معرفی و دانلود کتاب صوتی فیه ما فیه

عکس جلد کتاب صوتی فیه ما فیه
قیمت:
56000 تومان - 5.99€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی فیه ما فیه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی فیه ما فیه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی فیه ما فیه

کتاب صوتی فیه ما فیه شاهکاری عرفانی از مولانا جلال الدین محمد بلخی، شاعر پرآوازه‌ی قرن هفتم و صاحب کتاب شریف مثنوی‌ست. این اثر منثور به گمانِ اغلب صاحب‌نظران بهترین مقدمه برای ورود به جهان وسیع اندیشه‌ی مولوی‌ محسوب می‌شود. زبان ساده و بی‌پیرایه و بیان آهنگین و زیبای فیه ما فیه، آن را به یکی از برترین متون نثر کلاسیک بدل نموده است.

درباره کتاب صوتی فیه ما فیه:

مولانا جلال الدین محمد بلخی، ملقب به خداوندگار، در کنار حکیم ابوالقاسم فردوسی، سعدی شیرازی و جناب حافظ، یکی از نوابغ مسلمِ تاریخ ادبیات فارسی و از ستارگان بی‌فروغ اندیشه‌ی ایرانی - اسلامی‌ست. جایگاه او البته در این میان ممتاز است؛ چه، او از جمله‌‌ی آن معدود بزرگانی است که درخشش آرا و عقایدشان (و نه هنرشان)، از پس گذر قرن‌ها، نه تنها ذره‌ای رنگ کهنگی به خود نمی‌گیرد، بلکه هر روز شمار بیشتری از انسان‌ها را مفتون و مجذوب خود می‌سازد؛ و این امری‌ست که فی‌المثل درباره‌ی سعدی و فردوسی کمتر می‌بینیم، و درباره‌ی حافظ، به نحوی دیگر. پس بجاست که از خود بپرسیم راز جاذبه‌ی پایان‌ناپذیر مولانا در کجاست؟

طبعاً در پاسخی که به این سوال می‌دهیم، باید سهم قابل توجهی را به قدرت شاعری مولانا بدهیم؛ همو که اگرچه به گواه آثارش از شعر و شاعران دل خوشی نداشت (در فیه ما فیه می‌خوانیم: ولله که من از شعر بیزارم)، خودْ یکی از برترین شعرای تمام اعصار بود! این البته همه‌ی تناقضِ ظاهری‌ای نیست که در مولوی می‌بینیم. او همان اندازه که به شعر و شاعران می‌تاخت، فلسفه و فلاسفه را نیز از نواخت‌های بی‌رحمانه‌اش بی‌نصیب نمی‌گذاشت! اما در کمال شگفتی، و علی رغم آنچه درباره‌ی خویش می‌گفت و می‌پنداشت، خودْ به گواه فرازهای گوناگونی از آثارش، فیلسوفی بود با ذهنی وقّاد.

البته انکار نمی‌کنیم که وجه عرفانی اندیشه‌ی او در کل پررنگ‌تر است تا وجه فلسفی آن، اما این را نیز نباید از یاد ببریم که بسیاری از احتجاجات او، خصوصاً در بحث‌های جدلی‌اش در مثنوی، رنگ‌وبوی منطقی و فلسفی دارند. حال، به آنچه موضوع بحث بود بازگردیم. راز فریبایی آثار مولانا را در کجا باید جست؟ اگر از زبان دلکش و بی‌مانند شعر او (به تعبیری، از وجه منحصراً ادبیِ مولانا) بگذریم و این را پاسخی کامل به مسئله‌ی خود ندانیم، دلایل بزرگی مولانا را در چه جای دیگری باید بجوییم؟

ارائه‌ی پاسخی سرراست به این پرسش ساده نیست. اما احتمالاً همه‌ی افرادی که با آثار مولانا مأنوس بوده‌ و هستند، در این باره متفق‌القول باشند که در اندیشه‌ی او و نوع نگاهش به انسان و زندگی، کیفیتی هست که برای تمام آدمیان، فارغ از اعتقاداتشان و همچنین بافت فرهنگی‌ای که در آن به سر می‌برند، همزمان تسلی‌بخش و برانگیزاننده است. تسلی‌بخش، زیرا الوهیتِ تابانِ اندیشه‌ی او بی‌زمان و بی‌تاریخ است؛ و برانگیزاننده، از آن جهت که در بینش شاعرانه - عارفانه‌ی او شور و سودایی‌ست غریب و آن‌جهانی.

