معرفی و دانلود کتاب مبانی فناوری آموزشی

عکس جلد کتاب مبانی فناوری آموزشی
قیمت:
۲۳,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مبانی فناوری آموزشی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مبانی فناوری آموزشی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مبانی فناوری آموزشی

کتاب مبانی فناوری آموزشی نوشته‌ی عبدالرضا دوبهری‌زاده، تاریخچه‌ی تکنولوژی در آموزش را مرور می‌کند و می‌کوشد نقش فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی را در تعلیم و تربیت دانش آموزان بررسی نماید. این کتابِ راهنما با کندوکاو در انواع ابزارهای آموزشی مدرن و کاربرد آن‌ها در برنامه‌ریزی درسی تلاش دارد رابطه و تأثیر متقابل آموزش و تکنولوژی را نشان دهد.

درباره‌ی کتاب مبانی فناوری آموزشی

از ابتدای قرن بیستم، فناوری در کنار آموزش‌ و پرورش قرار گرفت و کاملاً با آن پیوند یافت. در این دوران، بشر به اهمیت و قدرت فناوری‌ها پی برد و سعی کرد برای تعلیم دانش‌آموزان از آن استفاده کند. تا پیش از آن کودک را برای آشنایی با برخی از موضوعات به مکان‌هایی همچون موزه یا فضاهای طبیعی می‌بردند، اما در قرن بیستم تکنولوژی به درون مدرسه آمد. برای مثال از اسلایدهای آموزشی و مواردی از این‌ دست استفاده شد. این مسأله اتفاق بزرگی در آموزش بود و به‌مرور گرایش به آن بیشتر و بیشتر شد.

محققین میانه‌های قرن بیستم، یعنی دهه‌های 1950 و 1960 را اوج تحولات تکنولوژیک آموزشی می‌دانند و معتقدند وسایل صوتی و تصویری و ارتباطی‌ای که در کلاس‌ها به‌کار رفتند، باعث شدند بسیاری از مشکلات آموزشی برطرف شود. مشکلاتی که قرن‌ها بود وجود داشت و به نابرابری آموزشی و افت تحصیلی دانش‌آموز دامن می‌زد. در همین دوران رشته‌ای تحت‌عنوان فناوری آموزشی شکل گرفت که اساساً بر روی همین فرآیند متمرکز بود و سعی می‌کرد آن را بررسی کند. این رشته از اوایل دهه‌ی 1370 وارد ایران شد و در گروه علوم تربیتی قرار گرفت. کتاب مبانی فناوری آموزشی نوشته‌ی عبدالرضا دوبهری‌زاده تلاش دارد این رشته را معرفی کند و مبانی و کلیات آن را توضیح دهد. نویسنده، تاریخچه و تحولات تاریخی تکنولوژی آموزشی را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که این فرآیند چه تأثیر عمیقی بر تعلیم و تربیت و حل مشکلات داشته است.

عده‌ای محققین معتقدند اولین موارد استفاده از فناوری در آموزش به دوران سوفسطائیان باز می‌گردد. به‌زعم آن‌ها سرچشمه‌های این رشته را باید در 2500 سال پیش و رفتار و نگرش سوفسطایی‌ها نسبت به امر آموزش و سازمان‌دهی آن جست. از سوی دیگر، تصور می‌شود قرن نوزدهم و از لحظه‌ای که از تخته‌سیاه و گچ برای آموزش استفاده شد، قدم اول پیوند آموزش و فناوری برداشته شد. از زمان شکل‌گیری رشته‌ی تکنولوژی آموزشی، این رشته از چهار مرحله گذر کرده است: در مرحله‌ی ابتدایی صرفاً بر موضوع وسایل و ابزارهای آموزشی متمرکز بود و از آن فراتر نمی‌رفت، در مرحله‌ی دوم بر مواد آموزشی تأکید می‌شد، مرحله سوم به نظام‌های درسی نظر داشت و در مرحله‌ی متأخرتر نظام‌های آموزشی را بررسی می‌کرد. محققین امروزه را مرحله‌ی پنجم این فرآیند می‌دانند و معتقدند تکنولوژی آموزشی حالا کاملاً متحول شده و تعریف جدیدی دارد. در دوران مدرن این رشته بر نظام‌های اجتماعی متمرکز می‌شود و به دنبال طراحی، تولید، به‌کارگیری و مدیریت منابع یادگیری است. در واقع، این رشته از حوزه‌ی صرفاً آموزشی وارد سیستم‌های اجتماعی شده. این موضوع، بیانگر اهمیت این رشته است و نشان می‌دهد که کارشناسان تاچه‌حد بر روی آن در فرآیند تعلیم و تربیت حساب کرده‌اند.

