معرفی و دانلود کتاب لاوهات: مجموعه یادداشت‌های عبدالجبار کاکایی

عکس جلد کتاب لاوهات: مجموعه یادداشت‌های عبدالجبار کاکایی
قیمت:
۳۴,۶۵۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب لاوهات و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب لاوهات و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب لاوهات: مجموعه یادداشت‌های عبدالجبار کاکایی

کتاب لاوهات نوشته‌ی عبدالجبار کاکایی مجموعه‌ای از یادداشت‌ها و مقالات او و همین‌طور سفرنامه‌هایش از چند شهر داخلی و کشور خارجی است. کاکایی که از ترانه‌سراهای مشهور کشور به‌شمار می‌رود، در این کتاب عقاید و نظراتش را در مورد موضوعات مختلف، از شعر و حماسه تا جنگ و دروغ، می‌گوید و سفرهایش به کشورهای مختلف آسیایی و آفریقایی را مرور می‌کند.

درباره‌ی کتاب لاوهات

سفرنامه‌نویسی یکی از ژانرهای بسیاری قدیمی ادبیات است که عمری چند هزار ساله دارد. در این گونه‌ی ادبی نویسنده به سرزمین‌های دوردست و غریبه سفر می‌کند و تجربیات، مواجهات و ادراکاتش را می‌نویسد. سفرنامه‌ها صرفاً یادداشت‌نویسی از اتفاقات و ملاقات با افراد و مکان‌های جدید نیستند، بلکه در آن‌ها نوعی خویشتن‌نگری هم نهفته است. سفر دستاویزی می‌شود تا نویسنده با زندگی به شکل دیگری روبه‌رو گردد، خود را بازیابد و به درک جدیدی از خویشتن برسد. و همین است که باعث جذابیت سفرنامه‌ها شده و آن‌ها را خواندنی‌تر می‌کند. در طول تاریخ نویسندگان و هنرمندان زیادی بوده‌اند که وسوسه شده‌اند سفرنامه‌هایشان را بنویسند و در ضمن آن فلسفه و نگرششان را هم در مورد زندگی بگویند. در ایران هم کتاب‌های زیادی در این ژانر خلق شده. یکی از متأخرترین آن‌ها کتاب لاوهات نوشته‌ی عبدالجبار کاکایی است که هم شرح چندین سفر اوست و هم دیدگاهش را در مورد مسائل مختلف نشان می‌دهد. کاکایی در این کتاب دیدارهایش از کشورهای هند، پاکستان، سوریه و کشورهای آفریقایی را توصیف کرده و در میان آن‌ها ایده‌هایش را درباره‌ی هنر، دین و زندگی هم بیان می‌کند.

عبدالجبار کاکایی در کتاب لاوهات چندین یادداشت و مقاله در مورد موضوعات فرهنگی و اجتماعی نوشته و سعی کرده یافته‌ها و ایده‌هایش را ابزار کند؛ موضوع‌هایی مثل ترانه، شعر، دروغ، جنگ، حماسه‌ی دینی یا ضرورت همگرایی. او البته به صراحت سوژه را بیان نمی‌کند و تلاش دارد مخاطب را وادار نماید خود سوژه را بیابد و درک کند. کاکایی از شعرا و ترانه‌سرایان سرشناس چند دهه‌ی اخیر کشور است. او را باید در زمره‌ی شاعران آیینی و انقلابی دانست که معمولاً جنگ، شهادت، ایثار، کربلا و حماسه و مفاهیمی ازاین‌دست مضمون غالب شعرهای او را شکل می‌دهند. او در این کتاب هم تحت تأثیر همین نگاه است و ایده‌هایش را در چارچوب همین نگرش اعتقادی شرح می‌دهد.

یکی از ویژگی‌های کتاب لاوهات روایت روان و زبان قدرتمند نویسنده است. عبدالجبار کاکاییِ شاعر، از وزن و اهمیت کلمات مطلع است و می‌داند چطور آن‌ها را به کار بگیرد. او در نوشته‌هایی کوتاه و با حداقل کلمات، موضوعش را شرح و بسط می‌دهد. این کتاب در حقیقت از دو بخش سفرنامه و جستار تشکیل شده که به نحوی درهم‌تنیده‌اند و نمی‌توان آن‌ها را از هم تفکیک کرد. کاکایی در سفرنامه‌هایش سعی می‌کند به توصیف دیده‌ها و اتفاقات اکتفا نکند و از پدیده‌های عمیق‌تر فرهنگی بگوید. از سوی دیگر، در جستارها هم او دائماً به سفرهایش ارجاع می‌دهد و در میان بحث‌های فرهنگی، سیاسی یا اجتماعی به فضای کشورهای دیگر اشاره می‌کند و مقایسه‌ای تطبیقی انجام می‌دهد.

