معرفی و دانلود کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت

عکس جلد کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت
قیمت:
۲۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت

سرسخت اما انعطاف‌پذیر! کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت اثر مشترک رکس فورهند و نیکولاس لانگ، شامل یک برنامه‌ی کوتاه‌مدت با نتایج اثبات‌شده است که به والدین کمک می‌کند لجبازی کودک خود را برطرف نمایند. کتاب حاضر با فروش بیش از 150هزار نسخه، جزو یکی از کتب پرفروش تربیتی به‌شمار می‌آید و به بسیاری از والدین کمک کرده تا برنامه‌ی تربیتی مناسبی را برای فرزندشان به‌کار گیرند.

درباره‌ی کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت

لجاجت یکی از مشکلات بزرگی‌ست که اکثر والدین کودکان خردسال با آن روبه‌رو هستند. بچه‌ها اغلب دلشان می‌خواهد هر کاری را آنطور که دوست دارند انجام دهند و یا در مقابل بسیاری از خواسته‌های والدینشان سرسختی نشان می‌دهند. مقابله و تنبیه نه تنها از لجاجت آن‌ها نمی‌کاهد، بلکه باعث می‌شود لجوج‌تر شده و گاه برخوردهایی ناخوشایند بین والدین و فرزند پیش بیاید که عواقب غیرقابل جبرانی داشته باشد. دکتر رکس لوید فورهند (Dr. Rex Lloyd Forehand) و دکتر نیکولاس لانگ (Nicolas Long) در اثر مشترک خود با عنوان فرزندپروری کودکان سرسخت (Parenting the Strong-Willed Child: The Clinically Proven Five-Week Program) یک برنامه‌ی درمانی مفید را به والدین و سرپرستان کودکان لجوج ارائه کرده‌اند تا این مشکل به ظاهر لاینحل را از سر راه بردارند. کتاب شامل بخش‌ها و گفتارهای متعددی می‌شود و مقوله‌ی سرسختی و لجاجت در کودکان را از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار داده و برای هر کدام از ساختارهای لجاجت، راه حلی مناسب ارائه می‌کند.

کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت ابتدا به توضیح سرسختی و دلایل شکل‌گیری آن می‌پردازد و عوامل مؤثر بر ایجاد آن را معرفی می‌نماید. تعاملات اجتماعی، الگوبرداری، تنبیه نامناسب و بسیاری از موارد دیگر، به‌عنوان عوامل ایجاد سرسختی در کودکان معرفی شده و توضیح داده می‌شوند. گاهی بیش‌فعالی کودک با رفتارهای ناخوشایند اشتباه گرفته می‌شود، به همین جهت نویسندگان بخشی از کتاب را به معرفی این مقوله و عوامل بروز آن اختصاص داده‌اند.

برنامه‌ی پنج‌هفته‌ای که نویسندگان بر اساس تجربه‌ی طولانی‌مدت خود در مواجهه با کودکان سرسخت ارائه کرده‌اند، ابتدا به تعریف مشکلات رفتاری، میزان ناسازگاری و موارد دیگری می‌پردازد تا والدین را با اصول این برنامه آشنا سازد. آموزش مهارت‌هایی همچون مشارکت، پاداش دادن، اصول دستور دادن و اعمال محدودیت‌ برای رفتارهای نامناسب، از جمله نکاتی هستند که در این برنامه معرفی می‌شوند. اهمیت بازی، غذاخوردن دسته‌جمعی، فعالیت‌های مشترک و موارد دیگری که به گسترش رفتارهای مثبت در کودک منجر می‌شوند، با جزئیات شرح داده شده و مشکلات رفتاری خاصی که ممکن است کودک به آن‌ها دچار باشد، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت برای تمام مشکلات رفتاری کودک مانند کج‌خلقی، پرخاش و لجبازی و موارد مشابه، راه‌حل‌های عملی و مفیدی ارائه کرده و همچنین منابع سودمند دیگری به والدین و متخصصان معرفی می‌نماید.

