معرفی و دانلود کتاب معمای اتاق شطرنج

عکس جلد کتاب معمای اتاق شطرنج
قیمت:
۳۹۰۰۰ 19500 تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب معمای اتاق شطرنج و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب معمای اتاق شطرنج و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب معمای اتاق شطرنج

قرار است قهرمان بزرگ شطرنج را شکست دهد و وارث ثروت کلان او شود، اما در عوض، در قصری بزرگ به قتل می‌رسد. پیر سینیاک در کتاب معمای اتاق شطرنج ماجرای اسرارآمیزی را برای ما روایت می‌کند، ماجرایی که ما را بر آن می‌دارد تا میان چندین مظنون به قتل، که هر یک انگیزه‌ای برای ارتکاب جرم دارند، دست به قضاوت بزنیم.

دربارۀ‌ کتاب معمای اتاق شطرنج:

ایگور زاخاروویچ پودوروویف، ثروتمند روس و تاجر الماس که قبلاً جزو قهرمانان شطرنج در دنیا محسوب می‌شد، تصمیمی عجیب می‌گیرد. او دوازده نفر از بهترین بازیکنان باشگاهش را برای یک دوره مسابقات دور هم جمع می‌کند. برندۀ این مسابقات ثروت هنگفت او را به ارث می‌برد. ماجرای معمای اتاق شطرنج (Le Mystère De La Sombre Zone) این‌چنین آغاز می‌شود.

پیر سینیاک (Pierre Siniac) رفته‌رفته ماجرا را مرموزتر هم می‌کند. مسابقات در جایی موسوم به «منطقۀ تاریک» برگزار می‌شود. ایگور خود در این مکان حضور ندارد؛ او از طریق تلفن با رقیبان خود بازی می‌کند. فرانسوآ دزسات شانس اول قهرمانی این مسابقات است، او در شرف این است که وارث ثروتی عظیم شود، اما در اتاقی که به‌تنهایی در آن مشغول بازی است به قتل می‌رسد.

چه کسی دزسات را به قتل رسانده؟ آیا انگیزۀ قتل مالی بوده و یکی از یازده رقیبش او را کشته؟ یا پای زندگی خانوادگی و همسر سابقش درمیان است؟ رمان جنایی و رازآمیز معمای اتاق شطرنج معطوف به کشف اسرار این قتل است.

کتاب معمای اتاق شطرنج برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به رمان‌های جنایی و معمایی علاقه دارید و دوست ندارید لحظه‌ای کتاب را زمین بگذارید، این کتاب را از دست ندهید.

با پیر سینیاک بیشتر آشنا شویم:

این نویسندۀ جنایی‌نویس متولد سال 1928 در پاریس است. پیر سینیاک در سال 1981 موفق شده تا برای سه اثر خود برندۀ جایزۀ گرند پری برای ادبیات پلیسی شود. اثر دیگر سینیاک با نام «همدستان» با استقبال بسیار زیادی مواجه شده است.

سینیاک در سال 2002 درگذشته است. این نخستین کتاب اوست که به فارسی برگردانده شده است.

در بخشی از کتاب معمای اتاق شطرنج می‌خوانیم:

قلعۀ بی‌نظیری با طراحی گوتیک، تنها در چند کیلومتری لوزان، کنارِ دریاچۀ لِمان قرار داشت. درختزار صنوبری قلعه را از جادۀ مورژ جدا می‌کرد. وقت‌هایی که هوا صاف بود می‌شد از داخل قلعه بلندی‌های شابله، قلۀ مِمیز و اوش را دید.

ایگور در چنین قصری بازی‌های خود را برگزار می‌کرد و باشگاه شطرنج آل‌سولی را راه‌اندازی کرده بود. کسانی که در این بازی‌ها شرکت می‌کردند فرانسوی‌ها، سوئیسی‌ها و سفیدها بودند که ایگور را با لقب پیرمرد خطاب می‌کردند.

