معرفی و دانلود کتاب قصه‌های شاهنامه 9: سیاوش

عکس جلد کتاب قصه‌های شاهنامه 9: سیاوش
قیمت:
39000 تومان - 4.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب قصه‌های شاهنامه 9: سیاوش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب قصه‌های شاهنامه 9: سیاوش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب قصه‌های شاهنامه 9: سیاوش

در کتاب قصه‌های شاهنامه 9: سیاوش که به همت آتوسا صالحی، نویسنده‌ی صاحب‌نام و مشهور کشورمان به رشته‌ی تحریر درآمده، داستان «سیاوش» از کتاب شاهنامه را به زبان امروزی مطالعه خواهید کرد. تمام تلاش صالحی بر آن بوده تا ضمن حفظ فخامت نثر فردوسی، آن را به شیوه‌ای قابل‌فهم برای نوجوانان بیان کند. لازم به ذکر است کتاب حاضر جوایز زیادی، از جمله لوح زرین و دیپلم افتخار کانون‌ پرورش‌ فکری‌ کودکان‌ و نوجوانان‌ را از آن خود کرده است.

درباره‌ی کتاب قصه‌های شاهنامه 9: سیاوش

بسی آفرین بر سیاوش بخواند / که خسرو به چهره جز او را نماند
ز پهلو برفتند آزادگان / سپهبد سران و گرانمایگان
به شاهی برو آفرین خواندند / همه زر و گوهر برافشاندند

در باب شاهنامه (Shahnameh) بسیار گفته‌اند و نوشته‌اند و پرداختن به اهمیت و ارزش این اثر گران‌سنگ در چنین مجال کوتاهی نمی‌گنجد. بااین‌وجود ما در کنار معرفی کتاب قصه‌های شاهنامه 9: سیاوش که به قلم آتوسا صالحی به رشته‌ی تحریر در آمده، کمی نیز به ارزش ادبی کتاب شاهنامه می‌پردازیم.

شاهنامه‌ را از مهم‌ترین نمونه‌‌های ادبیات حماسی در سرتاسر دنیا می‌دانند. به‌گونه‌ای که شاهکار حکیم ابوالقاسم فردوسی (Ferdowsi) از نظر غنای ادبی با دو کتاب بی‌نظیر هومر، یعنی ایلیاد و اودیسه پهلو می‌زند. اهمیت و عظمت کتاب شاهنامه، به‌ویژه با نظر به مقیاس‌های ادبی، بر هیچ‌کسی پوشیده نیست. شاهنامه بدون شک از مهم‌ترین عناصری بود که زبان فارسی را از انحطاط کامل بازداشت، آن را در ناخودآگاه ایرانیان تثبیت کرد و به‌صورت منبعی ارزشمند برای شناخت تاریخ اساطیری این مرزوبوم درآمد. بیهوده نیست اگر اثر به‌جای‌مانده از فردوسی را شکل‌دهنده‌ی «هویت ایرانی» بدانیم. هویتی که بدون نگارش شاهنامه بی‌گمان در هویت عربی _ اسلامی و هویت غربی مستحیل می‌گشت. حال که مختصری در باب شاهنامه سخن گفته‌ایم، به معرفی کتاب قصه‌های شاهنامه 9: سیاوش خواهیم پرداخت.

همانطور که از نام کتاب قصه‌های شاهنامه 9: سیاوش برمی‌آید، آتوسا صالحی در کتاب نامبرده به داستان سیاوش، پهلوان ایرانی می‌پردازد. ماجرا از این قرار است که سودابه، همسر کاووس‌شاه، دل در گروی فرزندِ همسرش سیاوش دارد. او هر آنچه را که از حیله و فریب و نیرنگ می‌داند به کار می‌گیرد تا به دلدار خود برسد. او شب‌ها را در آرزوی مرگ کیکاووس‌شاه به صبح می‌رساند و از این جهان هیچ نمی‌خواهد، مگر مهر سیاوش. اما ماجرا آن‌گونه که سودابه در دل می‌پروراند، پیش نمی‌رود.

سودابه موفق نمی‌شود سیاوش دلیر را با خود هم‌داستان کند. سیاوش به وسوسه‌های گناه‌آلود نامادری‌اش تن در نمی‌دهد و از این رو، سودابه کین او را به دل می‌گیرد و در پی انتقام گرفتن برمی‌آید. خبر به گوش کاووس‌شاه می‌رسد که پسرت حیا را زیر پا گذاشته و در پی آن است تا همسرت را به راه گناه بکشاند. هرچه موبدان و بزرگان دربار با شاه سخن می‌گویند که نه همسرت را بدنام کن و نه جان پاک پسرت را بگیر، کاووس‌شاه راضی نمی‌شود. به همین خاطر، دستور می‌دهد آتشی سهمگین و بزرگ بر پا کنند و فرمان می‌دهد تا سیاوش از آتش بگذرد. اگر راست بگوید، آتش به او گزندی نخواهد رساند و اگر دروغ گفته باشد، سزاوار آن است تا در آتش بسوزد و در برابر مردمان این سرزمین رسوا شود.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های قصه‌های شاهنامه