درباره‌ی الوهیت موجود در آثار مولوی، یا به تعبیر کلی‌تر، الهیاتی که او نمایندگی می‌کند، باید گفت که جهان‌شمولیِ آن چنان است که نظیرش را در کار کمتر عارف و الهی‌دانی می‌بینیم. منظور از جهان‌شمولی، آن است که مسئله‌ی الهیاتی مولانا، در یک کلام، رابطه‌ی انسان با خداوند است و در این میان، تعلقات اسلامی او و دلبستگی‌اش به اشاعره، چندان اهمیت و موضوعیتی ندارد. به همین جهت است که فی‌المثل، یک مسیحیِ اهل آمریکا می‌تواند همان لذتی را از مطالعه‌ی مثنوی، فیه ما فیه و یا مکتوبات ببرد که یک ایرانیِ مسلمان. این البته خاصیت عرفان به طور کلی‌ست. به واقع اندیشه‌ی عرفانی در ذات خود جهان‌شمول و وحدت‌گراست، و تفاوت‌ و کثرت‌ در آن یا انکار شده و یا نادیده گرفته می‌شود.

اما آنچه مولانا را از عارفان دیگری چون ابن عربی متمایز می‌کند، این است که وحدت‌گراییِ عرفانی در کار او، با زیبایی و روشن‌ضمیری، یعنی با شعر و فلسفه که مولانا به ظاهر از هر دو تبری می‌جست، ترکیب شده است؛ و نتیجه، چنان‌که می‌دانیم، منظومه‌ی فکری - ادبیِ بی‌مانندی‌ست که خصوصاً برای انسانِ معناباخته‌ی امروز جذاب و سحرانگیز است.

بعد از این مقدمه، مایل‌ایم از شما دعوت کنیم که شنونده‌ی کتاب فیه ما فیه باشید: بهترین اثر منثور مولانا که اکنون به همت «کتاب نیستان» و با گویندگی مریم محجوب، در قالب نسخه‌ای صوتی تقدیم حضورتان می‌گردد.

کتاب فیه ما فیه مجموعه‌ای از مقالات (گفتارها)ی مولانا در میان حلقه‌ی دوستان و یاران است، که اغلب فرازهای آن توسط مستمعین به رشته‌ی تحریر درآمده؛ چنانکه گفتیم، صاحب‌نظران این کتاب را بهترین مقدمه برای ورود به جهان مولوی می‌دانند. در فیه ما فیه می‌توان به برخی از جدی‌ترین تأملاتِ معرفت‌شناختی و بعضی از زیباترین اندیشه‌های عرفانی مولوی برخورد. نثر او در این اثر دلکش و جادوی کلامش، به سان اشعارش، آکنده از سِحری مقدس است.

با ابراز این آرزو که گوش سپردن به کتاب صوتی فیه ما فیه را توأمان لذت‌بخش و تأمل‌برانگیز بیابید، مطلب حاضر را به پایان می‌بریم.

کتاب صوتی فیه ما فیه مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به عرفان ایرانی - اسلامی مخاطبین اصلی اثر حاضرند.

در بخشی از کتاب صوتی فیه ما فیه می‌شنویم:

همه چیز را تا نجویی نیابی، جز این دوست را تا نیابی نجویی. طلب آدمی آن باشد که چیزی نایافته طلب کند و شب و روز در جست‌و‌جوی آن باشد، الاّ طلبی که یافته باشد و مقصود حاصل بود و طالبِ آن چیز باشد. این عجب است؛ این چنین طلب در وهم آدمی نگنجد و بشر نتواند آن را تصوّر کردن، زیرا طلب او از برای چیز نوی‌ست که نیافته است و این طلب چیزی که یافته باشد و طلب کند، این طلب حق است. زیرا که حقّ تعالی همه چیز را یافته است و همه چیز در قدرت او موجود است که «کُنْ فَیَکُوْنْ اَلْواحِدُ الْمَاجِدُ واجد» آن باشد که همه چیز را یافته باشد و مع هذا حق تعالی طالب است که «هُوَ الطاّلِبُ وَالْغَالِبُ». پس مقصود از این آن است که ای آدمی، چندان که تو در این طلبی که حادث است و وصف آدمی‌ست از مقصود دوری. چون طلب تو در طلب حقّ فانی شود و طلب حق بر طلب تو مستولی گردد، تو آنگه طالب شوی به طلب حق.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
2 دقیقه
معرفی
44 دقیقه
قسمت اول
53 دقیقه
قسمت دوم
52 دقیقه
قسمت سوم
57 دقیقه
قسمت چهارم
59 دقیقه
قسمت پنجم
58 دقیقه
قسمت ششم
59 دقیقه
قسمت هفتم
61 دقیقه
قسمت هشتم
56 دقیقه
قسمت نهم
60 دقیقه
قسمت دهم
60 دقیقه
قسمت یازدهم
61 دقیقه
قسمت دوازدهم
56 دقیقه
قسمت سیزدهم
44 دقیقه
قسمت چهاردهم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی فیه ما فیه
نویسنده
راویمریم محبوب
ناشر صوتیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابMP3
مدت۱۳ ساعت و ۱ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های ادبیات پارسی
قیمت نسخه صوتی
56000 ت - 5.99 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی فیه ما فیه

