معرفی و دانلود کتاب صوتی وامق و عذرا: تلخیص و بازنویسی مثنوی وامق و عذرا اثر محمدحسین حسینی شیرازی

عکس جلد کتاب صوتی وامق و عذرا: تلخیص و بازنویسی مثنوی وامق و عذرا اثر محمدحسین حسینی شیرازی
قیمت:
34000 تومان - 4.49€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی وامق و عذرا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی وامق و عذرا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی وامق و عذرا: تلخیص و بازنویسی مثنوی وامق و عذرا اثر محمدحسین حسینی شیرازی

کتاب صوتی وامق و عذرا نسخه‌ای خلاصه شده از اثری به همین نام، نوشته‌ی محمدحسین حسینی شیرازی است که کاووس حسن لی به بازنویسی آن پرداخته. نویسنده در این اثر شنیدنی از عشق میان وامق و عذرا می‌گوید؛ داستانی عاشقانه و پرسوز و گداز، میان دختر پادشاه و جوانی زیباروی...گفتنی‌ست این اثر نخستین مثنوی از کتاب «منظومه پنج گنج حسینی» است.

درباره کتاب صوتی وامق و عذرا:

داستان عاشقانه‌ی وامق و عذرا (Vamegh and Azra) از جمله آثار کهن ادبیات پارسی است که برخی اساس آن را ایرانی و برخی دیگر یونانی یا عربی می‌دانند. شاعران بسیاری به این داستان پرداخته‌اند که روایت عنصری، طرسوسی، محمود لامعی، حسنی شیرازی و شعیب جوشانی از جمله مشهورترین روایت‌هاست. کتابی که پیش‌روی شما قرار دارد، نسخه‌ای‌ست بازنویسی و تلخیص شده از گزارش حسینی شیرازی‌ست که به همت کاووس حسن لی (Kavoos Hasanli) در هشت بخش جذاب در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

عذرا دختر فلقراط، پادشاه جزیره‌ی سامس است. وامق پسر ملذیطس از جور پدرش از خانه فرار کرده، و به معبدی روی می‌آورد. وامق و عذرا در معبد با یکدیگر ملاقات می‌کنند و دل در گرو یکدیگر می‌بندند؛ کتاب حاضر شرح این دلدادگی و عشق پرتب‌وتاب است و این خلاصه‌ای‌ست کوتاه از کتاب وامق‌ و عذرا. لازم است اشاره کنیم که روایت‌های موجود شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؛ به عنوان مثال، عذرا در اثر محمدحسین حسینی شیرازی دختری بادیه‌نشین شناخته می‌شود.

کتاب صوتی وامق و عذرا اثری‌ست بس شنیدنی که شیرینی آن تا مدت‌ها پس از تمام شدن داستان به جانتان خواهد نشست. محمدحسین حسینی شیرازی سرایش این کتاب را در سال 1226 هجری قمری به پایان رساند. اثری که از او به جا مانده، دربرگیرنده‌ی بیش از چهارهزاروپانصد بیت در بحر رمل مسدس است و نخستین مثنوی از منظومه‌ی پنج گنج حسینی به شمار می‌آید. البته به کوشش کاووس حسن لی این مثنوی عاشقانه به زبان امروزی‌تر و به نثر فارسی برگردانده شده است.

علاوه‌براین از مهم‌ترین تفاوت‌های کتاب حاضر با دیگر گزارش‌‌های موجود، درهم‌پیوستن داستان عاشقانه‌ی سعاد و سلمی با داستان وامق و عذراست. به عبارتی، وامق دل در گرو عذرا دارد، سعاد دل‌باخته‌ی سلمی‌ست و سلمی مهر وامق را طلب می‌کند.

همچنین، به عقیده‌ی برخی از صاحب‌نظران داستان وامق و عذرا واقعیتی تاریخی داشته یا حداقل می‌توان چنین گفت که داستان‌سرایان آن شخصیت‌های تاریخی را موضوع قرار داده‌اند. جالب است بدانید بسیاری از شاعران پس از عنصری این داستان را به زبان‌های دیگر همچون ترکی و کشمیری نگاشته‌اند که از اغلب‌ آن‌ها جز ابیاتی پراکنده چیز دیگری باقی نمانده است.

کتاب صوتی وامق و عذرا مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به داستان‌های عاشقانه ادبیات فارسی مخاطبان اصلی کتاب صوتی وامق و عذرا هستند.

با محمدحسین حسینی‌شیرازی بیشتر آشنا شویم:

محمدحسین حسینی‌شیرازی در سال 1184 هجری قمری در کربلا دیده به جهان گشود. او از شاعران دوره‌ی قاجار بود که نزد استادانی همچون میرزا ابوالقاسم شیرازی در علوم دینی آموخت. از جمله آثار او می‌توان به دیوان حسینی و مثنوی‌های پنج‌گانه (خمسه حسینی) اشاره کرد که اولی از میان رفته است. خمسه‌ی محمدحسین حسینی‌شیرازی پنج مثنوی را در برمی‌گیرد که عبارتند از «وامق و عذرا»، «مهر و ماه»، «اشترنامه»، «الهی‌نامه» و «وصف‌الحال».

