معرفی و دانلود کتاب مجموعه تست‌های آمادگی آزمون معامله‌ گری ابزار مشتقه: مبتنی بر استاندارد CFA

عکس جلد کتاب مجموعه تست‌های آمادگی آزمون معامله‌ گری ابزار مشتقه: مبتنی بر استاندارد CFA
قیمت:
70000 تومان - 7.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مجموعه تست‌های آمادگی آزمون معامله‌ گری ابزار مشتقه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مجموعه تست‌های آمادگی آزمون معامله‌ گری ابزار مشتقه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مجموعه تست‌های آمادگی آزمون معامله‌ گری ابزار مشتقه: مبتنی بر استاندارد CFA

کتاب مجموعه تست‌های آمادگی آزمون معامله‌ گری ابزار مشتقه گردآوری و تألیف عباس گمار و سید علیرضا صادقی یک اثر جامع برای کسب آمادگی داوطلب‌های آزمون‌های بورس و اوراق بهادار به حساب می‌آید. در این اثر آموزشی، با مفهوم‌های بازار مشتقه، مقررات معامله‌گری این ابزار در ایران و اصطلاح‌های تخصصی انگلیسی آن آشنا می‌شویم و دستورالعمل‌ها و ضابطه‌های اجرایی این بازار مالی را یاد می‌گیریم.

درباره‌ی کتاب مجموعه تست‌های آمادگی آزمون معامله‌ گری ابزار مشتقه

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، بازارهای مالی و تجاری نیز روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شوند و همین موضوع باعث شده که تعداد زیادی از افراد، علاقه‌مند به کسب مدرک معتبر برای حضور در بازارهای سرمایه باشند. یکی از رشته‌های تحصیلی و کاربردی مناسب برای ورود به بازار سرمایه، مهندسی مالی است که به‌صورت رشته‌ای مجزا در پایه‌ی کارشناسی ارشد و دکترا، در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا ارائه می‌شود و در دانشکده‌های ایران نیز امکان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را دارد. قابلیت‌های رشته‌ی مهندسی مالی باعث شده که اغلب مدیرهای ارشد بازار سرمایه و بنگاه‌های مالی و غیرمالی، تحصیل در این رشته را ضروری بدانند. به همین خاطر سازمان بورس و اوراق بهادار، هرسال در چندین نوبت آزمون‌های حرفه‌ای آن را برگزار و به پذیرفته‌شده‌ها نیز گواهی‌نامه‌های رسمی ارائه می‌کند. این آزمون‌ها از سال 1390، و به‌خاطر رعایت استانداردهای جهانی CFA و CIIA، دستخوش تغییرهای گسترده‌ی محتوایی و ساختاری شده و برگزارکننده‌ها نیز تلاش کرده‌اند با افزایش سطح سؤال‌ها، اعتبار مدرک‌های اعطایی را در سطح جهانی ارتقا ببخشند.

یکی از گواهی‌نامه‌هایی که این سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه می‌کند، مدرک معامله‌گری اوراق مشتقه (بازار آتی‌ها) است که با استقبال زیاد دانشجوها و دانش‌آموخته‌های رشته‌های مرتبط روبه‌رو می‌شود. کتاب آمادگی آزمون معامله‌گری ابزار مشتقه: از سری آزمون‌های سازمان بورس و اوراق بهادار بر اساس استاندارد CFA، گردآوری و تألیف عباس گمار و سید علیرضا صادقی، از جمله کتاب‌های انگشت‌شماری است که قابلیت پاسخگویی جامع به نیازهای داوطلب‌های آزمون معامله‌گری ابزار مشتقه را دارد. این اثر آموزشی که در سه بخش مفهوم‌های بازار مشتقه، مقررات معامله‌گری این ابزار در ایران، و اصطلاح‌های انگلیسی دسته‌بندی شده، متنی ساده و منسجم دارد و نویسنده‌ها نیز در هر بخش مثال‌ها و پرسش‌های زیادی به همراه پاسخ‌های تشریحی ارائه کرده‌اند.

