معرفی و دانلود کتاب فرهنگ زنده‌ی مقاومت: گفت و گو با ادوارد سعید

عکس جلد کتاب فرهنگ زنده‌ی مقاومت: گفت و گو با ادوارد سعید
قیمت:
۲۰۰۰ ۱,۰۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فرهنگ زنده‌ی مقاومت: گفت و گو با ادوارد سعید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فرهنگ زنده‌ی مقاومت: گفت و گو با ادوارد سعید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فرهنگ زنده‌ی مقاومت: گفت و گو با ادوارد سعید

طارق علی و ادوارد سعید، به عنوان دو تن از برجسته‌ترین روشنفکران سده‌ی بیستم، در کتاب فرهنگ زنده‌ی مقاومت: گفت و گو با ادوارد سعید، به بحث و تبادل نظر در باب اوضاع سیاسی و اجتماعی زمانه‌ی خود نشسته‌اند.

درباره کتاب فرهنگ زنده‌ی مقاومت: گفت و گو با ادوارد سعید

ادوارد سعید بی‌گمان یکی از جنجالی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین روشنفکران سده‌ی اخیر بود. او که اصالتی فلسطینی و تابعیتی آمریکایی داشت، از نخستین چهره‌های دانشگاهی جهان غرب بود که به طور جدی به منازعه‌ی میان فلسطین و اسرائیل واکنش نشان داد و خواستار آزادی فوری و بی‌قیدوشرط سرزمین‌های اشغالی فلسطین شد. ادوارد سعید همچنین، به واسطه‌ی دیدگاه‌های بدیعش در دفاع از ایده‌های چپ‌گرایانه شناخته می‌شود. او ابایی از نقد بی‌محابای لیبرال - دموکراسی‌های غربی نداشت، و نظمِ کاپیتالیستی برآمده از این نظام‌های سیاسی را عامل انحطاط فرهنگ و تمدن بشری قلمداد می‌کرد.

نوآوری ادوارد سعید بیش از همه در بحث‌های او در باب تاریخ ادبیات آشکار می‌شود. سعید که استاد ادبیات تطبیقی در دانشگاه کلمبیا بود، ادبیات غرب را اساساً ادبیات استعماری می‌پنداشت، و آثار برآمده از آن را جلوه‌های تبلیغی سیاست‌های برتری‌جویانه‌ی جهان غرب قلمداد می‌کرد. سعید یکی از مهم‌ترین چهره‌هایی بود که به ظهور جریان نقد استعماری در حوزه‌ی نقد و نظریه‌ی ادبی یاری نمود.

آنچه در کتاب فرهنگ زنده‌ی مقاومت: گفت و گو با ادوارد سعید (Conversations with Edward Said) آمده، متن کامل گفت‌وگوی چندین ساعته‌ی طارق علی با ادوارد سعید است. طارق علی که به سان ادوارد سعید، متفکری چپ با اصالتی شرقی بود، در این گفت‌وگوی جذاب با سعید، که اندک زمانی پیش از درگذشت وی صورت گرفته، در باب مواضع ادوارد سعید در رابطه با سیاست جهانی، وضعیت علوم اجتماعی و فلسفه در عصر حاضر، منازعه‌ی اعراب و اسرائیلی‌ها و بسیاری از مسائل دیگر پرسش‌های دقیقی کرده، و پاسخ‌هایی مفصل و جالب توجه دریافت نموده است.

مطالعه‌ی کتاب فرهنگ زنده‌ی مقاومت: گفت و گو با ادوارد سعید برای آن دسته از مخاطبینی که به اندیشه‌های جناح چپ سیاسی علاقه‌مندند، بسیار آموزنده و جذاب خواهد بود.

کتاب فرهنگ زنده‌ی مقاومت: گفت و گو با ادوارد سعید به قلم آرش جلال‌منش به زبان فارسی ترجمه شده و از سوی نشر چشمه در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نکوداشت‌های کتاب فرهنگ زنده‌ی مقاومت: گفت و گو با ادوارد سعید

  • ادوارد سعید متفکری شوریده‌سر، تندخو و به طرز ویرانگری جذاب بود. او لشکری از پیروان و طرفداران را در سراسر جهان بر جای گذاشته است. (The Village Voice)
  • ادوارد سعید مهم‌ترین روشنفکر زمانه‌ی ما بود. (The Guardian)

کتاب فرهنگ زنده‌ی مقاومت: گفت و گو با ادوارد سعید مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به مباحث حوزه‌های علوم سیاسی، علوم اجتماعی و فلسفه، مخاطبین اصلی کتاب فرهنگ زنده‌ی مقاومت: گفت و گو با ادوارد سعید به شمار می‌روند.

با طارق علی و ادوارد سعید بیشتر آشنا شویم

طارق علی (Tariq Ali) متولد سال 1943 و اهل کشور پاکستان است. او روشنفکری برجسته، فیلسمازی حاذق و نویسنده‌ای پرافتخار است. از طارق علی آثار داستانی و نمایشی بسیاری به چاپ رسیده است. از آن جمله است کتاب «سایه‌های درخت انار» که جایزه‌ی بهترین داستان خارجی اسپانیا را برای وی به ارمغان آورده است. طارق علی همچنین، صاحب آثار خواندنی پرشماری در حوزه‌های علوم اجتماعی و فلسفه‌ی سیاسی است. گفتنی است که او تابعیت بریتانیایی دارد و یکی از اعضای هیئت ویراستاران مجله‌ی «چپ جدید» می‌باشد. از دیگر آثار اوست: «برخورد بنیادگرایی‌ها»، «ایده‌ی کمونیسم»، «پاکستان: حکومت نظامی یا قدرت مردم» و «بوش در بابل».

