معرفی و دانلود کتاب فشار هوا در پرواز

عکس جلد کتاب فشار هوا در پرواز
قیمت:
10000 تومان - 1.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فشار هوا در پرواز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فشار هوا در پرواز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فشار هوا در پرواز

کتاب فشار هوا در پرواز حاصل سال‌ها تجربه دکتر محمدرضا بابایی در بخش هواشناسی نیروی هوایی است. فشار هوا در پرواز یکی از حوزه‌­های دانش هوانوردی و هواشناسی و یکی از عوامل مؤثری است که آگاهی از ویژگی­‌ها و خصوصیات آن نقش تعیین کننده‌­ای در موقعیت­‌های پروازی و به ویژه پروازهای هواپیماهای جنگی و موشک‌ها از انواع مختلف هوا به هوا، زمین به هوا، هوا به زمین و سطحی دارد. خلبانان و کلیه عوامل و عناصر انسانی درگیر در امور هوانوردی و پروازی باید در این حوزه از دانش آگاهی وافی و کافی داشته باشند.

درباره‌ی کتاب فشار هوا در پرواز

بشر در زندگی روزانه تحت تأثیر فشار هوا واقع دارد. این فشار ناشی از وزن گازهای جوّ است که در بالای سر او قرار دارند. بیلیون­‌ها مولکول و اتم تشکیل‌دهنده هوا، با سرعت زیاد و در جهات مختلف، بر فراز و لابه‌­لای انسان و سطح زمین حرکت می­‌کنند و با یکدیگر، با بدن انسان‌ها یا هر شی دیگری که در مسیرشان قرار گیرد، برخورد می‌کنند.

مطالعه فشار جوّ یکی از بحث­‌های اساسی در دو علم هواشناسی و هوانوردی است. تفاوت فشار جوّ در نقاط مختلف سبب ایجاد جریان هوا از مکانی به مکان دیگر می‌شود. باد و کلیه عوامل مختلف مربوط به وضعیت جوّی نیز در اثر تفاوت فشار جو به وجود می­­‌آیند.

اگر تاکنون با هواپیما مسافرت کرده باشید تغییرات فشار را به‌خوبی در ارتفاعات بالا حس کرده‌­اید؛ آنچه باعث جدا شدن از زمین و غوطه‌­وری هواپیماها در آسمان می‌­شود، همانا اختلاف فشار یا به عبارتی اختلاف گذر و عبور الیاف­ هوا به دو سطح زیرین و بالایی بال هواپیما است.

فشار هوا در صنعت هوانوردی از اهمیت بسیاری برخوردار است و آگاهی از نکات و ظرافت­‌های این علم لازمه پیشرفت در طراحی و ساخت هواپیماست.

بخش اعظم هوای موجود در جو، در نزدیکی سطح زمین متمرکز است و به همین دلیل هر چه از زمین ارتفاع می‌­گیریم فشار هوا در لایه‌­های مختلف کاهش می‌­یابد. همین امر به پیچیدگی موجود بر تأثیر فشار هوا در لایه‌­های مختلف به سازه‌­ها و بر مکانیک پرواز می­‌افزاید.

مطالب کتاب فشار هوا در پرواز آمیخته‌ای از علم و تجربه است که با پشتوانه 30 سال خدمت و رابطه مستقیم با هواشناسی هوانوردی به رشته تحریر درآمده است و سعی شده تا با توجه به اهمیت بسیار زیاد آگاهی از فشار هوا، افت‌وخیزها و تغییرات ناشی از آن بر تجهیزات، کارکنان پروازی و اشیاء پرنده، طی چهار بخش به برخی از ویژگی‌های فشار در امور پرواز اشاره شود.

بدین منظور در بخش اوّل به کلیات پرداخته شده، در فصل دوم درباره فشار هوا و فشارسنجی توضیحاتی ارائه گردیده، سپس در بخش سوم به اصطلاحات مورداستفاده در فشار سنجی پرداخته شده، در بخش چهارم سطوح پرواز و فشار استاندارد موردبحث قرار گرفته و در بخش پنجم به برخی از کاربردهای فشار هوا در پرواز اشاره شده است.

