معرفی و دانلود کتاب معنای سفر: فیلسوفان در بلاد خارجی

عکس جلد کتاب معنای سفر: فیلسوفان در بلاد خارجی
قیمت:
۶۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب معنای سفر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب معنای سفر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب معنای سفر: فیلسوفان در بلاد خارجی

مطالعه‌ی کتاب معنای سفر برای شناخت جنبه‌های فلسفی سفر کردن، آشنایی با توصیه‌های فلاسفه در این مورد و گسترش وسعت دید خود نسبت به سفر رفتن، انتخابی بی‌نظیر خواهد بود. امیلی توماس در این کتاب مرتبط با فلسفه‌ی سفر، نه‌تنها دیدگاه فلاسفه را در مورد سفر کردن بررسی کرده، بلکه انواع مسافرت، پیامدهای روحی-روانی آن‌ها، پیدایش توریسم و سفرنامه‌نویسی، همچنین سفرهای فضایی را نیز مورد بحث و بررسی قرار داده است.

درباره‌ی کتاب معنای سفر

به باور بسیاری از مخاطبان، فلسفه علم، روش ویژه‌ای برای شناخت هستی و وجوه گوناگون آن است که غالباً مفاهیم انتزاعی و موضوعات کلان را مورد تحلیل قرار می‌دهد. از دید چنین افرادی، فلاسفه بیشتر سرگرم کیهان و کیهان‌شناسی، یا حتی انواع حکومت‌ها و نظام‌های سیاسی بوده‌اند تا موضوعات و مسائل زندگی روزمره. شاید برایتان عجیب باشد اگر بگوییم سفر کردن نیز یکی از موضوعات اصلی مطالعات فلسفی، از عهد باستان تاکنون بوده است! با این‌که امروزه رشته‌ای به نام فلسفه‌ی سفر نداریم و در هیچ دانشگاهی نیز گرایشی با این عنوان و محتوا وجود ندارد، اما نگاهی اجمالی به آثار فیلسوفان نشان می‌دهد که یا خود اهل سیروسفر بوده‌اند یا مخاطبانشان را به مسافرت رفتن تشویق می‌کرده‌اند. در ادبیات کهن فارسی نیز مصراعی وجود دارد که امروزه بیشتر حالت نوعی مَثَل را به خود گرفته و دقیقاً به اهمیت سفر در پختگی انسان و کسب معرفت اشاره دارد. مصراعی که حتماً تابه‌حال به گوش شما هم خورده: «بسیار سفر باید، تا پخته شود خامی».

امیلی توماس (Emily Thomas) از معدود نویسندگانی است که سعی داشته مخاطبان را با جنبه‌های فلسفی سفر کردن آشنا کند و به این فعالیت به‌ظاهر معمولی، رنگ تازه‌ای ببخشد. کتاب معنای سفر (The meaning of travel) به همین منظور تألیف شده و کوششی است برای آشناسازی مخاطبان با دیدگاه فلاسفه نسبت به مسافرت کردن.

این حقیقت که سقراط چندان اهل سفر نبوده و هرگز پایش را از آتن فراتر نگذاشته بوده یا این‌که کانت هرگز بیشتر از صد مایل از موطن خود فاصله نگرفته، موجب شده‌اند تا برخی از مخاطبان گمان کنند که اصولاً فلسفه یعنی یک‌جا نشستن و تعمق در موضوعات مختلف، بدون این‌که به دیدار سرزمین‌های جدید و رویارویی با مخاطرات سفر نیازی باشد. از نگاه این دسته از مخاطبان نیز، فیلسوف فردی است گوشه‌گیر که نه به هیجان سفر علاقه‌ای دارد و نه نیازی می‌بیند برای تشریح حقایق عقلانی رنج مسافرت را به دوش بکشد. توجه به سرگذشت فلاسفه‌ی دیگری چون کنفوسیوس، دکارت، هابز و... خلاف این تصور را به ما نشان می‌دهد. آن‌ها نه‌تنها خود بارها به سفر رفته‌اند، بلکه به تحلیل فواید آن نیز پرداخته‌اند و گوشه‌ای از آثار خود را به واکاوی ماهیت سفر اختصاص داده‌اند.

