معرفی و دانلود کتاب صوفی و زبان: با تکیه بر آثار مولانا

عکس جلد کتاب صوفی و زبان: با تکیه بر آثار مولانا
قیمت:
۵۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوفی و زبان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوفی و زبان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوفی و زبان: با تکیه بر آثار مولانا

کتاب صوفی و زبان نوشته‌ی ابراهیم امیراوغلو به طور مفصل درباره‌ی مولانا، صوفی‌گری و دیدگاه صوفیان درباره‌ی سخن و زبان صحبت می‌کند. نویسنده در خلال این کتاب به شرح این تناقض می‌پردازد که گرچه زبان صوفیان سکوت است اما تاثیر عمیقی بر ادبیات داشته‌اند و می‌کوشد با ذکر مثال‌های متعدد از اشعار مولانا، این نظریه‌ی خود را به اثبات برساند.

درباره‌ی کتاب صوفی و زبان

تصوف مکتبی عرفانی و معنوی است که بر جست‌وجوی معرفت درونی و ارتباط با خدا تمرکز دارد. این مکتب تلاش می‌کند پیروان خود را از طریق اعمال مختلف مانند مراقبه و ذکر، به هدف روشنگری معنوی و تقرب به خدا برساند. یکی از شخصیت‌های کلیدی در توسعه‌ی اندیشه و راه تصوف، عارف و شاعر ایرانی مولانا بوده که نوشته‌ها و آموزه‌های او تاثیر عمیقی بر سنت‌ها و به طور کلی مکتب تصوف داشته است. از همین رو ابراهیم امیراوغلو (Ibrahim Amiroglu) نویسنده و منتقد ترک کوشیده تا در کتاب حاضر از مولانا به عنوان نمونه‌ای از این مکتب بهره ببرد تا ارتباط میان این این مکتب عرفانی را با سخن و زبان هویدا کرده و برای مخاطب علاقه‌مند شرح دهد.

کتاب صوفی و زبان (Sufi ve dil) از سه بخش کلی تشکیل شده است. نویسنده در مقدمه‌ی کتاب درباره‌ی تصوف و تاثیر آن بر اندیشه‌ی افراد و همچنین تاریخ سخن می‌گوید. پس از آن، در بخش اول کتاب به زندگی مستقل مولانا، مولانا به عنوان یک صوفی، خاستگاه اندیشه‌های مولانا، اسلوب و شیوه‌ی او، هنر این شاعر سخن‌دان و مباحث مرتبط با زبان و کاربرد آن می‌پردازد.

ابراهیم امیراوغلو در دومین بخش کتاب صوفی و زبان به طور مفصل به ارتباط مکتب تصوف و سخن می‌پردازد. نویسنده در این بخش از کتاب صوفی و زبان، به طور عمومی درباره‌ی مسائلی چون سخن از نظر صوفی، آداب سخن، ارزش و اهمیت سخن گفتن و غیره صحبت می‌کند.

بخش سوم به صورت تخصصی‌تر بحث مطرح‌شده در بخش پیشین خود را ادامه داده و کاربرد زبان را در این مکتب عرفانی را شرح می‌دهد. نویسنده‌ی این اثر در آخرین بخش به اهمیت سکوت در تصوف پرداخته است. از فصول این بخش می‌توان به اهمیت سکوت و دلایل آن، دعوت به سکوت و ادامه دادن به سکوت اشاره کرد.

از نکات مثبت کتاب صوفی و زبان شروع مباحث به شکل پایه‌ای و با زبان ساده و همه‌فهم است که سبب می‌شود این کتاب برای هر طیف از مخاطبان با هر میزان سواد و اطلاعات درباره‌ی مکتب صوفی و مولانا، قابل فهم بوده و مخاطبان بتوانند حداکثر استفاده را از مطالب کتاب ببرند. از دیگر ویژگی‌های مثبت این کتاب باید به ترجمه‌ی دقیق آن به زبان فارسی اشاره کرد که سبب شده مباحث مطرح‌شده در آن کاملا واضح و به دور از ابهام باشد.

این کتاب به همت رحیم کوشش به فارسی ترجمه شده و توسط انتشارات سبزان به چاپ رسیده است.

