معرفی و دانلود کتاب فرهنگ پارسی سره (جلد اول: حرف آ و الف)

عکس جلد کتاب فرهنگ پارسی سره (جلد اول: حرف آ و الف)
قیمت:
200000 تومان - 21.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فرهنگ پارسی سره (جلد اول: حرف آ و الف) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فرهنگ پارسی سره (جلد اول: حرف آ و الف) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فرهنگ پارسی سره (جلد اول: حرف آ و الف)

کتاب فرهنگ پارسی سره (جلد اول: حرف آ و الف) به قلم محسن پاکروان، دربردارنده و پروست چندین هزار واژه از زبان‌های پارسی باستان و پهلوی، زبان‌های ایرانی و زبان پارسی و برابریابی و برابرسازی واژگان نوین در برابر واژه‌های بیگانه و نیز ساختن چند هزار نام نو برای نام‌گذاری پارسی زبانان است که تاکنون در فرهنگ‌های دیگر نمونه‌ای از آن‌ها نیامده است و همه در کالب (قالب) دستور زبان پارسی ساخته و پرداخته شده است.

محسن پاکروان پس از کمابیش 38 سال این فرهنگ را به پارسی ناب نوشته است و بیشتر نیازهای زبانی همه‌ی فرهیختگان و استادان زبان پارسی و دیگر استادان رشته‌های گوناگون دانشگاه‌ها و دانش‌آموزان و دانشجویان و پارسی زبانان را برآورده ساخته است. این فرهنگ خود چکیده‌ای از یک فرهنگ 24 پاره‌ای وزیری است که بچینش به 8 پاره‌ی وزیری شده است.

زبان پارسی (پارسیک) و یا دری از گذشته تا به حال جاورها و چگونگی‌های گاسویی و گاهویی (=گاسوییک =کلاسیک) خود را ستوا و استوار نگه داشته است و یکی از پایدارترین و پایسته‌ترین زبان‌های گاسوییک (=کلاسیک) این کره خاکی به شمار می‌آید، زبان پارسی باستان در زمان هخامنشیان با زبان پارسی دری اندکی دگرش و دگرگونی یافته اما ریشه‌ی فرواژه‌ها چندان دگرینش نیافته است، سروده‌های فرزانگان فردوسی و رودکی چنان است که گویی هم‌اکنون سروده شده‌اند و با اینکه بیش از یک هزار سال از سروده شدن آن‌ها می‌گذرد اینیا (=اما) تازگی دارد و برای سالیان دراز آینده نیز درخور هوشش و دریافت است، زبان پارسی یکی از بهترین و نیرومندترین زبان‌ها برای برآوردن نیازهای زبانی یک زبان و نیز پارسی زبانان است، اگر زبان پارسی را از واژه‌های بیگانه پالایش نماییم و به پارسی سره و ناب بخوانیم و بنویسیم به بالش و بالندگی آن یاری رسانده‌ایم و این زبان باستانی و شیرین را به جای نخست آن بازگردانیده‌ایم. در زبان پارسی کنونی واژگان، دو دستور زبان پارسی و تازی دارند و این بهان و سازین این شده است که زبان پارسی بالندگی خود را در زمان کنونی از دست بدهد و به یک زبان ایستا پچینش شود. زبان پارسی ریشه از زبان‌های پارسی باستان و اوستایی و پهلوی اشکانی و پهلوی ساسانی و دیگر زبان‌های ایرانی مانند سغدی و خوارزمی و... دارد. زبان‌های بومی لری و کردی و بلوچی و پشتو و برخی زبان‌های دیگر از زبان‌های پارسی کهن و ایرانی سرچشمه گرفته‌اند و از خویشاوندان بسیار نزدیک زبان پارسی هستند، این نزدیکی و خویشاوندی زبان‌های بومی ایرانی و بالستان (=فلات) ایران را در هیچ یک از زبان‌های دیگر جهان نمی‌توان یافت پس ارزش و ارجمندی این زبان اهورایی را بدانیم و به بالندگی و سرافرازی آن بیفزاییم. تاکنون 36 سال کار بر روی فرهنگ پارسی سره گذشته و چکیده‌ی 8 پاره‌ای وزیری آن آماده چاپ شده است.

در این فرهنگ پارسی سره واژگان بسیاری از زبان‌های ایرانی کهن و واژه‌های نوین بکار رفته است و زبان پارسی را بسیار نیرومند و پرتوان ساخته و آن را از واژه‌های بیگانه بی‌نیاز ساخته است.