ببین تالماس، مرگ خیلی به ما نزدیکه. من اصلاً نمی‌تونم این آدم‌های ابلهی رو که دوست دارن 110 یا 120 سال زندگی بکنن درک کنم. که چی بشه؟ خدا رو شکر که وقتی ما به‌اندازۀ کافی زندگی کردیم، خود طبیعت دست‌به‌کار می‌شه و می‌آد سراغمون. من هم به‌زودی باید بمیرم. راستش از وقتی بچه بودم هم می‌دونستم که مرگ من به‌خاطر کهولت سن اتفاق می‌افته. خیلی خوب زندگی کردم و مطمئن هم هستم که خیلی‌ها به زندگی‌م حسادت می‌کنن. من کلی سفر رفتم. از همون دوران نوجوانی، وقتی روی قایق‌های تجاری کار می‌کردم. بابام هم یه آدم فقیر بیچاره بود که نمی‌تونست خرج زندگی ما رو جور کنه. برای همین هم من مجبور شده بودم خیلی زود کار کردن رو شروع کنم.

ایگور روی صندلی‌اش با حالتی شکوهمندانه نشسته بود و یکی از همان مونولوگ‌های معروفش را ارائه می‌کرد. همیشه از اینکه بخش‌هایی از زندگی طولانی‌اش را برای سایرین تعریف کند، لذت زیادی می‌بُرد. چند وقتی می‌شد که این فرصت بیشتر از قبل برایش مهیا بود. با وجود سن زیاد، ظاهری باشکوه داشت. صورتش رنگ‌پریده بود، موهایش کاملاً سفید بود و آن‌ها را خیلی مرتب شانه می‌زد، در چشمان آبی‌اش همچنان شورِ زندگی به چشم می‌خورد، لب‌های باریکش تقریباً همیشه خندان بود و بینی‌ِ عقابی داشت. ربدوشامبری ارغوانی از جنس پشم گوسفند به تن داشت و دستان چروکیده و خشکش را روی دسته‌های صندلی قرار داده بود. اولین حالتی که با دیدن او برداشت می‌شد، آمیزه‌ای از حیله‌گری و خیرخواهی بود. تالماس، دستیارش، ایستاده و بدون اینکه حرکتی کند به حرف‌هایش گوش می‌داد.

فهرست مطالب کتاب

بخش اول: تهدید
بخش دوم: معما

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب معمای اتاق شطرنج
نویسنده
مترجمآریا نوری
ناشر چاپینشر البرز
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات312
زبانفارسی
شابک978-622-235172-4
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک
۳۹۰۰۰ 19500 ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب معمای اتاق شطرنج

