معرفی و دانلود کتاب ملکه‌های فلسفه: زندگی، آرا و اندیشه‌های مهم‌ترین فیلسوفان زن جهان

عکس جلد کتاب ملکه‌های فلسفه: زندگی، آرا و اندیشه‌های مهم‌ترین فیلسوفان زن جهان
قیمت:
30000 تومان - 3.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ملکه‌های فلسفه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ملکه‌های فلسفه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ملکه‌های فلسفه: زندگی، آرا و اندیشه‌های مهم‌ترین فیلسوفان زن جهان

کتابی مهم برای ضبط صداهای گم‌شده‌ی زنان فیلسوف... لیزا وایتینگ و ربکا باکستون در کتاب ملکه‌های فلسفه اندیشه‌ها و زندگی‌نامه‌ی نوزده فیلسوف زن را با زبانی ساده و شیوا بیان می‌کنند. لازم به ذکر است اثر حاضر ذیل مجموعه کتاب‌های «فلسفه برای زندگی امروز» به انتشار رسیده است.

درباره‌ی کتاب ملکه‌های فلسفه

اگر نگاهی به فیلسوفان اصلی در تاریخ فلسفه‌ی غرب بیاندازید، مشاهده خواهید کرد که همه‌ی آن‌ها بدون استثنا مرد بوده‌اند. اگر بگوییم تاریخ فلسفه به هیچ روی عدالت را در حق زنان فیلسوف رعایت نکرده، بیراه نگفته‌ایم. تنها کافی است مروری داشته باشید بر آثار تازه‌به‌انتشار رسیده‌ی حوزه‌ی فلسفه، تا خود جای خالی زنان را در میان آن‌ها نظاره کنید. در کتاب «فلاسفه‌ی بزرگ: از سقراط تا تورینگ» حتی به یک مورد فیلسوف زن اشاره نشده، علاوه بر این، تألیف هر کدام از بخش‌های این کتاب را یکی از فیلسوفان معاصر بر عهده داشته که آن‌ها نیز جملگی مرد هستند. کتاب «تاریخ فلسفه» به قلم ای. سی. گریلینگ، فیلسوف انگلیسی و کتاب «صد متفکر کلیدی فلسفه» دو عنوان از بی‌شمار کتاب‌هایی هستند که در آن‌ها زنان فیلسوف در سایه مانده‌اند و به آنان پرداخته نشده است. حتی «دانشنامه‌ی فلسفه» که تاکنون بیش از نهصد مدخل درباره‌ی فلسفه منتشر کرده، مدخلی درباره‌ی هیچ‌ کدام از زنان فیلسوف ندارد. اما چرا چنین است؟ ربکا باکستون (Rebecca Buxton) و لیزا وایتینگ (Lisa Whiting) در کتاب ملکه‌های فلسفه (The Philosopher Queens) به شما پاسخ می‌گویند.

اگر به شما بگوییم بسیاری از فیلسوفان بزرگ درباره‌ی زنان بدگمان بوده‌اند، احتمالاً تعجب خواهید کرد. حقیقت این است که گفتمان‌ها، نظریه‌ها و معرفت‌ها با مستثنا کردن، اخراج کردن یا نادیده گرفتن مشارکت‌های زنانگی و زنان باعث چنین گسست‌هایی شده‌اند. کانت می‌نویسد: «دشوار بتوانم بپذیرم که جنس لطیف قابلیت پایبندی به اصول را داشته باشد.» ناگفته پیداست که هیچ کدام از اندیشه‌های فلسفی کانت توجیهی بر نگارش چنین چیزی نیست. همین‌طور کافی است کتابی از افلاطون، ارسطو، روسو یا کانت در دست بگیرید و مطمئن شوید که بسیاری از فیلسوفان «جنس‌پرست» بوده‌اند. به این ترتیب، نخستین تلاش‌ها برای پیگیری نظرات فیلسوفان مرد نسبت به زنان به منفی‌گویی محدود می‌ماند. از این روی، تعجبی ندارد که زنان فیلسوف همواره در سایه‌ی مردان قرار گرفته‌ باشند. کتاب ملکه‌های فلسفه تلاشی در جهت تغییر چنین دیدگاه‌هایی است.