نسخه‌ی حاضر از کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت، سومین ویرایش آن است و نویسندگان با توجه به بازخوردهای دریافتی از والدین، بخش‌های مفید دیگری به آن اضافه کرده‌اند. این کتاب با ترجمه‌ی فاطمه فرد توسط انتشارات میعاد اندیشه در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نکوداشت‌های کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت

  • کتاب حاضر بهترین اثر در موضوع تربیت کودکان سرسخت است که با سبکی ساده، قابل اجرا و پیشگام در ارائه‌ی یافته‌های علمی نوشته شده. (دکتر جان ویز، استاد دانشگاه هاروارد)
  • اثری چشمگیر و منبعی مهم برای والدین کودکان سرسخت و متخصصانی که با چنین کودکانی کار می‌کنند. (رابرت بروک، استاد دانشگاه هاروارد)
  • کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت، اثری ممتاز در مجموعه کتاب‌های فرزندپروری محسوب می‌شود. (دکتر شارلوت جانستون، استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا)

خواندن کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت به متخصصان، والدین، معلمان و افرادی که نقشی در تعلیم و تربیت کودکان خردسال دارند، پیشنهاد می‌شود.

با رکس فورهند و نیکولاس لانگ بیشتر آشنا شویم

دکتر رکس لوید فورهند متولد 1945، روان‌شناس برجسته و نویسنده‌ی آمریکایی‌ست. وی سابقه‌ای طولانی در تدریس و پژوهش در چند دانشگاه معتبر از جمله دانشگاه ورمونت و جورجیا دارد و به خاطر دستاوردهای درخشانش، در سال 2008 موفق به دریافت جایزه‌ از سوی انجمن روان‌شناسی آمریکا شده است. دکتر رکس فورهند به صورت پیوسته مقالاتش را در ژورنال‌های تخصصی ازجمله روان‌شناسی بالینی، پژوهش‌های فرزند و خانواده، روان‌شناسی کودکان و دیگر نشریات معتبر روانشناسی منتشر می‌کند.

دکتر نیکولاس لانگ نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه اهل آمریکاست. او در دانشگاه آرکانزاس مشغول به کار بوده و بیش از چهارصد کارگاه آموزشی در نقاط مختلف دنیا برگزار کرده است. وی یکی از اعضای فعال انجمن‌های معتبر روان‌شناسی است و مقالاتش در ژورنال‌های معتبری مانند روان‌شناسی بالینی، پژوهش‌های فرزند و خانواده و روان‌شناسی کودکان منتشر می‌شوند.

این دو روان‌شناس و نویسنده‌ی برجسته آثار مشترک متعددی به چاپ رسانده‌اند که از بین آن‌ها می‌توان به «ساده‌تر کردن طلاق برای فرزندتان» (Making Divorce Easier on Your Child) و «کمک به کودک ناسازگار» (Helping the Noncompliant Child) اشاره کرد.

در بخشی از کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت می‌خوانیم

علائم اصلی بیش‌فعالی شامل عدم توجه، بیش‌فعالیتی و تکانشگری است. این یک اختلال است که حداقل 3 تا 7 درصد از کودکان در سنین مدرسه را درگیر می‌کند. پسران سه‌برابر بیشتر از دختران دچار این اختلال هستند. هنگامی که در مورد بیش‌فعالی در رسانه‌ها می‌شنوید، ممکن است از تفاوت ارزیابی‌های مختلف کمی گیج شوید. این تخمین‌ها متفاوت هستند، زیرا معیارهای تشخیصی و روش‌های ارزیابی مورد استفاده در طول مطالعات متفاوت هستند. بیش‌فعالی صرف نظر از درصد دقیق کودکان مبتلا، یک اختلال عادی است که معمولاً تشخیص داده می‌شود. در حقیقت، طبق برآوردها به طور متوسط حداقل در هر کلاس یک کودک دچار بیش‌فعالی است. حتی با استفاده از تخمین‌های محافظه‌کارانه، حداقل سه‌میلیون کودک مبتلا به بیش‌فعالی فقط در ایالات متحده وجود دارند!

راسل بارکلی یکی از افراد پیشرو در جهان در زمینه‌ی این اختلال، معتقد است که بیش‌فعالی عمدتاً یک اختلال رشدی "مهار رفتاری" است. به بیان ساده‌تر، کودکان مبتلا به بیش‌فعالی به دلیل عوامل عصبی، در مهار (یا کنترل) انگیزش (برانگیخته شدن) و رفتار خود مشکل دارند. همان‌طور که دکتر بارکلی در کتاب خود که یک راهنمای کامل و معتبر برای والدین است، اشاره کرده است: بیش‌فعالی یک اختلال بسیار پیچیده است که می‌تواند تأثیر عمیقی بر زندگی کودک و خانواده‌ی وی داشته باشد.

