معرفی و دانلود کتاب من آلیس این سرزمین نبودم

عکس جلد کتاب من آلیس این سرزمین نبودم
قیمت:
۳۰,۶۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب من آلیس این سرزمین نبودم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب من آلیس این سرزمین نبودم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب من آلیس این سرزمین نبودم

کتاب من آلیس این سرزمین نبودم مجموعه اشعاری از نفیسه افشار هستند که در قالب شعر نو و شعر آزاد سروده شده‌اند. این اثر متشکل از بیش از 60 شعر است که حال‌وهوایی شخصی دارند و شاعر در آن‌ها کوشیده معنای زندگی را بیابد. کتاب نامبرده اولین مجموعه شعر این شاعر به‌ حساب می‌آید.

درباره‌ی کتاب من آلیس این سرزمین نبودم

در دوران مشروطه و در آستانه‌ی مدرن شدن ایران بود که شعر فارسی هم تحولش را آغاز کرد. شعرای مشروطه‌خواه تلاش کردند تا مضمون‌های کهنه و قدیمی را تغییر دهند و از مسائل روز و سیاسی و اجتماعی صحبت کنند. هرچند که این ایده صرفاً در مضمون باقی ماند، ولی قدم بزرگی برای شعر معاصر ایران بود. چند سال بعدتر، نیما از همین تفکر مدرن الهام گرفت و شعر فارسی را کاملاً دگرگون ساخت. نیما نه‌فقط در مضمون که فرم شعر را هم عوض کرد. او قافیه و وزن ظاهری را حذف کرد و آن را درونی ساخت. این شاعر مفهوم «آرمونی» را پیش کشید. همین‌طور واژگانی را به شعر وارد کرد و به آن‌ها اهمیت داد که پیش‌تر هرگز وجه ادبی‌شان کشف نشده بود. این‌چنین بود که شعر نو فارسی پا به عرصه گذاشت. نیما اما نمی‌خواست این تحولات محدود به همین لحظه بماند، به همین خاطر به شاگردان و پیروانش اصرار می‌کرد شعرشان را با زبان و اندیشه‌ی دوران خود تنظیم کنند. به دنبال آن، شاعرانی مثل شاملو به سمت سبک‌های جدیدتری مثل شعر آزاد رفتند. در طول این صدسال، ما شاهد ژانرهای زیادی در شعر معاصر بوده‌ایم که تأثیر عمیقی بر ادبیات گذاشته‌اند؛ از سپید تا موج نو تا پست‌مدرن همگی محصول شعر نو به‌حساب می‌آیند. از سوی دیگر، شعر نو کمک کرد تا افراد خیلی زیادی این استعداد را در خود بیابند و به این گونه‌ی ادبی گرایش پیدا کنند. نفیسه افشار ازجمله همین شاعران جوان معاصر است. کتاب من آلیس این سرزمین نبودم، اولین اثر او، مجموعه اشعاری هستند که عموماً در قالب آزاد سروده شده‌اند.

یکی از بزرگ‌ترین پیامدهای شعر نو این بود که شعر به موضوعی عمومی و در دسترس تبدیل شد. پیش‌ از این احتمالاً اگر کسی می‌خواست به این حوزه وارد شود، باید دانش ادبی گسترده‌ای می‌داشت. اما نیما این فرصت را به همه داد تا طبعشان را بیازمایند. دیگر نیازی نبود که شاعران دایره‌ی واژگانی بسیار وسیع داشته باشند یا در وزن و عروض تحصیل کنند. او، خیلی ساده می‌خواست که شاعر خلاق باشد، زبان زمانه‌اش را بشناسد، وجه شاعرانه‌ی کلمات را درک کند و به‌درستی از آن‌ها استفاده نماید. از طرف دیگر، شعر نیمایی به فرد اجازه می‌داد تا فلسفه‌ورزی کند و مفاهیم پیچیده را بهتر بیان کند. قالب‌های کهنه آن‌چنان دست‌وپا گیر بودند که شاعر فرصت نداشت اندیشه‌هایش را آن‌چنان‌که می‌خواهد بیان کند، ولی شعر نو، با برداشتن این قیدوبندها به او کمک کرد راحت‌تر حرفش را بزند. به خاطر همین است که بسیاری از شاعران معاصر، از این فرصت شعری بهره می‌برند و مواجهاتشان با زندگی و هستی را بروز می‌دهند. کتاب من آلیس این سرزمین نبودم سروده‌ی نفیسه افشار، از همین دست کتاب‌های شعر است که شاعر در آن از مکاشفات و ادراکاتش می‌گوید. در این اثر بیش از 60 شعر کوتاه وجود دارد که اکثر آن‌ها حال و هوایی شخصی و تجربی دارند. او در این شعرها احساساتش را می‌کاود و تلاش می‌کند معنایشان را بشناسد.

کتاب من آلیس این سرزمین نبودم را انتشارات متخصصان به چاپ رسانده است.

کتاب من آلیس این سرزمین نبودم برای چه کسانی مناسب است؟

این مجموعه برای کسانی است که به شعر فارسی علاقه دارند و شعر نو را دنبال می‌کنند.

در بخشی از کتاب من آلیس این سرزمین نبودم می‌خوانیم

اینجا روزمرگی
روزی هزاربار جان می دهد!
و وقتی بخواهی
خیلی طبیعی رفتار کنی
سوی بالای چشم ها
چنان کورت می کند
که تا ماه ها
راه خانه را گم کنی!

فهرست مطالب کتاب

نیم سخنِ شاعر
گوشواره
زاده ی معصوم
همین قدر بدانی کافیست
آدرس
چمدان بسته
لنز واید
خودم را دیدم!
مهاجر
در جست وجوی معنا
یافتم!
نقاشی
شتابناک
زمستانِ زودرس
دهانِ باز
شهر غریب
بدون جوهر
سرِ کار
دشنه  پنهان
زوزه ی شب
مهر داغ
به وجد آمده
جنبش کلمه
گوش شب سوت می کشد
صبح خورشید
تردید
ضربه های فنی
بی خوابی
کادربندی بر اساس تو
زدوخورد
مزایده
من آلیس این سرزمین نبودم!
سفر محال
در جست وجوی تو
با خودِ خودم
شامه ی درمانده
گیتی سرکش
تظاهر
مراقبه
اکسیر
همراهی
خیاط ماهر
حرف حساب
هبوط
تصمیم نهایی
ارثیه
صبر ایوب
دلهره ی مدام
قدم زدن میان اعصار
مرثیه ای برای آسمان
گذر
جادو
از آثار نبودن
کهکشان من
صبح بخیر
یاد عمیق
آواز خوش
کار مهم
قاب پروانه
فعلِ بدون دلتنگی
خیال
بهار در کار نیست
تمام

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب من آلیس این سرزمین نبودم
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات متخصصان
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات80
زبانفارسی
شابک978-622-292-484-3
موضوع کتابکتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب من آلیس این سرزمین نبودم

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب من آلیس این سرزمین نبودم

برای دریافت کتاب من آلیس این سرزمین نبودم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.