ربکا باکستون و لیزا وایتینگ در اثر پیش رو تلاش کرده‌اند تا با اطلاعات نادرستی که در راهروهای گروه‌های فلسفه‌ی دانشگاه‌ها جریان دارد مقابله کنند، تصویری دقیق از زندگی و آرای فیلسوفان زن ارائه کنند و در نهایت، منبعی قابل‌اعتماد برای افرادی که به نظریه‌های فمنیستی در قلمروی فلسفه علاقه‌مندند، فراهم آورند.

در عرصه‌های مختلف حیات اجتماعی بی‌توازنی‌های مشخصی در موقعیت زنان مشاهده می‌شود. شمار زنانی که به تدریس دائم در دانشگاه‌ها اشتغال دارند، تغییر قابل‌توجهی نداشته و درصد کمی از استادان، استادیاران و دانشیاران را زنان تشکیل می‌دهد. در بسیاری از رشته‌ها نیز، از جمله فلسفه، تحصیلات تکمیلی در تصرف مردان است. از این روست که انتشار کتابی در رابطه با اندیشمندان زن و معرفی آنان مهم می‌نماید. در واقع، کتاب ملکه‌های فلسفه به زنان کمک می‌کند تا از وضعیت بیرون از گود بودن خود را خارج سازند و صداهای گم‌شده در حوزه‌ی فلسفه را بازشناسی کنند.

نویسندگان کتاب ملکه‌های فلسفه به معرفی نوزده فیلسوف زن می‌پردازند که اگرچه نقش آن‌ها در تاریخ فلسفه غیرقابل انکار است، اما کمتر شناخته شده‌اند. به عبارت دقیق‌تر، نگارش این کتاب تلاشی در جهت شناساندن متفکرانی است که به‌خاطر جنسیتشان رسماً از حوزه‌ی اندیشه طرد شده‌اند. زنانی که تا مدت‌ها از حق تحصیل محروم بوده‌اند و صبح که از خواب برمی‌خاستند، تا شب که به خواب بروند، که زمانی را به مطالعه و نوشتن در «اتاقی از آن خود» بپردازند.

لیزا وایتینگ و ربکا باکستون کتاب ملکه‌های فلسفه را نخستین بار در ژوئن سال 2020 منتشر کردند. مریم رضایی این اثر برجسته را به زبان فارسی برگردانده و نشر سنگ آن را ذیل مجموعه کتاب‌های «فلسفه برای زندگی امروز» به چاپ رسانده است. در ادامه نام برخی از متفکرانی که در کتاب ملکه‌های فلسفه به آن‌ها پرداخته شده را ملاحظه می‌کنید: «مری ولستون کرافت»، «سوفی بوزیده اولوول»، «آیریس ماریون یانگ»، «بان ژائو»، «سیمون دوبووار» و «هانا آرنت».

نکوداشت‌های کتاب ملکه‌های فلسفه

  • فوق‌العاده است؛ کتابی درباره‌ی زنان فیلسوف، به قلم زنان فیلسوف. این کتاب را دوست دارم. (الیف شافاک، نویسنده‌ی ترکی - انگلیسی)
  • فیلسوفان زن کجا هستند؟ جواب شما درست همین‌جا در این کتاب است. ملکه‌های فلسفه کتابی است که مدت‌ها در انتظار آن بوده‌ایم. (وبسایت آمازون)

کتاب ملکه‌های فلسفه مناسب چه کسانی است؟

اگر به فلسفه علاقه‌مند هستید، کتاب حاضر به شما کمک می‌کند تا با ملکه‌های فیلسوف که تاریخ فکر و اندیشه‌ی ما را غنی کرده‌‌اند، آشنا شوید.

با نویسندگان کتاب ملکه‌های فلسفه بیشتر آشنا شویم

لیزا وایتینگ پژوهشگر حوزه‌ی فلسفه است و عمده‌ی فعالیتش به حوزه‌ی اخلاقیات عملی اختصاص دارد. او به‌ تازگی برای مرکز داده‌های اخلاقی و خلاقیت کار می‌کند و در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌ی دولت، سیاست‌گذاری و سیاست از دانشکده‌ی بیرکبک دانشگاه لندن است.

ربکا باکستون، دیگر نویسنده‌ی کتاب ملکه‌های فلسفه، مدرک کارشناسی خود را از کینگز کالج لندن و مدرک کارشناسی ارشدش را از دانشگاه آکسفورد و در بخش مطالعات پناهندگان و مهاجرت اجباری دریافت کرده است. عمده‌ی فعالیت‌های او به حوزه‌های فلسفه‌ی سیاسی و مهاجرت اجباری اختصاص دارد.

