معرفی و دانلود کتاب فسادستیزی

عکس جلد کتاب فسادستیزی
قیمت:
۳۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فسادستیزی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فسادستیزی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فسادستیزی

تاریخ فساد در زندگی اجتماعی انسان‌ها و مخالفت‌ها و مبارزاتی که در قبال آن صورت گرفته‌اند، دو موضوع محوری کتاب فسادستیزی به شمار می‌آیند. رابرت آی. روتبرگ در این کتاب تحسین‌شده شرحی از تاریخچه‌ی گسترش فساد در ابعاد گوناگون سیاسی، فرهنگی و اجتماعی زندگی انسان‌ها ارائه داده و گزارشی دقیق را از تلاش‌های مخالفان این پدیده برای نابودی آن عرضه نموده است.

درباره‌ی کتاب فسادستیزی

شاید شنیدن کلمه‌ی فساد اغلب مخاطبان را به یاد اداراتی بیاندازد که کارمندان آن گرفتار رشوه‌خواری و وظیفه‌نشناسی شده‌اند یا این‌که تداعی‌گر نظام‌های بوروکراسی بوده و تضییع عدالت اجتماعی را به خاطرشان بیاورد. بااین‌حال، باید اعتراف کنیم قدمت فساد بسیار بیشتر از زمان تشکیل نخستین ادارات و سیستم‌های بوروکراسی است. در حقیقت، نخستین جرقه‌های فساد به دورانی برمی‌گردد که اولین تمدن‌ها و جوامع انسانی شکل گرفتند و لاجرم حکومت‌هایی را برای اداره‌ی امور اجتماعی خود برگزیدند. فساد از همان دوران به نظام‌های سیاسی و اجتماعی رخنه کرده و در حال حاضر، تصور حکومتی که به فساد آلوده نشده باشد، غیرممکن است!

توجه داشته باشید که اگرچه فساد ابتدا در بدنه‌ی حکومت‌ها نفوذ می‌کند و ساختار سیاسی جوامع را زیر تأثیر خود قرار می‌دهد، اما حتی پایین‌ترین طبقات اجتماعی و ضعیف‌ترین اقشار جامعه نیز از گزند آن در امان نیستند. به همین علت بوده که چه در دستگاه‌های حکومتی، چه میان اندیشمندان و چه نزد نظریه‌پردازان، همیشه افرادی بوده‌اند که مبارزه با پیدایش و گسترش فساد را هدف خود می‌دانستند. این مصلحان اجتماعی یا فسادستیزان کمابیش در تمام دوران‌های تاریخی و در همه‌ی جوامع حضور داشته‌اند و جریانی را شکل داده‌اند که توانسته تا حد چشمگیری از توسعه‌ی ریشه‌های فساد جلوگیری کند. برای آشنایی بیشتر با چیستی و چگونگی فساد و راه‌های افزایش آن، همچنین شناخت مبارزاتی که برای کاهش آن صورت گرفته و می‌گیرد، کتاب فسادستیزی (Anticorruption)، به قلم رابرت آی. روتبرگ (Robert I. Rotberg)، راهنمایی بی‌نظیر خواهد بود.

کلیه‌ی مطالب کتاب حاضر در ذیل نُه سرفصل کلی مطرح شده‌اند. مخاطبان پس از دریافت اطلاعاتی مقدماتی، به سراغ فصل اول خواهند رفت تا ماهیت فساد را به بحث گذاشته و از چند‌و‌چون آن باخبر شوند. ممکن است مخاطبان حتی پیش از آغاز کتاب تصور کنند که با مفهوم فساد و دایره‌‌ی شمول آن آشنایی کامل دارند اما لازم است یادآوری کنیم، تعریف دقیق و علمی‌ای که نویسنده از مفهوم فساد در فصل یکم ارائه نموده، معیاری کاربردی و جامع برای شناسایی این پدیده در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد؛ به‌طوری که درک مطالب سایر بخش‌های کتاب تنها با شناخت این معیارها امکان‌پذیر خواهد بود. بنابراین، مطالعه‌ی این مبحث حتی برای خوانندگانی که باور دارند مفهوم فساد را به‌طور کامل می‌شناسند، ضرورت دارد.

فصل دوم روش‌هایی را برای سنجش و اندازه‌گیری ابعاد فساد در سطوح اجتماعی و سیاسی به خوانندگان می‌آموزد. در فصل سوم شاهد مبارزاتی خواهید بود که علیه فساد شکل گرفته‌اند. رابرت آی. روتبرگ در این بخش از کتاب فسادستیزی وارد مباحث موردی شده و نمونه‌های واقعی مبارزه‌ها را در جوامع مختلف به مخاطبان معرفی می‌نماید.

فصل چهارم کتاب شرحی از مبارزات فسادستیزی در آمریکای لاتین عرضه کرده و فصل پنجم به راهکارهای قانونی مقابله با فساد می‌پردازد. به همین شکل، در فصول ششم، هفتم و هشتم، روش‌هایی برای شکست فساد و راه‌های غلبه بر آن مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. در پایان نیز، فصل نهم راهبردهایی را برای پیروزی بر فساد معرفی می‌نماید. دستورالعمل‌های این فصل راهنمایی برای تمامی فسادستیزان و مخالفان فساد خواهد بود.

