معرفی و دانلود کتاب قصه‌های شاهنامه 6: بهرام و گردیه

عکس جلد کتاب قصه‌های شاهنامه 6: بهرام و گردیه
قیمت:
۳۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب قصه‌های شاهنامه 6: بهرام و گردیه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب قصه‌های شاهنامه 6: بهرام و گردیه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب قصه‌های شاهنامه 6: بهرام و گردیه

آتوسا صالحی، نویسنده‌ی صاحب‌نام کشورمان در کتاب قصه‌های شاهنامه 6: بهرام و گردیه به بازنویسی و تلخیص یکی از داستان‌های شاهنامه، نوشته‌ی ابوالقاسم فردوسی پرداخته است. در این داستان با گردیه، خواهر بهرام چوبین همراه خواهیم شد که برادرش به جنگی نابرابر رفته و خواهر در انتظار اوست. لازم به ذکر است این کتاب ذیل مجموعه‌ای به همین نام (قصه‌های شاهنامه) به انتشار رسیده که افتخارات متعددی را از آن نویسنده‌اش کرده است.

درباره‌ی کتاب قصه‌های شاهنامه 6: بهرام و گردیه

در باب شاهنامه بسیار گفته‌اند و نوشته‌اند و ارزش و اهمیت آن بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در وصف آن در این اندازه بگوییم که نگارش شاهنامه (Shahnameh)، شاهکار ابوالقاسم فردوسی طوسی تاریخ اساطیری ایران را از فراموشی بازداشت و اگر نبود، پیوند ما با اجداد این خاک گسسته می‌شد. آتوسا صالحی در کتاب بهرام و گردیه که ذیل مجموعه کتاب‌های قصه‌های شاهنامه به انتشار رسیده،‌ روایت داستان گردیه (گُردیا گردیگ گردویه)، یکی از شخصیت‌های مهم شاهنامه است. گردیه، خواهر بهرام چوبین، زنی بود جنگاور و دلیر. داستان کتاب قصه‌های شاهنامه 6: بهرام و گردیه از اینجا آغاز می‌شود که بهرام با سپاهی دوازده‌هزار نفره به جنگ صدوبیست هزار نفر رفته است؛ گردیه دل‌نگران اوست و مدام از او می‌خواهد که از این جنگ دست بکشد و به صلح تن در دهد، اما بهرام راضی به این امر نمی‌شود و درنهایت، به جنگ می‌رود.

گردیه همچنان مضطرب است و دلش شور می‌زند. نمی‌داند که انتهای این داستان به کجا ختم خواهد شد و چه بر سر او و برادرش خواهد آمد. بهرام، هنوز به جنگ نرفته،‌ گردیه خود را با لباس سیاه، گریه‌کنان بر سر مزار او می‌بیند که خاک بر سر می‌ریزد و آه‌ و فغانش هفت آسمان را برمی‌دارد. اما این خیالات دیری نمی‌پاید. بهرام اگرچه به جنگی نابرابر رفته است، اما پیروز از این جنگ با همراهان پرنفسش به خانه بازمی‌گردد. کتابی که اکنون پیش روی شماست، داستان بهرام چوبین است و رابطه‌اش با خواهر خود، گردیه. گفتنی‌ست آتوسا صالحی در این مجلد بر شخصیت گردیه متمرکز شده است.

لازم به ذکر است مجلدهای چهارم تا ششم این مجموعه به زنان شاهنامه اختصاص دارد و آتوسا صالحی در نگارش آن‌ها کوشیده تا کودکان را با چهره‌های زن کمترشناخته‌شده‌ی داستان‌های شاهنامه آشنا سازد.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های قصه‌های شاهنامه

آتوسا صالحی در مجموعه کتاب‌های قصه‌های شاهنامه به بازنویسی شاهکار ابوالقاسم فردوسی (Ferdowsi) همت گمارده است. او این مجموعه را در دوازده مجلد منتشر کرده و هنگام نگارش آن همه‌ی تلاش‌ خود را به کار گرفته تا مهم‌ترین داستان‌های شاهنامه را -به دور از دشواری‌های متن کلاسیک آن- در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. آتوسا صالحی در بازنویسی داستان‌ها به سراغ زوایای کمترشناخته‌شده‌ی شاهنامه رفته و اثری درخور و شایسته‌ی تقدیر را خلق کرده است. مجموعه کتاب‌های قصه‌های شاهنامه برای گروه سنی نوجوان به رشته‌ی تحریر در آمده است، اگرچه مطالعه‌ی آن برای دیگر علاقه‌مندان نیز خالی از لطف نخواهد بود.

