معرفی و دانلود کتاب مریخی‌ها خود ما هستیم

عکس جلد کتاب مریخی‌ها خود ما هستیم
قیمت:
۴۱,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مریخی‌ها خود ما هستیم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مریخی‌ها خود ما هستیم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مریخی‌ها خود ما هستیم

جووانی بینیامی در کتاب مریخی‌ها خود ما هستیم تلاش می‌کند احتمال وجود حیات در کیهان را بررسی نماید و به پرسش‌های تاریخی و مهمی که در این زمینه وجود دارد پاسخ دهد. بینیامی که متخصص اخترفیزیک و از مؤثرترین چهره‌های اروپاست، آخرین یافته‌های علوم کیهان‌شناسی و ستاره‌شناسی را مرور می‌کند، به جالب‌ترین حقایق هستی اشاره می‌نماید و سعی می‌کند با زبان ساده پاسخ بدهد که آیا خارج از کره‌ی زمین موجودات دیگری وجود دارند یا نه.

درباره‌ی کتاب مریخی‌ها خود ما هستیم

یکی از پرسش‌های مهمی که بشر مدت‌هاست سعی می‌کند به پاسخ آن دست یابد این است که آیا حیات دیگری در کهکشان‌ها وجود دارد یا نه. آیا ممکن است که ما تنها موجودات زنده‌ی تمام این عالم باشیم؟ واقعیت این است که تاکنون شواهدی قوی و عینی مبنی بر اینکه موجوداتی زنده در جاهای دیگر گیتی باشند کشف نشده، اما دلایل قانع‌کننده و منطقی‌ای هم وجود ندارد که فقط ما در این عالم هستیم و مطلقاً کسی دیگر نیست. دانشمندان در چند قرن اخیر، مخصوصاً از اوایل قرن بیستم و با پیشرفت تکنولوژی و ظهور شاخه‌های جدید علم مثل کیهان‌شناسی و اخترفیزیک، تلاش بیشتری کرده‌اند تا به پاسخی روشن و واضح در این باره برسند. آن‌ها به این اعتقاد رسیده‌اند که پی بردن به حیات فرازمینی و کشف آن، بیش از هر چیزی در گرو درک کردن کل گیتی و کیهان است. به این معنا که در وهله‌ی نخست باید بفهمیم که هستی چطور شکل گرفته و از چه ماده‌ها و انرژی‌هایی ساخته شده، زمین چگونه به وجود آمده و تحت چه شرایطی انسان پا به عرصه‌ی وجود گذاشته است.

جووانی بینیامی (Giovanni Bignami) در کتاب مریخی‌ها خود ما هستیم (We are the Martians) برای یافتن پاسخ همین پرسش‌ها، به مرور نحوه‌ی پیدایش و تکامل هستی و انسان می‌پردازد. او در این کتاب می‌کوشد با زبانی ساده و عامه‌فهم بگوید که اساساً مفهوم حیات چیست و چقدر احتمال دارد خارج از زمین شکل دیگری از حیات وجود داشته باشد.

انسان، زمین و سیارات اطراف آن از ماده ساخته شده‌اند و ما توانسته‌ایم تا حدودی آن‌ها را بشناسیم، اما واقعیت این است که ماده فقط چهار درصد از کل کیهان را تشکیل داده و حدود نودوشش درصد از هستی از جنس انرژی یا ماده‌ی تاریک است. به عبارت دقیق‌تر، جهان از چیزی ساخته شده که ما هیچ مواجهه‌ای با آن نداشته‌ایم. این بدان معناست که ما به بخش بسیار کوچکی از هستی تعلق داریم و تقریباً کل هستی از نوع دیگری است. این امر از اکتشافات مهم در قرن بیستم بود و بسیاری از مفروضات گذشته را تغییر داد؛ حالا فهمیده‌ایم که نه‌تنها زمین مرکز جهان نیست، که ماده هم عنصر محوری هستی نیست و نقشی حاشیه‌ای در آن دارد. این موضوع دلیلی شد تا نوع نگرش‌مان به هستی و حیات را تغییر دهیم. یعنی اگر به دنبال موجوداتی هوشمند از جنس خودمان بودیم، حال باید بدانیم که ممکن است نوع دیگری از حیات وجود داشته باشد که خارج از تصور ماست.

جووانی بینیامی در کتاب مریخی‌ها خود ما هستیم، برای بررسی این موضوع، بحث را از انفجار بزرگ و لحظات اولیه‌ی هستی شروع می‌کند و به زمان حال می‌رسد. او توضیح می‌دهد که چطور پس از بیگ‌بنگ، ماده و پادماده و ماده‌ی تاریک شکل گرفته‌اند و چه نقشی در جهان داشته‌اند. پس‌ از آن، روند شکل‌گیری کهکشان‌ها، سیارات، ستاره‌ها و زمین را بیان کرده و در مورد پدیده‌های جالب و شگفت‌انگیزی که در فضا وجود دارند بحث می‌کند. او در ادامه این بحث جالب را پیش می‌کشد که چطور با کمک شهاب‌سنگ‌ها و تجزیه‌وتحلیل اجزای آن، می‌توان احتمال وجود حیات را حدس زد. و در پایان به این پرسش جنجالی قدیمی پاسخ می‌دهد که اگر واقعاً موجودات فرازمینی وجود دارند، چرا تا‌به‌حال با ما تماس نگرفته‌اند؟

کتاب مریخی‌ها خود ما هستیم را هدی عربشاهی ترجمه کرده و نشر مازیار به انتشار رسانده است.