سعید پایانی
۱۴۰۱/۶/۹
کتاب فوق العاده زیبا و مفید، به تمام دوستان علاقه مند به ادبیات و فلسفه و جامعه شناسی توصیه میکنم. پاسخ بیشتر سوالات دینی و فلسفی. اما روایت صوتی ضعیف، جملات عربی اصلٲ خوب بیان نمیشه، لحن گفتار تقریبٲ در تمام طول داستان به دو یا سه لحن محدود میشه، بیشتر روخانی هست تا روایت، بعد گوش کردن این نسخه رو صوتی تصمیم گرفتم خود کتاب بخرم و مجدد بخونم، کاش راویان کتب ادبیاتی مقداری آموزش بیینند و اونهایی ک قراره کتاب نثر آمیخته با جملات عربی روایت کنند کمی به زبان عربی مسلط شوند، و همچنین روایت حماسی رو یاد بگیرند. موسیقی متن ضعیف و غیر مرتبط، تهیه کنندگان این اثر رو ارجاع میدم به آلبوم همتای آفتاب استاد افتخاری، اونجا بشنوید که روایت آثاری مثل آثار مولانا چطور باید باشه و موسیقی متن مرتبط چه خصوصیاتی باید داشته باشه. در نهایت تشکر میکنم از تمامی عوامل تولید و اشاعه آثار مرتبط ادبی و کلاسیک ایرانی
mohammad tarlan
۱۴۰۰/۱۲/۱۹
این کتاب مثل معدنی از جواهر است و هرکس اندازه‌ی ظرف خود از آن برداشت می‌کند. من کتاب فیزیکی رو دارم میخونم می‌توانم بگویم بهترین کتابی ست که تا الان مطالعه کردم. البته با تفسیر فوق العاده کریم زمانی که روان و سلیس کرده برام. الان که دیدم صوتی این کتاب با این کیفیت صدای گوینده و سازهای بین کتاب تهیه شده خدا رو شکر کردم. خدا قوت و سلامتی بده به همه دست اندرکاران
سبحان صاحب
۱۴۰۱/۶/۲
مثل همیشه عالی فیهِ ما فیهِ کتابی است به نثر فارسی اثر مولانا با موضوع نقد و تفسیر عرفانی و شامل یادداشت‌هایی است که در طول سی سال از سخنان مولانا در مجالس فراهم آمده‌است. این سخنان توسط مریدان مولانا نوشته می‌شده‌است. نثر این کتاب ساده و روان است و درون‌مایه‌ای از مطالب عرفانی دینی و اخلاقی دارد
ممنون از کتابراه که این کتاب رو بصورت صوتی در اختیار مان قرار داد
مجید قاسمی
۱۴۰۱/۱/۳
سلام، من همیشه از نثر کتاب فیه ما فیه و فهم معانی آن هراس داشتم لکن با خرید این کتاب صوتی و خوانش زیبای خانم مریم محبوب دانستم که نحوه خوانش کتاب چقدر در فهم معانی تاثیرگذار است. به همه عزیزان توصیه میکنم حتما این کتاب را گوش کنند. به نظرم این کتاب از جمله معدود کتاب‌هایی است که باید در طول زندگی خوانده و یا شنیده شود. از ناشر این اثر نیز سپاسگزارم.
هوشنگ جاویدنیا
۱۴۰۰/۱۲/۱۷
مولانای جان, آموزگار زندگی است. او راهنمای رهایی بخش انسان، از شر خویش است.
کلام مولانا، چه نثر باشد چه نظم، بیدارگراست و آرامش بخش!
برای یافتن یک زندگی انسان وار و پاکیزه و نیل به رستگاری، باید گوش جان سپرد به فیه ما فیه.
سعید فتاحی
۱۴۰۱/۱۱/۱۷