نویسنده‌ها در بخش اول کتاب، ابتدا مفهوم بازار مشتقه و ابزارها، قراردادها و اصل اساسی در قیمت‌گذاری آن را توضیح می‌دهند و سپس به معرفی بازار پیمان آتی (قرارداد تحویل آینده) و ابزارهایش می‌پردازند. در ادامه‌ی این بخش، بازارهای قرارداد آتی، اختیار معامله و سوآپ، به همراه ابزارهای‌شان معرفی می‌شود و هر فصل نیز با اصطلاح‌های تخصصی، نمونه سؤال‌ها و پاسخ‌نامه‌ی تشریحی همراه است. بخش دوم کتاب به مقررات معامله‌گری ابزار مشتقه در ایران می‌پردازد و در آن درباره‌ی دستورالعمل‌های اجرایی معامله‌های قرارداد آتی در شرکت بورس کالای ایران و ضابطه‌های اجرایی بازار جبرانی توضیح داده می‌شود. در ادامه نیز نویسنده‌ها مصوبه‌ی ابزار مالی قراردادهای آتی و مقررات مربوط به آن، و ضابطه‌های استخدام و نقل‌وانتقال شخص‌های وابسته به اعضای کانون کارگزارهای بورس و اوراق بهادار را تحلیل و بررسی می‌کنند و سپس دستورالعمل اجرایی دریافت سفارش‌های تلفنی با استفاده از مرکز تماس کارگزاری و ضابطه‌های وجه تضمین قرارداد اختیار معامله‌ی سهام در بورس اوراق بهادار تهران را توضیح می‌دهند. بخش پایانی کتاب به معرفی اصطلاح‌های انگلیسی در بازار مشتقه اختصاص دارد و نویسنده‌ها در این قسمت نیز همچون بخش‌های پیشین، آزمون‌هایی برای سنجش میزان یادگیری خواننده‌ی کتاب طراحی کرده‌اند.

کتاب مجموعه تست‌های آمادگی آزمون معامله گری ابزار مشتقه، بر اساس استاندارد CFA و آخرین سرفصل‌ها طراحی شده و عباس گمار و سید علیرضا صادقی با همکاری انتشارات آریانا قلم این کتاب را منتشر کرده‌اند.

در نکوداشت کتاب مجموعه تست‌های آمادگی آزمون معامله گری ابزار مشتقه

  • ارائه‌ی کتاب‌هایی از قبیل آمادگی آزمون معامله‌ گری ابزار مشتقه، بیانگر ورود آموزش مالی به مرحله‌ای تازه در ایران است؛ آموزش حرفه‌ای کم‌کم جای خود را باز می‌کند و مکمل تحصیلات دانشگاهی می‌شود، آزمون‌های حرفه‌ای و به‌تبع آن، دریافت گواهی‌نامه‌های پیشرفته جای مدرک‌طلبی دانشگاهی را می‌گیرد و آموزش هدفمندتر می‌شود. زبان نگارش این کتاب و نظم چیدمان مطلب‌ها، پاسخ‌گوی سلیقه‌های گسترده‌ی خواننده‌ها خواهد بود و پرسش‌های چهارگزینه‌ای پایان هر فصل می‌تواند در میزان موفقیت مخاطب برای شرکت در آزمون‌های بورس مؤثر باشد. (حسین عبده تبریزی، دبیرکل اسبق بورس اوراق بهادار تهران)

کتاب مجموعه تست‌های آمادگی آزمون معامله گری ابزار مشتقه مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به داوطلب‌های آزمون‌های بورس و اوراق بهادار، و همچنین آزمون معامله‌گری ابزار مشتقه پیشنهاد می‌شود.

با عباس گمار بیش‌تر آشنا شویم

عباس گمار در سال 1363 به دنیا آمد و به‌عنوان یک کارشناس در حوزه‌ی بانکداری و سرمایه‌گذاری فعالیت دارد. او دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی مهندسی مالی از دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیر طوسی و دارای گواهینامه‌ی CFA Level II است و به‌عنوان مدیر ارزشیابی تأمین سرمایه‌ی نوین فعالیت می‌کند. اثر حاضر تنها کتاب اوست که به‌عنوان یک منبع برای داوطلب‌های آزمون‌های بورس و اوراق بهادار کاربرد دارد.

در بخشی از کتاب مجموعه تست‌های آمادگی آزمون معامله‌ گری ابزار مشتقه می‌خوانیم

ریسک‌های پیمان آتی

پیمان آتی جزو تعهدات آتی محسوب می‌شوند چرا که فروشنده و خریدار موظف به اجرای آن در سررسید هستند. در غیر این صورت آن‌ها مرتکب نکول می‌شوند. در مثال قبل فروشنده در سررسید (15 اکتبر) موظف به تحویل 100 سهام ای. بی. ‌ام و خریدار موظف به پرداخت 21000 دلار (210 دلار * 100 سهم) در همان روز است. در صورتی که قیمت سهام آی. بی. ‌ام در سررسید بیش‌تر از 210 دلار باشد (مثلاً 300 دلار به ازای هر سهم) فروشنده انگیزه دارد که سهام را به خریدار تحویل ندهد. برعکس در صورتی که قیمت سهام ای. بی. ‌ام کم‌تر از 210 دلار باشد (مثلاً 150 دلاربه ازای هر سهم) خریدار انگیزه دارد که سهام را نخرد. بنابراین در پیمان آتی هر یک از طرفین پیمان آتی همواره در معرض ریسک طرف دیگر قرار دارد و این یکی از معایب پیمان آتی و هر قرارداد مشتقه دیگر در فرابورس است. البته طرف‌های پیمان معمولاً تمهیداتی مانند اخذ وثیقه را برای کاهش ریسک نکول در نظر می‌گیرند که این عمل را وثیقه سپاری می‌نامند. همچنین طرف‌های پیمان آتی معمولاً از درجه اعتبار بالایی برخوردارند.