معرفی و دانلود کتاب معنای سفر

مسافرت به‌طور کلی دو نوع متفاوت را دربرمی‌گیرد. یکی مسافرت‌های روزمره که معمولاً با اهداف کاری صورت می‌گیرند و غالباً مسافت کوتاهی را شامل می‌شوند و زمان زیادی را نیز لازم ندارند. برخلاف آن‌ها، سفرهای طولانی‌مدت‌اند که با اهداف گوناگون تفریحی، مذهبی، علمی و... انجام می‌شوند. هر دوی این‌ها با نوعی فروپاشیدگی روحی همراه‌اند. البته فروپاشیدگی از نوع مثبت آن که رشد روانی و روحی مسافر را به دنبال می‌آورد. سفر موقعیتی است که به فرد مسافر امکان می‌دهد با افراد ناشناخته، پدیده‌های عجیب، هیجانات، خطرات و حتی بحران‌هایی روبه‌رو شود که درس‌های مهمی از زندگی را به او می‌آموزند. درس‌هایی که هیچ وقت با خانه‌نشینی نصیبش نخواهند شد. امیلی توماس ضمن شرح و بررسی نظرات فلاسفه در مورد سفر، اطلاعاتی منسجم را در زمینه‌ی چیستی و چگونگی آن به خوانندگان عرضه می‌کند. در عین حال، در کتاب معنای سفر، گزیده‌ای از سخنان و جملات قصار فلاسفه‌ی بزرگ تاریخ را پیرامون سفر کردن، ارائه می‌دهد.

توصیه‌های فلاسفه برای تجربه‌ی یک سفر خوب، دلایل اهمیت فلاسفه به سفر کردن، شرح دیدگاه‌های فرانسیس بیکن در این مورد، بیان نظریات دکارت، چگونگی شکل‌گیری و گسترش صنعت توریسم، بررسی پیدایش ژانر سفرنامه‌نویسی، آشناسازی مخاطبان با بحرانی که اخلاق گردشگری گرفتارش شده، شرح سفرهای فضایی و ارتباط آن‌ها با مباحث کلی این کتاب، موضوعاتی هستند که به‌تفصیل در کتاب معنای سفر مورد واکاوی و بررسی قرار می‌گیرند. مطمئن باشید پس از مطالعه‌ی اثر حاضر، دیگر سفر کردن برایتان معنای سابق را نخواهد داشت. در عوض، برای شما راهی خواهد بود برای دگرگونی درونی و وسعت بخشیدن به بینش خود نسبت به هستی.

ترجمه‌ی این کتاب خواندنی به عهده‌ی ایمان خدافرد بوده و انتشار آن را نشر ترجمان علوم انسانی به عهده داشته است.

نکوداشت‌های کتاب معنای سفر

  • کتاب معنای سفر در دوران محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا در اختیارمان قرار گرفت، دورانی دردناک و مناسب برای انتشار چنین کتابی. این اثر کم‌حجم اما ژرف به بررسی این موضوع می‌پردازد که چرا انسان‌ها بدون هیچ هدف ظاهری و صرفاً به قصد سفر از خانه‌ی خود خارج می‌شوند. (وال‌استریت ژورنال)

  • امیلی توماس از فلسفه برای بسط موضوعی استفاده می‌کند که همگی ما با آن سروکار داریم اما هرگز آن را بررسی نکرده‌ایم. کتاب معنای سفر بیانیه‌ای است برای نشان داد فضیلت‌هایی که سفر می‌تواند در مسافر به وجود بیاورد. فضائلی مانند افزایش دانش، فروتنی عمیق و شگفتی پایدار نسبت به جهانی که در آن زندگی می‌کنیم. (فیلیپ مارسدن)

  • کتابی بی‌نظیر که نشان می‌دهد سفر کردن چگونه دانسته‌های ما و طرز فکرمان را دگرگون می‌کند. (ریچارد لارشان)

  • اثری که به‌طور استثنایی تأمل‌برانگیز است. (سارا ویلر، نقد ادبی)

  • دانش و بینش را همزمان می‌توان با مسافرت کردن به دست آورد. سفر می‌تواند ما را هم عاقل‌تر کند و هم آگاه‌تر. خواندن کتاب معنای سفر نیز عقل و آگاهی را به شما ارزانی می‌دارد. (گراهام الیوت)

  • مطالعه‌ی کتاب سرگرم‌کننده‌ی امیلی توماس به نام معنای سفر، بهترین انتخاب من در دورانی بود که به سبب شیوع کرونا، سفر کردن بسیار دشوار می‌نمود. یکی از بهترین بخش‌های کتاب همان نقل‌قول‌هایی است که نویسنده از فیلسوفان برایتان بیان می‌کند. (نایجل واربرتون)

  • یک لذت حقیقی. خودت را با مطالعه‌ی این کتاب می‌توانی درمان کنی! (پیتر اسمیت)

  • کتاب معنای سفر که مبتنی بر تحقیقات گسترده‌ای بوده و در عین حال طنزآمیز نیز هست، اثری است که نشان می‌دهد چگونه با مسافرت کردن می‌توانیم ذهن خود را وسعت ببخشیم. (استوارت کنی)

  • کتابی منحصربه‌فرد و شگفت‌انگیز! به همان اندازه که آموزنده است، متفکرانه و تأمل‌برانگیز نیز هست. (بررسی کتاب غرب میانه)

کتاب معنای سفر برای چه کسانی مناسب است؟

مخاطبانی که مایل به مطالعه در زمینه‌ی فلسفه و ارتباط آن با زندگی روزمره هستند، کتاب معنای سفر را از دست ندهند.

