معرفی و دانلود کتاب مادر خیانت: مجموعه نمایشنامه

عکس جلد کتاب مادر خیانت: مجموعه نمایشنامه
قیمت:
۶۴,۳۵۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مادر خیانت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مادر خیانت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مادر خیانت: مجموعه نمایشنامه

کتاب مادر خیانت نوشته‌ی عبدالرضا فریدزاده، متشکل از ده نمایشنامه‌ی کوتاه است که عموماً ساختاری کلاسیک و قصه‌گو دارند. ایده‌ی نیمی از نمایشنامه‌های این کتاب از خود نویسنده است و نیمی دیگر، از چند رمان و داستان معروف دنیا اقتباس و دراماتورژی شده‌اند. فریدزاده در این مجموعه کوشیده درام‌هایی موجز، پرتعلیق و جذاب خلق کند.

درباره‌ی کتاب مادر خیانت

نمایش ایران تقریباً از صد سال پیش شکل گرفت. اولین گروه‌های نمایشی ایران، ارامنه‌ی مهاجری بودند که با تئاتر آشنایی داشتند و آن را با خود به کشور آوردند. گرچه پیش‌ازاین سنت‌های نمایشی مثل تعزیه و نقالی در ایران وجود داشتند، ولی آن‌ها چندان دراماتیک محسوب نمی‌شدند و عموماً قصه‌ای ثابت و همیشگی را روایت می‌کردند. با ورود تئاتر مدرن، این هنر خیلی زود پیشرفت کرد. ظهور چهره‌های پیشرویی همچون عبدالحسین نوشین و ترجمه‌ی آثار مهم دنیا و اجرای آن‌ها نقش مهمی در این تکامل داشت. بعدها با ورود سه هنرمند دیگر یعنی بهرام بیضایی، اکبر رادی و غلامحسین ساعدی نمایشنامه‌نویسی ایران به عصر طلایی‌اش وارد شد. در ادامه آربی آوانسیان و کارگاه نمایش او هم فرم‌های مدرن و غیرکلاسیکی از تئاتر ارائه دادند. این‌چنین تئاتر کشور در دهه‌ی 1350 یکی از بهترین و پررونق‌ترین دورانش را پشت سر گذاشت. با وقوع انقلاب اسلامی، هنرمندان دیگری هم به تئاتر وارد شدند که عموماً روحیه‌ای انقلابی و اعتقادی داشتند و در آثارشان دائماً به مضامینی مثل جنگ و ایثار و شهادت ارجاع می‌دادند. عبدالرضا فریدزاده از هنرمندان نسل اول انقلاب و از بنیان‌گذاران حوزه‌ی هنری است. او البته بیشتر در حوزه‌ی تئاتر استانی و بومی چهره‌ی شناخته‌شده‌ای است و برای رشد آن می‌کوشد. یکی از آخرین آثار او کتاب مادر خیانت است؛ مجموعه‌ای دربردارنده‌ی 10 نمایشنامه‌ی کوتاه که فضاهایی متفاوت و دور از هم دارند. بخشی از این نمایشنامه‌ها اصیل و بخشی دیگر اقتباس و بازنویسی آثار نویسندگان بزرگ دنیا هستند.

یکی از ایده‌هایی که پس از انقلاب روی آن تبلیغ شد، ارجحیت محتوا نسبت به فرم است؛ به‌عبارت‌دیگر، دائماً بر اهمیت مضمون تأکید شد و فرم در درجه‌ی بعدی قرار گرفت. این‌چنین بیشتر محصولات هنری چند دهه‌ی اخیر ما ساختاری کلاسیک و آشنا دارند و به‌ندرت از قواعد ژانر تخطی می‌کنند. کتاب مادر خیانت ازجمله همین آثار است که بیشتر سعی کرده فرم کلاسیک نمایشی را رعایت کند و تا حد ممکن از بازیگوشی‌های مدرن دوری گزیند. چهار نمایشنامه‌ی این کتاب، اصیل و اثر خودِ عبدالرضا فریدزاده هستند؛ «داستان یک نام»، «اشک»، «مأمن» و «تایتان». شش اثر دیگر هم از داستان‌های نویسندگان خارجی مثل ماکسیم گورکی و دینو بوتزاتی اقتباس و دراماتورژی شده‌اند. این نمایشنامه‌ها عبارت‌اند از: «مادر خیانت»، «آقای پوتزاتی تشریف نمی‌آورند!»، «طنابتو یه دیقه قرض می‌دی دُنیا مرسدیتاس؟!»، «کامپومانس»، «نظم نوین» و «خَرَکی بر سازِ زیستن». نمایش‌های فریدزاده سرراست، قصه‌گو و پر تعلیق هستند و معمولاً گره‌هایی ایجاد می‌کنند که می‌توانند مخاطب را تا پایان با خود همراه نمایند.

