معرفی و دانلود کتاب اصلاح ساختار حمایت از صنعت فولاد در راستای الحاق به WTO

برای دانلود قانونی کتاب اصلاح ساختار حمایت از صنعت فولاد در راستای الحاق به WTO و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اصلاح ساختار حمایت از صنعت فولاد در راستای الحاق به WTO و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اصلاح ساختار حمایت از صنعت فولاد در راستای الحاق به WTO

کتاب اصلاح ساختار حمایت از صنعت فولاد در راستای الحاق به WTO به مباحثی چون نظام تعرفه‌ای محصولات فولادی، بازار داخلی و خارجی، شناسایی موانع غیرتعرفه‌ای، محاسبه مدل‌های تعرفه‌ای محصولات فولاد، سناریوهای مربوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تاثیر آن بر معادل‌های تعرفه‌ای و... می‌پردازد.

درباره‌ی کتاب اصلاح ساختار حمایت از صنعت فولاد در راستای الحاق به WTO:

فولاد از مهم‌ترین فلزات و آلیاژهایی است که میزان تولید و مصرف‌شان در هر کشور از شاخص‌های سطح توسعه اقتصادی قلمداد می‌شود و مصرف آن با رفاه اقتصادی جامعه ارتباط مستقیم دارد.

هر چند ایران در سال 1389 با تولید 10 میلیون تن فولاد و کسب رتبه بیستم جهانی از نظر تولید، جایگاه مناسبی در میان تولید کنندگان جهانی کسب کرده است، اما میزان روزافزون واردات و روند کاهشی صادرات در این صنعت به نوعی بیانگر عدم حضور مؤثر کشور در بازارهای بین‌المللی است. واردات فولاد کشور در سال 1389، حدود 12 میلیون تن بوده است و با در نظر گرفتن میزان 1٫400 میلیون تنی صادرات فولاد در همین سال، می‌توان گفت مصرف فولاد کشور بیش از 20 میلیون تن در سال است.

بدین معنی که بیش از نیمی از نیاز مصرف داخلی فولاد از طریق واردات تأمین می‌شود. بنابراین، بازار داخلی فولاد به واردات وابسته است؛ در حالی که به دلیل استراتژیک بودن این صنعت به عنوان یک صنعت مادر و وابستگی تولید سایر صنایع - به ویژه صنعت ساختمان‌سازی - به آن به نظر نمی‌رسد استفاده از واردات برای جبران کسری نیاز بازار داخلی در بلند مدت به صلاح رشد صنایع ملی باشد؛ به ویژه مطالعه وضعیت بازار جهانی فولاد به نوعی نشان دهنده وجود وضعیت انحصاری آن است، زیرا 72 درصد صادرات جهانی فولاد در اختیار 16 صادر کننده برتر فولاد است.

بنابراین، ممکن است در سال‌های آتی به دلیل چالش‌هایی چون تحریم، تأمین واردات مورد نیاز از بازارهای جهانی امکان پذیر نباشد. از سوی دیگر، ایران در جریان الحاق به سازمان جهانی تجارت قرار دارد. عضویت در این سازمان به معنی ایجاد دسترسی بیش تر به بازارهای داخلی از جمله بازار فولاد برای سایر اعضای این سازمان و قرار گرفتن صنعت فولاد کشور در وضعیت رقابت با صنعت فولاد اعضای دیگر است.

کتاب اصلاح ساختار حمایت از صنعت فولاد در راستای الحاق به WTO، در فصل اول به کلیات پژوهش پرداخته است. پس از آن در فصل دوم، ضمن معرفی نظام تعرفه‌ای محصولات فولادی، بازار داخلی و خارجی مطالعه شده و شناسایی موانع غیرتعرفه‌ای صورت گرفته است. فصل سوم به محاسبه معادل‌های تعرفه‌ای محصولات صنعت فولاد می‌پردازد. فصل چهارم سناریوهای مربوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تأثیر آن بر معادل‌های تعرفه‌ای را بیان می‌کند. در نهایت در فصل پنجم، جمع‌بندی فصل‌های قبلی انجام شده و ضمن ارائه خلاصه نتایج، راهکارها و پیشنهادهای لازم در راستای الحاق به سازمان جهانی تجارت ارائه شده است.

کتاب اصلاح ساختار حمایت از صنعت فولاد در راستای الحاق به WTO مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به افرادی که در عرصه‌ی صنعت فولاد مشغول به فعالیت هستند، توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب اصلاح ساختار حمایت از صنعت فولاد در راستای الحاق به WTO می‌خوانیم:

الحاق کشور به سازمان جهانی تجارت به معنی ورود به عرصه جهانی رقابت است. قرار گرفتن در عرصه جهانی رقابت، مزایا و چالش‌های متعددی دارد. در صورت برخورداری صنعت از مزیت‌های تسبی، آن صنعت می‌تواند در بازارهای جهانی جایگاه مناسبی پیدا کرده و رشد و توسعه‌اش تداوم یابد، اما دیگر امکان حمایت‌های داخلی مانند پرداخت یارانه یا افزایش تعرفه به راحتی قبل امکان پذیر نیست. در واقع، هر صنعتی با ورود به بازار بین‌المللی به یک عرصه جدی و پر خطر وارد می‌شود که شاید دیگر امکان بازگشتی برایش وجود نداشته باشد.

با توجه به نگاه بلند مدت ایران مبنی بر لزوم پیوستن به سازمان جهانی تجارت باید پیشاپیش برنامه ریزی‌ها و استراتژی‌های صنایع مختلف طراحی شود تا برای ورود به رقابت بین‌المللی آماده شوند. در این میان بدیهی است که صنایع مادر - از جمله صنعت فولاد - به عنوان صنایعی که رشد سایر صنایع به آن‌ها وابسته است، اهمیت بیشتری دارند.

فولاد ترکیب بسیار متنوعی از آهن، کربن و عناصر آلیاژی است به طوری که می‌توان با تغییر مقدار و نوع این عناصر، ترکیبات مختلف فولادی با خواص بسیار جالب و متفاوت تولید کرد و در صنایعی چون راه آهن، اتومبیل سازی، لوازم خانگی، کشتی سازی، ساختمان سازی، ساخت نیروگاه، پل و... به کار می‌روند.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: کلیات
فصل دوم: نظام تعرفه‌ای محصولات فولادی، بازار داخلی و خارجی، شناسایی موانع غیرتعرفه‌ای
فصل سوم: محاسبه مدل‌های تعرفه‌ای محصولات فولاد
فصل چهارم: سناریوهای مربوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تاثیر آن بر معادل‌های تعرفه‌ای
فصل پنجم: ارائه‌ی راهکارهای پیشنهادی در راستای الحاق به سازمان جهانی تجارت
منابع و مراجع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اصلاح ساختار حمایت از صنعت فولاد در راستای الحاق به WTO
نویسنده، ، ،
ناشر چاپیانتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی
سال انتشار۱۳۹۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات147
زبانفارسی
شابک978-964-469-401-1
موضوع کتابکتاب‌های حقوق بازرگانی، کتاب‌های حقوق بین الملل
قیمت نسخه الکترونیک
39000 ت - 4.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب اصلاح ساختار حمایت از صنعت فولاد در راستای الحاق به WTO

برای دریافت کتاب اصلاح ساختار حمایت از صنعت فولاد در راستای الحاق به WTO و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.