معرفی و دانلود کتاب عوارض جانبی 1: مجموعه طنزهای وودی آلن

عکس جلد کتاب عوارض جانبی 1: مجموعه طنزهای وودی آلن
قیمت:
۴۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب عوارض جانبی 1 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب عوارض جانبی 1 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب عوارض جانبی 1: مجموعه طنزهای وودی آلن

شاهکاری درخشان از استاد سینمای کمدی آمریکا؛ در کتاب عوارض جانبی 1 مخاطب هشت داستان کوتاه طنزآمیز از وودی آلن، فیلمساز و نویسنده‌ی پرافتخار معاصر، خواهید بود. خوب است بدانید که اثر حاضر پس از انتشار در سال 1980، موفق به دریافت جایزه‌ی ادبی «او. هنری» شد. لازم به ذکر است که این کتاب، ذیل مجموعه‌ی «وودی آلن» نشر بیدگل به انتشار می‌رسد.

درباره کتاب عوارض جانبی 1

وودی آلن (Woody Allen) به جرئت یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان زنده‌ی حال حاضر جهان است؛ فیلمساز و نویسنده‌ای نابغه که با شاهکارهای پرشمار ادبی و سینمایی خود، قلوب مخاطبین بسیاری را در سراسر دنیا از آن خویش نموده است. وودی آلن یهودی و اهل آمریکاست. عمده‌ی آثار او نیز در همین کشور ساخته و اکران شده‌اند. با این حال، آلن بیش از فیلمسازان برجسته‌ی هالیوود، از سینماگران مؤلفِ اروپایی، از جمله فرانسوا تروفو و اینگمار برگمان تأثیر گرفته است. اگرچه آلن برخلاف هنرمندان نام‌برده، تقریباً اغلب آثار خویش را در ژانر کمدی ساخته است.

طنز قلمرو پادشاهی وودی آلن است؛ عرصه‌ی خداییِ او! آلن از آن دست طنزپردازانی است که به قول معروف، نافش را با شوخی و کنایه بریده‌اند. آری، وودی آلن با طنز به دنیا آمده، و بی‌شک با طنز به زیر خاک سرد می‌رود!

این نابغه‌ی سینمای کمدی، پیش از آن‌که وارد حیطه‌ی هنر هفتم شود، برای سال‌ها به کار داستان‌نویسی اشتغال داشته، و البته هنوز هم دارد. به واقع هنوز در باب این‌که طنزهای داستانی او برترند یا کمدی‌های سینمایی‌اش، اتفاق نظری وجود ندارد. با این حال، نظر غالب آن است که آلن، با تمام نبوغش در حیطه‌ی سینما، بدون برخورداری از خلاقیتِ خاص نویسندگان، هرگز به فیلمسازی چنین بزرگ و پرافتخار بدل نمی‌شد. برخی حتی پا را از این فراتر می‌گذارند و مدعی می‌شوند که سینمای وودی آلن چیزی جز استمرار ادبیاتِ او نیست. باری، حتی اگر با این گفته‌ی اخیر موافق نباشیم و برای فیلم‌های وودی آلن شأنی مستقل از نوشته‌هایش قائل شویم، نمی‌توانیم منکر استعداد ژرف او در قصه‌نویسی شویم. در راستای همین مطلب، مایلیم شما را به مطالعه‌ی کتابی با عنوان عوارض جانبی 1 (Side Effects) دعوت کنیم.

اثر نام‌برده مجموعه‌ای متشکل از هشت قصه‌ی کوتاه طنز است که جملگی در اوج دوران خلاقیت ادبی وودی آلن (در دهه‌ی هفتاد میلادی) نگاشته شده‌اند. البته هر یک از این هشت داستان پیش از انتشار در قالب کتابی واحد، در نشریات معتبری چون «نیویورک تایمز» و «نیویورکر» منتشر شده بوده‌اند. با این حال، این نخستین بار است که تماماً، در یک مجموعه‌ی واحد، با ترجمه‌ای قابل قبول، تقدیم مخاطبین فارسی‌زبان می‌شوند.