کاووس حسن لی را بیشتر بشناسیم:

کاووس حسن‌لی یکم خرداد 1341 متولد شد. او استاد دانشگاه شیراز، مدیر مرکز حافظ‌شناسی، پژوهشگر و شاعر است. از مجموعه اشعار این استاد برجسته می‌توان به کتاب «پشت کرشمه‌های مرمره، دکمه‌های گیج و من ماه تابانم» اشاره کرد. کتاب «سعدی آتش‌زبان و گونه‌های نوآوری در شعر معاصر» از جمله آثار تحقیقی و مطالعاتی کاووس حسن‌لی هستند.

در بخشی از کتاب صوتی وامق و عذرا می‌شنویم:

در همین زمان در ملک حجاز پادشاهی مقتدر حکم‌رانی می‌راند. این پادشاه پسری به نام سعاد داشت. سعاد پسری خوش‌اندام و زیبا رو بود و زندگانی خود را یا در صحرا و صیدگاه‌ها سرگرم شکار می‌گذراند یا در خلوت با خردمندان برای پندآموزی.

سعاد در مجالسی که با خردمندان تشکیل می‌داد از آن‌ها درباره‌ی راه‌ورسم عدالت‌ورزی، آیین دوست‌یابی و شیوه‌ی کشورداری صحبت می‌کرد و با دقت پاسخ‌های آن‌ها را می‌شنید. او آیین صید،‌ شکار، تیراندازی و کمان‌داری را به خوبی آموخته بود و به انواع هنرها آراسته شده بود.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
23 دقیقه
مقدمه
22 دقیقه
بخش اول
8 دقیقه
بخش دوم
29 دقیقه
بخش سوم
15 دقیقه
بخش چهارم
25 دقیقه
بخش پنجم
14 دقیقه
بخش ششم
4 دقیقه
در خاتمه کتاب

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی وامق و عذرا: تلخیص و بازنویسی مثنوی وامق و عذرا اثر محمدحسین حسینی شیرازی
نویسنده،
راویاحسان چریکی، ندا پوریان
ناشر چاپیانتشارات میراثبان
ناشر صوتی نوین کتاب گویا
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابMP3
مدت۲ ساعت و ۲۰ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان ایرانی، کتاب‌های ادبیات پارسی
قیمت نسخه صوتی
34000 ت - 4.49 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی وامق و عذرا

نرمین صوفی
۱۴۰۱/۵/۲۳
این مدل کتاب و داستان رو کلا دوست دارم اما بعضی نکات هست که ازاردهنده س مثل اینکه عذرا و وامق تو خواب دیدارمیکنن و حرف میزننو جالب اینکه خیلی دقیق تو خواب ازهم سوال جواب میکنن و نتیجه میگیرنو تصمیم میگیرن. شایدم تو او دوران واقعا ازاین عشق‌های اساطیری واقعا وجود داشته درکل بدنبود
شیرین قلی زاده
۱۴۰۱/۲/۲۲
راوی‌ها واقعا عالی بودند موزیک هم متناسب با متن بود همه کتاب رو یه دفعه گوش دادم چون داستان رو تا حالا نشنیده بودم برام خیلی جالب بود فقط خیلی خلاصه شده بود ولی ارزش یه بار شنیدن رو داره (در ضمن نمیدونم چرا اکثر افراد اسم عَذرا رو عُذرا تلفظ میکنن) ممنون از کتابراه
زهرا بهرامی
۱۴۰۱/۴/۱۳
راوی‌ها عالی بودن به نظرم لازمه که همه با اساطیر کشورمون بیشتر آشنا بشیم خوندنش رو‌ به‌ همه‌ توصیه می‌ کنم و امیدوارم اساطیر دیگه ای‌ هم صوتی بشه اگه یه خرده مفصل تر باشه خیلی عالیه
هانیه هژبرالساداتی
۱۴۰۲/۹/۱۳
یک دوئت عالی. اجرا کیفیت ضبط و صدا: عالی.
محتوا و ارزیابی آن بستگی به دیدگاه و پیش زمینه‌های ذهنی مخاطب دارد.
من لذت بردم.
صدیقه خدری
۱۴۰۲/۸/۲۳
راوی داستان را بسیار دلپذیر و شنیدنی ادا کرده بودن
مهسا
۱۴۰۲/۱۱/۵
کتاب بسیار شیوا و روان بود
مشاهده همه نظرات 6

راهنمای مطالعه کتاب صوتی وامق و عذرا

برای دریافت کتاب صوتی وامق و عذرا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.