در سال‌های اخیر بپردازد و ضعف آن را آشکار کند. این کتاب توسط کارولین کراس کری مترجم آمریکایی به زبان انگلیسی ترجمه شده است.

به اعتقاد شجاعی تا هنگامی که همه مردم به بلوغ اجتماعی و فکری نرسیده‌اند وجود دموکراسی بیشتر زیان‌آور است تا سودآور و انتخاب همیشه میان بد و بدتر صورت می‌پذیرد. ابوالفضل زرویی نصرآباد در پاسخ به کسانی که توضیحات کتاب را بیش از حد می‌دانند می‌گوید:

«در هیچ بخشی از کتاب هزل و هجو وجود ندارد و هر قسمت از آن شما را با نکته‌ای مواجه می‌کند. تمام آن چیزی که در این کتاب آمده است در جهان مصداق دارد و زبان آن بومی است. مخاطب این اثر می‌داند که نویسنده در محیط و فرهنگ غربی رشد نکرده و اعتقادات خود را دارد. این کتاب یک درس‌نامه برای طنزپردازان برای یادگیری بیان ناگفته‌هاست.»

با سید مهدی شجاعی بیشتر آشنا شویم:

سید مهدی شجاعی در سال 1339 در تهران به دنیا آمد. او با علاقه‌ای که به رشته‌های هنری داشت در سال 1356 به دانشگاه هنرهای دراماتیک رفت و رشته ادبیات نمایشی را برای ادامه تحصیل برگزید. او هم‌زمان در رشته حقوق هم مشغول آموختن شد اما علاقه‌اش به نویسندگی موجب شد هر دو رشته را رها کند.

حرفه روزنامه‌نگاری را از دوران جوانی شروع کرد و حدود 8 سال مسئولیت صفحه‌های هنری و فرهنگی روزنامه جمهوری اسلامی ایران را بر عهده گرفت. او همچنین مدتی به عنوان سردبیر ماهنامه صحیفه، مجله رشد جوان و مدیر انتشارات برگ به فعالیت پرداخت. شجاعی در سال 1376 با تعطیل شدن مجله نیستان انتشارات نیستان را تأسیس کرد. این انتشارات در زمینه داستان، شعر و نمایش‌نامه شروع به فعالیت کرد.

سید مهدی شجاعی تاکنون چندین بار در داوری جشنواره‌های فیلم فجر، تئاتر فجر و جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان حضور داشته اشت. از دیگر آثار او می‌توان به کشتی پهلو گرفته، از دیار حبیب، دست، دعا، چشم امید، کمی دیرتر، پدر، عشق و پسر و آفتاب در حجاب اشاره کرد.

او همچنین در نگارش فیلم‌نامه‌های کمین، قله دنیا 1، مردی از جنس نور، مسافر کربلا و آخرین آبادی با مجید مجیدی و بهزاد بهزادپور همکاری کرده است. شجاعی فیلم‌نامه‌های مرد رویاها درباره زندگی شهید چمران و یعقوب‌ترین یوسف، یوسف‌ترین زلیخا درباره حضرت یوسف را نیز نوشته است.

در بخشی از کتاب صوتی دموکراسی یا دموقراضه می‌شنویم:

