معرفی و دانلود کتاب قصه‌های شاهنامه 8: رستم و سهراب

عکس جلد کتاب قصه‌های شاهنامه 8: رستم و سهراب
قیمت:
۱۰۰۰۰ 7000 تومان ۳۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب قصه‌های شاهنامه 8: رستم و سهراب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب قصه‌های شاهنامه 8: رستم و سهراب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب قصه‌های شاهنامه 8: رستم و سهراب

آتوسا صالحی در کتاب قصه‌های شاهنامه 8: رستم و سهراب سوگنامه‌ی رستم و سهراب را به تصویر می‌کشد. اثر حاضر بازنویسی و تلخیصی از کتاب شاهنامه، نوشته‌ی حکیم ابوالقاسم طوسی است و برای نوجوانان به رشته‌ی تحریر در آمده. لازم به ذکر است این کتاب ذیل مجموعه‌ای به همین نام (قصه‌های شاهنامه) به انتشار رسیده که افتخارات متعددی، از جمله دریافت لوح زرین و دیپلم افتخار جشنواره‌ی‌ مطبوعات‌ کانون‌ پرورش‌ فکری‌ کودکان‌ و نوجوانان‌ را از آن نویسنده‌اش کرده است.

درباره‌ی کتاب قصه‌های شاهنامه 8: رستم و سهراب

کمتر کسی است که داستان رستم و سهراب را نشنیده و یا با آن آشنایی نداشته باشد. آتوسا صالحی در کتاب قصه‌های شاهنامه 8: رستم و سهراب به بازنویسی و تلخیص این داستان از کتاب شاهنامه پرداخته است. او تمام تلاش خود را به کار گرفته تا ضمن حفظ فخامت نثر شاهنامه، کتاب را به زبان امروزی و روان بازگرداند تا نوجوانان بتوانند از آن بهره ببرند.

داستان کتاب قصه‌های شاهنامه 8: رستم و سهراب از این قرار است؛ رستم به ناچار تهمینه، همسرش را ترک می‌گوید، اما پیش از رفتن، مهره‌ای را به او می‌سپارد، به این هدف که اگر فرزندشان دختر بود، با آن مهره موهایش را بیاراید و اگر پسر بود، آن را بر بازویش ببندد تا از این طریق رستم بتواند فرزندش را پیدا کند. اما ماجرا آن‌گونه که رستم در سر می‌پروراند، پیش نمی‌رود. تهمینه از رستم صاحب پسری می‌شود و نام او را سهراب می‌گذارد. حالا سهراب قد کشیده و می‌خواهد برای یافتن پدر خود، بار سفر ببندد و راهی شود.

سهراب در تلاش است تا سخنان مادرش را به‌روشنی به یاد بسپارد. قرار بر این است که چون سهراب پدر را یافت، مهره‌ی یادگاری را نشانش بدهد و درود مادر تنهایش، تهمینه را به او برساند. سهراب اکنون قد کشیده است و پهلوانی‌ست درخور نام پدرش و تنها یک آرزو دارد و آن این که پدرش را بیابد و او را از روزهایی باخبر سازد که جملگی در آرزوی دیدار او سپری شدند. سهراب هم‌زمان مغموم و هیجان‌زده است، اما فکر یافتن دوباره‌ی پدر، ابرهای ناامیدی را یک‌به‌یک از دیدگانش می‌رباید. بااین‌حال، زمانی که دیدار پدر و پسر رخ می‌دهد، داستان آن‌چنان که گمان می‌رود، رقم نمی‌خورد...

نیلوفر میرمحمدی تصویرگری کتاب رستم و سهراب را -همچون دیگر مجلدهای این مجموعه- برعهده داشته است. تصاویری که به واسطه‌ی او خلق شده‌اند، از جمله دلایلی‌ست که دو چندان به جذابیت کتاب می‌افزاید و آن را خواندنی‌تر می‌کند. علاوه بر این، خوب است بدانید در ابتدای کتاب و پیش از شروع داستان، یک شجره‌نامه‌ی تصویری قرار گرفته که راهنمایی مناسب برای علاقه‌مندان به شمار می‌آید. اگرچه کتاب قصه‌های شاهنامه 8: رستم و سهراب به نظم در آمده و نسخه‌ای بازنویسی‌شده می‌باشد، اما به تناسب داستان ابیاتی از شاهنامه به متن کتاب افزوده شده است.