آتوسا صالحی در مجموعه کتاب‌های قصه‌های شاهنامه به بازنویسی شاهکار ابوالقاسم فردوسی (Ferdowsi) همت گمارده است. او این مجموعه را در دوازده مجلد منتشر کرده و هنگام نگارش آن همه‌ی تلاش‌ خود را به کار گرفته تا مهم‌ترین داستان‌های شاهنامه را -به دور از دشواری‌های متن کلاسیک آن- در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. آتوسا صالحی در بازنویسی داستان‌ها به سراغ زوایای کمترشناخته‌شده‌ی شاهنامه رفته و اثری درخور و شایسته‌ی تقدیر را خلق کرده است. مجموعه کتاب‌های قصه‌های شاهنامه برای گروه سنی نوجوان به رشته‌ی تحریر در آمده است، اگرچه مطالعه‌ی آن برای دیگر علاقه‌مندان نیز خالی از لطف نخواهد بود.

آتوسا صالحی خود دلیل بازنویسی شاهنامه را چنین بیان می‌کند: «یکی از انگیزه‌های اصلی من برای بازنویسی شاهنامه علاقه‌ای است که به این کتاب دارم. از آنجا که شاهنامه هویت ملی ما ایرانیان محسوب می‌شود، شناختن آن ضروری می‌نماید. من در نگارش مجموعه قصه‌های شاهنامه تلاش کرده‌ام تا از زاویه‌ای امروزی به داستان‌ها بنگرم و ضمن تلاش برای حفظ فضای حماسی این کتاب، آن را به زبان امروزی برگردانم و همچنین آن را از دیدگاهی روان‌شناسانه بررسی کنم.»

داستان‌های این مجموعه افتخارات متعددی (از جمله دیپلم افتخار و لوح زرین نخستین جشنواره‌ی‌ مطبوعات‌ کانون‌ پرورش‌ فکری‌ کودکان‌ و نوجوانان‌) را برای نگارنده‌اش به ارمغان آورده است. نگارش این کتاب‌ها از سال‌ 1377 تا 1393 به طول انجامیده و انتشارات افق عهده‌دار انتشار آن بوده است. در ادامه، نام مجلدهای این کتاب را به‌ترتیب تاریخ انتشار ملاحظه خواهید کرد:

«ضحاک بنده‌ی ابلیس»، «فرزند سیمرغ»، «اسفندیار رویین‌تن»، «فرود و جریره»، «بیژن و منیژه»، «بهرام و گردیه»، «گردآفرید»، «رستم و سهراب»، «سیاوش»، «جمشید»، «ایرج»، «کیخسرو».

جوایز و افتخارات مجموعه کتاب‌های قصه‌های شاهنامه

  • مجموعه کتاب معرفی‌شده در کتاب‌های درسی
  • مجموعه کتاب برگزیده‌ی جشنواره‌ی کودک و شاهنامه
  • مجموعه کتاب برگزیده‌ی دومین جشنواره‌ی کتاب برتر
  • بهترین کتاب سال به انتخاب مجله‌ی سلام بچه‌ها در سال 1377
  • معرفی ویژه‌ی شورای کتاب کودک برای بازآفرینی داستان سیاوش
  • برنده‌ی دیپلم افتخار جشنواره‌ی‌ مطبوعات‌ کانون‌ پرورش‌ فکری‌ کودکان‌ و نوجوانان‌ در بخش بازنویسی
  • برگزیده‌ی نخستین جایزه‌ی ادبی - هنری مهدی آذریزدی برای کتاب سیاوش از مجموعه‌ی قصه‌های شاهنامه
  • برنده‌ی لوح زرّین در نخستین جشنواره‌ی مطبوعات‌ کانون‌ پرورش‌ فکری‌ کودکان‌ و نوجوانان‌ در آبان سال 1375
  • لوح زرین و دیپلم افتخار هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای کتاب سیاوش
  • و...

اقتباس سینمایی از کتاب قصه‌های شاهنامه 9: سیاوش

داستان‌های شاهنامه‌ی فردوسی، به سبب صحنه‌پردازی‌های فوق‌العاده و داستان‌های شورانگیزشان بارها مورد اقتباس قرار گرفته‌اند. بوریس کیمیاگرف، کارگردان تاجیک، در سال 1976 با اقتباس از داستان سیاوش اثری را ساخت. این فیلم آخرین قسمت از سه‌گانه‌ای است که توسط این کارگردان با اقتباس از داستان‌های شاهنامه ساخته و اکران شده‌اند. دو فیلم دیگر کیمیاگرف از این مجموعه «بیرق آهنگر» و «رستم و سهراب» نام دارد.

«بیمبولات واتایف»، بازیگر روسی، در این اقتباس سینمایی نقش رستم را بر عهده داشته و «فرهاد یوسفوف» به‌عنوان سهراب ایفای نقش کرده است.