در بخشی از کتاب معنای سفر: فیلسوفان در بلاد خارجی می‌خوانیم

وقتی‌ که در فربنکس از قطار پیاده شدم، هوای شمالگان صورتم را سوزاند. مزه قلع می‌داد. نور روز داشت کم می‌شد و واگن‌ها در نور صورتی شفق می‌درخشیدند. وقتی زن و شوهر شهوت‌رانِ داخل قطار مرا هُل دادند تا تاکسی بگیرند، سعی کردم لبخند نزنم. درحالی‌که کوله‌ام را بر دوشم می‌انداختم، با کسانی که در قطار با آن‌ها صحبت کرده بودم خداحافظی کردم؛ خانمی که کلاه آبی منگوله‌دار بر سر داشت و در حینِ توضیحِ اینکه اوباما چطور مدارک تولدش را جعل کرده بود، تخم‌مرغ‌های آب‌پزش را با دیگران تقسیم می‌کرد؛ مأمور قطار که معتقد بود دولت دارد شفق شمالی را به سلاح تبدیل می‌کند.

ازآنجاکه کل روز را روی صندلی مچاله شده بودم، تصمیم گرفتم در فربنکس قدم بزنم. وقتی راهی شدم هوا به قدر کافی گرم بود، اگرچه هیچ بنی‌بشری را در خیابان‌ها ندیدم. حومه شهر فقیرنشین و خلوت به نظر ‌می‌رسید. برفِ روی سقف خانه‌ها و فضاهای سبز آب نشده بود و رودخانه هنوز یخ‌زده بود. بیشتر خانه‌ها مکعب‌هایی به‌هم‌چسبیده بودند. احتمالاً در این حالت گرم‌ شدن آسان‌تر است. وقتی به قسمتی از حاشیه شهر پا گذاشتم که سرسبزتر بود، سروکله خانه‌هایی چوبی پیدا شد که همگی مثلثی بودند. یکی از آن‌ها تخت و صبحانه به سبک قدیمی داشت و در تبلیغاتش حمام سنتی هم بود؛ همان را برای اقامت انتخاب کردم. این مکان، همان‌طور که انتظار داشتم، توی ذوق می‌زد: حسابی به سبک آمریکایی قدیمی تزیین‌ شده بود و پر از تور و تزیین‌های طلایی بود. رومیزی‌های قلاب‌بافی‌شده همه ‌جا را گرفته بودند.

من تنها کسی بودم که در آن ساختمان اقامت داشتم؛ حتی دختری که مرا پذیرش کرد هم در آن‌جا نمی‌خوابید.

آن دختر برایم توضیح داد که «این فصل برای توریسم فصل نسبتاً خلوتیه. برای تفریحات زمستونی خیلی زوده و برای تفریحات تابستونی خیلی دیر».

فهرست مطالب کتاب

دَه توصیه قدیمی برای خوب سفر کردن
1. چرا فیلسوفان به سفر اهمیت می‌دهند؟
2. نقشه چیست؟
3. دیدگاه فرانسیس بیکن در فلسفه علم و مرغ یخ‌زده
4. ایده‌های فطری در نزد دکارت، لاک و آدم‌خواران
5. چرا توریسم آغاز شد؟
6. سفرنامه‌نویسی، آزمایش‌های فکری و دنیای درخشانِ مارگارت کوندیش
7. سفر به کوهستان و فلسفه فضای هِنری مور
8. ادموند برک و توریسم والا
9. فلسفه حیات وحش، هنری ثورو و کلبه جنگلی
10. آیا سفر مفهومی مردانه است؟
11. اخلاق گردشگری در مناطق در معرض نابودی
12. آیا سفر فضایی نشان خواهد داد که زمین بی‌اهمیت است؟
بازگشت به خانه
سپاسگزاری
پی‌نوشت‌ها
کتاب‌شناسی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب معنای سفر: فیلسوفان در بلاد خارجی
نویسنده
مترجمایمان خدافرد
ناشر چاپیانتشارات ترجمان علوم انسانی
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات232
زبانفارسی
شابک978-622-5734-31-9
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب معنای سفر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب معنای سفر

برای دریافت کتاب معنای سفر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.