معرفی و دانلود کتاب شخصیت پردازی در داستان‌ها

عکس جلد کتاب شخصیت پردازی در داستان‌ها
قیمت:
۲۳,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شخصیت پردازی در داستان‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شخصیت پردازی در داستان‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شخصیت پردازی در داستان‌ها

کتاب شخصیت پردازی در داستان‌ها به قلم مرضیه شیرازی به بررسی توصیفی-تحلیلی عناصر شخصیت‌پردازی در رمان‌های سید محمود قادری گلاب‌دره‌ای می‌پردازد و از این رهگذر مسئله‌ی شخصیت‌پردازی در نویسندگی را تشریح می‌کند. این کتاب وضعیت رمان امروز ایران و انواع رویکردهای نظری نسبت به شخصیت را نیز مورد مطالعه قرار می‌دهد.

درباره‌ی کتاب شخصیت پردازی در داستان‌ها

شخصیت‌پردازی یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین عناصر ادبیات داستانی، به خصوص در ادبیات مدرن جهان است. هر رفتار و گفتار و احساسی که شخصیت یک داستان دارد، هر فکری که به ذهنش خطور می‌کند، از شخصیت‌پردازی مورد نظر نویسنده نشأت می‌گیرد. یک شخصیت‌پردازیِ درست باعث می‌شود خواننده ارتباط بهتری با وقایع داستان برقرار کند و واکنش‌های شخصیت‌ها در نظرش قابل‌لمس‌تر باشد. در واقع شخصیت‌ها نقشی کلیدی در تأثیرگذاری داستان بر عهده دارند، به طوریکه عناصر داستانی دیگر را تحت پوشش خود قرار می‌دهند.

مرضیه شیرازی، مؤلف و مدرس دانشگاه، در کتاب شخصیت پردازی در داستان‌ها، مسئله‌ی شخصیت‌پردازی در ادبیات داستانی را تشریح می‌کند و به مطالعه‌ی موردی رمان‌های پر کاه، بادیه و دال اثر سید محمود قادری گلاب‌دره‌ای، نویسنده‌ی معاصر، می‌پردازد. به عقیده‌ی او رﻣان‌های گلاب‌دره‌ای از ﻋناﺻﺮ مستقیم و ﻏﯿﺮﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺑﺮای ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺨﺼﯿّﺖها بهره ﺑﺮده‌اﻧﺪ و ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺮ کنش‌ها، گفتار، نام و محیط شخصیت‌ها تأکید دارند.

کتاب شخصیت پردازی در داستان‌ها در پنج فصل نوشته شده است. پس از توضیحی مختصر از مقدمات عنصر شخصیت‌پردازی در فصل اول، نویسنده در فصل دوم، ادبیات معاصر به ویژه رمان معاصر فارسی و انواع رمان در ایران معاصر را بررسی می‌کند. در فصل سوم به سراغ آثار سید محمود قادری گلاب‌دره‌ای می‌رود و بررسی مختصری روی آثار ادبی او انجام می‌دهد. فصل چهارم عناصر داستانی را با تمرکز بر عنصر شخصیت مطرح کرده و انواع رویکردها به شخصیت را بیان می‌کند. در نهایت، در فصل پنجم به بررسی جزئی شخصیت‌های هر کدام از چهار رمان سید محمود قادری گلاب‌دره‌ای (پَر کاه، بادیه و دال) می‌پردازد و شیوه‌های شخصیت پردازی را در این رمان‌ها نشان می‌دهد.

کتاب شخصیت پردازی در داستان‌ها برای چه‌کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به کسانی که قصد دارند مهارت‌های نویسندگی را در خودشان تقویت کنند و همچنین کسانی که به سبک نوشته‌ها و رمان‌های سید محمود قادری گلاب‌دره‌ای علاقه‌مندند، توصیه می‌شود. این کتاب به عنوان منبع درسی برای آموزش عناصر داستان‌نویسی نیز مناسب است.

در بخشی از کتاب شخصیت پردازی در داستان‌ها می‌خوانیم

محمود گلاب‌دره‌ای ادبیّات ویژه و زندگی ویژه‌ی خود را داشت. ادبیّات و زندگی‌اش کاملاً شبیه هم بود. او در هر دو حوزه با فراز و نشیب بسیار روبه‌رو بود و اگر بپذیریم هنر محصول بی‌قراری و بی‌ثباتی است، به‌گمانم گلابدره‌ای به اندازه کافی این ویژگی‌ را در زندگی خود داشت. فراز و فرودی که در کتاب‌هایش هم مشهود است. لجام‌گسیختگی نثر گلابدره‌ای به اندازه‌ای مؤثر بود که می‌توانست تبدیل به یک سبک شود. التهابی که در نوشته‌های او وجود داشت، بعدها در زندگی و کارش هم نمود داشت.