بعضی از حرف‌ها یا فرامین یا رهنمودها هست که آدم تکلیفش را در قبال آن‌ها پیدا نمی‌کند و دلیل بی‌تکلیفی شاید این باشد که هم وجه محرمانه دارد و هم وجه علنی و آشکار. هم می‌تواند در خفا به دوست گفته شود و هم در ملأعام به دشمن و تعاریف و تعابیر دموقراضه در مورد دشمن یکی از همین موارد است. چیزی است که هم رد آن را در صفحات آشکار تاریخ می‌توان دنبال کرد و هم جای پای آن را در اسناد محرمانه و دست‌نیافتنی. البته منکر وجود برخی از تفاوت‌های ریز و درشت در این دو مأخذ هم نمی‌توان شد. یعنی چه؟ یعنی اهمیت دشمن یا ضرورت توجه به دشمن را هم در سخنرانی‌های عمومی دموقراضه می‌توان دید و هم در جلسات کاملاً سری و محرمانه او. ولی آنچه باعث بروز تفاوت در این دو بخش می‌شود تا جایی که حتی آن را به دو جنس متفاوت بدل می‌سازد، نوع نگاه به دشمن و نتیجه‌ای است که از مهم بودن دشمن گرفته می‌شود.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
24 دقیقه
فصل اول - شروع ماجرا - قسمت اول
28 دقیقه
فصل اول - شروع ماجرا - قسمت دوم
11 دقیقه
فصل دوم - از اینجا به بعد ماجرا - قسمت اول
12 دقیقه
فصل دوم - از اینجا به بعد ماجرا - قسمت دوم
9 دقیقه
فصل سوم - همه گذشتگان همه جور فحش بوده‌اند
15 دقیقه
فصل چهارم - کسی که بیشتر می‌بیند، بیشتر می‌دزدد
8 دقیقه
فصل پنجم - پادشاه، بچه محل خداست
10 دقیقه
فصل ششم - دزدی کار زشتی است، مگر برای اهداف متعالی
9 دقیقه
فصل هفتم - ویرانی مقدمه آبادانی است
8 دقیقه
فصل هشتم - بینوایان برای گرم شدن به ذغال بیشتری محتاجند
16 دقیقه
فصل نهم - پادشاه، کیمیاگری متفاوت و بی‌نظیر است
12 دقیقه
فصل دهم - بازی کار بدی است، مگر برای پر کردن اوقات فراغت
7 دقیقه
فصل یازدهم - دشمن چیز مفیدی است، اگر کم آوردید خودتان درست کنید
27 دقیقه
فصل دوازدهم - در آستانه پایان ماجرا
29 دقیقه
فصل سیزدهم - و پایان ماجرا - قسمت اول
26 دقیقه
فصل سیزدهم - و پایان ماجرا - قسمت دوم
34 دقیقه
فصل چهاردهم - پس از پایان ماجرا - قسمت اول
18 دقیقه
فصل چهاردهم - پس از پایان ماجرا - قسمت دوم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی دموکراسی یا دموقراضه
نویسنده
راویسید مهدی شجاعی، شاهین علایی نژاد
ناشر چاپیانتشارات نیستان
ناشر صوتی نوین کتاب گویا
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابMP3
مدت۵ ساعت و ۲ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان ایرانی، کتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه صوتی
۴۸۰۰۰ 33600 ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی دموکراسی یا دموقراضه

