معرفی و دانلود کتاب عطر خسته بنفشه: مجموعه داستان

عکس جلد کتاب عطر خسته بنفشه: مجموعه داستان
قیمت:
۲۲,۰۵۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب عطر خسته بنفشه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب عطر خسته بنفشه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب عطر خسته بنفشه: مجموعه داستان

کتاب عطر خسته بنفشه نوشته‌ی آرزو خمسه کجوری، متشکل از 24 داستان بسیار کوتاه است که بیشترشان مضامینی زنانه، اجتماعی و انسانی دارند. این داستان‌ها عموماً در مورد مسائل روزمره‌ی زندگی هستند، لحنی موجز و مختصر دارند و شما در مرز میان واقعیت و خیال قرار می‌دهند. برخی از داستان‌های این کتاب تراژیک و تلخ هستند و برخی دیگر در فضایی طنز و کمدی روایت می‌شوند.

درباره‌ی کتاب عطر خسته بنفشه

ادبیات داستانی مدرن ایران از حدود صد سال پیش و با قصه‌های محمدعلی جمال‌زاده شکل گرفت. در این مدت، داستان و رمان ایرانی دوره‌های مختلفی را به خود دید و بارها متحول شد و تکامل پیدا کرد. اتفاق اول ترجمه‌ی آثار غربی بود که باعث شد نویسندگان ایرانی با ژانرها و تکنیک‌های متفاوت آشنا شوند و آن‌ها را در آثار خود پیاده کنند. در کنار این اتفاق، تحولات مستمر سیاسی و اجتماعی هم بر ادبیات تأثیر عمیقی گذاشت و به آن سمت‌وسو داد؛ اتفاقاتی مثل کودتای 28 مرداد، انقلاب اسلامی، جنگ، اصلاحات و... . یکی از مهم‌ترین تحولات مربوط به انقلاب اسلامی است که باعث شد در کلیت فرهنگ و هنر و ادبیات ایران بازنگری صورت گیرد. مسئولان فرهنگی جدید کشور بر مفهوم تعهد تأکید داشتند و از محصولات به زعم خود، متعهد استقبال می‌کردند. همین باعث شد نسل جدیدی از نویسندگان و هنرمندان شکل بگیرند که بیشتر نگرشی آیینی، مذهبی و انقلابی داشتند. بعدتر وقوع جنگ ایران و عراق هم به این نگرش دامن زد، فرهنگ جدیدی در دل آن شکل داد و عمیق‌ترش کرد. آرزو خمسه کجوری ازجمله نویسندگان آیینی و مذهبی نسل سوم انقلاب است. او که در حوزه‌ی هنری پرورش پیدا کرده، از ابتدای دهه‌ی 1370 آثارش را در نشریاتی مذهبی مثل سروش و نیستان به چاپ می‌رساند. اثر اخیر او، کتاب عطر خسته بنفشه متشکل از داستان‌هایی کوتاه است که او پیش‌تر بخشی از آن‌ها را در مجلات و نشریات منتشر کرده بود. این داستان‌ها تقریباً همگی فضایی زنانه و اجتماعی دارند و بین خیال و رؤیا در نوسان هستند.

نویسندگان نسل اول انقلاب کاملاً به مضامین مذهبی و فرهنگ ایثار و شهادت گرایش داشتند و صریحاً به این موضوعات می‌پرداختند. اما نسل‌های بعدی کم‌کم این مفاهیم را تعدیل و سعی کردند در قالب ژانرهای دیگر و به شکل مدرن‌تری به آن‌ها بپردازند. به خاطر همین داستان‌های نسل بعد در فضاهای شهری رخ می‌داد، درون‌مایه‌های عاشقانه داشت، سعی می‌کرد دغدغه‌های جوانان و مردم غیرمذهبی را هم درک کند و حتی در موقعیت‌هایی به حکومت به خاطر بی‌عدالتی‌های اجتماعی حمله می‌کرد. همین رویه کمک کرد ادبیات داستانی انقلابی همچنان دوام بیاورد و خواننده داشته باشد.

