معرفی و دانلود کتاب فرآیند برنامه ریزی استراتژیک: رویکرد عملیاتی

برای دانلود قانونی کتاب فرآیند برنامه ریزی استراتژیک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فرآیند برنامه ریزی استراتژیک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فرآیند برنامه ریزی استراتژیک: رویکرد عملیاتی

کتاب فرآیند برنامه ریزی استراتژیک به مدیران سازمان‌ها، رهبران مؤسسات، دانشجویان رشته‌ی اقتصاد یا مدیریت بازرگانی و صاحبان کسب‌و‌کارها کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را در زمینه‌ی ارزیابی و تحلیل استراتژیک ارتقا دهند. ریچارد کوهن و رودلف گرونیش در این راهنمای جامع حوزه‌ی مدیریت، به مخاطبان خود آموزش می‌دهند با تجزیه و تحلیل محیط جهانی و سنجش موقعیت‌های رقابتی، خود را برای پیاده‌سازی و اجرای استراتژی‌ها آماده سازند.

درباره‌ی کتاب فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیک

در دنیای پررقابت و پرسرعت امروز، سازمان‌ها و مؤسسات برای اینکه از رقبای خود پیشی بگیرند و پیشرفت قابل‌توجهی داشته باشند، لازم است حتماً بر مبنای استراتژی‌های خاصی تصمیم‌گیری کنند و وارد مراحل اجرایی شوند. این استراتژی‌ها آینده‌ی یک کسب‌و‌کار را مشخص می‌کنند و نقش پررنگی در تعیین بازار هدف، مزایا و منابع لازم برای پیشرفت‌های آتی یک سازمان دارند. بااین‌اوصاف، می‌بینید که حیات یک مؤسسه و کسب‌و‌کار به استراتژی انتخابی آن بستگی دارد. از سوی دیگر، تعیین یک استراتژی، کاری بسیار پیچیده است که نیاز به آموزش آگاهانه دارد. البته مطالعه‌ی آثاری مانند کتاب فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیک (The strategy planning process : analyses, options, projects) موجب می‌شود تا با صرف کمترین زمان، بیشترین اطلاعات ممکن را در زمینه‌ی استراتژی‌های ضروری برای شرکت‌ها دریافت کنید. ریچارد کوهن (Richard Kühn) و رودلف گرونیش (Rudolf Grünig) نگارش این اثر را به عهده داشته‌اند.

مطالب کتاب حاضر در بیست‌وچهار فصل بیان شده‌اند. فصل اول اطلاعات مقدماتی را در مورد ایده‌ی برنامه‌ریزی استراتژیک دربرمی‌گیرد. فصل دوم، نگاه جزئی‌تری به دو مقوله‌‌ی استراتژی و برنامه‌ی استراتژیک داشته. همچنین به ظرفیت‌های موفقیت اشاره کرده که در اثر برنامه‌ی استراتژیک مناسب به وجود می‌آیند. در فصل سوم مطالب مهمی در رابطه با توسعه‌ی برنامه‌ریزی‌های استراتژیک مطرح شده و ادغام استراتژی‌ها در طی مدیریت استراتژیک مورد توجه قرار گرفته. به کمک فصل چهارم کتاب می‌آموزید که چطور اهداف استراتژیک را مورد ارزیابی قرار دهید، آن‌ها را به‌صورت متمرکز، سطح‌بندی کنید و پس از ارزیابی ظرفیت‌ها و استراتژی‌های موفقیت، پروژه‌های استراتژیک را مورد سنجش قرار دهید.

اسناد استراتژیک، نحوه‌ی طبقه‌بندی و ترکیب خاص آن‌ها در فصل پنجم معرفی و بررسی شده‌اند. در فصل ششم، مبانی فرایند برنامه‌ریزی استراتژیک و ارتباط مابین فرایند با ابزارهای اصلی برنامه‌ریزی تشریح شده‌اند. ریچارد کوهن و رودلف گرونیش، فصل هفتم را به شرح کسب‌و‌کارهای استراتژیک اختصاص داده‌اند. تعریف بازارها و مفهوم انواع کسب‌و‌کارهای استراتژیک از موضوعات دیگر این فصل محسوب می‌شوند. مراحل تهیه‌ی پروژه‌ی برنامه‌ریزی استراتژیک، موضوع اصلی فصل هشتم است. در این فصل، فرایند تهیه‌ی چنین پروژه‌هایی به‌تفصیل مورد بررسی قرار می‌گیرد. فصل نهم کتاب فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیک، به مدیران و رهبران سازمان‌ها آموزش می‌دهد که چگونه سهامداران و بیانیه‌های مأموریت را مورد بازبینی قرار دهند. نحوه‌ی تجزیه و تحلیل ذی‌نفعان، مفهوم و اثرات بیانیه‌های مأموریت در همین فصل توضیح داده می‌شوند‌.