M R
۱۴۰۱/۹/۶
بیشتر از ٢ ستاره دادن به این اثر فکرمیکنم غیر منطقی باشه. این کتاب یه معمای جالب و پیچیده‌ای داره که برای خواننده جذابه اما عملا جواب درست و منطقی براش درنظر گرفته نشده، انگار نویسنده یه موضوع جذاب پیدا کرده و سوال رو نوشته بدون توجه به اینکه در نهایت نیاز به جواب منطقی داره بنابراین در ٢ صفحه و و بطور خیلی درهم برهم توی ذوق زننده جواب معما رو داده که فکرمیکنم کمتر کسی رو میتونه قانع کنه. گذشته از پایان بندی ضعیف و غیرمنطقی، شخصیت‌های داستان خیلی سطحی و کم هوش به نظر میرسن و اتفاقات داستان مثل وارد شدن شخصیت هرمین بصورت تصادفی به قصر اصلا براشون عجیب و کنجکاو کننده نیست. متاسفانه قهرمانهای داستان هم با وجود اینکه قهرمان شطرنج و افراد باهوش به نظر میرسد در نهایت مثل افراد ساده لوح و احمق رفتار میکنن وتلاشی در جهت حل مشکل انجام نمیدن. بهرحال باوجودیکه داستان رو با همه ضعف هاش تا انتها ادامه دادم که ببینم به چه نتیجه‌ای میرسه پایان کاملا غافلگیر و نا امیدم کرد.
نرمین صوفی
۱۴۰۱/۸/۱۲
برای‌ی بار خوندن بد نیست اما تعدادشخصیت‌های خیلی زیاده که واقعا گیج کننده س اصلا نمیتونی تشخیص بدی که کی به کیه.
مشکل دیگه‌ای که داره وواقعاگیج کننده س اینکه غلط املایی داشت و مشکل دیگه نوع نگارششه اصلا نمیتونی تشخیص بدی که دیالوگ برای کیه و کی داره حرف میزنه و
کاراکتراو شخصیت‌ها همه خوشبین و و
ساده لوح اصلا پیچیده نبودن و ساده‌ترین نکات رو هم دقت نمیکردن بنظرم‌ی رمان جنایی باید‌ی سری پیچیدگی هاو معماهای خاص داشته باشه که توسط یک یا چندنفر که هوش بالای دارن و به جزئیات دقت میکنن کشف و پرده برداری بشن.
برای مثال کتابهای خانوم کریستی و اقای دویل که شخصیت‌های اصلیشون مثل پوارو. هلمز نابغه هستن و به خوبی همه‌ی پیچیدگی هارو حل و فصل میکنن.
بنظرم این رومان رو نباید با دقت بالا خوندچون هرچقد که دقت کنی بیشتر گیج و گمراه میشی باید خیلی سطحی و خط اصلی داستان رو پیگیری کنی و به جزئیات اصلا دقت نکنی ممنون ازکتابراه عزیز
Negar Ramezani
۱۴۰۲/۹/۶
اول از همه باید بگم مشکلات نگارشی زیادی داشت، خیلی جاها مشخص بود که اسم‌ها جابجا شده و اشتباه نوشته شده، چه جاهایی هم که شاید مشخص نبوده و اشتباه شده، در بعضی قسمت‌ها دیالوگ‌ها مشخص نبود دقیقا مربوط به چه شخصیه، باید اسم فرد یا حداقل یه منفی و مثبتی کنار دیالوگ‌ها می‌بود تا تشخیصش برای خواننده راحت تر باشه
جدای از این‌ها روند خود داستان بد نبود، تا حدودی جالب بود، شخصیت‌های زیادی داشت و چون پشت سر هم معرفی شده بودن یکم خواننده رو گیج می‌کرد، بهتر بود به مرور وارد می‌شدن یا حداقل زمانی که صحبت از هر شخصیتی بود یه گرایی نویسنده بهمون می‌داد، مثلا کرامر والدِ عکاس یا صاحب قصر، دکتر لاکوساد و...
و عجیب تر از همه اینکه بعد از اون اتفاق و ناپدید شدن هرمین بلافاصله بعد از اون هیچ کس بهش شکی نداشت! و همه سعی داشتن اون رو بی گناه جلوه بدن!! تو ایران اگر بود صد در صد اوضاع خیلی فرق می‌کرد 😂
در کل میشه گفت ارزش یه بار خوندن رو داره ولی نه با دقت خیلی بالا چون ایرادات نگارشی زیاد داره و با دقت بیشتر فقط گیج میشید، با سرعت و فقط پیگیری خط کلی داستان...