مظلومیّت ایشان ناشی از مظلومیّت ادبیّات است. اگر محمود گلاب‌دره‌ای فقط «لحظه‌های انقلاب» و «اسماعیل اسماعیل» را نوشته بود، حق داشت که به عنوان نویسنده‌ای مؤثّر در عرصه‌ی ادبیات انقلاب، مقابلش سر احترام و تواضع فرود آوریم. زمانی که مردم در شور و هیجان پیروزی انقلاب بودند، این گلابدره‌ای بود که بدون دریافت سفارش از کسی شروع به نگارش مستندسازی شعارها و رویدادهای روزهای اول انقلاب کرد.

می‌توان گفت که گلاب‌دره‌ای نویسنده‌ای مستندگراست. غالباً مسائل اجتماعی، فقر و درگیری‌های طبقاتی موضوع و مضمون آثار اوست. نخستین اثرش، سگ کوره‌پز، نشانگر دل‌نگرانی او نسبت به وضع کودکان زاغه‌نشینی است که به زندگی پر رنج و مشغله‌ای پرتاب می‌شوند. دوّمین اثرش، اباذر نجار از رشد جنبه‌ی اعتراضی آثار او خبر می‌دهد. در رمان‌های بعدی، او با گذر از رمانتیسم اجتماعی به واقع‌گرایی انتقادی، موفّق می‌شود خشم و کینه‌ی خود را به نحوی متقاعدکننده‌تر از پیش به‌قلم درآورد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه مولف
فصل اوّل: مقدمه
1-1- مقدّمه
فصل دوم:‌ ادبیّات داستانی معاصر، رویکردی به رُمان معاصر
2-1- داستان و ادبیات داستانی
2-2- انواع ادبیّات داستانی
2-3- ادبیّات غیر داستانی
2-4- ادبیّات نیمه داستانی
2-5- داستان
2-6- انواع داﺳﺘان
2-7- وﺿﻌﯿﺖ رﻣان اﻣﺮوز و رﻣانﻧﻮﯾﺴﯽ در اﯾﺮان
2-8- رمان، داستان و گفتمان
2-9- پیشینه‌ی ادبیّات داستانی
2-10- آثار و چهره‌های برجستة ادبیات داستانی
فصل سوم: محمود قادری گلاب‌دره‌ای، آثار و سبک نگارش
3-1- شرح حال (با تکیّه بر رویدادهای برجسته و تأثیرگذار)
3-2- آثار محمود گلاب‌دره‌ای
3-3- سبک نویسندگی محمود گلاب‌دره‌ای
فصل چهارم: عناصر داستانی (با تکیّه بر عنصر شخصیّت و شیوه‌های شخصیّت‌پردازی)
4-1- داستان و عناصر داستانی
4-2- شخصیّت و داستان
4-3- رویکرد نشانه‌شناختی و ساخت‌گرایانه به شخصیّت
4-4- رویکرد روان شناختی و انسان‌مدارانه به شخصیت
4-5- رویکرد پیوستاری به رابطه شخصیّت و پی‌رنگ
4-6- تحلیل شخصیّت
4-7- رویکرد نظریّه صفات به شخصیّت
4-8- رویکرد ساخت‌گرایان و روایت‌شناسان
4-9- انواع شخصیت‌پردازی
4-10- کانونی شدگی (دیدگاه)
فصل پنجم: شخصیّت و شخصیّت‌پردازی در رُمان‌های محمود گلاب‌دره‌ای: پَر کاه، بادیه و دال
5-1- مقدّمه (ویژگی ساختاری رُمان پَرِ کاه)
5-2- ویژگی‌های ساختاری رمان بادیه
5-3- ویژگی‌های ساختاری رمان دال
نتیجه‌گیری
فهرست منابع و مآخذ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شخصیت پردازی در داستان‌ها
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات فن و دانش
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات86
زبانفارسی
شابک978-622-92826-7-0
موضوع کتابنگارش
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب شخصیت پردازی در داستان‌ها

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب شخصیت پردازی در داستان‌ها

برای دریافت کتاب شخصیت پردازی در داستان‌ها و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.