معرفی و دانلود کتاب صوتی گورستان خانوادگی: داستان کوتاه

عکس جلد کتاب صوتی گورستان خانوادگی: داستان کوتاه
قیمت:
۱۳,۹۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی گورستان خانوادگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی گورستان خانوادگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی گورستان خانوادگی: داستان کوتاه

عزیز نسین «قبرستان‌های خانوادگی» را دست‌مایه‌ای قرار می‌دهد تا از آفت تظاهر و چشم‌و‌هم‌چشمی در جامعه برایتان بگوید. داستان کتاب صوتی گورستان خانوادگی از این قرار است که در یک ایستگاه قطار، زنی مدام برای سایر مسافران از قبرستانی داد سخن می‌دهد که آن را با خرج‌و‌مخارج بسیار تدارک دیده و مایه‌ی فخر او و خانواده‌اش شده. نویسنده در این داستان کوتاه اجتماعی یکی از نتایج زیانبار فقر مادی و فرهنگی را در برابرتان مجسم می‌کند.

درباره‌ی کتاب صوتی گورستان خانوادگی

در دوره‌ای که داشتن قبرستان خانوادگی، نوعی سنت بین اشراف بود و ثروت فراوان یک خانواده را نشان می‌داد، عزیز نسین (Aziz Nesin) داستانی را برایتان روایت می‌کند که پوشالی بودن این سنت را به شما نشان خواهد داد. در کتاب صوتی گورستان خانوادگی با زنی روبه‌رو می‌شوید که مدام با پرسه‌زدن در ایستگاه قطار و در هم‌صحبتی با خانم‌های آن‌جا، از قبرستان احتصاصی خانواده‌ی خود می‌گوید که همسرش با ولخرجی بسیار فراهم کرده. گورستانی که او همین حالا برای سرزدن به آن، روانه‌ی ایستگاه قطار شده و از اینکه می‌تواند در آن‌جا، درگذشتگانش را درکنارهم و یک‌جا ملاقات کند، خوشحال است.

البته این تمام داستان نیست. از نظر او همه‌ی زنانی که حین مکالمه، از گورستان اختصاصی خود گفته‌اند، همگی دروغ‌گو هستند و تنها اوست که صداقت داشته. برای اینکه با چندوچون این گورستان خانوادگی آشنا شویم، بهتر است پیش از هر قضاوتی، تا پایان داستان با نویسنده همراه باشیم.

عزیز نسین مانند بسیاری از آثار خود، در این داستان کوتاه نیز به جنگ باورهای پوچ، تظاهر و دروغ می‌رود و تیغ تیز انتقادش را به سوی فقری نشانه می‌گیرد؛ چیزی که به‌تنهایی زمینه‌ساز بسیاری از ویرانی‌های اجتماعی است.

از ویژگی‌های جالب‌توجه این داستان می‌توان به رد قلم صمد بهرنگی در جای‌جای آن اشاره کرد. این نویسنده‌ی آذری‌زبان که خود از نویسندگان نام‌آشنای معاصر به شمار می‌رود، در کنار نگارش کتاب‌ها و قصه‌های اجتماعی و انتقادی، به سراغ آثار این‌چنینی در آن‌سوی مرزهای ایران رفته و این‌بار با ترجمه‌ی داستانک‌های عزیز نسین، چهره‌ی دیگری از فقر فرهنگی را برایمان به نمایش می‌گذارد. بهرنگی در برگردان اصطلاحات و مثل‌های ترکی به معادل آن‌ها در زبان فارسی، مهارت‌ بالایی داشته و مخاطب به‌خوبی متوجه این نکته می‌شود.

این اثر، قبلاً به‌عنوان یکی از داستان‌های کوتاه کتاب «آه، ما الاغ‌ها!» به چاپ رسیده بود. نشر گیوا کتاب صوتی گورستان خانوادگی را با صدای حسین نصیری به علاقه‌مندان داستان‌های کوتاه اجتماعی عرضه کرده است.

کتاب صوتی گورستان خانوادگی برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به داستان‌های کوتاه با مضمون اجتماعی که درون‌مایه‌ی آن انتقاد از وضع نابه‌سامان فرهنگی است، از شنیدن کتاب صوتی گورستان خانوادگی غافل نشوند.

با عزیز نسین بیشتر آشنا شویم

غزیز نسین نویسنده، طنزپرداز و فعال سیاسی اهل ترکیه است که قلم را در راه مبارزه با ظلم و ناآگاهی به کار می‌بست. محمد نصرت، با نام هنری عزیز نسین، از برجسته‌ترین و مشهورترین‌ داستان‌نویسان ترک، در سال 1915 متولد شد. او پس از اینکه چندی به‌عنوان افسر مشغول به کار بود، راه نویسندگی و پرسه در دنیای داستان را پیش گرفت. این نویسنده به سبب انتقادات تندی که نسبت به اوضاع نابه‌سامان اقتصاد کشورش داشت، بارها روانه‌ی زندان شد اما، با این‌حال، هرگز از آفرینش ادبی باز نایستاد. کسب نخل طلا در مسابقه‌ی بین‌المللی طنز کشور ایتالیا و همچنین جایزه‌ی خارپشت طلایی از کشور بلغارستان برخی از افتخارات و جوایز اوست.

شماری از آثار او را می‌توان در کتاب‌های «دندان‌های مردم را نشمارید»، «خانه‌ای روی مرز»، «عروس محله»، «خاطرات یک‌مرده» و... خواند.

در بخشی از کتاب صوتی گورستان خانوادگی می‌شنویم

خانم خیلی شیک جوابی نداد. وی خودش دنبال سخن را گرفت: مثلاً بگیرم همین خانم را که الآنه داشتم باهاش حرف می‌زدم... آخه چه لزومی داره که آدم سینه جلو بده و هی به این و اون بگه که ما هم گورستان خونوادگی داریم؟ البته نداشتن، دروغکی می‌گفت. خب، نداشته باشن. به ما چه؟

کدوم قانون می‌گه که همه باید گورستان خانوادگی داشته باشن؟ من نمی‌دونم این آدما چرا دروغ می‌گن... مگه چه عیبی داره که کسی گورستان خونوادگی نداشته باشه؟ همه که نمی‌تونن پولشو داشته باشن... مگه نیس، خانم؟ فقر که عیب نیست. خدا خودش همه رو صاحب گورستان خونوادگی بکنه! اینو که دیدین، اصلاً قیافه‌ش نشون نمی‌داد که گورستان خونوادگی داشته باشن... ببخشین ها، جسارت می‌کنم، گورستان خونوادگی شما کدوم طرف‌هاست؟

- در «سامسون»...

- واه! چه دور! مال ما در «شیشلی»اس.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
18 دقیقه
گورستان خانوادگی

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی گورستان خانوادگی: داستان کوتاه
نویسنده
مترجمصمد بهرنگی
راویحسین نصیری
ناشر صوتیانتشارات گیوا
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابMP3
مدت۱۸ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی گورستان خانوادگی

بابک رحمانیان
۱۴۰۲/۱/۷
قصه کوتاهی دیگر از عزیز نسین نویسنده ترک که با لحن خاص خودش برخی از مشکلات جامعه رو بیان میکنه که اختصاصاً در این داستان به مشکل عدم اعتماد به نفس و عقده حقارت برخی از افراد جامعه آن زمان ترکیه اشاره میکنه.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب صوتی گورستان خانوادگی

برای دریافت کتاب صوتی گورستان خانوادگی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.