معرفی و دانلود کتاب طراحی نقشه و نقشه‌ خوانی تاسیسات الکتریکی ساختمان

عکس جلد کتاب طراحی نقشه و نقشه‌ خوانی تاسیسات الکتریکی ساختمان
قیمت:
۷۵۰۰۰ ۶۷,۵۰۰ تومان ۱۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب طراحی نقشه و نقشه‌ خوانی تاسیسات الکتریکی ساختمان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب طراحی نقشه و نقشه‌ خوانی تاسیسات الکتریکی ساختمان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب طراحی نقشه و نقشه‌ خوانی تاسیسات الکتریکی ساختمان

کتاب طراحی نقشه و نقشه‌ خوانی تاسیسات الکتریکی ساختمان نوشته‌ی مصطفی نادی، اصول و مبانی طراحی نقشه‌ی برق ساختمان‌ها را توضیح می‌دهد و شیوه‌ی تحلیل و محاسبه آن را می‌آموزد. این کتاب آموزشی به شما یاد می‌دهد که چطور انواع پلان‌های برقی و مداربندی‌ها را طراحی کنید، روشنایی داخلی را محاسبه نمایید و سیم و کابل‌های ساختمانی مناسب را انتخاب کرده و سطح مقطعشان را حساب کنید.

درباره‌ی کتاب طراحی نقشه و نقشه‌ خوانی تاسیسات الکتریکی ساختمان

در اواخر قرن نوزدهم بود که انرژی برق به ساختمان‌ها وارد شد و صنعت ساختمان‌سازی را متحول کرد. ابداع جریان‌های مستقیم و متناوب و هم‌زمان با آن‌ها اختراع لامپ، باعث شد که خانه‌ها بتوانند از این فناوری استفاده کنند. برق‌کشی در ابتدا فرآیندی نسبتاً ساده بود و پیچیدگی‌های خاصی نداشت، چون تماماً محدود به سیستم روشنایی بود. اما به‌مرور و با ساخت وسایل گوناگون الکتریکی، این سیستم نیز دستخوش تغییر شد. ساختمان‌های امروزی به انواع تجهیزات الکتریکی مجهز هستند که باعث شده سیم‌کشی کاری حساس و سخت‌تر شود. بر همین مبنا بود که مفهوم نقشه‌ی تاسیسات الکتریکی یا برق ساختمان شکل گرفت. این نقشه درواقع قرار بود خیلی از اطلاعات برقی ساختمان را ارائه کند و شیوه‌ی سیم‌کشی و مداربندی را نشان دهد. برای یک مهندس یا تکنسین برق خیلی مهم است که بتواند این نقشه را طراحی و از آن مهم‌تر، قادر باشد آن را به‌درستی بخواند و تحلیل کند. اگر او از این مهارت برخوردار باشد خیلی راحت و با ایمنی کامل می‌تواند این سیستم را پیاده و اجرا سازد. یکی از منابعی که به‌خوبی این مهارت را آموزش می‌دهد، کتاب طراحی نقشه و نقشه‌‌خوانی تاسیسات الکتریکی ساختمان نوشته‌ی مصطفی نادی است. این راهنما به خواننده اصول و مبانی طراحی نقشه‌ی ساختمانی را می‌آموزد و او را با انواع پلان‌ها و مدارها آشنا می‌سازد. نحوه‌ی ترسیم پلان روشنایی، پریز برق، تلفن و آنتن، نمودار تابلوها و مداربندی ازجمله مفاهیمی هستند که در این کتاب آموزش داده خواهند شد.

نقشه‌ی برق ساختمان مزیت‌های زیادی دارد، اما احتمالاً مهم‌ترینش این است که امکان محاسبه و تحلیل را می‌دهد. در حقیقت مهندس برق با کمک این نقشه قادر است انواع ولتاژها، جریان‌ها، توان‌ها را محاسبه و تحلیل کند. اگر نقشه نباشد احتمال خطا و اشتباه بسیار زیاد می‌شود. ضمن اینکه هزینه‌ی اجرا هم به‌مراتب بیشتر خواهد شد. از طرف دیگر نقشه‌ی تاسیسات الکتریکی به ما این امکان را می‌دهد تا ایرادهای مدارها را سریع‌تر پیدا کنیم. با مطالعه‌ی نقشه و تحلیل مسیرها و مدارها، می‌توان این عیوب را حدس زد و به منشأ خرابی دست یافت. همین‌طور این امکان را می‌دهد تا بتوان تابلوهای برق را بازسازی کرد یا نمونه‌ی دیگری از روی آن ساخت. از سوی دیگر پیش از شروع سیم‌کشی، باید میزان روشنایی داخلی ساختمان محاسبه شود. همین‌طور باید کابل‌ها و سیم‌ها را انتخاب و سطح مقطع آن‌ها را حساب کرد تا مجموعه دچار نوسان برق یا افت ولتاژ نشود. همه‌ی این موارد با کمک نقشه‌ی برق ممکن خواهد شد. مصطفی نادی در کتاب طراحی نقشه و نقشه‌ خوانی تاسیسات الکتریکی ساختمان، پس از مرور شیوه‌های طراحی نقشه و اصول سیم‌کشی ساختمان، نحوه‌ی محاسبات روشنایی و سطح مقطع سیم‌ها را می‌آموزد. او انواع سیم‌ها و کابل‌های افشان و مفتولی را معرفی می‌کند و می‌کوشد راهکارهایی برای کنترل نوسانات برق ارائه دهد.

