معرفی و دانلود کتاب مجوزها و محدودیت‌های وارداتی و صادراتی کشور

برای دانلود قانونی کتاب مجوزها و محدودیت‌های وارداتی و صادراتی کشور و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مجوزها و محدودیت‌های وارداتی و صادراتی کشور و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مجوزها و محدودیت‌های وارداتی و صادراتی کشور

کتاب مجوزها و محدودیت‌های وارداتی و صادراتی کشور با نگاهی به الزامات و مقررات سازمان جهانی تجارت (WTO) به قوانین و مقررات این سازمان در زمینۀ صادرات و واردات و به طور کلی بازرگانی بین‌المللی می‌پردازد.

با توجه به فرایند پیش روی ایران برای عضویت در سازمان جهانی تجارت و ضرورت انطباق سیاست‌ها و مقررات تجاری کشور با الزامات این سازمان، شناخت دقیق و طبقه‌بندی درست انواع محدودیت‌ها، مجوزها و موانع موجود در تجارت خارجی کشور و شناسایی ریشه‌ها و عوامل ایجادکننده این محدودیت‌ها امری ضروری بوده که علاوه بر تسهیل فرایند الحاق، مسیر و سمت و سوی اصلاحات مورد نیاز در رژیم تجاری کشور را نیز تعیین می‌کند.

در فصل اول کتاب مجوزها و محدودیت‌های وارداتی و صادراتی کشور (Import and export licenses in Iran)، مجوزها و محدودیت‌های واردات و صادرات از نگاه سازمان جهانی تجارت معرفی شده است. در فصل دوم ضمن شناسایی و بررسی نهادهای مرتبط با تجارت، فرایند دریافت مجوز از این نهادها ترسیم شده، همچنین گروه‌های کالایی مرتبط به هر نهاد و قوانین و مقررات حاکم بر تجارت خارجی کشور استخراج شده است.

فصل سوم کتاب به بررسی تطبیقی رویه‌های مجوزدهی ملی با الزامات گات و موافقت‌نامه‌های سازمان جهانی تجارت اختصاص یافته است. در نهایت در فصل چهارم، جمع‌بندی فصل‌های قبلی انجام شده و ضمن ارائه خلاصه نتایج، راهکارها و پیشنهادات لازم جهت رفع انواع محدودیت‌ها در راستای الحاق به سازمان جهانی تجارت ارائه شده است.

در بخشی از کتاب مجوزها و محدودیت‌های وارداتی و صادراتی کشور می‌خوانیم:

ابزار سهمیه‌بندی برخلاف تعرفه برای دولت هیچ‌گونه درآمدی به وجود نمی‌آورد و یا لااقل درآمد مستقیمی ایجاد نمی‌کند.
از آن جا که در این روش برای هر کالا مقداری سهمیه وارداتی تعیین می‌گردد، لذا اتخاذ این سیاست در مواقع بحرانی برای محدود کردن مقدار واردات مؤثرتر از تعرفه گمرکی است. تأثیر حقوق گمرکی به طور غیرمستقیم از طریق قیمت‌ها اعمال می‌گردد و درجه تأثیر آن به کشش عرضه و تقاضا بستگی دارد. بدین معنی که زمانی که عرضه و تقاضا برای کالای وارداتی کشش‌ناپذیر باشد، آنگاه سهمیه‌بندی از وضع تعرفه مؤثرتر است. زیرا وضع تعرفه و گران‌تر شدن کالا اثری در میزان تقاضا نخواهد داشت. بنابراین در مواقع بروز بحران‌های اقتصادی نظیر تورم شدید و یا عدم تعادل شدید موازنه تجاری و تراز پرداخت‌ها، دولت‌ها برای مقابله با آن معمولاً به محدودیت‌های مقداری متوسل می‌شوند. زیرا اثر آن در مقایسه با حقوق گمرکی، مستقیم‌تر و قطعی‌تر است.

آثار حاصل از وضع تعرفه کاملا مشخص و قابل پیش‌بینی نیست، در حالی که اثرات ناشی از سهمیه‌بندی را می‌توان پیش‌بینی نمود.

نوع صدور و توزیع گواهی واردات در حالت سهمیه‌بندی، اغلب باعث افزایش فساد و رشوه‌خواری در سازمان‌های دولتی می‌گردد، در صورتی که در سیاست وضع تعرفه چنین موردی صورت نمی‌گیرد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: مجوزها و محدودیت‌های واردات و صادرات از نگاه سازمان جهانی تجارت
فصل دوم: رویه‌های مجوزدهی در سازمان‌های مرتبط با تجارت خارجی
فصل سوم: بررسی تطبیقی رویه‌های مجوزدهی ملی با الزامات گات و موافقت‌نامه‌های سازمان جهانی تجارت
فصل چهارم: جمع‌بندی و خلاصه نتایج
منابع و مراجع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مجوزها و محدودیت‌های وارداتی و صادراتی کشور
نویسنده، ، ، ، ، ، ،
ناشر چاپیانتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی
سال انتشار۱۳۹۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات197
زبانفارسی
شابک978-964-469-405-9
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد، کتاب‌های حقوق بین الملل
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب مجوزها و محدودیت‌های وارداتی و صادراتی کشور

برای دریافت کتاب مجوزها و محدودیت‌های وارداتی و صادراتی کشور و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.