ادوارد سعید (Edward Said) به سال 1935 در شهر اورشلیم دیده به جهان گشود و در سال 2003، در شهر نیویورک بر اثر بیماری سرطان درگذشت. او نویسنده، فعال سیاسی و روشنفکری تأثیرگذار و پرآوازه بود، که به واسطه‌ی ایده‌های جنجالی‌اش در حمایت از سیاست‌های چپ‌گرایانه شناخته می‌شد. ادوارد سعید یکی از مهم‌ترین چهره‌های فضای روشنفکری به شمار می‌رود که در باب منازعه‌ی فلسطین و اسرائیل قلم زده است. سعید در سال 1963 در کسوت استاد ادبیات تطبیقی مشغول فعالیت در دانشگاه کلمبیا شد. از میان آثار پرشمار وی می‌توان به عناوین پیش رو اشاره نمود: «فروید و غیراروپایی‌ها»، «شکست هژمونی»، «فراتر از واپسین آسمان»، «بی در کجا»، «چالش‌های حقوق بشر»، «تشابه‌ها و تناقض‌ها» و «نشانه‌های روشنفکران».

در بخش از کتاب فرهنگ زنده‌ی مقاومت: گفت و گو با ادوارد سعید می‌خوانیم

در جوانى و حتا در سال‌هاى پس از آن. او روى صحنه هم یک انقلابى بوده است. ایده‌هاى غریب او را، مثلاً در باب ساختن بیروت (ایده‌اى که به سرانجام رسید)، در نظر بگیرید تا با من هم‌عقیده شوید. پس از این موفقیت، یعنى ساخته شدن بیروت، واگنر بر این عقیده اصرار ورزید که هیچ چیز نباید پاینده و ابدى باشد. فستیوالى با آن عظمت بر پا مى‌شود تا شاهکار او یعنى حلقه را به نمایش بگذارد و پس از آن‌همه تلاش و تقلا به‌ناگهان همه چیز و حتا سالن اپراى بیروت توسط او نابود مى‌شود. پس او به ایده‌هایى از قبیل قانون، نظم، ثبات و پایدارى کارى ندارد. واقعا معلوم نیست آن‌جا چه خبر بوده است. ثروت و اعتبار به‌سوى او روانه مى‌شود ولى او به‌ناگاه همه‌چیز را نابود مى‌کند. واقعا نمى‌توان برچسب اعاده‌ى نظم را به او چسباند.

به‌عقیده‌ى من واگنر را تنها مى‌توان یک دمدمى‌مزاج رؤیایى دانست. این که امروز او را با سبک‌وسیاق گیج‌کننده‌اى که در بیروت پیش گرفته بود بشناسیم احمقانه است! باید به‌شیوه‌اى کنایى با او مواجه شد. من با این نظر آدورنو موافقم که با واگنر نمى‌توان مستقیما روبه‌رو شد، و فکر مى‌کنم در برخورد با او باید زاویه‌اى اختیار کرد که بتواند به‌جاى فروکاستن او و قراردادنش در نظام‌هایى ریز و درشت تضادهاى عمیقِ نهفته در چشم‌انداز و موسیقى‌اش را پررنگ کند. در این‌صورت او به‌مراتب جذاب‌تر و چالش‌برانگیزتر خواهد بود. با این‌حال فکر نمى‌کنم او قابلیت ایدئولوگ شدن را داشته باشد؛ چرا که ناسازگارى‌هاى بسیارى میان موسیقى و متن در اپراهایى همچون حلقه یا حتا پارسیفال که قرار است اپراى مسیحى یا آن‌گونه که نیچه مى‌گوید اپراى «تسلیم» او باشد به چشم مى‌خورد. من البته بر این باورم که واقعا نمى‌توان چنین خوانشى از این اپرا داشت بلکه باید با بى‌طرفى به سراغش رفت.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت ناشر اصلىِ کتاب
یادهایى از ادوارد سعید
گفت‌وگو با ادوارد سعید
درباره‌ى کودکى
درباره‌ى موسیقى
درباره‌ى ادبیات
درباره‌ى فلسطین
درباره‌ى شرق‌شناسى
درباره‌ى پذیرش
درباره‌ى روشنفکران و سیاست
درباره‌ى چیزهاى امریکایى
در مورد هویت
درباره‌ى موضوعات شخصى
پشت جلد

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فرهنگ زنده‌ی مقاومت: گفت و گو با ادوارد سعید
نویسنده
مترجمآرش جلال منش
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۸۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات92
زبانفارسی
شابک978-964-362-482-8
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی، کتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک
۲۰۰۰ ۱,۰۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب فرهنگ زنده‌ی مقاومت: گفت و گو با ادوارد سعید

برای دریافت کتاب فرهنگ زنده‌ی مقاومت: گفت و گو با ادوارد سعید و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.