کتاب طراحی نقشه و نقشه‌ خوانی تاسیسات الکتریکی ساختمان را موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران به چاپ رسانده است.

کتاب طراحی نقشه و نقشه‌ خوانی تاسیسات الکتریکی ساختمان برای چه کسانی مناسب است؟

این راهنما به مهندسین برق، تکنسین‌ها و همه‌ی کسانی که به برق‌کشی ساختمانی علاقه دارند، توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب طراحی نقشه و نقشه‌ خوانی تاسیسات الکتریکی ساختمان می‌خوانیم

در یک واحد مسکونی باید برای همه مدارهای روشنایی، پریزها و سایر مصارف تابلویی در نظر گرفت، که به آن تابلوی تقسیم واحد می‌گویند. تابلوی تقسیم جانشین ساده‌ای برای جعبه تقسیم‌های پراکنده در ساختمان‌های قدیمی است. حسن استفاده از تابلوی تقسیم آن است که هنگام بروز اشکال تنها مسیری که دچار اتصالی (خط) شده از مدار خارج می‌شود و سایر قسمت‌های ساختمان بدون برق نمی‌ماند. در این نوع سیم‌کشی سیستم‌های جریان ضعیف، پریزهای برق و روشنایی‌ها کاملاً از هم مجزاء هستند و جداگانه خط‌بندی می‌شوند و از تابلوی تقسیم تغذیه می‌نمایند.

فهرست مطالب کتاب

فصل 1: اصول طراحی نقشه‌های تاسیسات الکتریکی ساختمان
مقدمه
5 دلیل اهمیت مبحث تحلیل و خواندن نقشه‌های برق
انواع نقشه‌های الکتریکی
پلان‌های تاسیسات برقی ساختمان
محتوای نقشه‌ها
نقشه پلان‌ها
پلان پریز برق
پلان روشنایی
مداربندی در نقشه پلان روشنایی
پلان پریز تلفن و آنتن
پلان اعلام حریق
نمودار تابلوها
قسمت‌هی مختلف یک کلید PRBO
نمودارهای رایزر
فصل 2: محاسبات روشنایی داخلی
مقدمه
پدیده جذب، عبور و انعکاس
توزیع شدت نور (منحنی پخش نور IDC)
انواع پخش نور در چراغ‌ها
محاسبه روشنایی داخلی
فصل 3: محاسبات سیم و کابل
مقدمه
اصول سیم‌کشی ساختمان
سطح مقطع هادی سیم و کابل ساختمانی
انتخاب سیم و کابل ساختمانی
مشکلات افت ولتاژ ساختمان و روش‌های رفع آن
راهکارهای کاربردی بریا حل مشکلات نوسان برق
سیم افشان
سیم مفتولی
کابل افشان سبک
کابل مفتولی سبک
فصل 4: ضمیمه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب طراحی نقشه و نقشه‌ خوانی تاسیسات الکتریکی ساختمان
نویسنده
ناشر چاپی موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات157
زبانفارسی
شابک978-622-218-512-1
موضوع کتابکتاب‌های مهندسی برق
قیمت نسخه الکترونیک
۷۵۰۰۰ ۶۷,۵۰۰ ت ۱۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب طراحی نقشه و نقشه‌ خوانی تاسیسات الکتریکی ساختمان

محمد ملکی ناصری
۱۴۰۳/۱/۱۸
کتاب پرمحتوا و راهنمای خوبی برای نقشه خوانی تاسیسات برقی ساختمان است.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب طراحی نقشه و نقشه‌ خوانی تاسیسات الکتریکی ساختمان

برای دریافت کتاب طراحی نقشه و نقشه‌ خوانی تاسیسات الکتریکی ساختمان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.