معرفی و دانلود کتاب صوتی بر لب دریای وجود: قصه‌های مولوی: فیه ما فیه، مکتوبات و مجالس سبعه

عکس جلد کتاب صوتی بر لب دریای وجود: قصه‌های مولوی: فیه ما فیه، مکتوبات و مجالس سبعه
قیمت:
68000 تومان - 7.49€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی بر لب دریای وجود و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی بر لب دریای وجود و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی بر لب دریای وجود: قصه‌های مولوی: فیه ما فیه، مکتوبات و مجالس سبعه

کتاب صوتی بر لب دریای وجود ارمغانی بی‌نظیر برای تمام دوست‌داران عرفان اسلامی و ادب پارسی‌ست. در اثر حاضر شنونده‌ی گزیده‌ای از سه کتاب منثور جناب مولانا جلال الدین محمد بلخی، یعنی فیه ما فیه، مکتوبات و مجالس سبعه خواهید بود. کار گلچینِ فرازهای موجود در این کتاب بر عهده‌ی شهاب الدین عباسی بوده است.

درباره کتاب صوتی بر لب دریای وجود:

جلال‌الدین محمد بلخی (Rumi)، مشهور به مولانا و ملقب به خداوندگار، ستاره‌ی بی‌فروغ آسمان ادبیات فارسی و پادشاه بی‌منازع عرصه‌ی عرفان ایرانی - اسلامی است. او به سال 604 ه.ق، در شهر بلخ دیده به دنیا گشود. پدرش بهاءُالدّین وَلَد نام داشت، که یکی از واعظان به‌نام و شهره‌ی دوران بود. بی‌شک اولین آشنایی مولانا با مسائل دینی و اعتقادی، و همچنین، نخستین بارقه‌های حقیقت‌جویی در او، همه مدیون تربیت پدری‌ست که به سبب علم و فضیلتش «سلطان‌العلما» لقب گرفته بود. پس عجیب نیست که پس از مرگ وی، انتظار می‌رفت که مولانای جوان جای خالی‌اش را پر کند و به جای او به درس و وعظ بنشیند.

چنین نیز شد. جلال‌الدین سن و سالی نداشت که قدم در راه پدر گذاشت. در این مسیر، سید برهان‌الدین محقق ترمذی نخستین معلم و استاد او بود. ترمذی اعتقاد داشت که در وجود مولانا استعدادی شگرف برای وصول به عالم معنا وجود دارد. اما این استعداد نیازمند بالفعل شدن بود؛ و این اتفاق نیفتاد، تا زمانی که شمس تبریزی، آن مرد شوریده‌ و شگفت، از راه رسید و دل از مولانا ربود.

بسیاری گفته‌اند که مولانا هنگامی مولانا شد که در خود شکست و غرور و مَنیّت را کنار گذاشت. و این اتفاق پس از دیدار با شمس تبریزی رخ داد. خود مولوی در رباعی‌ای درخشان این تحول را چنین توصیف نموده:

زاهد بودم ترانه گویم کردی - سرفتنه‌ی بزم و باده‌جویم کردی
سجاده‌نشینِ با وقارم دیدی - بازیچه‌ی کودکان کویم کردی

باری، آنچه از آن به عنوان شکستن غرور و منیتِ مولانا یاد می‌شود، در واقع بیانی‌ست از تحول شگرفی که در درون او رخ داد، و سبب شد مولانا به جای راه علم و فضل و کمالات، مسیر عشق و سماع و سرمستی را برگزیند، و به جای وعظ گفتن، به غزل سرودن بپردازد. تمام آثار بزرگ مولانا، جز مجالس سبعه، همه بعد از دیدار او با شمس تحریر شده‌اند. از جمله دیوان غزلیات شمس و مثنوی معنوی.

کتاب صوتی بر لب دریای وجود که مطلب حاضر به بهانه‌ی معرفی آن نگاشته شده، گزیده‌ای است از سه اثر منثور حضرت مولانا با نام‌هایِ فیه ما فیه، مکتوبات و مجالس سبعه.

فیه ما فیه مجموعه‌ای از مقالات (گفتارها)ی مولانا در میان حلقه‌ی دوستان و یاران است، که اغلب فرازهای آن به وسیله‌ی مستمعین به رشته‌ی تحریر درآمده است. صاحب‌نظران این کتاب را بهترین مقدمه برای ورود به جهان مولوی می‌دانند. در فیه ما فیه می‌توان به برخی از جدی‌ترین تأملاتِ معرفت‌شناختی و بعضی از زیباترین اندیشه‌های عرفانی مولوی برخورد. نثر او در این اثر دلکش و جادوی کلامش، به سان اشعارش، آکنده از سِحری مقدس است.

مکتوبات مجموعه‌ای از نامه‌های مولانا به اشخاص گوناگون است، که در آن‌ها از موضوعات گوناگونی که بعضاً به زندگی شخصی مولانا نیز مربوط بوده‌اند، سخن رفته شده.