لازم به یادآوری است که جهت ترویج زبان فارسی کلیه واژه‌های علمی مورد استفاده در این شاخه از علم با بهره‌گیری از واژگان مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی جایگزین گردیده و معادل‌های زبان اصلی نیز به‌صورت پانوشت در پایین صفحات و به‌صورت واژه‌نامه فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی در انتهای کتاب آورده شده است.

کتاب فشار هوا در پرواز مناسب چه کسانی است؟

این کتاب مناسب افرادی است که خواهان کسب اطلاعات در زمینه علم هوانوردی هستند و پاسخگوی سوالات تخصصی در این زمینه است.

در بخشی از کتاب فشار هوا در پرواز می‌خوانیم

در ارتفاع سیصد کیلومتری از سطح زمین فشار هوا به‌قدری کم است که پمپ‌های خلأ قادر به ایجاد چنین فشاری نیستند. البته بایستی به خاطر داشت که پنج - ششم توده‌هوا و قسمت اعظم رطوبت جو در طبقه‌ای قرار دارد که ارتفاع آن بیش از 10 الی 12 کیلومتر از سطح دریا نیست و به همین دلیل پدیده‌های جوّی که در زندگی روزانه ما نقش مهمی را به عهده‌ دارند در اکثر اوقات در طبقه پایین جوّ موسوم به تروپوسفر به وجود آمده و شکل می‌گیرند.

دستیابی به عوامل جوّی مختلف از طریق مشاهده و دیدبانی میسّر است؛ به عبارتی هدف از دیدبانی‌های همدیدی هواشناسی، جمع آوری، اندازه‌گیری و بررسی عناصر و عوامل جوّی در مقیاسی وسیع است، امّا دیدبانی‌هایی که تأمین‌کننده نیازمندی‌های امور هوانوردی نظیر نشستن و برخاستن و طی مسیر است، در فضایی نسبتاً محدود صورت می‌پذیرد.

فهرست مطالب کتاب

فصل اوّل: کلیات
کلیات
فصل دوّم: فشارسنجی
فشار هوا و فشارسنجی
ویژگی‌های فشار هوا
اندازه گیری فشار
قرائت فشار
روش‌های اندازه‌گیری فشار
واحدهای مختلف اندازه‌گیری فشار
الگوهای فشاری در جوّ
مرکز کم‌فشار
مرکز پرفشار
زبانه کم‌فشار
زبانه پرفشار
گردنه هوای یا نقطه زینی
نقشه‌های فشار ثابت
تصحیحات موردنیاز برای در اختیار داشتن فشار صحیح
فصل سوّم: اصطلاحات مورداستفاده در فشارسنجی
سطح مبنا
متوسط سطح دریای آزاد
جو استاندارد
ارتفاع‌سنجی
فرازا
ارتفاع
بلندا
فرازای نموده
فرازای حقیقی
فرازای فشاری
فرازای چگالی
فرازای مطلق
تقسیم‌بندی انواع ارتفاع
فرازیاب یا اوج‌نما
فشار QFE
فشار QNH
رابطه بین فرازا و QNH
دستورالعمل تعیین و محاسبه QNH
فشار QFF
خطاهای فرازیابی
تأثیرات تغییر فشار بر فرازیاب
خطاهای ناشی از تغییر فشار
خطای ناشی از تغییرات درجه حرارت
لوله پیتوت
فصل چهارم: سطوح پرواز و فشار استاندارد
سطح پرواز
تنظیم استاندارد
فرازای گذار
لایه گذار
تراز گذار
یک قانون تجربی
سطوح پروازی
فرازیاب راداری
نحوه عملکرد فرازیاب
فشار ایستا
فرازیاب الکترونیکی
فصل پنجم: کاربردهای فشار در هوانوردی
انواع سرعت در هوانوردی
سرعت قائم
سرعت زمینی
سرعت هوایی
رابطه فشار هوا با مسافت نشست‌وبرخاست
محاسبه عامل انحراف
جداول، پیوست‌ها و منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فشار هوا در پرواز
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات راهبردی نهاجا
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات143
زبانفارسی
شابک978-600-8489-35-1
موضوع کتابکتاب‌های مهندسی هوافضا
قیمت نسخه الکترونیک
10000 ت - 1.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فشار هوا در پرواز

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب فشار هوا در پرواز

برای دریافت کتاب فشار هوا در پرواز و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.