پاکروان هرگاه سوهش (=دریافت) خستگی و دلتنگی پیدا کند با خواندن واژه‌های فرهنگی این واژه‌نامه و فرهنگ همه‌ی خستگی‌های میسوانی و روانی خود را فراموش می‌کند و به جهان شور و شادی فرو می‌رود. در این فرهنگ بر روی بستر فرهنگ‌سازی بسیار کار شده و نیازهای فرهنگی پارسی زبانان را تا اندازه‌ی بسیاری برآورده ساخته است. با خواندن این فرهنگ پارسی زبانان در می‌یابند که بسیاری از واژه‌های زبان تازی برگرفته از زبان‌های ایرانی است که با دگرینش‌ها و دگرگونی‌هایی باز به زبان پارسی کنونی رسیده است.

واژه­‌نامه و فرهنگ پارسی سره

واژه‌نامه و فرهنگ پارسی سره پروست و دربردارنده چند پاره است، همه‌ی سفرنگ‌ها و گزارش‌های واژگان به پارسی سره می‌باشد، پژوهش و جستجو برای واژه‌یابی و برابرسازی واژه‌ها و نیز واژه‌سازی از سال 1355 آغاز گردیده، واژه‌های (آ) و (الف) این واژه‌نامه خود یک کتاب می‌باشد.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فرهنگ پارسی سره (جلد اول: حرف آ و الف)
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نقش مانا
سال انتشار۱۳۹۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات592
زبانفارسی
شابک978-600-5956-29-1
موضوع کتابفرهنگ لغت
قیمت نسخه الکترونیک
200000 ت - 21.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فرهنگ پارسی سره (جلد اول: حرف آ و الف)

Amir Shiravi
۱۳۹۹/۹/۷
این کتاب؛ رو باید فرهنگستان؛ رواج بدهد؛ و تدریس کند در آموزش پرورش؛ تا نیرومندی و قوت‌های واژه‌سازی پهلوی از یاد نرود. در ضمن در صورت کم و کاستی در واژگان، می‌توان از نیرو و کشش سانسکریت-اوستا و سغدی-باختری-ختنی و دیگر زبانهای ایرانیگ زنده چون لکی و کردی بهره جست. در ضمن به نظر من واژگان عربی پاک و نباید٫، شوند؛ بلکه باید از واژگان پهلوی دیگر زبانهای ایرانیگ یاد‌شده، بهره برد؛ تا زبانمان مانند (مثلا لنگلیسی)؛ گستره واژگانی بزرگتر داشته باشد.
A H
۱۴۰۱/۱/۷
از کجا میتوانم بقیه جلدهایش را گیر بیاورم؟؟؟ کوشش بسیار خوبیست ولی، ریشه‌های واژه‌ها باید نوشته شود، برای هر واژه نمونه کاربردی در گفتار باید آورده شود. همچنین برابر عربی واژه‌هایی که امروزه عربی آن‌ها جای فارسیشان رایج است باید نوشته شود. برخی واژه‌های فارسی نیز جا افتاده‌اند. جلوی هر واژه باید نوشته شود در کدام واژه نامه‌ها و کتابهای نامدار ادبیات ایران آمده‌اند.
Amir Abasi
۱۴۰۱/۴/۱۰
درودوعرض ادب و خداقوت خدمت استادپاکروان بسیارعالی دست خوش ممنون و سپاسگزاربابت زحمات و تلاشهایی که برای جمع آوری فرهنگ واژه‌ها کشیدید به نیابت از همه‌ی فرهنگ دوستان دست شما رو میبوسم پاینده باشید
Daniel .H
۱۳۹۹/۷/۲۳
با خرید این نسک (کتاب) از نویسنده پشتیبانی کنید تا بتواند بخش‌ها و واج (حرف) ‌های دیگر فرهنگش را چاپ کند.
با سپاس از شما
سجاد خانی زاده
۱۴۰۳/۱/۹
به نام خدا درود فراوان سپاسگزاریم از تلاشهای دلسوزانه جنابعالی برای این کار بسیار بزرگ، ماندگار و ارزشمند. درود بر استاد بزرگوار
فاطمه کیانی
۱۴۰۰/۷/۱۱
بسیار عالی ایکاش کسانی پیدا شوند و از این بزرگمرد یعنی جناب پاکروان که فردوسی معاصر هست پشتیبانی کنند
Fateme F
۱۴۰۰/۲/۱۲
این کوشش ستودنی است
مشاهده همه نظرات 7

راهنمای مطالعه کتاب فرهنگ پارسی سره (جلد اول: حرف آ و الف)

برای دریافت کتاب فرهنگ پارسی سره (جلد اول: حرف آ و الف) و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.