قصه‌های شاهنامه 8: رستم و سهراب را آتوسا صالحی به سال 1394 تألیف کرده و انتشارات افق آن را منتشر کرده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های قصه‌های شاهنامه

آتوسا صالحی در مجموعه کتاب‌های قصه‌های شاهنامه به بازنویسی شاهکار ابوالقاسم فردوسی (Ferdowsi) همت گمارده است. او این مجموعه را در دوازده مجلد منتشر کرده و هنگام نگارش آن همه‌ی تلاش‌ خود را به کار گرفته تا مهم‌ترین داستان‌های شاهنامه را -به دور از دشواری‌های متن کلاسیک آن- در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. آتوسا صالحی در بازنویسی داستان‌ها به سراغ زوایای کمترشناخته‌شده‌ی شاهنامه رفته و اثری درخور و شایسته‌ی تقدیر را خلق کرده است. مجموعه کتاب‌های قصه‌های شاهنامه برای گروه سنی نوجوان به رشته‌ی تحریر در آمده است، اگرچه مطالعه‌ی آن برای دیگر علاقه‌مندان نیز خالی از لطف نخواهد بود.

آتوسا صالحی خود دلیل بازنویسی شاهنامه را چنین بیان می‌کند: «یکی از انگیزه‌های اصلی من برای بازنویسی شاهنامه علاقه‌ای است که به این کتاب دارم. از آنجا که شاهنامه هویت ملی ما ایرانیان محسوب می‌شود، شناختن آن ضروری می‌نماید. من در نگارش مجموعه قصه‌های شاهنامه تلاش کرده‌ام تا از زاویه‌ای امروزی به داستان‌ها بنگرم و ضمن تلاش برای حفظ فضای حماسی این کتاب، آن را به زبان امروزی برگردانم و همچنین آن را از دیدگاهی روان‌شناسانه بررسی کنم.»

داستان‌های این مجموعه افتخارات متعددی (از جمله دیپلم افتخار و لوح زرین نخستین جشنواره‌ی‌ مطبوعات‌ کانون‌ پرورش‌ فکری‌ کودکان‌ و نوجوانان‌) را برای نگارنده‌اش به ارمغان آورده است. نگارش این کتاب‌ها از سال‌ 1377 تا 1393 به طول انجامیده و انتشارات افق عهده‌دار انتشار آن بوده است. در ادامه، نام مجلدهای این کتاب را به‌ترتیب تاریخ انتشار ملاحظه خواهید کرد:

«ضحاک بنده‌ی ابلیس»، «فرزند سیمرغ»، «اسفندیار رویین‌تن»، «فرود و جریره»، «بیژن و منیژه»، «بهرام و گردیه»، «گردآفرید»، «رستم و سهراب»، «سیاوش»، «جمشید»، «ایرج»، «کیخسرو».

جوایز و افتخارات مجموعه کتاب‌های قصه‌های شاهنامه

  • مجموعه کتاب معرفی‌شده در کتاب‌های درسی
  • مجموعه کتاب برگزیده‌ی جشنواره‌ی کودک و شاهنامه
  • مجموعه کتاب برگزیده‌ی دومین جشنواره‌ی کتاب برتر
  • بهترین کتاب سال به انتخاب مجله‌ی سلام بچه‌ها در سال 1377
  • معرفی ویژه‌ی شورای کتاب کودک برای بازآفرینی داستان سیاوش
  • برنده‌ی دیپلم افتخار جشنواره‌ی‌ مطبوعات‌ کانون‌ پرورش‌ فکری‌ کودکان‌ و نوجوانان‌ در بخش بازنویسی
  • برگزیده‌ی نخستین جایزه‌ی ادبی - هنری مهدی آذریزدی برای کتاب سیاوش از مجموعه‌ی قصه‌های شاهنامه
  • برنده‌ی لوح زرّین در نخستین جشنواره‌ی مطبوعات‌ کانون‌ پرورش‌ فکری‌ کودکان‌ و نوجوانان‌ در آبان سال 1375
  • لوح زرین و دیپلم افتخار هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای کتاب سیاوش
  • و...

کتاب قصه‌های شاهنامه 8: رستم و سهراب مناسب چه کسانی است؟

دوستداران شاهنامه و نوجوانان علاقه‌مند به ادبیات کهن از مطالعه‌ی کتاب قصه‌های شاهنامه 8: رستم و سهراب بهره‌مند شوند و لذت ببرند.