در فصل دهم این اثر، محیط‌های جهانی، سناریو و PESTEL بررسی شده‌اند. نویسندگان در فصل یازدهم به سراغ صنایع مرتبط رفته‌اند و مدل‌های پنج‌ نیرو و گروه‌های استراتژیک را تحلیل کرده‌اند. در فصل دوازدهم به سبد کسب‌و‌کارها یا پورتفولیو پرداخته شده و فرایند تجزیه و تحلیل آن‌ها مطرح شده است. چالش‌های استراتژیک شرکت‌ها و نحوه‌ی شناسایی و تشخیص آن‌ها، در سیزدهمین فصل کتاب شرح داده شده. در فصل چهاردهم با فرایند توسعه و ارزیابی گزینه‌های استراتژیک شرکت‌ها آشنا خواهید شد سپس با راهنمایی‌های فصل پانزدهم به انواع پروژه‌های استراتژیک شرکت‌ها و مراحل توسعه و ارزیابی این نوع از پروژه‌ها پی خواهید برد. در ادامه، با مطالعه‌ی فصل شانزدهم یاد می‌گیرید که چطور می‌توان عملکرد بازارهای مختلف را تجزیه و تحلیل کرد. مدل سیستم بازار و شناخت عوامل موفقیت، مباحث اصلی این فصل را به خود اختصاص می‌دهند. موقعیت‌های رقابتی در فصل هفدهم واکاوی شده‌اند. مدل‌های کسب‌و‌کار، استراتژی‌های عمومی کسب‌و‌کار و تحلیل نقاط قوت و ضعف آن‌ها موضوعات محوری این فصل به شمار می‌آیند.

در فصل هجدهم به صاحبان کسب‌و‌کارها نشان داده می‌شود که چطور چالش‌‌های استراتژیک را تشخیص بدهند و در فصل نوزدهم روش‌های ارزیابی گزینه‌های استراتژیک یک کسب‌و‌کار آموزش داده می‌شوند. شبکه‌ی ظرفیت‌های موفقیت، یکی دیگر از مباحث اصلی این فصل به حساب می‌آید. در فصل بیستم، گردانندگان کسب‌و‌کارها یاد می‌گیرند که با چه روشی می‌توان پروژه‌های استراتژیک را توسعه داد و ارزیابی کرد. انواع پروژه‌های استراتژیکی که در سطح کسب‌و‌کارها وجود دارند، در این فصل نام برده می‌شوند. طرح و تدوین استراتژی‌های وظیفه‌ای، محتوا، شیوه‌ی دسته‌بندی و اثرگذاری استراتژی‌های وظیفه‌ای در فصل بیست‌و‌یکم تشریح شده‌اند. نحوه‌ی ارزیابی کلی استراتژی‌ها و پروژه‌های استراتژیک در فصل بیست‌و‌دوم به‌تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است. فصل بیست‌و‌سوم کتاب فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیک وارد مراحل اجرایی شده و شیوه‌ی آماده‌سازی برای پیاده‌سازی استراتژی‌ها را آموزش می‌دهد. برداشت‌های کلی و سخنان نهایی نویسندگان نیز در فصل بیست‌و‌چهارم کتاب ذکر شده‌اند.

کتابی که پیش‌ رو دارید، بیشتر بر جنبه‌های عملی استراتژی‌ها متمرکز شده. مطالبی که ریچارد کوهن و رودلف گرونیش ارائه کرده‌اند، اطلاعاتی پایه‌ای هستند که می‌توانند در دوره‌های مقدماتی برنامه‌ریزی استراتژیک، در دانشگاه‌ها آموزش داده شوند. دانشجویان رشته‌ی مدیریت بازرگانی نیز با بهره‌گیری از نکات این کتاب می‌توانند اطلاعات خود را در حوزه‌ی برنامه‌ریزی استراتژیک افزایش بدهند. استفاده از شکل برای نمایش ایده‌های اولیه‌ی کتاب، بیان دلایل ساختار هر فصل در ابتدای آن و ارائه‌ی واژه‌نامه برای مرور و درک بهتر مفاهیم اصلی کتاب، برخی از ویژگی‌های مثبت و مزایای این اثر به شمار می‌آیند. این کتاب از سوی شرکت چاپ و نشر بازرگانی و با برگردان سجاد اعتمادیان و محمدمهدی پرهیزگار به شما ارائه می‌شود.

کتاب فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیک برای چه کسانی مناسب است؟

مدیران سازمان‌ها و صاحبان کسب‌و‌کارها، همچنین دنبال‌کنندگان کتاب‌های حوزه‌ی مدیریت و اقتصاد، به‌ویژه علاقه‌مندان مباحث مرتبط با برنامه‌ریزی‌های راهبردی و سازمانی، مطالب کاربردی و ارزشمندی را با خواندن کتاب فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیک درمی‌یابند.