کتاب قصه‌های شاهنامه 9: سیاوش مناسب چه کسانی است؟

دوستداران شاهنامه و نوجوانان علاقه‌مند به ادبیات کهن از مطالعه‌ی کتاب قصه‌های شاهنامه 9: سیاوش لذت و بهره می‌برند.

با آتوسا صالحی بیشتر آشنا شویم

آتوسا صالحی به تاریخ بیست‌ودوم خرداد 1351 در تهران متولد شد. او شاعر، نویسنده، مترجم و ویراستار به‌نام ادبیات کودک و نوجوان است. صالحی ابتدا به‌عنوان سردبیر مجله‌ی سروش نوجوان فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد و بعدتر به‌عنوان سردبیر و نویسنده‌ی روزنامه‌هایی همچون شرق، ایران، مجله‌ی همشهری و هفته‌نامه‌ی آفتابگردان و مجله در مجله مشغول به کار شد. او در حال حاضر سرویراستار بخش کودک و نوجوان نشر افق می‌باشد.

آتوسا صالحی را می‌توان در میان نویسندگان پرافتخار ایرانی به شمار آورد. آثار او جوایز متعددی را برایش به ارمغان آورده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به موارد روبه‌رو اشاره کرد: جایزه‌ی کتاب سال غنی‌پور و لوح زرین و دیپلم افتخار پانزدهمین جشنواره‌ی کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای رمان «حتی یک دقیقه کافی است»، تندیس و لوح افتخار سومین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی پروین اعتصامی برای مجموعه شعر «دلم برای تو تنگ است»، قلم بلورین یازدهمین جشنواره‌ی مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش شعر نوجوان و تندیس و لوح تقدیر ششمین دوره‌ی جشنواره‌ی کتاب فصل در بخش داستان کودک برای کتاب «ماشین قشنگ من کاهو». ضمناً او یک بار به پاس مجموعه آثارش جایزه‌ی کتاب مهر را دریافت کرد. داوری جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره‌ی کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد به سال 1396 و داوری شعر نوجوان جشنواره‌ی مطبوعات کودک و نوجوان در سال 1390 از دیگر فعالیت‌های آتوسا صالحی می‌باشد.

از میان آثار پرشمار آتوسا صالحی می‌توان به کتاب‌های «کسی خواب میمون کوچولو را ندیده؟»، «مجموعه‌ی چهار جلدی ماجراهای نارگل»، «مجموعه شعر دلم برای تو تنگ است»، «مجموعه‌ی چهار جلدی داستان‌های جیرک و جورک»، «ترانه‌ای برای باران» و «ماشین قشنگ من کاهو» اشاره کرد. گفتنی است این آثار جملگی به رده‌ی سنی کودک و نوجوان تعلق دارند. علاوه بر مجموعه‌ی دوازده‌جلدی بازآفرینی قصه‌های شاهنامه، می‌توانید آثاری را که به قلم آتوسا صالحی به فارسی ترجمه شده‌اند در وب‌سایت و اپلیکیشن کتابراه مطالعه کنید.

در بخشی از کتاب قصه های شاهنامه 9: سیاوش می‌خوانیم

سیاوش بردری بسته می‌کوبد. هوا گرگ و میش است و مه‌آلود. در باز می‌شود. سیاوش در برابرش باغی پر گل می‌بیند. گل‌های سرخ و سفید و بنفش از گوشه گوشه‌ی باغ سر برآورده‌اند. سیاوش پیش می‌رود، گل‌ها را یک یک می‌بوید و شادمانی چون چشمه‌ای از دلش می‌جوشد. آن سوتر غنچه‌ای آرام می‌شکفد و گل سرخی زیبا می‌شود۔ بوی خوش گل چون ریسمانی ناپیدا به دست‌های سیاوش می‌پیچد و او را به سوی خود می‌کشد. سیاوش سر پیش می‌برد. می‌خواهد گل را ببوید که ناگهان شاخه‌ها بلند می‌شوند، درهم می‌تنند و دست‌هایش را به هم گره می‌زنند. از دور ماری سیاه برخاک می‌لغزد و به سوی سیاوش می‌آید، می‌کوشد شاخه‌ها را از ساقه جدا کند اما دست‌هایش ناتوان‌اند. مار دور پای سیاوش می‌پیچد و بالا می‌آید و به سرشانه‌هایش می‌رسد. فریادی کاخ را می‌لرزاند...

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب قصه‌های شاهنامه 9: سیاوش
نویسنده
ناشر چاپینشر افق
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات80
زبانفارسی
شابک978-964-369-438-8
موضوع کتابکتاب داستان و رمان نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک
39000 ت - 4.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب قصه‌های شاهنامه 9: سیاوش

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب قصه‌های شاهنامه 9: سیاوش

برای دریافت کتاب قصه‌های شاهنامه 9: سیاوش و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.