معرفی و دانلود کتاب کسب برتری هوایی: قدرت هوایی: هواپیما، سامانه‌های تسلیحاتی و فناوری‌ها

عکس جلد کتاب کسب برتری هوایی: قدرت هوایی: هواپیما، سامانه‌های تسلیحاتی و فناوری‌ها
قیمت:
۱۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کسب برتری هوایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کسب برتری هوایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کسب برتری هوایی: قدرت هوایی: هواپیما، سامانه‌های تسلیحاتی و فناوری‌ها

کتاب کسب برتری هوایی اثر سرتیپ نیروی هوایی بریتانیا، جی. آر. واکر دربرگیرنده‌ی مطالبی بسیار جالب و سودمند برای خلبانان است و بخش‌هایی کاربردی از جمله تاریخچه‌ی قدرت هوایی، تسلیحات، رادار، آموزش دهی و رهبری نفرات را در بر می‌گیرد.

درباره‌ی کتاب کسب برتری هوایی

رشد و توسعه‌ی روزافزون فناوری‌های نظامی به‌ویژه در حوزه‌ی قدرت هوایی، نیروهای نظامی را کاملاً دگرگون ساخته است. در این میان آگاهی از راهوردها (تاکتیک‌ها) و فنون رزم هوایی، جهت عینی نمودن مؤلفه‌های رزمی قدرت هوایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کتاب کسب برتری هوایی (Air Superiority)، یکی از آثار تألیف‌شده در زمینه‌ی قدرت هوایی و متشکل از نُه جلد است که با هدف اطلاع‌رسانی به دانشجویان دانشکده‌ی افسری خلبانی و افسران جزء سایر رشته‌های مرتبط با عملیات نظامی و هوایی، تألیف و ترجمه شده است.

در هر جلد از این مجموعه که توسط یک کارشناس به تأیید و تصدیق رسیده است، مسئولیت‌ها و شرایط فنی لازم برای موضوع مورد نظر، با مثال‌هایی برگرفته از تاریخچه‌ی وقایع اخیر و فعلی کشورهای مهم اروپایی مانند بریتانیا، آمریکا، روسیه و نیز جهان سوم، توضیح داده شده است.

مرکز مطالعات راهبردی نیروی هوایی، طی سال‌های اخیر به منظور غنابخشی به دانش قدرت هوایی و به دلیل توجّه علاقه‌مندان و پویندگان اعتلای قدرت هوایی ایران با رهیافت نظامی در این حوزه، پس از تدوین و انتشار کتاب‌های «ماهیت قدرت هوایی»، «پهباد در عملیات هوایی»، «نقشه راه پهباد» و... تلاش کرده است تا جلد پنجم از مجموعه‌ی نُه جلدی کتاب قدرت هوایی را تحت عنوان «کسب برتری هوایی» با راهوردهای درگیری‌های هوایی در سطح «نبرد رودرو» که در نیروی هوایی بریتانیا انتشار یافته است، ترجمه و ارائه نماید.

موضوع اصلی‌ که در این جلد به آن پرداخته می‌شود، نبرد هوایی بین انواع شکاری‌هاست. نبرد بین هواپیماهایی با کارایی فوق‌العاده بالا که هر دو درصدد غلبه و تسلط بر آسمان یا همان برتری هوایی و در یک کلام، درگیری نزدیک سنگین یا اصطلاحاً دعوای سگی با یکدیگر هستند.

با جی. آر. واکر بیشتر آشنا شویم

سرتیپ جی. آر. واکر (J. R. Walker) در زمان تألیف اثر معرفی‌شده به‌عنوان «جانشین رئیس ستاد اطلاعات و عملیات» در مرکز فرماندهی کل نیروهای هوایی هم‌پیمان اروپای مرکزی خدمت می‌کرده و به‌عنوان مقام اول در حوزه‌ی راهبرد، عملیات‌ها و راهوردهای (رزم‌آرایی) نیروی هوایی شناخته می‌شده است. وی پس از سال‌ها مأموریت در گردان‌های شکاری، شکاری بمب‌افکن و شناسایی، به‌عنوان خلبان رزمی آزمایشی در گردان توسعه‌ی نبرد هوایی مرکز شکاری خدمت نمود و پس از آن، مدت دو سال را به تبادل وظایف با نیروی هوایی دوازدهم فرماندهی ‌راهوردی نیروی هوایی آمریکا گذراند.

