معرفی و دانلود کتاب فیلم کوتاهی درباره دیگران

عکس جلد کتاب فیلم کوتاهی درباره دیگران
قیمت:
۴۳,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فیلم کوتاهی درباره دیگران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فیلم کوتاهی درباره دیگران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فیلم کوتاهی درباره دیگران

کتاب فیلم کوتاهی درباره دیگران حاصل گفت‌وگوی چهار و نیم ساعته‌ی محسن آزرم با فیلم‌نامه‌نویس مشهور فرانسوی، ژان کلود کری‌یر است. کری‌یر در این کتاب از همکاری‌اش با کارگردانانی چون لوئیس بونوئل، پیتر بروک، میلوش فرومن، آنری وایدا، پاتریس شرو و... می‌گوید و از دنیای فیلم‌نامه‌نویسی حرف می‌زند. کتاب حاضر با مصاحبه‌ای کوتاه با عباس کیارستمی درباره‌ی این هنرمند فرانسوی شروع می‌شود.

درباره‌ی کتاب فیلم کوتاهی درباره دیگران

سال 1963 است و بونوئل به دنبال شخصی می‌گردد تا براساس کتاب «خاطرات یک مستخدم» فیلم‌نامه‌ای بنویسد. سرانجام یک نویسنده‌ی فرانسوی به او معرفی می‌شود که گزینه‌ی مناسبی به نظر می‌رسد. دو مرد در کنار هم ناهار می‌خورند، از هر دری صحبت می‌کنند و نهایتاً این یک بار غذا خوردن به دوهزار بار غذا خوردن در بیست سال آینده منتهی می‌شود. این دو روایتگر حرفه‌ای، ساعت‌ها با یکدیگر بر سر فیلم‌نامه و داستان آن بحث می‌کردند و نتیجه‌ی آن آثاری سینمایی می‌شد که همگان را شگفت‌زده می‌کرد. وقتی کارگردان اسپانیایی بازنشستگی خود را اعلام کرد، یک بار دیگر از فیلم‌نامه‌نویس فرانسوی خواست که او را یاری کند؛ این‌بار در نوشتن خود‌زندگی‌نامه‌اش با نام «با آخرین نفس‌هایم». و این‌گونه بود که نام ژان کلود کری‌یر و لوئیس بونوئل تا ابد با یکدیگر گره خورد. و حاصل این همکاری شش فیلم و یک کتاب بود.

روز پنج‌شنبه سوم اردیبهشت سال 1383، جوانی 26ساله زنگ در یکی از خانه‌های مجتمع پارک‌پرنس تهران را می‌زند. مردی که در آستانه‌ی در قرار می‌گیرد، همانی است که بیش از چهل سال پیش، برای اولین بار لوئیس بونوئل را ملاقات کرد. مردی که به گواه عباس کیارستمی «دریایی از تجربه‌های ویژه و عمیق و سلوک روحی در او گرد آمده‌اند.» مردی که تصویرش را بر کتاب «از کتاب رهایی نداریم» دیده‌ایم. مردی که با کارگردانان بزرگی چون میلوش فورمن، ژان لوک گدار، پیتر بروک، فیلیپ کافمن و ... همکاری کرد و بر اساس کتاب‌هایی چون «طبل حلبی»، «بار هستی»، «منطق‌الطیر»، «طرف سوان»، «مهابهاراتا» و... فیلم‌نامه‌ها و نمایش‌نامه‌های موفقی نوشت. حاصل ملاقات جوان و فیلم‌نامه‌نویس، چهار ساعت و نیم مکالمه بر روی چهار نوار کاست سونی بود که سال‌ها بعد روی کاغذ آمد و بدل شد به کتاب فیلم کوتاهی درباره‌ی دیگران.

معرفی و دانلود کتاب فیلم کوتاهی درباره دیگران

محسن آزرم، جوان 26ساله‌ی آن روزها، می‌خواست مقدمه‌ای فراموش‌نشدنی برای کتابش بنویسد. و چه کسی بهتر از عباس کیارستمی می‌توانست درباره‌ی ژان کلود کری‌یر صحبت کند؟ کری‌یر چندی پیش در فیلم «کپی برابر اصل» کیارستمی بازی کرده بود و هر دو در نظر داشتند که با همکاری یکدیگر، ادامه‌ی این فیلم را بنویسند. فرصتی که هرگز دست نداد.