و سرانجام، مجالس سبعه: این اثر که یادگاری به‌جامانده از مولانا، پیش از ملاقاتش با شمس تبریزی‌ست، مشتمل بر وعظ‌های وی برای جمع شاگردان است. مطالب بیان‌شده در مجالس سبعه بسیار عمیق و حیاتی‌اند، اما به طرز چشمگیری خالی از شور و جذبه‌ی آثار دیگر مولانا به نظر می‌رسند. امری که تا حدی ناشی از مناسبات حاکم بر سنت وعظ‌گویی، و تا اندازه‌ای نیز حاکی از روحیات خاص مولانایِ پیشاشمسِ تبریزی‌ست.

باری، چنانکه گفتیم، در کتاب بر لب دریای وجود شنونده‌ی گزیده‌ای از این سه اثر خواهید بود. خوانش کتاب حاضر را خلیل هدایتی با استادی تمام به انجام رسانده، و کار گلچین متون را نیز شهاب الدین عباسی بر عهده داشته است.

کتاب صوتی بر لب دریای وجود مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به عرفان ایرانی - اسلامی مخاطبین اصلی کتاب بر لب دریای وجودند.

در بخشی از کتاب صوتی بر لب دریای وجود می‌شنویم:

مجنون را گفتند لیلی را اگر دوست می‌دارد چه عجب، که هر دو طفل بودند و در یک مکتب بودند. مجنون گفت این مردمان ابلهند. و هیچ مردی باشد که به زنی خوب میل نکند و زن همچنین؟ عشق آن است که مزه‌ای از او یابد؛ همچنان که دیدار مادر و پدر و برادر، و خوشی فرزند، و خوشی شهوت و انواع لذت از او یابد. مجنون مثال شد از آن عاشقان، چنان که در نحو، زید و عمر.

...

عباس گفت توبه کردم و از آنچه بودم بازآمدم. مصطفی فرمود که این دعوی را که می‌کنی حق تعالی از تو نشان می‌طلبد. عباس گفت بسم‌الله. چه نشان می‌طلبی؟ فرمود که از آن مال‌ها که تو را مانده است، ایثار لشکر اسلام کن تا لشکر اسلام قوت گیرد. اگر مسلمان شده‌ای و نیکی اسلام و مسلمان می‌خواهی. گفت یا رسول‌الله، مرا چه مانده است؟ همه را به تاراج برده‌اند. حصیری کهنه رها نکرده‌اند. فرمود که دیدی که راست نشدی و از آنچه بودی بازنگشتی؟...

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
20 دقیقه
قسمت اول
27 دقیقه
قسمت دوم
28 دقیقه
قسمت سوم
22 دقیقه
قسمت چهارم
22 دقیقه
قسمت پنجم
21 دقیقه
قسمت ششم
16 دقیقه
قسمت هفتم
15 دقیقه
قسمت هشتم
24 دقیقه
قسمت نهم
22 دقیقه
قسمت دهم
22 دقیقه
قسمت یازدهم
23 دقیقه
قسمت دوازدهم
23 دقیقه
قسمت سیزدهم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی بر لب دریای وجود: قصه‌های مولوی: فیه ما فیه، مکتوبات و مجالس سبعه
نویسنده،
راویخلیل هدایتی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابMP3
مدت۴ ساعت و ۴۳ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های ادبیات پارسی
قیمت نسخه صوتی
68000 ت - 7.49 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی بر لب دریای وجود

فرهاد قاسمی
۱۴۰۲/۲/۲۸
سلام و درود و عرض ادب.
کسانی که عاشق مولانا هستید، بشنوید این شنیدنی‌ها را و تأمل کنید درین بحار پر از گوهر شاهوار.
کسی با بودن در مکتب مولانا به هیچ وجه و هیچ رو ضرر نکرده است.
بشنوید‌ای دوستان این داستان‌ها را، که خود حقیقت نقد حال ماست آن‌ها و نقد حال خویش را گر پی بریم، هم ز دنیا هم ز عقبی بر خوریم... ان شاء الله الرحمان
حسن هاشمی
۱۴۰۱/۸/۱۹
بسیار عالی و آموزنده و صدای رای بسیار زیبا و رسا و قدرت بیانشون بسیار عالی هست و اینکه موزیک پس زمینه روی مخی نداره بسیار عالی و دوست داشتنی کرده این کتاب رو
masi
۱۴۰۱/۱۲/۹
بسیار عالی بود
روایت‌های زیبا با صدای زیبای خواننده بسیار دلنشین است
Maryam Shaabani
۱۴۰۱/۵/۲۶
صدای گوینده خیلی زیباست و زیبایی کتاب رو بیتشر کرده
Raha
۱۴۰۱/۴/۱۶
بسیار عالی و زیبا خداروشکر روحش شاد مولانای جان
علی سلیمانی
۱۴۰۱/۸/۲۲
کتاب عالی
چون جبرائیل امین
صدا عالی
رسا، صحیح و دلنشین
فهیمه امیری
۱۴۰۱/۲/۲۷
خوانش عالی و رسا بسیارعالی
کامبیز رفیع
۱۴۰۱/۱/۲۶
مجموعه خیلی خوبی است.
اسماعیل حسینی
۱۴۰۲/۱۲/۲۳
کتابی بسیار اموزنده و زیبا بود
مشاهده همه نظرات 9

راهنمای مطالعه کتاب صوتی بر لب دریای وجود

برای دریافت کتاب صوتی بر لب دریای وجود و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.