آنگاه از فرماندهی واحد پشتیبانی آفندی سازمان مرکزی «راهورد‌ها و آزمون‌ها»، برای معرفی هواپیمای جگوار به نیرو انتخاب شد. وی فرماندهی واحد تبدیل عملیاتی را در سه سال اول آن به عهده داشت و سپس به سمت فرماندهی عملیات‌های آفندی لوسی‌موث بریتانیا و بعدها به بریگان این کشور در آلمان منصوب شد. پس از اتمام مأموریتش در مرکز فرماندهی عملیات‌های آفندی نیروی هوایی بریتانیا، مجدداً به‌عنوان فرمانده به سازمان مرکزی «راهورده‌ها و آزمون‌ها» پیوست.

وی پس از حضور در دانشکده‌ی سلطنتی مطالعات پدافندی، به سمت سرپرست «سیاست آینده نیروی هوایی» بریتانیا در وزارت دفاع منصوب گردید. او با ترفیع درجه و با حفظ سمت، افسر ارشد هوایی در فرماندهی ضربتی نیروی هوایی بریتانیا و جانشین فرمانده‌ی ستاد عملیات و اطلاعات نیروی هوایی بریتانیا شد.

جی. آر. واکر به خاطر خدمات ارزشمندش در نیروی هوایی در حین خدمت در مرکز شکاری، از ملکه تقدیرنامه دریافت نمود و به خاطر معرفی جگوار به نیرو، مفتخر به دریافت نشان «صلیب نیروی هوایی» گردید. او با پایان مأموریتش در سمت فرماندهی در براگن به مقام عالی فرماندهی در بریتانیا نائل گشت. وی دوبار به‌عنوان نماینده نیروی هوایی بریتانیا در مسابقات تیراندازی هوایی شرکت کرده و به‌عنوان خلبان نمایش هوایی، هم‌زمان با دو جنگنده‌ی هانتر و جگوار فعالیت داشته است. او همواره با مجلات حرفه‌ای و سایر نشریات همکاری داشته و مرتباً از وی به‌عنوان سخنران درباره‌ی قدرت هوایی دعوت به عمل آمده است.

کتاب کسب برتری هوایی مناسب چه کسانی است؟

این کتاب مناسب برای مطالعه‌ی تمامی خلبانان، بالاخص خلبانان شکاری و مسئولان ذی‏ربط سازمان رزم و هوایی است. همچنین برای دانشجویان حرفه‌ای‌ جوان و مبتدیان تازه‌­کار علاقمند که در جستجوی دانش و اطلاعات پایه‌­ای صحیح درباره‌ی فناوری‌­های نیروی هوایی هستند، بسیار مناسب می‌­باشد.

در بخشی از کتاب کسب برتری هوایی می‌خوانیم

دسته‌های بزرگ هواپیماهای به شدت مسلحی که طی جنگ جهانی دوم به منظور تعقیب عملیات آفندی بمباران در روشنایی روز به کار گرفته می‌شدند، انگیزه اصلی طراحی و ساخت سلاح‌های هدایت شوندۀ هوا به هوا را فراهم آوردند. قطعاً تلفات شکاری هواپیماهای «لافتویف» که در نقش اسکورت دوربرد استفاه می‌شدند، بسیار سنگین بود و با ظهور «ماستنگ پی-51» هم به طور فزاینده‌ای ادامه یافت. هنگامی که جنگ در سال 1945 متوقف شد، طراحی دو موشک به نحو خوبی در حال پیشرفت بود؛ یکی موشک هدایت شوندۀ رادیویی «هنشل اچ-298» و دیگری «راستال ایکس-4» که از طریق سیم هدایت می‌شدند. اما متفقین خوش شانس بودند که از این موشک‌ها به صورت عملیاتی استفاده نشد.

