معرفی و دانلود کتاب علوم آینده

عکس جلد کتاب علوم آینده
قیمت:
۳۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب علوم آینده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب علوم آینده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب علوم آینده

کتاب علوم آینده حوزه‌هایی همچون پیوند مغز، پیوند انسان و حیوان و نقش مغز در ارتباط با فرازمینی‌ها را بررسی می‌کند. عبدالرضا ناصر مقدسی، نویسنده‌ی اثر، متخصص مغز و اعصاب است و با ترکیب مفاهیم تکامل و عصب، به دانش بینارشته‌ای جدیدی دست یافته. او به انسان‌ها آگاهی و آمادگی لازم را برای مواجهه و ارتباط با موجودات فرازمینی می‌دهد و نحوه‌ی پیدایش چنین موجوداتی را در تاریخ جست‌وجو می‌کند.

درباره‌ی کتاب علوم آینده

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، هرروز نیاز داریم اطلاعات خود را نوسازی کنیم. یکی از بهترین راه‌های به‌روزرسانی آگاهی درباره‌ی جهان پیرامون و مسائل روز، خواندن کتب مرتبط و معتبر است. کتاب علوم آینده حاصل تحقیقات عبدالرضا ناصر مقدسی، متخصص مغز و اعصاب است. او کسی‌ست که برای اولین بار رشته‌ی اسطوره‌شناسی عصبی – تکاملی را به وجود آورد. نویسنده در این اثر، سه موضوع تخصصی و جدید را مورد بحث قرار می‌دهد؛ پیوند مغز، پیوند انسان با حیوان و نقش مغز در ارتباط با فرازمینی‌ها؛ سه دانشی که از آن‌ها به‌عنوان علوم آینده یاد می‌شود. وظیفه‌ی این علوم جدید شناخت نیست؛ بلکه آن‌ها اشیا و شناخت را بازتولید می‌کنند. بدون استفاده از تکنولوژی و ایجاد زیرساختی مناسب، پیدایش علوم آینده ممکن نخواهد بود. هدف از نگارش این کتاب، ردیابی نقش تکنولوژی در علوم جدید است.

ما انسان‌ها تنها زمانی می‌توانیم در شناخت و کشف مفاهیمِ جهان موفق عمل کنیم که توان پردازشی مغزمان را افزایش دهیم و این کار جز با یاریِ تکنولوژی میسر نیست. علوم جدید در پی تغییر شکل جهان هستند، پس اول از همه به انسان و ارتقای قابلیت‌های او توجه دارند. این ارتقا با ترکیب انسان با اشیای دیگر تعریف می‌شود. کتاب علوم آینده این اشیا را بدن یا مغز انسانی دیگر، بدن یا بخشی از یک حیوان و میکروپروتزها و حافظه‌های مصنوعی می‌داند.

ممکن است کلمه‌ی «سایبورگ» را شنیده باشید؛ این واژه از ترکیب دو واژه‌ی دیگر یعنی سایبرنتیک و اورگانیسم تشکیل شده است و به موجودی اطلاق می‌شود که هم اجزایی اورگانیک و هم مکانیکی دارد. شاید امکان وجود آن بعید به نظر برسد، اما دانشمندان زیادی در پی تحقق این هدف، دست‌به‌کار شده‌اند. پیوند مغز به بدن انسان اولین قدم در این راه است. پیوند مغز نه‌تنها تحولی بزرگ در زمینه‌ی پزشکی است، بلکه بُعدی فرهنگی و انسان‌شناسانه دارد. پس از وقوع این پیشرفت، نوبت به پیوند مغز انسان با ماشین می‌رسد که سایبورگ‌ها را پدید می‌آورد. بدنی ماشینی و مقاوم با کارکردهایی بسیار گسترده که به مغز انسان مجهز شده، می‌تواند آینده‌ای شگفت‌انگیز برای تحول بشری محسوب شود.

پیوند انسان و حیوان پروژه‌ی دومی است که علوم آینده به آن نظر دارد. این پروژه تحت عنوان پروژه‌ی شیمر یا کایمرا، یکی از احتمالات قریب‌به‌وقوعی است که در آینده شاهد آن هستیم؛ یعنی پیدایش جانداران ترکیبی. این نوع جانداران در علوم باستانی و اسطوره‌ها نیز فراوان یافت می‌شدند. ترکیب انسان، گاو، عقاب و شیر در ستون‌ها و دیوارنگاره‌های تخت جمشید بسیار دیده می‌شوند.

کتاب علوم آینده بر این موضوع تأکید می‌کند که پیدایش هیولاهای جدید در آینده، فقط برخاسته از علم نیست؛ بلکه جنبه‌های دیگر معرفت مثل هنر نیز به کمک این تحول می‌آیند. این معرفت‌ها دایره‌ی وسیع تخیل را تحریک می‌کنند و به آنچه علم به‌وجود می‌آورد، شکل و شمایل می‌بخشند. آنچه در دنیای جدید اهمیت دارد، نه اکتشاف، بلکه خلق و آفرینش بوده و تکنیک‌های علمی تنها یک جنبه‌ی لازم از این آفرینش را شکل می‌دهند.