کتاب لاوهات را انتشارات نیستان به چاپ رسانده است و می‌توانید همین حالا آن را از سایت و اپلیکیشن کتابراه دریافت کنید.

کتاب لاوهات برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به خواندن سفرنامه و جستار علاقه دارید می‌توانید از مطاعه‌ی این کتاب لذت ببرید.

با عبدالجبار کاکایی بیشتر آشنا شویم

عبدالجبار کاکایی (متولد 1342) شاعر و نویسنده‌ی ایرانی است که بیشتر به خاطر ترانه‌هایش شناخته می‌شود. او در دانشگاه‌های تربیت‌معلم و شهید بهشتی در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی تحصیل کرده و از اواخر دهه‌ی 1360 به شکل حرفه‌ای شعر و ترانه می‌سراید. کاکایی در چندین برنامه‌ی صداوسیما هم حضور داشته و مجری بوده. همین‌طور سراینده‌ی ترانه‌ی تیتراژ تعدادی از سریال‌های تلویزیونی هم بوده است. او با خوانندگان مختلفی همچون محمد اصفهانی، سالار عقیلی، حسام‌الدین سراج و علیرضا افتخاری همکاری داشته و شعر موسیقی آن‌ها را تهیه کرده است. کاکایی چندین دفتر شعر منتشر کرده که از میان آن‌ها می توان به «فرصت نایاب»، «حق با صدای توست» و «عذاب دوست داشتن» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب لاوهات: مجموعه یادداشت‌های عبدالجبار کاکایی می‌خوانیم

قرن هشتم دوره پرشکوه پختگى مباحث مدرسه‌اى و خانقاهى است. از این ثمره رسیده پیش‌تر ابن عربى بهره برد و دنیاى اسطوره‌اى و دراماتیک عرفان ایرانى ‌ اسلامى را علمى - انتزاعى و تجریدى کرد. قصه آفرینش و لطایف شاعرانه مکالمات ارواح قدسى عالم ملکوت به صورت تئورى‌هاى خشک و غامض نظرى درآمد و نسیم غبارآلود فلسفه یونانى را در هواى اشراقى و شفاف عرفان شرقى رها کرد.

شاید خشکسالى عصر پس از ابن عربى در شعر فارسى، ثمره این کاشت و برداشت عالمانه باشد. کاشفان فروتن باطن آیات قرآن در سلسله تفاسیر خویش چون کشف‌الاسرار، تفسیر کشاف، مجمع‌البیان، تفسیر کبیر و آثار دیگرى چون مطالع‌الانظار قاضى بیضاوى و مفتاح‌العلوم سکاکى چاشنى نیرومند عشق را در مذاق آفرینش چشیدند و شرح دل‌دادگى و سناریوى «فرشته فریب» خوردن میوه از درخت ممنوعه را نوشتند.

گر من از باغ تو یک میوه بچینم چه شود
پیش پایی به چراغ تو ببینم چه شود

و مقصود تنها پیش پایى به چراغ تو دیدن بود و این دیدن در یک لمحه اتفاق افتاده بود. «حوا» هم نتوانسته بود درد تنهایى «آدم» را التیام بخشد و او را به ماندن در سلامت سراى بهشت خرسند سازد که آدم در هنگام دمیده شدن روح در کالبدش، طرفه‌العینى رخسار محبوب را دیده بود و این راز ناگزیر در حجم استخوانى قفسه سینه‌اش نگاه‌داشتنى نبود.

فهرست مطالب کتاب

هند 1
هند 2
هند 3
افریقا
ضرورت همگرایی
شاعر
لاوهات «سیل آمد»
خواب
قیصر
دمشق
من شهریوری‌ام
امیرآباد
بی‌جامگی
محمد نبود تا ببیند
راه نجات
قطار قونیه
قیصر
نه دوست نه دشمن
ترانه
آلمان شرقی
ابراهیم در آتش
برگ زیتونی تحفه‌ی درویش
شعر و دروغ
آرزو‌های من ابلهند
جنگ بود
پری و سمنو
جاده هراز
حالا نگرانم...
پاکستان
حکمت و معرفت در شعر معلم
حماسه دینی و تاریخی
خیام و عبور از عصر تجدد

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب لاوهات: مجموعه یادداشت‌های عبدالجبار کاکایی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات154
زبانفارسی
شابک978-964-337-833-2
موضوع کتابکتاب‌های سفرنامه، کتاب‌های ادبیات پارسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب لاوهات

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب لاوهات

برای دریافت کتاب لاوهات و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.