آتوسا صالحی خود دلیل بازنویسی شاهنامه را چنین بیان می‌کند: «یکی از انگیزه‌های اصلی من برای بازنویسی شاهنامه علاقه‌ای است که به این کتاب دارم. از آنجا که شاهنامه هویت ملی ما ایرانیان محسوب می‌شود، شناختن آن ضروری می‌نماید. من در نگارش مجموعه قصه‌های شاهنامه تلاش کرده‌ام تا از زاویه‌ای امروزی به داستان‌ها بنگرم و ضمن تلاش برای حفظ فضای حماسی این کتاب، آن را به زبان امروزی برگردانم و همچنین آن را از دیدگاهی روان‌شناسانه بررسی کنم.»

داستان‌های این مجموعه افتخارات متعددی (از جمله دیپلم افتخار و لوح زرین نخستین جشنواره‌ی‌ مطبوعات‌ کانون‌ پرورش‌ فکری‌ کودکان‌ و نوجوانان‌) را برای نگارنده‌اش به ارمغان آورده است. نگارش این کتاب‌ها از سال‌ 1377 تا 1393 به طول انجامیده و انتشارات افق عهده‌دار انتشار آن بوده است. در ادامه، نام مجلدهای این کتاب را به‌ترتیب تاریخ انتشار ملاحظه خواهید کرد:

«ضحاک بنده‌ی ابلیس»، «فرزند سیمرغ»، «اسفندیار رویین‌تن»، «فرود و جریره»، «بیژن و منیژه»، «بهرام و گردیه»، «گردآفرید»، «رستم و سهراب»، «سیاوش»، «جمشید»، «ایرج»، «کیخسرو».

جوایز و افتخارات مجموعه کتاب‌های قصه‌های شاهنامه

  • مجموعه کتاب معرفی‌شده در کتاب‌های درسی
  • مجموعه کتاب برگزیده‌ی جشنواره‌ی کودک و شاهنامه
  • مجموعه کتاب برگزیده‌ی دومین جشنواره‌ی کتاب برتر
  • بهترین کتاب سال به انتخاب مجله‌ی سلام بچه‌ها در سال 1377
  • معرفی ویژه‌ی شورای کتاب کودک برای بازآفرینی داستان سیاوش
  • برنده‌ی دیپلم افتخار جشنواره‌ی‌ مطبوعات‌ کانون‌ پرورش‌ فکری‌ کودکان‌ و نوجوانان‌ در بخش بازنویسی
  • برگزیده‌ی نخستین جایزه‌ی ادبی - هنری مهدی آذریزدی برای کتاب سیاوش از مجموعه‌ی قصه‌های شاهنامه
  • برنده‌ی لوح زرّین در نخستین جشنواره‌ی مطبوعات‌ کانون‌ پرورش‌ فکری‌ کودکان‌ و نوجوانان‌ در آبان سال 1375
  • لوح زرین و دیپلم افتخار هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای کتاب سیاوش
  • و ...

قصه‌های شاهنامه 6: بهرام و گردیه مناسب چه کسانی است؟

دوستداران شاهنامه و نوجوانان علاقه‌مند به ادبیات کهن از مطالعه‌ی کتاب قصه‌های شاهنامه 6: بهرام و گردیه لذت و بهره می‌برند.

با آتوسا صالحی بیشتر آشنا شویم

آتوسا صالحی به تاریخ بیست‌ودوم خرداد 1351 در تهران متولد شد. او شاعر، نویسنده، مترجم و ویراستار به‌نام ادبیات کودک و نوجوان است. صالحی ابتدا به‌عنوان سردبیر مجله‌ی سروش نوجوان فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد و بعدتر به‌عنوان سردبیر و نویسنده‌ی روزنامه‌هایی همچون شرق، ایران، مجله‌ی همشهری و هفته‌نامه‌ی آفتابگردان و مجله در مجله مشغول به کار شد. او در حال حاضر سرویراستار بخش کودک و نوجوان نشر افق می‌باشد.