سال‌های زیادی است که ما زمینیان در پی کشف تمدن‌های فرازمینی و برقراری ارتباط با آن‌ها هستیم، اما رادیوتلسکوپ‌های قدرتمند هرچه بیشتر می‌گردند، کمتر چیزی پیدا می‌کنند. در نتیجه ممکن است شیوه‌ی ارتباط ما با آن‌ها اشتباه باشد. شاید آن‌ها موجوداتی بسیار پیشرفته‌تر از ما هستند و شکل آگاهی‌شان با ما متفاوت است. این احتمال وجود دارد که پیام‌های شناختی‌ای که این موجودات برای زمین می‌فرستند، هم‌سو با تمدن آن‌ها و متمایز از ما باشد. در آن‌ صورت، ما برای فهم و تحلیل این پیام‌های شناختی باید راهی متفاوت پیش بگیریم که لزوماً وابسته به فناوری نیست. توانایی‌هایی مغزی و بیولوژیکی ما همواره ابزاری است که می‌تواند در شناخت پیام‌های جدید یاری‌رسان باشد، به‌شرطِ آنکه ارتقا یابد. در بخش نهایی کتاب علوم آینده، عبدالرضا ناصر مقدسی به چگونگی ارتقای توانایی‌های مغزی انسان برای برقراری ارتباط با فرازمینی‌ها می‌پردازد.

این کتاب را انتشارات سبزان روانه‌ی بازار کرده است.

کتاب علوم آینده برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به حوزه‌‌هایی همچون سرنوشت کیهان، مواجهه با موجودات فرازمینی و علوم اعصاب باید این کتاب را بخوانند.

در بخشی از کتاب علوم آینده می‌خوانیم

این پرسش که در سایر نقاط کیهان حیات وجود دارد یا خیر و از آن فراتر اینکه آیا می‌توان حیات‌های هوشمندی در سایر مناطق جهان پیدا کرد یا نه، از دیرباز ذهن بشر را به خود مشغول داشته است. اما با وجود حدس و گمان‌های مختلف، هیچ‌گونه شواهدی حتی مبنی بر وجود نمونه‌های ابتدایی حیات در مناطق دیگر کیهان یافت نشده است. باید توجه داشت که کشف این نمونه‌های ابتداییِ حیات در سایر مناطق کیهان می‌تواند انقلاب فکری بزرگی در اندیشه‌ی انسان به وجود آورد. اما اگر بتوانیم شواهدی مبتنی بر وجود حیات هوشمند در سایر نقاط کیهان پیدا کنیم، دامنه‌ی تغییر در اندیشه‌های بشری بسیار بسیار وسیع‌تر خواهد شد. اینکه آیا گونه‌ی انسان درنهایت موفق به چنین کشفی می‌شود یا نه، با شک و ابهام بسیاری همراه است. کسانی چون میچیو کاکو اعتقاد دارند که تا پایان این قرن، گونه‌ی انسان پیامی از سایر ساکنان فضا دریافت خواهد کرد. این بخش از کتاب به بررسی امکانات احتمالی انسان برای دریافت چنین پیامی می‌پردازد و به دنبال پاسخ بدین سؤال است که آیا دریافت این پیام صرفاً از طریق رادیوتلسکوپ‌ها خواهد بود و یا نه، روش‌های دیگری نیز برای دریافت پیام وجود دارد و آیا انسان ممکن است نیازمند توانایی‌های دیگری از جمله توانایی استفاده از مغز برای دریافت و درک این پیام باشد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی ناشر
مقدمه
بخش اول: پیوند مغز
فصل اول: هیولای فرانکشتاین
فصل دوم: مغزها و بدن‌ها
فصل سوم: پیوند مغز در دنیای علم
فصل چهارم: پیوند مغز به بدنی تکنولوژیک
1. فراسو
2. آلیتا: فرشته جنگ
3. شبح درون پوسته
فصل پنجم: آینده‌‌ی بشر در سایه تحقق پیوند مغز
بخش دوم: پروژه‌ی شیمر
فصل ششم: هیولاهای باستانی
فصل هفتم: هیولاهای جدید
فصل هشتم: افسون‌های جدید: ترکیب انسان حیوان
فصل نهم: انسان حیوان: دنیای قشنگ نو
ضحاک ماردوش
شکاف
و اما ادامه‌ی راه...
بخش سوم: مغز، بدن و فرازمینی‌ها
فصل دهم: بیگانگانی در دوردست
فراتر از پارادوکس فرمی: عمق تنهایی انسان تا چه اندازه است؟
آیا حیات هوشمند در جایی غیر از زمین وجود دارد؟
چگونه نشانه‌های هوش را در کیهان جستجو کنیم؟
آیا راهی دیگر برای شناخت تمدن‌های فرازمینی وجود دارد؟
فصل یازدهم: ارتباط با فرازمینی‌ها در تخیل انسانی
برخورد نزدیک از نوع سوم
کلارا
ئی. تی. موجود فرازمینی
یوفو
تماس
فصل دوازدهم: مغز و بدنِ کیهانی ما
1. پیشینه‌ی کیهان‌شناختی مغز
2. مغز ما در مورد کیهان چه می‌داند؟
3. آیا چنین مغزی توانایی ارتباط با فرازمینی‌ها را دارد؟
فصل سیزدهم: در امتداد کیهان
منابع
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب علوم آینده
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات سبزان
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات176
زبانفارسی
شابک978-600-117-638-8
موضوع کتابکتاب‌های نجوم و اختر شناسی، کتاب‌های هوش و حافظه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب علوم آینده

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب علوم آینده

برای دریافت کتاب علوم آینده و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.