مضامین مطرح در داستان‌های کتاب عوارض جانبی 1، همچون دیگر آثار وودی آلن، حول محور موضوعاتی چون تعارض‌های زندگی روشنفکرانه، ترس از مرگ، مذهب، خرده‌شرارت‌های شهری و... می‌گردند. با این حال، این آثار، چنان‌که گفتیم، جملگی در اوج دوران بلوغِ هنری نویسنده نگاشته شده‌اند. پس طبعاً از بسیاری جهات، از جمله سبک و تکنیک، پخته‌تر از اغلب نوشته‌های وودی آلن به نظر می‌رسند.

عناوین هشت داستان حاضر در مجموعه‌ی عوارض جانبی 1، به ترتیب از این قرار است:

  • به یاد نیدل‌من
  • محکوم
  • دریغ از سرنوشت
  • خطر بشقاب‌پرنده‌ها
  • توجیه بنده
  • فصل کاگل‌ماس
  • سخنرانی من برای فارغ‌التحصیلان

نکوداشت‌های کتاب عوارض جانبی 1

- پرواز باشکوه طنز در عرصه‌ی خیال. (The NewYork Times)
- کتاب عوارض جانبی مملو از لحظات قهقهه‌آور است. (Michael Gerber)
- مجموعه‌ طنزی کلاسیک، به قلم یکی از برترین کمدی‌نویسان جهان. (Amazon)

کتاب عوارض جانبی 1 مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به داستان‌های طنزآمیز مخاطبین اصلی این شاهکار کوچک و خواندنی از وودی آلن‌اند.

با وودی آلن بیشتر آشنا شویم

وودی آلن در دسامبر سال 1935، در شهر بروکلینِ نیویورک متولد شد. نبوغ استعداد ژرف آلن در عالم هنر، در همان عنفوان کودکی کشف شد. با این حال، از آنجا که او هیچ‌گاه شاگرد درسخوان و منضبطی نبود، کمتر مدرسه‌ای حاضر به پذیرش این نابغه‌ی کوچک می‌شد. وودی آلن در خردسالی علاوه بر سینما و ادبیات، به موسیقی و ورزش نیز علاقه‌ی بسیار داشت. هفده‌ساله بود که کلارینت‌نوازی را آغاز کرد و تا همین امروز (در حالی که در نهمین دهه از زندگی خود به سر می‌برد) نیز عادت نواختن این ساز خوش‌نوا را ترک نکرده است.

وودی آلن در حوالی بیست سالگی، سرانجام از میان تمام علائق خود، طنزنویسی را به عنوان حرفه‌ی خویش برگزید و اندکی بعد از اتخاذ این تصمیم، در سال 1955، به گروه طنزنویسان شبکه‌ی ان. بی. سی پیوست. اندکی بعد نیز همزمان با کار نوشتن، فیلم‌سازی را آغاز نمود.

آنچه در ادامه می‌بینید، گزیده‌ای از عناوینِ بهترین نوشته‌های ادبی و ساخته‌های سینمایی وودی آلن بزرگ است:

فیلم‌های سینمایی:
«پول را بردار و فرار کن»، «دوباره بنواز، سام»، «آنی هال»، «منهتن»، «صحنه‌های داخلی»، «رز ارغوانی قاهره»، «شاه لیر»، «داستان‌های نیویورکی»، «هانا و خواهرانش»، «صحنه‌هایی از مرکز خرید»، «پایان هالیوودی»، «چیزی غیر از این».

نوشته‌های ادبی:
«حباب معلق»، «مرگ در می‌زند»، «بن‌بست نویسنده»، «مثل ماه عسل»، «سنترال پارک وست»، «عوارض جانبی»، «این آب آشامیدنی نیست!»