کتاب مادر خیانت را انتشارات نیستان چاپ و به بازار کتاب عرضه نموده است.

کتاب مادر خیانت برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به نمایشنامه و تئاتر علاقه دارید می‌توانید این مجموعه نمایشنامه‌های کوتاه را مطالعه کنید.

با عبدالرضا فریدزاده بیشتر آشنا شویم

عبدالرضا فریدزاده (متولد 1331) شاعر، نمایشنامه‌نویس و کارگردان است. او ابتدا در دانشگاه تربیت‌معلم تحصیل کرد و به‌عنوان معلم به استخدام آموزش‌وپرورش درآمد. کمی پیش از انقلاب به دانشکده‌ی هنرهای دراماتیک راه یافت و در رشته‌ی بازیگری - کارگردانی مشغول به تحصیل شد. فریدزاده از اولین مؤسسان حوزه‌ی هنری بود و تئاترهای زیادی با گروه‌های ساکن جنوب شهر تهران اجرا کرد. او از دهه‌ی 1360 به بروجرد رفت و پس از بازنشستگی از آموزش‌وپرورش دوباره به تهران بازگشت. در این دو دهه او فعالیت بیشتری در تئاتر داشت و آثار متعددی را از نوشتن نمایشنامه تا اجرا از خود به‌جای گذاشت. فریدزاده چندین کتاب تألیف کرده که «کارگاه تئاتر» و «حیرت بازار» ازجمله‌ی آن‌ها به شمار می‌روند. او جوایز زیادی هم به دست آورده که از میان آن‌ها می‌توان به کسب مقام در جشنواره‌ی تئاتر سراسری تیرنگ، دفاع مقدس و رشد اشاره کرد.

در بخشی از کتاب مادر خیانت: مجموعه نمایشنامه می‌خوانیم

مادر: چادرت به کاخی می‌ماند پسرم. و خود در این لباس زیبای باشکوه، چه زیباتر از زیبا شده‌ای عزیز مادر! سلاح و یَراقت نیز همگی جواهرنشانند و برازنده. همه چیز چنان است که گویی از جنگ و مرگ خبری نیست در همین چند قدمی.

فرزند: جنگ و مرگ، بازیچه‌های منند مادر! و این عظمت و شکوه، بخشی ناچیز است از رؤیایی که به آن دست یافته‌ام. فرزندت به نیروی اراده و قدرت، رؤیاها را به تسخیر خود درآورده و می‌آ‌ورد. اما تو مادر، آه که چه زرد و پیر و نزاری! فرمان می‌دهم پرستاری و پذیرایی‌ات کنند، چنان‌که دو روزه شاداب و جوان شوی. و اکنون بگذار تا دستت را ببوسم (می‌بوسد)... خوب شد... خوب شد که نزدم آمدی... قصدم آن بود که همین امشب پیش از سر زدن سپیده، حمله‌ای برق‌آسا را آغاز و تکلیف آن شهر را معلوم کنم.

مادر: پس به موقع آمدم! و اگر نمی‌آمدم چه؟ باز هم حمله‌ برق‌آسایت انجام می‌گرفت؟

فرزند: انجام می‌گرفت مادر! و گروهی از ورزیده‌ترین سربازانم مأموریت داشتند تا به محض گشوده شدن دروازه‌ شهر، به جستجوی تو بپردازند و به ارودگاهم انتقالت دهند، اما زحمتشان را کم کردی!

مادر: و از کجا که در همان آغاز حمله‌ات کشته نمی‌شدم و با جنازه‌ام رویاروی نمی‌شدند آن گروه ورزیده‌ات، مادر؟!

فرزند: آن‌ها کارشان را به خوبی بلدند مادرجان، نگران این نبودم.

مادر: فرض کن که به هر دلیل آن اتفاق روی می‌داد!

فهرست مطالب کتاب

مادر خیانت
آقای پوتزاتی تشریف نمی‌آورند!
داستانِ یک نام
اشک
طنابتو یه دیقه قرض می‌دی دُنیا مرسدیتاس؟!
کامپومانس
نظم نوین
مأمن
خَرَکی بر سازِ زیستن
تایتان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مادر خیانت: مجموعه نمایشنامه
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات288
زبانفارسی
شابک978-964-337-815-8
موضوع کتابنمایشنامه ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مادر خیانت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مادر خیانت

برای دریافت کتاب مادر خیانت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.