طی اواخر دهۀ 1940 و طول دهۀ 1950، اکثر کشورهای پیشرفته در عرصۀ هوانوردی، طراحی و ساخت موشک‌های هوا به هوا را دنبال می‌کردند. ایالات متحده، طراحی و ساخت سری موشک‌های «اسپرو (گنجشک)، فالکون (باز) و سایدوایندر (مارزنگی)» را آغاز نمود. فرانسه موشک هدایت شونده راداری ماترا-551 و موشک رادیویی آآ-20 را تولید کرد. اتحاد جماهیر شوروی سابق موشک هدایت شونده با رادار «الکال آآ-1» را معرفی نمود و بریتانیا هم موشک «فایر استرک» از نوع مادون قرمز را تولید کرد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدّمه مؤلف
فصل اول: مقدمه و تاریخچه نبردهای هوایی مقدمه
مقدمه
مبانی برتری هوایی
تاریخچه نبردهای هوایی
فصل دوم: پارامترهای عملکردی
پارامترهای نظری پایه
زاویه شیب
شعاع گردش
میزان گردش
فاکتور جی
نمودار جامع گردش
تخم‌مرغ سه‌بعدی
پارامترهای عملکرد هواپیما
نمودارهای میزان گردش
اندازه‌گیری و مدیریت انرژی
انرژی مخصوص
مقایسه‌های عملکردی
تسلیحات و جنگ‌افزار
فصل سوم: تسلیحات و جنگ‌افزار
عملیات انتحاری
مسلسل و توپ
موشک‌های مادون قرمز
موشک‌های راداری
صحنه نبرد رو به پیشرفت
فصل چهارم: رادار
رادار
فرمول رادار
سطح مقطع راداری
مقطع عرضی راداری
مقطع عرضی عملی
انقلاب الکترونیکی
مواد جاذب رادار 
فصل پنجم: مانورهای پایه شکاری
مانورهای پایه شکاری
آموزش رزمی
روبان‌ها
فرایند گردش‌ها در مانور
تجسم فضایی نبرد (مخروط، استوانه و صفحه)
مانور یویو
ضدحمله‌ها
مانور قیچی
حباب‌ها
فنون یا شگردهای نهایی
فصل ششم: مانورهای جمعی
مانورهای جمعی
درگیری دو به یک
مانور لوفبری
مانور بمان، بگرد و گزارش کن
عصر موشک-رادار
راهوردهای فریب
دامنه تهدیدها
فصل هفتم: عملیات‌های رزمی
عملیات‌های رزمی
نسبت خدمه پروازی به تعداد هواپیماها
نرخ پرانه (سورتی‌های پروازی)
نقش تسلیحات به عنوان بازیگر نخست
احتمال انهدام هدف
درگیری صحنه نبرد (حرف حساب جواب ندارد)
فصل هشتم: استخدام، آموزش و فرماندهی
استخدام، آموزش و فرماندهی
ویژگی‌های انسان
استخدام نیروی واجد شرایط
خلبان شکاری
آموزش
فرماندهی
 «فهرست شکل‌ها و تصاویر»

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کسب برتری هوایی: قدرت هوایی: هواپیما، سامانه‌های تسلیحاتی و فناوری‌ها
نویسنده
مترجممحمدرضا محمدی تودشکی
ناشر چاپیانتشارات راهبردی نهاجا
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات311
زبانفارسی
شابک978-600-95954-2-6
موضوع کتابکتاب‌های علوم نظامی، کتاب‌های مهندسی هوافضا
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کسب برتری هوایی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب کسب برتری هوایی

برای دریافت کتاب کسب برتری هوایی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.