در بخشی از کتاب ملکه‌های فلسفه می‌خوانیم

بسیاری از افراد فکر نمی‌کنند بشود کتاب جمهوریت افلاطون را در زمره‌ی آثار فمنیستی جای داد. اما زمانی که افلاطون این مسأله را مطرح کرد که زنان نیز همچون مردان توانایی مدیریت و اداره‌ی مدینه‌ی فاضله را دارند، بسیار جلوتر از عصر خویش می اندیشید. افلاطون از میان آرا و نظریات سقراط چنین استدلال می‌کند که باید زنان خبره و باهوش را انتخاب کرد تا دوشادوش مردان از شهر حفاظت کنند. اگر این «سلاطین دنیای فلسفه»، آن‌طور که اغلب از ایشان یاد می‌شود، بر جمهور مردم حکمرانی می‌کردند، باعث روشنگری خارق‌العاده‌ای در حوزه‌ی تفکر منطقی و فلسفه می‌شدند و عدالت و توازن را به شهرها می‌آوردند.

نزدیک به دو هزار سال بعد، می‌توانید همگان را به علت این تصور که خیال می‌کنند بیش‌تر آثار فلسفی جهان از آن زمان تاکنون متعلق به مردان است، ببخشید. به نظر نمی‌رسد زنان توانسته باشند این پیش‌بینی افلاطون را مبنی بر این‌که آن‌ها هم می‌توانند متفکران برجسته‌ای باشند، تحقق بخشیده باشند. یا دست‌کم، این چیزی است که امروز کتاب‌های فلسفه به تصویر کشیده‌اند.

تاریخ فلسفه عدالت را در حق زنان رعایت نکرده است. برای مشاهده این موضوع تنها کافی است به کتاب‌هایی که به‌تازگی در رابطه با این موضوع به چاپ رسیده‌اند، نگاهی بیندازید. در کتاب «صد متفکر کلیدی فلسفه» تنها دو چهره‌ی شاخص زن، مری ولستون کرافت و سیمون دوبووار در جایگاه ارزشمندی قرار گرفته‌اند. در کتاب «فلاسفه بزرگ: از سقراط تا تورینگ» نام هیچ زنی قید نشده است. هر بخش از این کتاب توسط یکی از فلاسفه‌ی معاصر نگاشته شده است که آن‌ها نیز همگی مرد هستند. در زمان نگارش این کتاب، ای. سی گریلینگ با عنوان چشمگیر «تاریخ فلسفه» کتابی منتشر کرد که در آن هیچ بخشی به زنان اختصاص داده نشده است. در این کتاب سه صفحه و نیم خلاصه‌ای از «فلسفه‌ی فمنیسم» آورده شده که تنها نام یک زن فیلسوف مارتا ناوسبوم بدون هیچ توضیح اضافه‌ای تنها اسماً ذکر شده است. این‌جاست که کم‌کم آدم به فکر فرو می‌رود و متوجه موضوعی می‌شود.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
دیوتیما
بان ژائو
هیپاتیا
لاله
مری آستل
مری ولستون کرافت
هریت تیلور میل
جورج الیوت (مری آن اوانز)
ادیت اشتاین
هانا آرنت
سیمون دوبووار
آیریس مرداک
مری میدگلی
الیزابت آنسکوم
مری وارنوک
سوفی بوزیده اولوول
آنجلا دیویس
آیریس ماریون یانگ
آنیتا ال. آلن
درباره‌ی نویسندگان کتاب

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ملکه‌های فلسفه: زندگی، آرا و اندیشه‌های مهم‌ترین فیلسوفان زن جهان
نویسنده،
مترجممریم رضایی
ناشر چاپینشر سنگ
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات176
زبانفارسی
شابک978-622-7383-25-6
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک
30000 ت - 3.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ملکه‌های فلسفه

Fatemeh Khosravi
۱۴۰۲/۱۲/۲۸
کتاب مفیدی بود نشون دهنده اینه که زنان هم در فلسفه نقش پر رنگی داشتن ولی به دلایل سکسیسمی اسمشون در تاریخ پر رنگ نیست
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب ملکه‌های فلسفه

برای دریافت کتاب ملکه‌های فلسفه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.