محمد پوران دوست
۱۴۰۲/۳/۶
حاوی اسپویل
با سلام. داستان خوب شروع میشه و خواننده رو جذب میکنه، به طوری که خواننده دنبال اینه که بعدش چی میشه. شخصیت پردازی خوبی شده. یه زن دیوانه و بسیار احمق، که به شوهرش خیانت کرده و این رو با افتخار به او گفته و یک بچه داره که حلال زاده نیست. اون شوهرش که از طرفی کلاه بردار هم بود و پای زنش
رو هم به کلاه برداریاش باز کرده به طور ناخاسته تصادف میکنه و دختر بیچاره میمیره.
جالب اینجاس که اون زن دیوانه به فکر انتقام از شوهرش میوفته در حالی که خودش هزار در صد در ماجرا مقصره.
شخصیت‌های دیگه که وارد داستان میشن، پیچیدگی داستان زیاد میشه. اما گفت‌وگو‌ها خوب نوشته نشده. خیلی جاها معلوم نیست کی به کیه و چه کسی داره حرف می‌زنه.
در آخر این که معما به دست کاراگاه و پلیس حل نمیشه تو ذوق میزنه. پایان داستان واقعا افتضاحه. اینکه راوی یه دختر ۴ ساله است که داره ماجرا رو میگه و اینکه نویسنده خلاقیتی راجب به دنیای بعد مرگ نداشته و باز اینکه اون دختر طرف کاری که مادرش کرده رو میگیره و داستان ماسک و نقشه اون دو دوست همه و همه نظرم رو راجب این داستان منفی میکنه.
Mehdi Moghaddam
۱۴۰۲/۲/۱۲
با سلام
کتاب جالب و خوبی بود. یک داستان معمایی و پر هیجان. داستانی که خواننده را مجبور می‌کند تا آخرش بخواند. با اینکه یک داستان جذاب معمایی بود ولی آخر داستان حتما مورد مقبول خواننده قرار نمیگیره. چون داستان اصلا یک داستان خیالی نبود که آخرش بچه‌ای که کشته شده به شرح قضایای اتفاق افتاده بپردازد.
شاید اگر به نظرم همان قسمت نوشته نمیشد خیلی بهتر از این بود. تا خواننده را هم در ابهام کلی قرار دهد که همیشه بفکر حل معمای داستان باشد. البته این یک قسمت از نظره من بود. شاید هم می‌توانست حل معما را هم در فصل‌های کتاب بگنجاند تا در آخر کتاب معما حل شود. در کل سه چهار تا ایراد کلی میتوان گرفت:
۱. اولا بازیکنان باهوشی که در این داستان معرفی شده بودند زیاد باهوش نشان ندادند که اگر اینطوری نبود حداقل به خیلی از سوالها جواب پیدا می‌کردند. کسانی که در بازی شطرنج اینهمه تبحر دارند نباید حداقل در حل سوالات پیش و پا افتاده اینهمه عاجز بمانند. مثلا اینکه چرا هرمین سرزده به قصر آمده و سرزده از قصر فرار کرده و رفته است.
۲. ثانیا نویسنده یادش رفته هست که در وصیت نامه ایگور نوشته شده هست اگر بازی‌ها تحت هر شرایطی نیمه تمام گذاشته شود برنده کسی هست که از همه در طول مسابقات جلوتر هست. این یعنی دزسارت که تا دو سه قدم مونده بود که بازی سال ۳۸ را تکرار کند و یک سوم دارایی ایگور به او می‌رسید که در آخر رسید به تالماس.
۳. کمیسر و پزشکی قانونی اشتباهات بزرگی کردند که از آزمایش خون کفش و لباس و ژاکت بخوبی نمونه برداری نکردند
۴ کارآگاه خصوصی با اون همه ادعا فرق بین کشیده شدن ژاکت با دست و شاخه درخت را نفهمیده هست
۵. با اون همه سرعت که دزسارت و دوستش لباس عوض میکردند کسی چرا نباید یه لحظه نبیند
نسیم افتخار
۱۴۰۱/۳/۹