کیارستمی در مقدمه‌ای کوتاه بر کتاب فیلم کوتاهی درباره دیگران از نحوه‌ی آشنایی و شکل‌گیری دوستی‌اش با کری‌یر، تفاوت‌ سبک فیلم‌نامه‌نویسی‌اش با او و تجربه‌ی بازیگری کری‌یر در فیلم «کپی برابر اصل» سخن می‌گوید. در ادامه محسن آزرم با ژان‌ کلود کری‌یر مصاحبه می‌کند و می‌کوشد که هیچ‌کدام از فیلم‌های او را از قلم نیندازد. به خصوص فیلم‌هایی که اقتباس شده یا با همکاری لوئیس بونوئل به نگارش درآمده‌اند. در آخرین بخش‌های کتاب آزرم به سراغ علاقه‌ی کری‌یر به فرهنگ هندوایرانی می‌رود و از او سؤالاتی در این حوزه می‌پرسد. در پایان کتاب، این ژان کلود کری‌یر است که از عباس کیارستمی و فیلم‌هایش می‌گوید.

نشر گیلگمش که ناشر کتاب‌های هنر خانواده‌ی فرهنگی چشمه به حساب می‌آید، کتاب فیلم کوتاهی درباره دیگران را به انتشار درآورده است.

کتاب فیلم کوتاهی درباره دیگران برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به سینما و دوست‌داران ژان کلود کری‌یر، از خواندن کتاب فیلم کوتاهی درباره دیگران لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب فیلم کوتاهی درباره دیگران می‌خوانیم

بعد از فیلم کپی برابر اصل طرحی در ذهنم شکل گرفت؛ بنا به این ایده که یک بار دیگر به سراغ ژولیت بینوش و ویلیام شیمل بروم و آن‌ها را کنار هم قرار دهم. این طرح براساس شعری از لا فونتِن بود؛ همان منظومه‌ای که دارد از پرنده‌ای حرف می‌زند که پرنده‌ی دیگر از او جدا می‌شود و لانه را ترک می‌کند. آن پرنده نگران است بچه‌ها جفتش را با سنگ بزنند. بالاخره به لانه برمی‌گردد تا از جفتش مراقبت کند.

این قصه‌ی قدیمی فرانسوی را به‌خصوص برای کار کردنِ دوباره با ویلیام، مردِ فیلمِ کپی برابر اصل، در نظر گرفتم. وقتی خواستم فیلم‌نامه را بنویسم، به نظرم رسید برای نوشتن این فیلم‌نامه همکاری با ژان‌کلود نتیجه‌ی لذت‌بخشی خواهد داشت. در این آداپتاسیونِ‌ ذهنِ ایرانی در ارتباط با یک داستان فرانسوی، نویسنده‌ای فرانسوی مثل کری‌یر می‌توانست برای بهتر شدن فیلم‌نامه کمک بسیار مؤثری باشد. با همه‌ی تفاوت‌ها در نحوه‌ی نوشتن فیلم‌نامه همکاری مفیدی را پیش‌بینی می‌کردم.

در کافه‌ای نشستیم و حرف زدیم. ژان‌کلود گفت حالا همه‌چیز را کاملاً در ذهن دارم. بارِ دیگر که دیدمش، گفت: «نوشتمش؛ قصه‌ی خوبی هم از آب درآمده…» و دوستش داشت. متأسفانه حالا که در تهرانم قصه‌های دیگری ذهنم را برای ساختن اشغال کرده. فیلم بعدی را هم که قرار است در ژاپن بسازم، اما هنوز فکر می‌کنم این فرصت وجود دارد که بعد از آن با کری‌یر کار را به جایی برسانیم.

آن جهان اخلاقی قرن‌نوزدهمی که در قصه‌ی لا فونتِن وجود دارد هنوز هم روح ما را به ارتعاش می‌آورد. من مطمئن نیستم؛ یعنی حافظه‌ام یاری نمی‌کند، ولی به نظرم اولین‌بار این داستان را در کتاب‌های درسی زمان دبستانم دیدم و هنوز امیدوارم من و ژان‌کلود به سراغش برویم.

فهرست مطالب کتاب

سپاس گزاری ها
مقدمه: مکالمه ای با عباس کیارستمی درباره ی ژان کلود کری یر
مکالمه ای با ژان کلود کری یر درباره ی سینما
یادداشت‌ ها
مؤخره: دو راه حل برای یک مسئله

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فیلم کوتاهی درباره دیگران
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات گیلگمش
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات142
زبانفارسی
شابک978-622-7858-50-1
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فیلم کوتاهی درباره دیگران

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب فیلم کوتاهی درباره دیگران

برای دریافت کتاب فیلم کوتاهی درباره دیگران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.