کتاب عطر خسته بنفشه نوشته‌ی آرزو خمسه کجوری از همین دست آثار است که می‌کوشد دغدغه‌های خود را با موضوعات روزمره و شهری ترکیب کند و در قالبی جدیدتر و عمومی‌تر نشان دهد. این کتاب 24 داستان را در برمی‌گیرد که عموماً بسیار کوتاه و موجز روایت می‌شوند. تا حدی که برخی از داستان‌ها فقط یک یا دو پاراگراف دارند. شخصیت اصلی بیشتر آن‌ها زنان هستند و قصه‌ها حول محور آنان و رؤیاهایشان شکل می‌گیرد. گاهی داستان‌ها فضایی تلخ دارند، مثل داستان «طلسم‌شدگان» یا «مشق تازه» و گاهی تا حدودی کمدی می‌شوند و لحنی طنز پیدا می‌کنند.

کتاب عطر خسته بنفشه را انتشارات نیستان برای طرفداران داستان‌های کوتاه اجتماعی و طنز چاپ کرده است.

کتاب عطر خسته بنفشه برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به دوستداران داستان‌های معاصر فارسی و علاقه‌مندان به داستان‌های کوتاه توصیه می‌شود.

با آرزو خمسه کجوری بیشتر آشنا شویم

آرزو خمسه کجوری (متولد 1352) شاعر و داستان‌نویس است. او از کودکی داستان‌نویسی را آغاز کرد و توانست در چندین جشنواره و کنگره جایزه‌ی بهترین داستان را از آن خود کند. آثار او در نشریاتی همچون نیستان، سوره، سروش جوان و ادبیات داستانی به چاپ رسیده. او تاکنون کتاب‌های «پلک فراموشی» و «عطر خسته بنفشه» را منتشر کرده است.

در بخشی از کتاب عطر خسته بنفشه: مجموعه داستان می‌خوانیم

قرار بود برای گل‌بهار خواستگار بیاید‌. گل‌بهار توی خیاطی کار می‌کند و نُه کلاس هم درس خوانده. گل‌بهار تا حالا هیچ خواستگاری نداشته، برای همین هم دست و پایش را حسابی گم کرده بود. مادر پسره، گل‌بهار را توی سفره ختم انعام عزت خانم دیده و ازش خوشش آمده بود، عزت خانم به مادرم گفته بود.

نانمان توی روغن است اگر پسره گل‌بهار را بپسندد. گل‌بهار خیلی خوشگل است. وقتی باهم عروس بازی می‌کردیم همه پسرها دوست داشتند گل‌بهار عروس آن‌ها شود اما از ترس من جرات نمی‌کردند و در نتیجه همیشه من داماد می‌شدم. بعدها که مامانم فهمید، صورتش را کند و گفت خاک برسرم، برادر خواهر که نمی‌توانند عروسی کنند.

فرزانه که کلاس آرایشگری می‌رود، همیشه از آن جا رژ می‌آورد و می‌زند به لب‌های گل‌بهار؛ آن وقت گل‌بهار شبیه نیکی کریمی می‌شود. احسان ما عاشق نیکی کریمی است. سال پیش، آخر تابستان وقتی مزد مکانیکی را گرفت و رفت برای ما و خودش کتاب و دفتر بخرد، پوستر نیکی کریمی را هم خرید و زد به اتاق. آقا جانم کتکش زد اما احسان عین خیالش نبود، غروب‌ها از حجره داش‌ممد که می‌آمد، به بهانه درس و مشق می‌رفت توی اتاق و هی با نیکی کریمی حرف می‌زد. گل‌بهار می‌گوید که احسان عاشق شده‌. کاش گل‌بهار هم هنرپیشه می‌شد؛ آن‌وقت پولدار می‌شد و لباس‌های قشنگ می‌پوشید. ولی حتماً آقا جانم کبودش می‌کرد. چون لابد عکسش را می‌فروختند و پسرها عکسش را می‌خریدند و با آن حرف می‌زدند‌.

فهرست مطالب کتاب

خواب
طلسم‌شدگان
داستان لاک صورتی
دروغ
مشق تازه
دندان مصنوعی
حالا دیگر نمی‌ترسم
ترس
رضایت
سامان
مثل گل
من دیگر پری را نمی‌خواهم
مادر کشی
نذری
سیب
یک آگهی عاشقانه
حنابندان
گلنار گم شده است
نوبت
جلد طلایی دفتر علوم
سکوت
سعادت‌آباد
نیمه دوم
عطر خسته بنفشه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب عطر خسته بنفشه: مجموعه داستان
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۳۹۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات98
زبانفارسی
شابک978-964-337-714-4
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب عطر خسته بنفشه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب عطر خسته بنفشه

برای دریافت کتاب عطر خسته بنفشه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.