معرفی و دانلود کتاب عارفی از الجزایر

عکس جلد کتاب عارفی از الجزایر
قیمت:
۳۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب عارفی از الجزایر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب عارفی از الجزایر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب عارفی از الجزایر

مطالعه‌ی کتاب عارفی از الجزایر، نوشته‌ی مارتین لینگز، شما را با احوال، آثار و عقاید یکی از بزرگ‌ترین صوفیان جهان اسلام آشنا خواهد کرد. در این زندگی‌نامه‌ی ارزشمند، به شرحی از سرگذشت، باورهای دینی، همچنین گزیده‌ای از جملات قصار «شیخ احمد العلوی» دسترسی خواهید داشت و پیرامون خدمات ایشان نسبت به اسلام و مسلمانان، اطلاعات سودمندی را دریافت خواهید کرد.

درباره‌ی کتاب عارفی از الجزایر

شیخ احمد بن مصطفی علوی، از چهره‌های شاخص تصوف اسلامی در قرن بیستم بود که در سال 1869 در کشور الجزایر، قدم به این دنیا نهاد. تحصیلات ابتدایی خود را در خانه و با راهنمایی‌های پدر به پایان رساند اما پس از درگذشت پدرش، ناچار شد به کار و کسب درآمد روی بیاورد. در سال 1894، راهی مراکش شد تا به پیروی از «محمد بوزیدی» بپردازد اما پس از وفات این شیخ، دوباره به موطن خود در الجزایر بازگشت تا فرقه‌ی شاذلیه را به نام «علویه» بنا نهد. این فرقه به‌تدریج در آفریقا، به‌ویژه مراکش، پیروانی یافت و شاگردان و مریدان بسیاری را مجذوب خود نمود. در سال 1926، شیخ احمد العلوی، رهسپار فرانسه شد و امامت نخستین نماز جماعت در مسجد پاریس را به عهده گرفت. او از اولین عالمانی بود که تصوف را در سرزمین‌های اروپایی رواج داد. برای آشنایی بیشتر با زندگانی و آثار این شیخ گران‌قدر، مطالعه‌ی کتاب عارفی از الجزایر (A Sufi saint of the twentieth century)، به قلم مارتین لینگز (Martin Lings) انتخاب بسیار خوبی خواهد بود؛ اثری مملو از اطلاعات معتبر و مستند که در آن از بازگویی هیچ حقیقتی در زندگی و احوال احمد العلوی چشم‌پوشی نشده است.

مطالب کتاب حاضر در سه بخش کلی تدوین شده‌اند. در ابتدای کتاب با رخدادهای زندگی احمد العلوی و آن‌چه که وی را به سوی تصوف سوق داد آشنا خواهید شد. در ادامه مروری خواهید داشت بر آراء و اعتقادات این شیخ. مطالعه‌ی این بخش به شما کمک می‌کند مبانی و اصول اصلی طریقت وی را بیشتر شناخته و به ظرایف آن پی ببرید. در پایان نیز، گزیده‌ای از سخنان و جملات قصار شیخ احمد العلوی که هر یک نشان‌دهنده‌ی باورها و اعتقادات ایشان هستند، در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

مارتین لینگز در گردآوری و بیان هر آنچه که در جای‌جای کتاب عارفی از الجزایر مطرح شده، نهایتِ دقت و امانت‌داری را به کار گرفته تا هیچ‌یک از مطالب کتاب از دایره‌ی حقیقت خارج نشده باشند. به نظر می‌رسد تمامی محققانی که در آثار و پژوهش‌های خود نیازمند منابعی دسته‌اول پیرامون تصوف هستند، از مطالعه‌ی این اثر سترگ بی‌نیاز نخواهند بود. کتابی که پیش رو دارید، نخستین بار با عنوان «قدیسی مسلمان در قرن بیستم»، در سال 1961 به چاپ رسیده است.

نصرالله پورجوادی برگردان این کتاب عالمانه را به عهده داشته و نشر کتاب هرمس آن را در اختیار علاقه‌مندان کتاب‌های زندگی‌نامه و عاشقان دنیای تصوف قرار داده.

در نکوداشت کتاب عارفی از الجزایر

  • جامع‌ترین و جالب‌ترین کتابی که تاکنون توسط یک محقق غربی در زمینه‌ی تصوف نگاشته شده. (سید حسن نصر)

کتاب عارفی از الجزایر برای چه کسانی مناسب است؟

مخاطبان کتاب‌های زندگی‌نامه و علاقه‌مندان آشنایی با سرگذشت و اندیشه‌های صوفیان جهان اسلام، مطالعه‌ی کتاب عارفی از الجزایر را هرگز از دست ندهند. پژوهشگران حوزه‌ی تصوف نیز از مطالعه‌ی اثر حاضر بهره‌ی فراوانی خواهند برد.

