معرفی و دانلود کتاب مقدمه‌ای بر معماری، از ایده تا اجرا: مقدماتی بر فرآیند آفرینش معماری

عکس جلد کتاب مقدمه‌ای بر معماری، از ایده تا اجرا: مقدماتی بر فرآیند آفرینش معماری
قیمت:
۲۹۰۰۰ ۲۶,۱۰۰ تومان ۱۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مقدمه‌ای بر معماری، از ایده تا اجرا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مقدمه‌ای بر معماری، از ایده تا اجرا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مقدمه‌ای بر معماری، از ایده تا اجرا: مقدماتی بر فرآیند آفرینش معماری

کتاب مقدمه‌ای بر معماری از ایده تا اجرا نوشته‌ی علی اسدی و محمد اسدی، می‌کوشد مفهوم معماری را از نو تعریف کند، ابعاد و جوانب مختلف آن را توضیح دهد و عناصر وابسته به آن را تشریح نماید. این کتاب به اهداف طراحی و کانسپت و ابزارهای موردنیاز برای ترسیم اشاره می‌کند و نقشه‌های اولیه و اجرایی معماری را به‌تفصیل توضیح می‌دهد.

درباره‌ی کتاب مقدمه‌ای بر معماری، از ایده تا اجرا

معماری یکی از قدیمی‌ترین مهارت‌هایی است که بشر بدان دست یافته. در حقیقت از همان زمان که انسان یکجانشین شد و سعی کرد سرپناهی برای خود بسازد، معماری هم به وجود آمد. گرچه خانه‌های ابتدایی بسیار ساده و پیش‌پاافتاده بودند و بیشتر به لانه می‌ماندند، اما طی هزاران سال بعد، هم‌زمان با پیچیده‌تر شدن انسان، خانه‌ها هم پیچیده و هندسی‌تر شدند. از حدود ده هزار سال پیش از میلاد، رابطه‌ی آدمی با طبیعت و دنیا تغییر کرد. در همین دوران بود که در معماری هم خلاقیت و نوآوری‌هایی پدید آمد و بشر به‌جای تقلید، به سمت اجرای ایده‌های خود و ساخت سازه رفت. در این میان یکی از مهم‌ترین تحولات در مصر اتفاق افتاد. آثار به‌جای‌مانده از آن دوران نشان می‌دهند که ساختمان‌های آن برهه، مثل اهرام ثلاثه، هم از نظر فنی، هم از لحاظ مفهومی و هم از دیدگاه هنری اتفاق بزرگی بودند. قرن‌های بعدی سرزمین‌های یونان و روم در معماری پیشتاز بودند و توانستند مفاهیم هنری و تکنیکی جدیدی را به این حوزه اضافه کنند. بعدتر نیز سرزمین‌ها و فرهنگ‌های متفاوت باعث رشد و تکامل این هنر شدند، اما دوران مدرن و فرهنگ التقاطی آن معماری را هم زیر و رو کرد و روندی جدید به آن بخشید. گرچه امروزه، ما دانش و ابزارهای پیشرفته‌تری در اختیار داریم، اما به نظر بسیاری از منتقدین، مفهوم واقعی معماری تا حدی مخدوش شده و اصالتش را از دست داده. برای نمونه منتقدین ایرانی اعتقاد دارند در ساختمان‌های داخلی کمتر نشانی از فرهنگی ایرانی و معماری اسلامی دیده می‌شود. علی اسدی و محمد اسدی از جمله همین منتقدین هستند که معتقدند حالا هدف معماری به فراموش سپرده شده است. به خاطر همین این دو در کتاب مقدمه‌ای بر معماری، از ایده تا اجرا تلاش می‌کنند معماری را بار دیگر تعریف نمایند و جوانب و ابعاد آن را شرح دهند. این کتاب می‌کوشد ماهیت و ایده‌ی معماری را مرور و یادآوری نماید.