در بخشی از کتاب فرآیند برنامه ریزی استراتژیک: رویکرد عملیاتی می‌خوانیم

برخی از نویسندگان معتقدند که استفاده از نیازهای گسترده مانند نیاز به امنیت برای تعریف بازارهای مربوطه مفید است. در این رویکرد، "بازار امنیتی" شامل همه پیشنهادات مختلفی می‌شود که نیاز به امنیت را در بر می‌گیرد: نگهبانان امنیتی، هشدارها، بیمه، گاوصندوق، درب‌های ایمنی و غیره. کسانی که از این رویکرد دفاع می‌کنند، استدلال می‌کنند که رقابت در محصولات جایگزین در تجزیه و تحلیل گنجانده شود. اما این دیدگاه اشتباه است. بین این عرضه محصولات و خدمات مختلف هیچ ارتباط واقعی وجود ندارد. شرکتی که دارای نگهبانان امنیتی است، استراتژی آینده خود را بر اساس ارزیابی نقاط قوت و ضعف رهبر بازار در کالایی مانند گاوصندوق‌ها پایه‌گذاری نمی‌کند. علاوه بر این، با تنوع گسترده‌ای از محصولات و خدمات، تجزیه و تحلیل بازار مشکل ساز می‌شود و دید روشنی از وضعیت استراتژیک ظهور نمی‌کند. همچنین، تأثیر محصولات جایگزین را می‌توان در مرحله دیگر، هنگام پیش‌بینی تحولات آینده بازار، در تجزیه و تحلیل استراتژیک گنجانید.

درج تعریف جغرافیایی در تعریف بازار ضروری است. اگر این کار صورت نپذیرد، توصیف تقاضا یا ارزیابی رقبا با دقت کافی غیر ممکن خواهد بود.

ساختارهای اصلی جذابیت بازار و قدرت رقابت بازارها اغلب ناهمگن هستند. بنابراین، تقسیم آن‌ها به بازارهای فرعی درک بهتری را ایجاد می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه نویسندگان
مقدمه مترجمان
مقدمه
قسمت اول - کلیات و ایده برنامه‌ریزی استراتژیک
فصل اول: ایده برنامه‌ریزی استراتژیک
فصل دوم: استراتژی‌ها، برنامه‌ریزی استراتژیک و ظرفیت‌‌های موفقیت
فصل سوم: توسعه برنامه‌ریزی استراتژیک و ادغام آن در مدیریت استراتژیک
فصل چهارم: ارزیابی اهداف استرات‍ژیک
قسمت دوم - اسناد استراتژیک و استراتژی
فصل پنجم: اسناد استرات‍ژیک
فصل ششم: فرایند برنامه‌ریزی استراتژیک
قسمت سوم - شروع برنامه‌ریزی استراتژیک
فصل هفتم: تعریف کسب وکارهای استراتژیک فعلی
فصل هشتم: تهیه پروژه برنامه‌ریزی استراتژیک
فصل نهم: تحلیل سهام‌داران و بازنگری در بیانیه مأموریت
قسمت چهارم - تحلیل استراتژیک در سطح شرکت
فصل دهم: تجزیه و تحلیل محیط جهانی
فصل یازدهم: تجزیه و تحلیل صنایع مرتبط
فصل دوازدهم: تجزیه و تحلیل سبد کسب وکارها (پورتفولیو)
فصل سیزدهم: تشخیص چالش‌های استراتژیک در سطح شرکت
قسمت پنجم - توسعه استراتژی شرکت
فصل چهاردهم: توسعه و ارزیابی گزینه‌های استراتژیک در سطح شرکت
فصل پانزدهم: توسعه و ارزیابی پروژه‌های استراتژیک در سطح شرکت
قسمت ششم - تحلیل استراتژیک در سطح کسب‌وکارها
فصل شانزدهم: تجزیه و تحلیل بازارهای مرتبط
فصل هفدهم: تجزیه و تحلیل موقعیت‌های رقابتی
فصل هجدهم: تشخیص چالش‌های استراتژیک در سطح کسب‌وکار
قسمت هفتم - توسعه استراتژی‌های کسب‌وکار
فصل نوزدهم: توسعه و ارزیابی گزینه‌های استراتژیک در سطح کسب‌وکار
فصل بیستم: توسعه و ارزیابی پرو‌ژه‌های استراتژیک در سطح کسب‌وکارها
قسمت هشتم - نهایی کردن برنامه‌ریزی استراتژیک
فصل بیست و یکم: تدوین استراتژی‌های وظیفه‌ای
فصل بیست و دوم: ارزیابی کلی استراتژی‌ها و پروژه‌های استراتژیک
فصل بیست و سوم: آماده‌سازی برای اجرا و پیاده‌سازی
فصل بیست و چهارم: سخنان نهایی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فرآیند برنامه ریزی استراتژیک: رویکرد عملیاتی
نویسنده،
مترجمسجاد اعتمادیان، محمدمهدی پرهیزگار
ناشر چاپیانتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات366
زبانفارسی
شابک978-964-468-899-7
موضوع کتابکتاب‌های مدیریت و رهبری
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فرآیند برنامه ریزی استراتژیک

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب فرآیند برنامه ریزی استراتژیک

برای دریافت کتاب فرآیند برنامه ریزی استراتژیک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.