آتوسا صالحی را می‌توان در میان نویسندگان پرافتخار ایرانی به شمار آورد. آثار او جوایز متعددی را برایش به ارمغان آورده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به موارد روبه‌رو اشاره کرد: جایزه‌ی کتاب سال غنی‌پور و لوح زرین و دیپلم افتخار پانزدهمین جشنواره‌ی کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای رمان «حتی یک دقیقه کافی است»، تندیس و لوح افتخار سومین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی پروین اعتصامی برای مجموعه شعر «دلم برای تو تنگ است»، قلم بلورین یازدهمین جشنواره‌ی مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش شعر نوجوان و تندیس و لوح تقدیر ششمین دوره‌ی جشنواره‌ی کتاب فصل در بخش داستان کودک برای کتاب «ماشین قشنگ من کاهو». ضمناً او یک بار به پاس مجموعه آثارش جایزه‌ی کتاب مهر را دریافت کرد. داوری جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره‌ی کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد به سال 1396 و داوری شعر نوجوان جشنواره‌ی مطبوعات کودک و نوجوان در سال 1390 از دیگر فعالیت‌های آتوسا صالحی می‌باشد.

از میان آثار پرشمار آتوسا صالحی می‌توان به کتاب‌های «کسی خواب میمون کوچولو را ندیده؟»، «مجموعه‌ی چهار جلدی ماجراهای نارگل»، «مجموعه شعر دلم برای تو تنگ است»، «مجموعه‌ی چهار جلدی داستان‌های جیرک و جورک»، «ترانه‌ای برای باران» و «ماشین قشنگ من کاهو» اشاره کرد. گفتنی است این آثار جملگی به رده‌ی سنی کودک و نوجوان تعلق دارند. علاوه بر مجموعه‌ی دوازده‌جلدی بازآفرینی قصه‌های شاهنامه، می‌توانید آثاری را که به قلم آتوسا صالحی به فارسی ترجمه شده‌اند در وب‌سایت و اپلیکیشن کتابراه مطالعه کنید.

(این کتاب دارای حجم بیش از 20 مگابایت هست، لطفا قبل از خرید، نسخه نمونه را دریافت و از صحت نمایش کتاب در موبایل یا تبلت اطمینان حاصل کنید.)

در بخشی از کتاب بهرام و گردیه می‌خوانیم

زمین می‌خورد واز هوش می‌رود۔ بهرام ترسیده۔ پیش می‌دود۔ اورا در آغوش میگیرد و تکان می‌دهد. فریاد می‌زند. گردیه می‌خندد و سربالا می‌آورد. بهرام خشمگین از این شوخی، گره در پیشانی می‌اندازد. گردیه می‌خندد. بلند و بلندتر. شادمانی از راه می رسد؛ سرود روشنش، چون موج موج دریا، یگانگی را آواز می‌دهد و بوی شیرینش، چون دامن دامن گل سرخش دلدادگی را به پرواز درمی آورد.

گردیه می‌اندیشد و در دلش شوری است شگفت. به یاد می‌آورد که در بدرود، نگاه برادر را غمی به سنگینی دماوند فراگرفته بود. غم چون خنجری ازنگاه برادر برخاسته بود و در دل گردیه نشسته بود، گردیه نمی‌دانست چرا آن بدرود، در دلش هراس واپسین بدرود را زنده کرده بود. بهرام به جنگی نابرابرمی رفت. نه، چگونه می‌توانست ازاین جنگ زنده بازگردد؟

گردیه با خود می‌اندیشد. زندگی او و بهرام چون داستانی بلند است. داستانی پر از افت و خیزِ؛ چون قالی‌های ریزبافت با تاروپودی از رنج و شادی، مهرو کین و شکست و کامیابی. زندگی او و بهرام داستانی شنیدنی است که هزارویک شب که نه، هزار و هزار شب، شاهان را از پی خود می‌کشاند.

چیزی در درون گردیه فرو می‌ریزد. سرما چون تیغ هندی تا استخوانش فرو می‌رود. این داستان او را به کجا می‌برد؟ آیا داستان او با مرگ برادر سیاه و تلخ پایان می‌گیرد؟ گردیه خود را می‌بیند که خاک برسرمی ریزد و فریاد به آسمان می‌رساند. سر تکان می‌دهد واندیشه‌های پلید را از خود دور می‌کند. اینک گردیه دوباره به داستان بازمی‌گردد.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب قصه‌های شاهنامه 6: بهرام و گردیه
نویسنده
ناشر چاپینشر افق
سال انتشار۱۳۹۳
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات79
زبانفارسی
شابک978-964-6742-97-1
موضوع کتابکتاب داستان و رمان نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب قصه‌های شاهنامه 6: بهرام و گردیه

برای دریافت کتاب قصه‌های شاهنامه 6: بهرام و گردیه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.