کودکان مبتلا به بیش‌فعالی اغلب مشکلات جدی در مدرسه دارند و در روابط بین فردی خود با اعضای خانواده و دوستان مشکل دارند. بیش‌فعالی همچنین گرایش به همراهی با مشکلات دیگری مانند اختلالات یادگیری، افسردگی و اضطراب دارد. نکته مهم این است که بسیاری از کودکان مبتلا به بیش‌فعالی، مشکلات رفتاری مشابه با کودکان سرسخت دارند. از جمله می‌توان به بی‌دقتی، لجبازی، عناد و بدخلقی اشاره کرد.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
مقدمه
یک نگاه کلی به کتاب
فصل اول: درک رفتار فرزند سرسخت شما
بخش اول: رفتار سرسختی و دلایل شکل‌گیری آن
رفتار سرسختانه چیست؟
خلق‌وخوی سرشتی
آیا فرزند شما سرسخت است؟
خلق‌وخو، فرزندپروری و رفتار
بخش دوم: چگونه کودک من به یک کودک سرسخت تبدیل می‌شود؟
یادگیری از طریق تعاملات اجتماعی
الگوبرداری
تقویت
مجازات
تقویت تصادفی رفتارهای نامناسب کودک
فرایند اجباری
بخش سوم: چیزی بیشتر از یک فرزندپروری خوب لازم است!
طلاق
ازدواج مجدد
ناسازگاری والدین
افسردگی بالینی و روحیه‌ی افسرده
سوءمصرف الکل
مقابله با عوامل استرس‌زای خانوادگی
زمان صفحه‌ی نمایش
بخش چهارم: آیا فرزند من بیش‌فعال است؟
تاریخچه بیش‌فعالی
بیش‌فعالی (ADHD) دقیقاً چیست؟
چه عواملی باعث بروز اختلال بیش‌فعالی می‌شود؟
آیا کودک من نیاز به ارزیابی دارد؟
درمان اختلال بیش‌فعالی
منابعی برای پیگیری و کسب اطلاعات برای والدین کودکان بیش‌فعال
دستیابی به خدمات ویژه در مدارس ایالات متحده برای کودک مبتلا به نقص توجه / بیش‌فعالی
فصل دوم: پرداختن به رفتار سرسختی: برنامه پنج‌هفته‌ای
بخش پنجم: آیا واقعاً رفتار فرزند من نیاز به تغییر دارد؟
مشکلات رفتاری
موقعیت‌های سخت
میزان ناسازگاری
سطح ناامیدی والدین
آشنایی با برنامه‌ی پنج‌هفته‌ای
خانواده‌های اسمیت و جونز
خانواده‌ی اسمیت
خانواده‌ی جونز
بخش ششم: هفته‌ی اول: مشارکت
نقش مشارکت
خانواده‌های اسمیت و جونز
خانواده‌ی اسمیت
خانواده‌ی جونز
آموزش مهارت مشارکت
مهارت جدید خود را تمرین کنید
بخش هفتم: هفته‌ی 2: پاداش
جوایز کلامی
پاداش‌های جسمی
پاداش‌های فعالیتی
پاداش‌های غیراجتماعی
خانواده‌ی اسمیت و جونز
خانواده‌ی اسمیت
خانواده‌ی جونز
نگرانی‌های مشترک در مورد پاداش
نحوه استفاده مؤثر از پاداش‌ها
یادگیری استفاده از پاداش
بخش هشتم: هفته‌ی سوم: نادیده گرفتن
نحوه استفاده از نادیده گرفتن
خانواده‌ی اسمیت و جونز
خانواده‌ی اسمیت
خانواده‌ی جونز
یادگیری مهارت نادیده گرفتن
بخش نهم: هفته‌ی چهارم
دادن دستورالعمل
ارائه دستورات واضح
دستورهای زنجیره‌ای
دستورالعمل‌های مبهم
دستورالعمل‌های سؤالی
دستورالعمل بگذار
دستورالعمل‌هایی که یک دلیل به دنبال دارند
خانواده‌ی اسمیت و جونز
خانواده‌ی اسمیت
خانواده‌ی جونز
اصول دستور دادن
آموزش ارائه‌ی دستورات مؤثر
بخش دهم: هفته‌ی پنجم
استفاده از زمان محرومیت
پاسخ راسخ والدین به عدم پیروی از دستور
تأثیر زمان محرومیت
روش اجرای زمان محرومیت
غلبه بر مشکلات زمان محرومیت
استفاده از زمان محرومیت برای سایر مشکلات
خانواده‌ی جونز و اسمیت
خانواده‌ی اسمیت
خانواده‌ی جونز
تمرین مهارت زمان محرومیت
بخش یازدهم: یکپارچه‌سازی مهارت‌های فرزندپروری