معماری را باید شاخه‌ای بین هنر و مهندسی دانست. از نظر هنری این فرم، بانفوذترین و همگانی‌ترین هنر به‌ حساب می‌آید. برخلاف دیگر فرم‌ها که خصوصی هستند و مخاطب به سراغشان می‌رود، معماری همیشه در معرض دید همگان قرار دارد و هرکسی می‌تواند آن را ببیند. این مسأله، خود موضوعات دیگری را هم پیش می‌کشد که بسیار حائز اهمیت‌اند؛ مثلاً این‌که معماری بر روی زندگی مردم شهر و اخلاق جامعه چه تأثیری خواهد گذاشت. پرسش‌هایی از این‌ دست نشان می‌دهند که معماران در طراحی‌های خود کار سختی دارند و باید نگاه و فلسفه‌ی عمیقی را پیش بگیرند. علی اسدی و محمد اسدی در بخش‌های ابتدایی کتاب مقدمه‌ای بر معماری، از ایده تا اجرا، به همین موضوعات پرداخته و سعی می‌کنند اهداف طراحی و کانسپت آن را شفاف‌تر توضیح دهند تا مخاطب آن را کاملاً درک کند. نویسندگان در ادامه به ابزارهای موردنیاز برای ترسیم اشاره می‌کنند و در مورد هریک حرف می‌زنند. در فصول پایانی نیز به نقشه‌های فاز یک و دو، یا همان نقشه‌ی اولیه و اجرایی معماری می‌پردازند و شیوه‌ی پیاده کردن آن‌ها را تشریح می‌کنند.

کتاب مقدمه‌ای بر معماری، از ایده تا اجرا را مؤسسه‌ی فرهنگی-هنری دیباگران تهران به چاپ رسانده است.

کتاب مقدمه‌ای بر معماری، از ایده تا اجرا برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به معماران، دانشجویان رشته‌ی معماری و کسانی که به این حوزه علاقه دارند، توصیه می‌شود.

(این کتاب حجمی بیش از 20 مگابایت دارد. لطفاً پیش از خرید نسخه‌ی نمونه را دانلود و از صحت نمایش فایل کتاب در تبلت یا تلفن‌همراه خود اطمینان حاصل کنید.)

در بخشی از کتاب مقدمه‌ای بر معماری، از ایده تا اجرا: مقدماتی بر فرآیند آفرینش معماری می‌خوانیم

متخصص معمار شهروندی عادی است که در زیبا ساختن، بیش از دیگران می‌داند. در این حالت معمار، یک وظیفه اخلاقی دارد و یک وظیفه صنفی. در حیطه شخصی او باید درک کند خدمتگزار جامعه است، نه مصدر اقتدار، و هنرش یک ابزار است و نه یک خاصیت جامعیت عام در نقش یک روشنفکر، معمار و شاید هر هنرمند دیگری، باید بسیار جلوتر از جامعه بیندیشد لیکن تنها یک قدم جلوتر حرکت کند. بازیکن خوب باید بیش از نتیجه، به یک بازی خوب (اخلاقی، آینده‌نگر، برانگیزاننده لذت جمعی) بیندیشد.

مشکل طراح نه خلق نما یا توده‌های معماری که خلق تجربه‌ای است همه جانبه و فراگیر و ایجاد درگیری و خلق معماری‌ای که نه برای نگاه کردن بلکه برای بودن در آن حرکت می‌کنند در آن شریک‌اند. در بسیاری از انواع روابط انسانی، وظیفه انسان فعال ایجاد نیروی خلاق و نیز ایجاد قدرت جذب آن است.

وظیفه طراح هم آن است که آبستن اندیشه‌ای شود، آن را در روان جمعی جامعه بکارد و به نحوی پرورشش دهد که محصول نهایی تا حد معقولی بخت آن را بیابد که به مفهوم اصلی مخلوق ذهن او نزدیک شود. بدین ترتیب طراح فرم‌هایی را در ذهن می‌پروراند که چون بیان تپنده حیات ارگانیکی است که در ساختار شهر جریان دارد و اهمیت و معنای فرم‌های متکامل را در جریان رشد کلی در ذهن جامعه جای می‌دهد.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: معماری و تعاریف وابسته
فصل دوم: طراحی و ابزارهای مورد نیاز
فصل سوم: اهداف طراحی و کانسپت
فصل چهارم: نقشه‌های فاز ارائه معماری
فصل پنجم: نقشه‌های فاز دو و مقدمات اجرا

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مقدمه‌ای بر معماری، از ایده تا اجرا: مقدماتی بر فرآیند آفرینش معماری
نویسنده،
ناشر چاپی موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات296
زبانفارسی
شابک978-600-124-762-0
موضوع کتابکتاب‌های معماری
قیمت نسخه الکترونیک
۲۹۰۰۰ ۲۶,۱۰۰ ت ۱۰%
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب مقدمه‌ای بر معماری، از ایده تا اجرا

برای دریافت کتاب مقدمه‌ای بر معماری، از ایده تا اجرا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.