کتاب خوبی بود، توصیف شخصیتها وصحنه داستان طوری بود که حس کردم دارم سریال هرکول پوآرو رو می‌بینم و همین باعث شد جذب کتاب شم ولی یه جاهایی به نظرم نویسنده خیلی عمیق به موضوع نگاه نکرده. مثلا کمیسری که سالها درخدمت نیروی پلیس بوده نمی‌دونسته که باید خون کف کفش رو هم آزمایش کنن. یا پروفسور لاکوساد قتلی بااینکه میدونسته در اون قصر اتفاق افتاده و ممکنه قاتل بینشون باشه، باز در آزمایشگاهشو نبسته و جسد و لوازم و لباسهاش بدون نگهبان اونجا مونده. واینکه شخصیتهای داستان زیادی خوش بین و ساده بودن و حتی یک ذره هم به هرمین شک نکردن. همین باعث شد کمی ساده لوحانه به نظر بیاد ولی دوست داشتم بدونم تو اتاقی که هیچ راهی به بیرون نداشته چطوری قتل اتفاق افتاده.
ممنون از کتابراه عزیز
پونه
۱۴۰۰/۱۱/۲۲
داستان در مورد یه زنده که می‌خواد انتقام بگیره، این که چقدر درست فکر می‌کنه چقدر تقصیر اون ادامه که بچش مرده، اصلا عمد یا غیر عمد، پشیمونی یا بی‌خیالی اون ادم اصلا براش مهم نیست فقط می‌خواد اون ادم بکشه، والا عجب ادمای پیدا میشن، کاش ما هم از این مادرا داشتیم🤣😐
وبعد... قلم داستان پخته و جذاب ازش
ودل‌نشین نیست، ادامه‌دادنش زیاد برام جذاب نیست، وفکر نکنم خوشم بیاد، تا جایی که خوندم تلاش نویسنده رو تحسین می‌کنم و هم‌چنین مترجم، اما ادامه دادند برمیگرده به سلیقه خواننده ومن جنون نمی‌کنم ادامه بدنشچون به ذره نوبت به نظر میرسه وحی می‌کنم یه چیزیه اذیت می‌کنه، که احتمالا می‌تونه توضیحات اضافه‌وکسالت بارش باشه وگرنه داستان جذابی می‌شودبه نظرم!
قاصدک مهربان
۱۴۰۳/۱/۳
کتاب دارای ضعفهای بسیاری است، دلایل غیرقابل باوری برای نحوه جنایت در پایان کتاب از زبان یک کودک مرده روایت می‌شود، آن هم در چند خط. این در حالی است که صفحات بیشتری از کتاب صرف بیان عقیده شاهدان درباره نحوه جنایت می‌شود، عقایدی که تماما شبیه یکدیگر است، انگار به اشتباه پنج صفحه از یک کتاب تا صد صفحه بعدی کپی شده باشد!! از طرفی نحوه روایت کتاب سوم شخص است اما نویسنده به خود اجازه می‌دهد هر از چندگاهی وارد روایت شده و از خوانندگان بپرسد که آیا متوجه قضیه شده‌اند یا خیر؟!!!
کلا تا زمانی که کتابهای معمایی، جنایی، کارآگاهی نویسندگان نابغه جهان مثل آگاتا کریستی، کانن دویل و غیره وجود دارد، خواندن چنین کتابهایی فقط وقت تلف کردن است.
ALI REZAEI
۱۴۰۲/۲/۱۵
کتاب خوبی بود
اولش فک کردم که اصلا برای آموزش شطرنج باشه اما وقتی توضیحاتش رو خوندم دیدم رمان جنایی از آب در اومد!!!
این رمان از اون رمان جنایی هاست که هر خواننده‌ای رو جذب خودش میکنه
با داستان و ارتباط نزدیک کلمات و هوشمندانه بودن انها نویسنده توانست به خوبی وقت خواننده را حلال کن.
در که و
ابتدا زیاد جذاب نبود نویسنده در پی پرورش شخصیت‌ها و ساختن داستانک هایش بود ولی این تلاش‌ها در اواسط جواب داد و هرچه جلو می رفت جذاب تر میشد
انسجام بین متن‌ها هم به خوبی رعایت شده بود
موارد مثبت
انسجام خوب متن
جذاب بودن داستان
شخصیت‌های جالب و مکمل داستان
موارد منفی
جذاب نبودن در ابتدای آن
احتمال خستگی در ابتدا
سیدمهدی حسینی
۱۴۰۰/۱۲/۲۵
سلام من به این کتاب ۲ ستاره میدم چون ضعف‌هایی داره که در ادامه اشاره میکنم.
نقد: اگه بخوام تو چندکلمه خلاصه کنم باید بگم شروع خوب، ادامه بد و پایان بدتر.... این کتاب با شروع خوبش، مخاطب رو امیدوار به یک داستان معمایی رازآلود پیچیده میکنه و با اضافه کردن شخصیت‌های مختلف به داستان به این امر دامن و