ترکیب مهارت‌های جدید شما
خانواده‌ی اسمیت و جونز
پنج مهارت در موقعیت
فصل سوم: ایجاد یک بنیاد مستحکم برای تغییر رفتار
بخش دوازدهم: تغییر ماهیت زندگی خانوادگی شما
از نسل گذشته چه می‌توانیم یاد بگیریم؟
خانه‌های مثبت در جوامع امروز
با هم تفریح کنید
اهمیت بازی
به حداقل رساندن زمان صفحه نمایش و به حداکثر رساندن زمان مطالعه
انجام دادن کارهای خانه
ساختار و روال
وعده‌های غذایی خانوادگی
سنت‌ها و مناسک خانوادگی
بخش سیزدهم: بهبود مهارت‌های ارتباطی شما
مشکلات و راه‌حل‌های ارتباطی
مشکل شماره 1: بی‌توجهی
مشکل شماره 2: انحصارطلبی در گفت‌وگو
مشکل شماره 3: سکوت
مشکل شماره 4: قضاوت کردن
مشکل شماره 5: پیش کشیدن مشکلات گذشته هنگام بحث
مشکل شماره 6: تمرکز روی پیدا کردن مقصر
مشکل شماره 7: شکایت متقابل
مشکل شماره 8: ذهن‌خوانی
مشکل شماره 9: بی‌احترامی و کوچک کردن
مشکل شماره 10: پیام‌های مختلط
عملی کردن راه حل‌های ارائه شده
بخش چهاردهم: ایجاد صبر و تحمل بیشتر
صبر و طرز فکر شما!
علت واکنش‌های عاطفی والدین
مدیریت استرس در زندگی شما
شناسایی و کاهش عوامل استرس‌زا
ورزش
گسترش سیستم‌های پشتیبانی
شوخ‌طبع باشید
بخش پانزدهم: ایجاد عزت نفس مثبت
عزت نفس چگونه توسعه می‌یابد؟
چرا عزت نفس مثبت اهمیت دارد؟
راه‌های ایجاد عزت نفس مثبت
علایق و توانایی‌های فرزندتان را تشویق کنید.
از تشویق مکرر و تحسین استفاده کنید.
دستاوردهای عادی فرزندتان را بشناسید.
فرزند خود را به تصمیم‌گیری تشویق کنید.
به فرزندتان اجازه دهید ریسک کند.
به فرزند خود مسئولیت دهید.
کمال‌طلب نباشید.
در توصیف فرزند خود از قیدهای مطلق استفاده نکنید
بازخورد منفی را محدود کنید
بخش شانزدهم: آموزش مهارت‌های اولیه اجتماعی به فرزند خود
الگوسازی مهارت
نمونه اول: جلب توجه دیگران
نمونه دوم: منتظر نوبت خود ماندن
نمونه سوم: اشتراک‌گذاری
فصل چهارم: حل برخی از مشکلات رفتاری مشترک: توصیه‌های اضافی
بخش هفدهم: مشکلات رفتاری خاص
کج‌خلقی ذاتی
رفتار پرخاشگرانه
مشکلات رفتاری هنگام غذا خوردن
مشکلات لباس پوشیدن
مشکلات رفتاری در اتومبیل
مشکلات خواب و زمان خواب
مشکلات رفتن به رختخواب
روال‌ها و مراحل خواب
مشکلات به خواب رفتن
ترس و اضطراب
بیداری مکرر
دروغ‌گویی
رقابت خواهر و برادرها
تولد نوزاد جدید
همزمان با بزرگ‌تر شدن کودکان
مشکلات رفتاری در پیش دبستانی / مدرسه
نتیجه
منابع ضمیمه برای والدین و متخصصان
درباره نویسندگان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فرزندپروری کودکان سرسخت
نویسنده،
مترجمفاطمه فرد
ناشر چاپیانتشارات میعاد اندیشه
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات312
زبانفارسی
شابک978-622-231-796-6
موضوع کتابکتاب‌های علوم تربیتی، کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت

فاطمه سعیدی
۱۴۰۲/۱۲/۱۵
از برنامه پنج هفته‌ای این کتاب فعلا هفته دوم هستم ولی تا همین جا هم خیلی تونستم با کودکم تعامل کنم ممنونم بابت این کتاب خوب
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت

برای دریافت کتاب فرزندپروری کودکان سرسخت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.