بعد از دو نوبت مطالعه کتاب ۱۹۸۴ برای بار دوم کتاب فیه ما فیه را خواندم و به تفاوت نگرش و جهان بینی غرب با عرفان مولانا پی برده‌ام و فهمیدم اگر خداوند امروز بسیاری از امکانات را از ما گرفته شانس این را به ما داده که همزبان این بزرگان هستیم و کتاب‌های آن‌ها را با تمام وجود درک می‌کنیم و از آن‌ها لذت می‌بریم البته نه همه ما 😉😉🤣🤣
شعله امتیازی
۱۴۰۱/۵/۲۵
این کتاب عاالیه. عاشقشم. بار اول که خوندمش متنش برام سخت بود ولی کشش عجیبی داشتم برای خوندنش. جزو معدود کتاب‌هایی بود که از دوباره خوندنش لذت میبردم. الانم خوشحالم وشکر که کتابراه، صوتی این کتاب رو بااجرای یک‌گوینده مسلط وخوش بیان ارائه کرده. ممنونم🙏
Morteza Emami
۱۴۰۱/۱/۲۵
بعضی کتاب‌ها خواندنش ترسناکه😊 همیشه دوست داشتم این کتاب رو بخونم و صحیح هم بخوانم، ممنون که این امکان رو برای من فراهم کردید که هم گوش کنم و هم یادگیرم ❤️
این کتاب در است و خواندنش واجب است ممنون از موسیقی دل نشین (سلو سه تار) و راوی فوق العاده
رضا مهدوی
۱۴۰۱/۴/۱۰
کتاب خوبی برای علاقه مندان به ادبیات کلاسیک ایرانه. اگه پند میخواید بشنوید کتاب به درد بخوریه. راستش من از اون جاهاش که از خانومها یه چیزایی میگفت خیلی خوشم اومد. به نظر میرسه نویسنده تا حدودی روشنفکر هم بوده.
علی میرزامحمدی
۱۴۰۱/۳/۳۱
درجه یک فقط باید خدمت دوستان عرض کنم این کتاب حالت مقدمه دارد و بسیار با آیات و روایات گره خورده و تفسیر‌های دینی و عرفانی از ابتدا تا آخر قابل مشاهده است.
این کتاب برای هر عارف و مولوی شناسی لازم و ضروری است
Ams Davood
۱۴۰۱/۱/۱۰
سلام
مولانا از دیدگاه من یک درمانگر عرفانی است وقتی سخن می‌گوید لحظاتی از فکر جدا شده و زمان حال را تجربه می‌کنید من این کتاب شنیدنی را به تمام دوستانی که زندگی در زمان حال را تجربه نکرده‌اند توصیه می‌کنم
mahdi niyazi
۱۴۰۲/۲/۳۰
سلام مقدمه رو‌گوش کردم ۴ غلط فاحش داره فقط در مقدمه!!! چرا این خانم این کتاب با این عظمت رو اینجوری غلط میخونه و کسی چیزی نمیگه این فقط مقدمه هست وای به حال کل کتاب لطفا اصلاح کنید
رویا تقوی
۱۴۰۱/۶/۲۹
باید بارها و بارها به مولانای جان، گوش جان سپرد.
درسهای او و پس گردنی هایش عجیب انسان را به خود می‌آورد، بیدارش می‌کند مگر خود را به خواب زده باشد و نخواهد ببیند و بشنود.
و صدایی دلنشین 💕
حمیدرضا کاکاوند
۱۴۰۱/۴/۲۲
درود وقت به خیر
کتاب بسیار بسیار ارزشمندی هست اما درک مفاهیم در بعضی جاهایش خیلی سخت هست،،،، باید چند بار بخونی تا متوجه بشی،،، ممنون از کتاب راه بابت همچین کتاب ارزشمندی
عبدالحکیم تلاشان
۱۴۰۱/۱/۱۷
فوق العاده است.
هم صدای گویند که بسیار رسا و شیوا بود و همچنین محتوی کتاب که فقط تعریف خدا و تاریخ انسان است.
کسی که قران کریم را خوانده باشد این کتاب را بهتر درک می‌کند.
مشاهده همه نظرات 63

راهنمای مطالعه کتاب صوتی فیه ما فیه

برای دریافت کتاب صوتی فیه ما فیه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.