برای مطالعه‌ی این کتاب سیاسی-اجتماعی و بهره‌گیری از تحلیل‌های دقیق و علمی آن، می‌توانید نسخه‌ی فارسی این اثر را با برگردان حسین وزیری سابقی تهیه نمایید. نشر مازیار این کتاب را در ذیل مجموعه‌ی قلمرو علم در اختیار مخاطبان قرار داده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های قلمرو علم

«قلمرو علم» عنوان مجموعه‌ای است که آثاری را در زمینه‌ی علوم گوناگون، اعم از ریاضی، نجوم، فلسفه، علوم سیاسی و... دربرمی‌گیرد. سادگی زبان و بیان از مهم‌ترین ویژگی سری کتاب‌های قلمرو علم به شمار می‌آید. نگاهی اجمالی به نویسندگان این آثار، به‌خوبی نشان می‌دهد که با مجموعه‌ای خواندنی از پژوهش‌ها و یافته‌های برترین دانشمندان و متفکران بین‌المللی روبه‌روییم. نشر مازیار چاپ و انتشار این مجموعه را به عهده داشته.

«آب در گیتی»، «آچار سیاست»، «نظریه ریسمان»، «آچار فلسفه»، «آونگ گالیله»، «آینده انسان» و «آینده ذهن» برخی از عناوین مجموعه کتاب‌های قلمرو علم محسوب می‌شوند.

در نکوداشت کتاب فسادستیزی

  • رابرت روتبرگ در کتاب فسادستیزی، با یک بررسی جامع و در عین حال فشرده نشان می‌دهد که چگونه فساد با نفوذ به بافت جوامع، آن‌ها را به ورطه‌ی نابودی می‌کشاند. (Porchlight)

کتاب فسادستیزی برای چه کسانی مناسب است؟

چنان‌چه علاقه‌مند به مطالعه در زمینه‌ی علوم سیاسی و مباحث جامعه‌شناختی هستید، بدون شک با مطالعه‌ی کتاب فسادستیزی اطلاعات سودمندی را دریافت خواهید کرد.

با رابرت آی. روتبرگ بیشتر آشنا شویم

رابرت آی. روتبرگ (زاده‌‌ی 11 آوریل 1935) نویسنده و استاد دانشگاه اهل آمریکاست که از سال 1993 تا 2010 ریاست بنیاد صلح جهانی را به عهده داشته.

تدریس برای دانشجویان رشته‌‌های علوم سیاسی و حکمرانی، فعالیت در مدرسه‌ی دولتی جان اف کندی دانشگاه هاروارد (1999-2010) به‌عنوان رئیس سیاست و امور خارجه، همچنین بر عهده داشتن سمت‌های اداری در دانشگاه تافتس، بخشی از اقدامات اجرایی وی در حوزه‌ی سیاست به شمار می‌آیند.

در مورد تحصیلات آکادمیک رابرت آی. روتبرگ نیز بد نیست بدانید که مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی تاریخ از کالج اوبرلین، در سال 1955 اخذ کرده. سپس برای ادامه‌ی تحصیل وارد کالج سنت آنتونی شده و پس از آن، قدم به دانشگاه آکسفورد نهاده است. او همچنین بخشی از دوران تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه پرینستون گذرانده.

در بخشی از کتاب فسادستیزی می‌خوانیم

بر پایه برآورد مجمع جهانی اقتصاد، هزینه جهانی فساد در هر سال، حدود 5 درصد کل تولید ناخالص کره زمین و به احتمال 2. 6 تریلیون دلار است.

هزینه‌های غیرمستقیم فساد، ناتوان‌کننده و آسیب‌رسان است. فساد به رشد اقتصادی اندک می‌انجامد و نابرابری‌ها در درآمد اوج می‌گیرد. ثبات مالی ملّی، به دلیل فساد کاهش می‌یابد. بحران بدهی‌ها، بیشتر وقت‌ها، از فساد سرچشمه می‌گیرد و با فساد فزونی می‌یابد. همچنانکه در 19 سال نخست این سده، در زیمبابوه، در سال 2019 در ترکیه، در سال‌های آغازین این سده در آرژانتین و در کشور‌های بسیاری که فساد در آن‌ها فراگیر است رخ نمود. گذشته از این، فساد (و آئین‌نامه‌های قانونی ضعیف) به ریزش سرمایه‌گذاری‌های خارجی سرنوشت‌ساز می‌انجامد.

رئیس پیشین بانک جهانی گفت «فساد، تنها بزرگ‌ترین بازدارنده توسعه اقتصادی منصفانه است.» جانشین رئیس، فساد را «دشمن شماره یک توده مردم» نامید. یکی از وزرای امور خارجه آمریکا، از فساد به عنوان دستاویز افراط‌گرایی برون مرزی و نارضایتی داخلی در سرتاسر جهان انتقاد می‌کند.

برجسته‌ترین نتیجه به دست‌آمده از این یافته‌های پژوهشی ریزبینانه، و اعلام نکته مهم آن، این است که کار‌های فسادآلود و جوّ فراگیر فساد، برای کشور‌ها با توان مالی اندک، به طور میانگین، بیش از آنچه از کمک‌های خارجی دریافت می‌کنند هزینه دارد. بدین‌سان، فساد، پرتگاه تهیدستی لایه‌های فرودست را - که هم اکنون بسیاری از شهروندان جهان را به بینوایی کشانده است - ژرف‌تر می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار این مجموعه
سرآغاز
1: فساد: ماهیّت آن
2: مفهوم سازی فساد و سنجش آن
3: رسیدن به دانمارک: نبرد با فساد، راهی به پیش
4: نمونه ‌های مثبت در آمریکای لاتین
5: رویارویی با فساد از راه قانون و دادگاه
6: استوار کردن پاسخگویی و شفافیّت
7: فناوری فساد را واپس می راند
8: عامل رهبری
9: دستیابی به پیروزی در فسادستیزی: دستور کار
فرهنگ اصطلاحات (انگلیسی- فارسی)
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فسادستیزی
نویسنده
مترجمحسین وزیری سابقی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات160
زبانفارسی
شابک978-622-7061-09-3
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی، کتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فسادستیزی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب فسادستیزی

برای دریافت کتاب فسادستیزی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.