تعیین مشخصات پیمان آتی با توجه به نیازهای خاص طرف‌های آن ممکن است موجب بروز مشکلاتی شود. پیمان آتی که بین دو طرف منعقد می‌شود لزوماً مطابق با نیاز افراد دیگر نیست. از این رو در صورتی که یکی از طرف‌ها قبل از سررسید قصد واگذاری تعهدات خود را به شخص ثالثی داشته باشد ممکن است با ریسک نقدشوندگی مواجه شود.

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
پیش‌گفتار مولفان
بخش اول: مفاهیم بازار مشتقه
فصل اول: بازار مشتقه و ابزارهای آن
مقدمه
علت کاربرد واژه ‌"مشتقه"‌ برای قراردادهای مشتقه
بازارهای بورس و فرابورس (خارج از بورس)
قراردادهای اساسی در بازار مشتقه
اصل اساسی در قیمت‌گذاری ابزارهای مشتقه
اصطلاحات فصل اول
پرسش‌های چهارگزینه‌ای فصل اول
پاسخ‌نامه تشریحی فصل اول
فصل دوم: بازار پیمان آتی (قرارداد تحویل آینده) و ابزارهای آن
مقدمه
تسویه و تحویل در پیمان آتی
بستن موقعیت و ریسک نکول در پیمان آتی
منحنی عایدی پیمان آتی
انواع پیمان آتی
قیمت‌گذاری پیمان آتی و اصل آربیتراژ
تحلیل عوامل موثر بر قیمت توافقی
اصطلاحات فصل دوم
پرسش‌های چهارگزینه‌ای فصل دوم
پاسخ‌نامه تشریحی فصل دوم
فصل سوم: بازار قرارداد آتی و ابزارهای آن
مقدمه
فرایند به‌روزرسانی حساب‌ها در قرارداد آتی
اهرم مالی در قرارداد آتی
قطب‌های اصلی بازار آتی‌ها
اصطلاحات فصل سوم
پرسش‌های چهارگزینه‌ای فصل سوم
پاسخ‌نامه تشریحی فصل سوم
فصل چهارم: بازار اختیار معامله و ابزارهای آن
مقدمه
قراردادهای اختیار در بازارهای مالی
قیمت اختیار و عوامل موثر بر آن
حدود قیمت اختیار
قرارداد اختیار قابل معامله در بورس و فرابورس
انواع دارایی‌های پایه در قرارداد اختیار
اصطلاحات فصل چهارم
پرسش‌های چهارگزینه‌ای فصل چهارم
پاسخ‌نامه تشریحی فصل چهارم
فصل پنجم: بازار سواپ و ابزارهای آن
مقدمه
ویژگی‌های قرارداد سواپ
دارایی‌های پایه قرارداد سواپ
اصطلاحات فصل پنجم
پرسش‌های چهارگزینه‌ای فصل پنجم
پاسخ‌نامه تشریحی فصل پنجم
بخش دوم: مقررات معامله‌گری ابزار مشتقه در ایران
دستورالعمل اجرایی معاملات قراردادهای آتی در شرکت بورس کالای ایران
دستورالعمل معاملات قرارداد آتی سهام در بورس اوراق بهادار تهران
مصوبه ابزار مالی قراردادهای آتی و مقررات مربوط به معاملات قرارداد آتی
ضوابط اجرایی بازار جبرانی
ضوابط استخدام و نقل و انتقال اشخاص وابسته به اعضاء بین اعضاء کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار
دستورالعمل معاملات قرارداد اختیار معامله سهام در بورس اوراق بهادار تهران
دستورالعمل اجرایی دریافت سفارش‌های تلفنی با استفاده از مرکز تماس کارگزاری
ضوابط وجه تضمین قرارداد اختیار معامله سهام در بورس اوراق بهادار تهران
پرسش‌های چهارگزینه‌ای بخش دوم
پاسخ‌نامه تشریحی بخش دوم
بخش سوم: اصطلاحات انگلیسی بازار مشتقه
فصل اول: اصطلاحات انگلیسی ویژه معاملات ابزار مشتقه
پرسش‌های چهارگزینه‌ای بخش سوم
پاسخ‌نامه تشریحی بخش سوم
فهرست منابع و مراجع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مجموعه تست‌های آمادگی آزمون معامله‌ گری ابزار مشتقه: مبتنی بر استاندارد CFA
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات آریاناقلم
سال انتشار۱۳۹۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات261
زبانفارسی
شابک978-600-6227-67-2
موضوع کتابکتاب‌های آموزش سرمایه گذاری، بورس و فارکس، کتاب‌های آزمون‌های استخدامی
قیمت نسخه الکترونیک
70000 ت - 7.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب مجموعه تست‌های آمادگی آزمون معامله‌ گری ابزار مشتقه

برای دریافت کتاب مجموعه تست‌های آمادگی آزمون معامله‌ گری ابزار مشتقه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.