نکوداشت‌های کتاب مریخی‌ها خود ما هستیم

  • مؤلف کار فوق‌العاده‌ای انجام داده و توانسته موضوعات سخت را قابل‌فهم سازد و کتابی تأمل‌برانگیز بنویسد که خواندنش لذت‌بخش است. (پل رمزبی، نویسنده)

  • این کتاب برای آن‌هایی که می‌خواهند موضوعات و مسائل داغ کیهان‌شناسی و ستاره‌شناسی را به شکل بسیار ساده مرور کنند، ایده‌آل است. (The Observatory)

اقتباس فرهنگی از کتاب مریخی‌ها خود ما هستیم

در سال 2010، مستندی با اقتباس از این کتاب ساخته شد.

کتاب مریخی‌ها خود ما هستیم برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب مریخی‌ها خود ما هستیم به علاقه‌مندان به فیزیک و کیهان‌شناسی توصیه می‌شود.

با جووانی بینیامی بیشتر آشنا شویم

جووانی فابریتزیو بینیامی (2017-1944) فیزیکدان و مؤلف ایتالیایی بود. او از دانشگاه میلان فارغ‌التحصیل شده بود و سال‌ها در دانشگاه پاویا در رشته‌های اخترفیزیک و اخترشناسی تدریس می‌کرد. بینیامی ریاست آژانس فضایی، کمیته‌ی تحقیقات فضایی و مؤسسه‌ی ملی اخترفیزیک ایتالیا را بر عهده داشت و از اعضای آژانس فضایی اروپا بود. جایزه‌ی برونو روسی انجمن اخترشناسی آمریکا و مدال بلیز پاسکال آکادمی علوم اروپا ازجمله افتخارات بینیامی بوده است. او کتاب‌های متعددی تألیف کرده که از میان آن‌ها می‌توان به کتاب‌های «آینده‌ی اکتشافات فضایی انسان» و «فضای بی‌کران» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب مریخی‌ها خود ما هستیم می‌خوانیم

چندپارگی حلقه سیاره‌ساز و ذرات سیاره‌ای در هسته مرکزی، دو مدل نظری مهم در ساخت سیارات به‌شمار می‌روند. در هر دو مورد، فرض می‌شود که نمودار مشخصه‌های دمایی حاضر در حلقه سیاره‌ساز، روی مواد متراکم‌تر و در اجرام نزدیک‌تر به ستاره متمرکز شده است، در حالی‌ که مواد فرّار در سیارات دورتر جای گرفته‌اند.

براساس این نظریه‌ها نمی‌توان سیارات غول‌پیکر را در فواصل نزدیک به ستاره رصد کرد و بنابراین وجود «مشتری‌های داغ» با دمای بسیار بالای مناطقی که در آن‌ها سیاره باید ساخته شود هماهنگی ندارد.

واضح است که پس از کشف صدها سیاره فرامنظومه خورشیدی که ویژگی‌های غیرمنتظره‌ای دارند، نظریه‌های کلاسیک به‌روزرسانی و بازنویسی شده‌اند.

یکی از راه‌حل‌های پیشنهادی برای این معما مدلی با عنوان مهاجرت است که پیشنهاد می‌کند که غول‌های گازی در مناطق خارجی‌تر شکل می‌گیرند و سپس به سمت مناطق داخلی‌تر مهاجرت می‌کنند. وجود «مشتری‌های داغ»، این فکر را تقویت می‌کند که محل کنونی یک سیاره می‌تواند ربطی به محل تولد آن نداشته باشد.

مهاجرت می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد: در پی فعل و انفعالات گرانشی میان سیارات غول‌پیکرتر، برای مثال، یکی از سیارات می‌تواند از منظومه‌اش خارج شده باشد درحالی‌که سایر سیارات به ستاره مادر نزدیک می‌شوند؛ یا سیاره‌ای با جرم کافی قادر است راهی به درون حلقه گازی (که به‌هرحال پایه شکل‌گیری تمام منظومه‌های سیاره‌ای است) پیدا کند.

فهرست مطالب کتاب

دیباچه
مقدمه: دربی انسان-‌جهان
1. جهان را می‌سازیم: نور و ماده
2. بقیه جهان را می‌سازیم
3. نجوم در جستجوی حیات بیگانه
4. نجوم تماس: جهان به ما هجوم می‌آورد
5. نجوم تماس: ما، مهاجمان
6. نجوم تماس: گرد و غبار دنباله‌دارها
7. از آجرها به خانه: اصلاً حیات چیست؟
8. آیا کسی آن بیرون هست؟
کد: چه چیز قابل کشفی باقی می‌ماند؟
سپاسگزاری‌ها
15 اسطوره پوچ
شاید نمی‌دانستی که...
گفتگوی مترجم با نویسنده
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مریخی‌ها خود ما هستیم
نویسنده
مترجمهدا عربشاهی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات184
زبانفارسی
شابک978-600-6043-29-6
موضوع کتابکتاب‌های نجوم و اختر شناسی، کتاب‌های فیزیک
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مریخی‌ها خود ما هستیم

محسن علی
۱۴۰۲/۵/۵
متاسفانه نتونستم ارتباط برقرار کنم با کتابش و نصفه و نیمه ولش کردم
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب مریخی‌ها خود ما هستیم

برای دریافت کتاب مریخی‌ها خود ما هستیم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.