hi bro
۱۴۰۱/۳/۲
سیاه کاری، ریا و زشتکاری‌های اهل سیاست رو که در پس هر دروغ و وعده، پنهان شده و به چپاول مردم میپردازند، به خوبی تصویر میکند، کتاب تکرار تراژدی تلخ حکمرانان دوروزه منفعت طلب و مردار خوار بر زندگی مردم است، حکمرانانی که با مال اندوزی و کسب قدرت، هیچگاه باور ندارند که:
نام نیکو گر بماند زآدمی
به، و
کزو ماند سرای زرنگار
برای تکمیل نظریات این اثر، کتاب شهریار ماکیاولی مزرعه حیوانات اورول، و فیلم promised land 1975 مفید خواهد بود.
Magnolia RP
۱۴۰۱/۱/۳۱
دموقراضه. یجاهاییش برامون خیلی ملموسه. حرفای نویسنده از اول تا اخر حقه. یسری مطالب رو بیان میکنه که باهاشون زندگی میکنیم ولی شاید به مکانیسم ایجادشون فکر نکرده باشیم. هی نویسنده فکر حوصله سر نرفتن خواننده بود، بیان این خودش بیشتر حوصله سر بر بود. کارموسیقیایی ک وسط هر بخش بود یکم اعصاب خرد کن بود. یهو صدا برای موسیقی زیاد میشد.
سیاوش رودکلی
۱۴۰۱/۱۰/۹
ماجرای داستان گرچه جسته و گریخته در طول تاریخ در حکومت‌های خودکامه، از دید مردم و به ویژه صاحب نظران عرصه سیاست پوشیده نیست ولی در این کتاب صوتی با بیان نویسنده بسیار شنیدنی و عبرت آموز است بی آنکه ملال آور و خسته کننده باشد. به امید آن روز که خودکامگی حاکمان به پایان برسد و شاهد صلح و صفا و زیبایی در تمام دنیا باشیم.
فائزه ب
۱۴۰۰/۲/۲
اگه اصراردارین این کتاب رو بخونین اصلا اصلا صوتی‌ش رو گوش ندین، اولین کتاب صوتی بود که دلم میخواست زودتر تموم شه، هم صدای خواننده بد بود و هم موسیقی متن به شدت بدی داشت. کاش آقای شجاعی فقط بنویسن و خوانش کتاب هاشون رو به شخص دیگه‌ای بسپارن! ابتدای هر فصل هم مقدمه‌ای بسیار طولانی داره که به راحتی میتونست حذف بشه، واقعا حوصله آدم رو سرمیبره.
Javad8787
۱۴۰۲/۱۰/۹
طنز حرفه‌ای نگارنده و استعاره و کنایه‌های متعدد نویسنده در خلال کتاب جزئیاتی جذاب از شیوه حکومت داری و... ارائه مینماید. به نوعی کتاب قصد دارد چرایی عقب ماندگی کشورهای جهان سوم و خاورمیانه را شرح و تفسیر نماید. بخش‌های پایانی نیز درخصوص استعمار و نفوذ فوق العاده جذاب می‌باشد.
SABA
۱۳۹۹/۱۱/۳
از این ناراحتم که یک اینچنین کتابی باید نهایتا ده نظر داشته باشه و کتابایی که فقط وقت آدمو هدر میدن دویست سیصد تا رای و نظر!
با معرفی این کتابها به دوستانمون میتونیم قدمی هرچند کوچیک به سمت زندگی بهتر برداریم
شکوفه عصاره
۱۴۰۰/۱/۱۱
مدت‌ها تعریف این کتابو شنبده بودم و دوست داشتم بخونمش ولی فکر نمی‌کردم انقدر جالب باشه. بنظرم واقعا خوبه، از اول عاشقش شدم.
غیر از خود طنز و جذاب قلم سید مهدی شجاعی، موسیقی و حس راوی موقع خوندن هم عالیه.
Mary Farid
۱۳۹۹/۹/۱۶
در مورد نسخه‌ی صوتی صدای موسیقی خیلی بلند تر از صدای گوینده بود وقتی با هدفون گوش می‌کنیم صدای ناگهانی موسیقی بلند ناخوشایند بود و وقتی کم می‌کردی صدای گوینده به خوبی شنیده نمی‌شد. ممنون میشم به این نکته توجه بفرمایید
سعید وجدانی
۱۴۰۱/۵/۲۰
کتاب جالبی بود با زبان طنز واقعیت‌ها و مفاهیمی از دنیای سیاست را بازگو میکند
خوندن این کتاب منو بیاد کتاب قلعه حیوانات انداخت
به نظر من این کتاب خیلی منطبق با وضعیت کنونی جامعه ماست.
نکته دیگه اینکه خوانش کتاب هم خوب و جذاب هست.
mostafa mostafa
۱۳۹۹/۸/۲۱
کتاب جالبی بود و گویش مثل نمایشنامه رادیویی است.
به زبان طنز اوضاع ایران را شرح میدهد ولی تعجبم این است که چطور محوز نشر گرفته!
میگه غربستان ولی خود ایرانه!
navid rostamkolaie
۱۴۰۱/۱۰/۴
ضعف بزرگ این کتاب صدای زیاد موسیقی و صدای گوینده کمتر است که مجبور به کم و زیاد کردن پشت هم صدا میشه و کلا زیاد در وسط قصه زیاد موسیقی داره و خسته کنندست.
درکل موضوع کتاب و صدای گوینده و خواندن خیلی خوبه.
محمدرضا بلندرفتار
۱۴۰۱/۹/۶
با عرض سلام خسته نباشیدهمین طور که دوستان گفتن تنها مشکلی که این کتاب صوتی داره موسیقی بلندشه، در غیر این صورت کتاب بی نظیری هستش کسانی که این کتابو گوش کردن بنظر من کتابهای مثل مزرعه حیوانات و 1984 را حتما گوش کنن
Jaf Kam
۱۳۹۹/۱۲/۱۷
کتاب متفاوتی است. ساده انگاری مملکت داری و عقل کل دانستن خود را بزبانی ساده و لحنی شیرین بیان‌میکند. انتخاب موزیک هم بسیار هنرمندانه است. قطعا ارزش گوش کردن را دارد.
سیدمجتبی حسینیان
۱۳۹۹/۱۱/۶
طنز وظیفه مهم و سنگین خودشو به خوبی انجام داده تو این کتاب. و چقدر با منطق قوی این کتاب به نگارش در اومده. واقعا دست مریزاد سید مهدی شجاعی عزیز
حامد نیک مهر
۱۳۹۹/۵/۳۰
کتاب که حرف نداره باید شنید... مثل یه نمایشنامه رادیویی صوتی شده و جالبه... ولی آدم می‌ترسه که نکنه این یه پیشبینی باشه مثل کارتون سیمسون ها...
مشاهده همه نظرات 47

راهنمای مطالعه کتاب صوتی دموکراسی یا دموقراضه

برای دریافت کتاب صوتی دموکراسی یا دموقراضه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.