عبدالرضا دوبهری‌زاده در کتاب مبانی فناوری آموزشی، پس از مرور تاریخچه‌ی طولانی و روند تکاملی این رشته، از نگرش‌های متفاوت نسبت به آن می‌گوید و نشان می‌دهد که چه دیدگاه‌هایی در مورد استفاده از فناوری در آموزش‌ و پرورش وجود دارد. نویسنده در ادامه از رسانه‌های مختلف آموزشی صحبت می‌کند و می‌کوشد تأثیر متقابل فناوری و آموزش را بررسی نماید. او در بخش‌های پایانی کتابش انواع ابزارهای آموزشی را توضیح می‌دهد و می‌کوشد کاربرد فناوری را در برنامه‌ریزی درسی تحلیل کند.

کتاب مبانی فناوری آموزشی را انتشارات فن و دانش منتشر کرده است.

کتاب مبانی فناوری آموزشی برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به دانشجویان رشته‌های علوم تربیتی مخصوصاً تکنولوژی آموزشی پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب مبانی فناوری آموزشی می‌خوانیم

بعضی از مربیان بزرگ تعلیم و تربیت به تفکر آموزشی دیداری در کنار آموزش شنیداری توجه داشته‌اند، کمینوس از جمله مربیانی است که علاوه بر آموزش شنیداری به آموزش دیداری دانش‌آموزان توجه داشته است. در قرن نوزدهم تابلوهای گچی همراه با کتاب‌های مصور و نقشه و نمودار به‌وجود آمد به دنبال آن در قرن بیستم معلمان با بهره‌گیری از وسایل دیداری - شنیداری مورد تاکید قرار گرفتند به تدریج اختراعات جدیدی به وقوع پیوست، ساخت فیلم‌های آموزشی به‌وجود آمد.
که استفاده از فیلم‌های ناطق در کنار کتاب‌های مصور، اسلاید، رادیوآموزشی و ضبط صوت بوجود آمدند، در پایان جنگ جهانی دوم وسایل دیگری چون پروژکتورها به‌وجود آمدند.

در ابتدا مقاصد مشخص می‌شود بعد تحلیل می‌شوند و در آخر میزان تحقق مقاصد از طریق ارزشیابی بررسی می‌شوند. از دهه 1970 فناوری آموزشی را روش طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه‌های آموزشی و سیستم آموزشی و یادگیری تلقی کردند.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: سیر تحول تاریخی مبانی فناوری آموزشی
فصل دوم: دیدگاه‌های مربوط به نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در تعلیم و تربیت
فصل سوم: رسانه‌های آموزشی
فصل چهارم تاریخچه‌ی آموزش از راه دور در جهان
فصل پنجم: تاثیر متقابل فناوری اطلاعات و ارتباطات و آموزش عالی
فصل ششم: انواع ابزارهای آموزشی
فصل هفتم: کاربرد فناوری اطلاعات در برنامه‌ریزی درسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مبانی فناوری آموزشی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات فن و دانش
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات108
زبانفارسی
شابک978-622-92826-3-2
موضوع کتابکتاب‌های علوم تربیتی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مبانی فناوری آموزشی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مبانی فناوری آموزشی

برای دریافت کتاب مبانی فناوری آموزشی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.