با مارتین لینگز بیشتر آشنا شویم

مارتین لینگز (1909 تا 2005) که با نام اسلامی خود، ابوبکر سراج‌الدین نیز شناخته می‌شود، نویسنده و مدرس دانشگاه بود که از صوفیان پیرو طریقت شاذلیه و مریدان شیخ عیسی نورالدین احمد به شمار می‌رفت. لینگز در بیست‌و‌چهارم ژانویه‌ی 1909 در خانواده‌ای مسیحی که به مذهب پروتستان اعتقاد داشتند، متولد شد. با ورود به دانشگاه آکسفورد، مطالعات خود را در زمینه‌ی آثار رنه گنون و فریتهوف شوئون آغاز نمود. در سال 1939 بود که برای تلمذ در نزد رنه گنون، راهی قاهره شد و ده سال از زندگی خود را در این شهر صرف مطالعه و آشنایی با زبان عربی نمود.

پس از این‌که مارتین لینگز به شهر خود، لندن، بازگشت، به تدریس عربی در مدرسه‌ی مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن مشغول شد. آن‌چه بیش از همه موجب شهرت و محبوبیت وی در جهان اسلام شده، زندگی‌نامه‌ای است که با عنوان «محمد: زندگی‌نامه‌ای بر اساس منابع اولیه» از رسول اکرم، در سال 1984 به چاپ رساند؛ اثری که در کنفرانس ملی سیره، به‌عنوان بهترین کتاب زندگی‌نامه‌ی پیامبر (ص) معرفی شد. از دیگر آثار این عالم برجسته می‌توان به کتاب‌های «یقین» «راز شکسپیر» و «حدیث ساغر و می» اشاره نمود.

در بخشی از کتاب عارفی از الجزایر می‌خوانیم

اتهامى که به شیخ زدند این بود که نسبت به پیغمبر (ص) اسائه ادب نموده و جرئت کرده و او را طورى مخاطب قرار داده که گویى حضرتش را تهدید کرده است. اگر احساس نیایش و صدق و صفاى شیخ را نسبت به حق در این اشعار به طور کلى در نظر بگیریم ملاحظه خواهیم کرد این اتهام را از روى حسن نیت بدو نزده‌اند، اما گویا شیخ احساس مى‌کرده که در واقع براى اسائه ادبى که مرتکب شده گناهکار است. لذا این بیت که موجب رنجش خاطر مى‌شد در طبع دوم حذف گردید، و اگرچه تنى چند از مریدان شیخ دفاعیه‌هایى استوار براى درج در جراید مى‌نوشتند، ولى شیخ اجازه طبع هیچ‌یک از آن‌ها را نمى‌داد، و خودش هم از پاسخ اعتراضاتى که به شخص او مى‌شد خوددارىمى‌کرد، مگر نامه‌اى که به سردبیر یکى از روزنامه‌هاى معاند به نام النجاح نوشت و متن آن (پس از مقدمات معمول) چنین بود:

شما شمشیر طعن از نیام بیرون کشیده و بیرحمانه پرده ناموس ما دریده‌اید و من ابتدا این عمل را حمل بر غیرت و حمیت دینى شما مى‌کردم تا اینکه نویسنده زبان به فحاشى و زشت‌گویى گشود. و باز اگر واقعاً منظور نویسنده از این عمل دفاع از شرافت سیدنا و نبینا محمد صلواۀ الله علیه بود، آن‌ها را به دیده منت مى‌پذیرفتم. «ان یعلم الله فى قلوبکم خیراً یؤتکم خیراً» (اگرخدا در دلهاى شما خیرى را بداند، بهتر از آن به شما دهد). اما در غیر این صورت «افوض امرى الى الله ان الله بصیر بالعباد» (امر خود را به خداواگذار مى‌کنم. بدرستى که خدا به بندگان بیناست).

در همان سال (1299 هجرى شمسى) بود که شیخ اولین رساله خود را در توجیه تصوف نوشت و این پاسخ به مقاله‌اى بود با عنوان «مرآت الاخطاء» به قلم یکى از استادان دانشکده علوم دینى در تونس، و انتقادهاى این شخص به اندازه‌اى بچگانه و بى‌ارزش بود که انسان تعجب مى‌کند از اینکه شیخ قبول زحمت کرد و به آن‌ها پاسخ داد.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت مترجم براى چاپ دوم
بخشى از دیباچه مترجم به چاپ اول
پیشگفتار مؤلف به چاپ اول
پیشگفتار مؤلف به چاپ دوم
بخش اول: زندگى
فصل اول: مشاهدات یک فرانسوى
فصل دوم: منشا تصوف
فصل سوم: سرگذشت شیخ
فصل چهارم: در مقام ارشاد
بخش دوم: اعتقادات
فصل پنجم: وحدت وجود
فصل هشتم: السلام
فصل نهم: رؤیت خدا
فصل دهم: پاکى
بخش سوم: ابعاد دیگر
فصل دوازدهم: قرابت معنوى
فصل سیزدهم: گزیده‌اى از کلمات قصار شیخ
فصل چهاردهم: گزیده‌اى از اشعار شیخ
پیوست‌ها
آثار شیخ
کرسی‌نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب عارفی از الجزایر
نویسنده
مترجمنصرالله پورجوادی
ناشر چاپینشر کتاب هرمس
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات248
زبانفارسی
شابک964-6641-62-8
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب عارفی از الجزایر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب عارفی از الجزایر

برای دریافت کتاب عارفی از الجزایر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.