افتخارات وودی آلن

- برنده‌ی جایزه‌ی اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم آنی هال
- برنده‌ی جایزه‌ی اسکار بهترین فیلمنامه‌ی غیراقتباسی برای فیلم آنی هال
- نامزد جایزه‌ی اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم داخلی
- نامزد جایزه‌ی اسکار بهترین فیلمنامه‌ی غیراقتباسی برای فیلم منهتن
- نامزد جایزه‌ی اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم برادوی دنی رز
- نامزد جایزه‌ی اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم گلوله‌ها بر فراز برادوی
- برنده‌ی جایزه‌ی آکادمی فیلم بریتانیا (نه مرتبه)
- برنده‌ی جایزه‌ی او. هنری
- برنده‌ی جایزه‌ی بفتا فلوشیپ
- نامزد دریافت جایزه‌ی تونی
- برنده‌ی جایزه‌ی گلدن گلوب سیسیل بی دمیل
و...

در بخشی از کتاب عوارض جانبی 1 می‌خوانیم

کلوکه به خود گوشزد کرد که جولى یک مارکسیست است، و جذاب‏‌ترین نوع مارکسیست، گونه‌‏اى است با پاهاى بلند و برنزه. در بین زنانى که کلوکه می‌شناخت او جزء معدود کسانى بود که می‌توانست در یک لحظه دو فکر مجزا در ذهن داشته باشد، مثل دیالکتیک هگل و این‏که چرا اگر زبانت را وقتى مردى دارد سخنرانى می‌کند در گوشش فرو ببرى، صداى جرى لوییس درمی‌آورد. جولیت حالا با بلوز و دامن تنگ برابر او ایستاده بود و او می‌خواست تصرفش کند، مالکش شود، همان‏طور که مالک هر شى‏ء دیگرى شده بود، مثل رادیویش یا آن ماسکِ خوکِ دزدى که در زمان اشغال براى حمله به نازی‌ها به صورتش می‌زد. زن را به صورت یک موجود نرم و بسته‌‏بندی‌شده تجسم کرد. هستى هم چیز نرم و بسته‌‏بندی‌‏شده‌اى است، گاهى تو را هم سر تا پا بسته‌‏بندى می‌کند. بعد از آن، دیگر نمی‌توانی دوباره بیرون بیایى مگر براى چیزى که واقعا مهم است، مثل تولد مادرت یا کار قضاوت در هیئت منصفه.

کلوکه اغلب فکر می‌کرد تفاوت خیلى بزرگى میان «بودن» و «در دنیا بودن» وجود دارد و فهمیده بود مهم نیست جزو کدام گروه باشى، همیشه توى آن یکى بیشتر خوش می‌گذرد. آن شب مثل همیشه راحت خوابید ولى صبح روز بعد وقتى چشم‏‌هایش را باز کرد با کمال تعجب دید به خاطر قتل گاستون بریژیو دستگیر شده است. در دفتر رئیس پلیس، کلوکه دادخواست بی‌گناهی داد، ولى به او اطلاع دادند که اثر انگشتش همه‏‌جاى اتاق بریژیو و حتى روى تفنگ مکشوفه وجود دارد. امیدى نبود، همه‌‏چیز روشن و گویا بود.

دادگاه طى هفته‏‌هاى بعد برگزار شد و از یک سیرک واقعى چیزى کم نداشت، گرچه فقط وارد کردن فیل‏‌ها به اتاق محاکمه کمى مشکل به‏‌نظر می‌رسید. سرانجام، هیئت منصفه کلوکه را گناهکار شناخت و او محکوم به اعدام با گیوتین شد. درخواست عفو و تعدیل مجازات هم وقتى معلوم شد وکیل کلوکه موقع تکمیل پرونده سبیل مقوایى گذاشته بوده، رد شد.

فهرست مطالب کتاب

درباره وودى آلن: پرواز باشکوه طنز در خیال
به یاد نیدل‌من
محکوم
دریغ از سرنوشت
خطر بشقاب‌پرنده‌ها
توجیه بنده
فصل کاگل‌ماس
سخنرانى من براى فارغ‌التحصیلان
رژیم

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب عوارض جانبی 1: مجموعه طنزهای وودی آلن
نویسنده
مترجملادن نژادحسینی
ناشر چاپینشر بیدگل
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات138
زبانفارسی
شابک978-600-5193-21-3
موضوع کتابکتاب‌های طنز، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب عوارض جانبی 1

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب عوارض جانبی 1

برای دریافت کتاب عوارض جانبی 1 و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.