میزنه اما در ادامه دیالوگ‌ها جزئیاتی از داستان گفته میشه که کمترین پیوند رو با پایانش داره و اما درست در جایی که منتظر پایان مناسب با روند داستان بودیم، با خوندن پایان داستان مخاطب احساس ایسگا شدن پیدا میکنه که به بد بودن هر چه بیشتر داستان می‌افزاید... با سپاس.
محمدرضا اسفنجانی
۱۴۰۲/۲/۲۳
کتاب خوبی بود کلا نویسندگان خارجی رو نسبت به داخلی ترجیح میدم البته دلیلش رو نمیدونم!! به هرحال داستان خوب و مهیج و معمایی جنایی داره
و نویسنده خیلی به داستانش آب نبسته! بزرگترین مشکل کتاب تعداد بیش ازحد شخصیتهای داستان هست حدود بیست نفر بااسامی بسیارسخت فرانسوی که بعضا تشخیص جنسیت آنها سخته باید
اسامی کاراکترها راروی یه کاغذ با ذکر جنسیت و شغلی که دارن و روابط بین کارکترها (پیش خدمت، دوست، همسایه و....) نوشت تا موقع خوندن داستان گیج نشی..... چقدر زبان فرانسوی سخته!!! اسمهاشون که دیگه نگو
F K
۱۴۰۰/۱۱/۱۸
کل داستان یه معماست.. مثل معماهایی که با یه سرچ تو گوگل شبیهش رو زیاد پیدا میکنی (یه جور تست هوش) و کل جوابش تو دو سه صفحه آخر اومده.. شخصیت‌ها و روند کتاب اهمیت زیادی برات ندارن چون تقریباً مطمئنی که تأثیر زیادی تو نتیجه‌گیری آخر کتاب ندارن و انتظار داری که آخرش با یه جواب غافلگیر کننده مواجه بشی و از این غافلگیری لذت ببری، ولی آخرش که معما حل میشه حس میکنی نویسنده سرکارت گذاشته با این جواب غیر واقعی.. دو ستاره میدم به خاطر جنبه سرگرمیش
نسیم ق
۱۴۰۲/۴/۶
اسپویل
واسه من سواله که چرا دزسارت و سن فلوران اصلا تصمیم گرفتن که قتل اون موقع و با اون شرایط و اون همه ریسک انجام بشه؟ خب میزاشتن یه وقتی بعد بازی که هم ثروت ایگور رو به دست بیارن، هم خیلی ساده‌تر یجا سر راه هرمین قرار میگرفتن.
توضیح روند ماسک و جابجایی هم بیشتر در حد یه داستان تخیلی بود و تو
اصلا کَتم نمیره!
انقدر هم جواب معما دیر داده شد که هی شماره صفحه رو نگاه میکردم که کتاب داره تموم میشه و استرس میگرفتم که هنوز نمیدونیم قتل چجوری انجام شده!
Athena Akbariha
۱۴۰۰/۱۲/۲۲
شخصیت‌های زیادی که حضورشون هیچ دلیلی نداشت.
ویراستاری افتصاح، وقتی شخصی داره حرف میزنه یه خط تیره‌ای چیزی میزارن اولش ولی خیلی قسمت‌ها این اتفاق نیوفتاده بود و آدم گیج می‌شد کی داره حرف میزنه. حتی برخی جا‌ها هم به جای "جسد دزسارت"، "جسد لاکوساد" یا یک شخصیت دیگه نوشته شده بود.
آخرش هم کاملا مسخره بود و توقع یه جواب جالب تر داشتم نه همچین چیزی. 🙄🙄🙄
Zohre Hejazi
۱۴۰۱/۱/۳۰
یه جاهایی از کتاب زیادی کسل کننده‌اس و به جزئیاتی میپردازه که حوصله خواننده رو سر میبره اما من بهش ۴ ستاره میدم چون هیچ نکته مبهمی در پایان داستان باقی نموند، درسته که بعضی شفاف سازی‌ها در پایان داستان حتی غیر منطقی بود اما همین که نویسنده برای تک‌تک ابهامات داستان، توضیحی ارائه کرده بود ارزشمند بود. در کل ارزش خوندن داره و کتاب متوسطی هست. سپاس از کتابراه...
مشاهده همه نظرات 187

راهنمای مطالعه کتاب معمای اتاق شطرنج

برای دریافت کتاب معمای اتاق شطرنج و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.