کتاب صوفی و زبان مناسب چه کسانی است؟

کتاب صوفی و زبان که در زمره‌ی کتب عرفانی و نقد ادبی قرار می‌گیرد، برای علاقه‌مندان به زبان و اندیشه‌ی مولانا و تصوف که مایلند تاثیر و گستره‌ی این مکتب را بر سایر جنبه‌های انسانی مشاهده کنند، مناسب و جذاب خواهد بود.

در بخشی از کتاب صوفی و زبان: با تکیه بر آثار مولانا می‌خوانیم

منطق جدید به ما نشان می‌دهد که حتی تناقض‌های مطلق نیز نه هر زمان، بلکه تنها در مواردی از جهت فکری ناگشوده باقی می‌مانند. این تناقض‌ها یا بیان‌های پارادوکسی وسیله‌ی پیشرفت اندیشه‌اند. در یک روز دلتنگ‌کننده اگر هوا را این گونه توصیف کنم که «باران، نه می‌بارد، نه نمی‌بارد»، سخنی تناقض‌آمیز بر زبان آورده‌ام؛ این گفته می‌تواند بهترین شکل بیان برای تصویر وضعیت موجود باشد. دلیل این امر، این نیست که آنچه من گفتم، نشان‌دهنده‌ی یک تناقض است؛ بلکه سبب آن این است که این سخن من در بررسی یک قطعیت ادراکی‌تر نقشی بیدارکننده ایفا می‌کند.

صوفی زمانی که می‌خواهد تجربه‌ای را که به گونه‌ای بسیار محرمانه داشته است، به صورت نمادین بیان کند، خود را بسیار فرود می‌آورد. دقیقاً در همین نقطه است که با زیان‌هایی از قبیل عدم قطعیت و پارادوکس روبه‌رو می‌شویم. در امان ماندن از هیچ‌یک از این دو ممکن به نظر نمی‌رسد. بر اساس رویکردی که تجربه‌ی دینی را اساسی می‌داند، در صورتی که هم سخن گفتن و هم سخن شنیدن را به خاستگاه تجربه نزدیک کنیم، می‌توانیم از عهده‌ی این امر دشوار برآییم... نقطه‌ای که سخن از آن سرچشمه می‌گیرد و می‌خواهد ما را به آنجا برساند، به زبان درنمی‌آید؛ زمانی که درک این نکته با تجربه همراه می‌گردد، دور بودن نمادهای کلامی از قطعیت فراموش می‌گردد. پارادوکس‌های موجود در سخن نیز که با نمادهای گوناگون در ارتباط‌اند، به همین صورت تفسیر می‌شوند.

خداوند در هیچ‌یک از سخنان و مقوله‌های انسانی نمی‌گنجد و قابل درک نیست؛ از این رو صوفی خواه ناخواه به سوی بیان‌های متناقض‌نما کشیده می‌شود.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه مترجم
سخنی در آغاز
درآمد
1. مولانا کیست؟
2. مولانا، به‌عنوان یک صوفی
3. خاستگاه اندیشه‌های او
4. اسلوب و شیوه‌ی او
5. هنر او
6. مولانا و زبان
بخش اول: صوفی و سخن
1. سخن از نظر صوفی
2. انواع سخن
3. سخن و محتوای آن
4. سخن و تأثیر آن
5. گفتار و کردار
6. سخن و مخاطب
7. آداب سخن
8. ارزش و اهمیت سخن
9. نابسندگی سخن
10. زیان سخن
بخش دوم: صوفی و کاربرد زبان
1. صوفی و سخن او
2. صوفی و بیان
3. تعبیرات پاردوکسی و مجازی که نشان‌گر ناتوانی در بیان‌اند
بخش سوم: صوفی و سکوت
1. اهمیت سکوت و فواید آن
3. دلایل ادامه‌ی سکوت
نتیجه
کتاب‌شناسی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب صوفی و زبان: با تکیه بر آثار مولانا
نویسنده
مترجمرحیم کوشش
ناشر چاپیانتشارات سبزان
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات328
زبانفارسی
شابک978-600-117-528-2
موضوع کتابکتاب‌های نقد و بررسی، کتاب‌های عرفان و تصوف
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوفی و زبان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب صوفی و زبان

برای دریافت کتاب صوفی و زبان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.