با آتوسا صالحی بیشتر آشنا شویم

آتوسا صالحی به تاریخ بیست‌ودوم خرداد 1351 در تهران متولد شد. او شاعر، نویسنده، مترجم و ویراستار به‌نام ادبیات کودک و نوجوان است. صالحی ابتدا به‌عنوان سردبیر مجله‌ی سروش نوجوان فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد و بعدتر به‌عنوان سردبیر و نویسنده‌ی روزنامه‌هایی همچون شرق، ایران، مجله‌ی همشهری و هفته‌نامه‌ی آفتابگردان و مجله در مجله مشغول به کار شد. او در حال حاضر سرویراستار بخش کودک و نوجوان نشر افق می‌باشد.

آتوسا صالحی را می‌توان در میان نویسندگان پرافتخار ایرانی به شمار آورد. آثار او جوایز متعددی را برایش به ارمغان آورده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به موارد روبه‌رو اشاره کرد: جایزه‌ی کتاب سال غنی‌پور و لوح زرین و دیپلم افتخار پانزدهمین جشنواره‌ی کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای رمان «حتی یک دقیقه کافی است»، تندیس و لوح افتخار سومین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی پروین اعتصامی برای مجموعه شعر «دلم برای تو تنگ است»، قلم بلورین یازدهمین جشنواره‌ی مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش شعر نوجوان و تندیس و لوح تقدیر ششمین دوره‌ی جشنواره‌ی کتاب فصل در بخش داستان کودک برای کتاب «ماشین قشنگ من کاهو». ضمناً او یک بار به پاس مجموعه آثارش جایزه‌ی کتاب مهر را دریافت کرد. داوری جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره‌ی کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد به سال 1396 و داوری شعر نوجوان جشنواره‌ی مطبوعات کودک و نوجوان در سال 1390 از دیگر فعالیت‌های آتوسا صالحی می‌باشد.

از میان آثار پرشمار آتوسا صالحی می‌توان به کتاب‌های «کسی خواب میمون کوچولو را ندیده؟»، «مجموعه‌ی چهار جلدی ماجراهای نارگل»، «مجموعه شعر دلم برای تو تنگ است»، «مجموعه‌ی چهار جلدی داستان‌های جیرک و جورک»، «ترانه‌ای برای باران» و «ماشین قشنگ من کاهو» اشاره کرد. گفتنی است این آثار جملگی به رده‌ی سنی کودک و نوجوان تعلق دارند. علاوه بر مجموعه‌ی دوازده‌جلدی بازآفرینی قصه‌های شاهنامه، می‌توانید آثاری را که به قلم آتوسا صالحی به فارسی ترجمه شده‌اند در وب‌سایت و اپلیکیشن کتابراه مطالعه کنید.

در بخشی از کتاب قصه‌های شاهنامه 8: رستم و سهراب می‌خوانیم

نه، باور نمیکنم. او از تورانیان نیست. بی‌گمان از تبار سام است یا دیگر دلیرمردان ایران. کاش فرزند من بود. پسر دختِ شاه سمنگان، تهمینه. اما نه، او نیست. باید این جوانه امید را از ریشه برکنم که بیهوده پایم را سست می‌کند و دلم را می‌لرزاند. نه، او جوان‌تر از آن است که بر هزار هزار سپاهی فرمان راند. اما نکند یکی از همین سپاهیان... نه، چشم هایم بی‌دلیل امید مدارید و دست هایم به رقص در نیایید که هرگز او را در آغوش نمی‌کشید. که اگر این کاووس دیوسیرت می‌دانست او در سپاه توران شمشیر می‌زند، هرگز مرا به نبرد نمی‌خواند که هیچ توفانی چون دیدار رستم و فرزندش، ستون‌های کاخ شهریاری را نمی‌لرزاند. که اگرچه تاج و تختش همه از من است اما هنوز سایه‌ی هولناک این کابوس بر شانه‌اش سنگینی می‌کند.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب قصه‌های شاهنامه 8: رستم و سهراب
نویسنده
ناشر چاپینشر افق
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات64
زبانفارسی
شابک978-964-369-437-1
موضوع کتابکتاب داستان و رمان نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک
۱۰۰۰۰ 7000 ت ۳۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب قصه‌های شاهنامه 8: رستم و سهراب

پرنیان رحمانی فرد
۱۴۰۲/۴/۱۵
کتاب مفیدی بود در قالب یک کتاب به زبان بچگانه شاهنامه رو با بچه‌ها اشنا کرده بود
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب قصه‌های شاهنامه 8: رستم و سهراب

برای دریافت کتاب قصه‌های شاهنامه 8: رستم و سهراب و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.